آموزش رویت

ساختمانچی

سقف وافل چیست؟ سقف وافل یکی از انواع سقف می باشد که اجرای آن مزایای بسیار زیادی نسبت به روش های دیگر اجرایی دارد.

از مزایای سقف وافل می‌توان به مقرون به صرفه بودن، مدت زمان اجرایی کمتر و مقاومت و ایمنی آن اشاره کرد؛ قیمت سقف وافل می تواند نسبت سایر انواع سقف ها به دلیل کاهش تعداد ستون ها و بتن مصرفی بسیار کمتر باشد.

سقف وافل به دلیل وزن کمی که دارد بار اضافی کمتری را به سازه وارد می کند و در نهایت خطرات ناشی از حوادث طبیعی را کاهش می دهد.

در سقف وافل پس از این که عملیات بتن ریزی انجام شد، در قالب ها جدا می شوند و قابلیت استفاده مجدد دارند. در این متن به معرفی انواع سقف های وافل، مزایا، ویژگی ها و کاربردهای این نوع سقف می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

کاربرد سقف وافل

از این نوع سقف معمولاً در ساخت سقف هایی با دهانه بیشتر از ۱۲ متر و و همچنین محل هایی که وزن زیادی به سقف وارد نمی شود، مثل فرودگاه ها، ایستگاه های مترو، سالن ها و غیره استفاده نمود.

به طور کلی سقف وافل به دلیل مصرف بتن و میلگرد کمتر، صرفه جویی بیشتری نسبت به سقف های متداول و سنتی دارند و از کاربرد و مزایای بهتری برخوردار می باشد.

سرعت اجرای سقف وافل

سقف وافل در مقایسه با سقف هایی مانند کوبیاکس و یوبوت بسیار سریع تر اجرا می شود؛ زیرا وزن کمتری دارد و با تعداد جک کمتر نیز قابل اجرا می باشد.

  • همچنین در این نوع سقف می توان وافل ها را به طور مستقیم بر روی زیرسازی اجرا نمود. میلگرد گذاری و آرماتور بندی نیز در یک مرحله انجام می گردد.
بخوانید!  آبین بتن، ارائه دهنده انواع موزائیک های شسته یا واش بتن
عکس اسلب بتن: سقف وافل، بهترین انتخاب در صنعت ساختمان

 متریال بکار رفته در سقف وافل

جک و پایه های اطمینان، قالب های وافل، میلگرد ها و بتن از مهم ترین متریالی است که در ساخت این نوع سقف استفاده می شود.

ویژگی های سقف وافل

  • ضخامت این سقف ها به طور معمول بین ۸۵ تا ۱۰۰ میلیمتر می باشد.
  • فواصل بین آرماتورگذاری ها به طور معمول بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر می باشد.
  • اجرای این سقف بر روی دهانه هایی تا ۱۶ متر امکان پذیر می باشد.
  • لرزش های ناشی از حرکات بار زنده به دلیل این که دو طرف آن میلگرد گذاری می شود به شدت کاهش می یابد.

 قالب های سقف وافل

 این قالب ها از پلاستیک کامپوزیتی تهیه می شوند و وزن بسیار سبکی دارند؛ به همین دلیل حمل و نقل آن ها توسط کارگران بسیار ساده است. 

پلاستیک به کار رفته در قالب های سقف وافل به گونه ای است که برای جدا شدن از بتن به چرب کردن نیازی ندارند. قالب های وافل قابلیت تجدید پذیری دارند و پس از پایان عمر مفید می توان آن ها را بازیافت کرد.

عکس اسلب بتن: سقف وافل، بهترین انتخاب در صنعت ساختمان

انواع سقف وافل

سقف وافل تخت اسلب بتن 

سقف وافل تخت یک روش اجرایی برای سقف وافل می باشد که اجرای آن زمان کمتری می برد، ایمنی کارگران حفظ می شود، قالب ها چیدمان بهتری دارند و بتن ریزی با کیفیت بهتری انجام می شود.

سقف وافل لانه زنبوری اسلب بتن

سقف لانه زنبوری همان سقف وافل است که مزیت های بسیاری دارد؛ از جمله صرفه اقتصادی، سرعت اجرایی کم و ایمنی و مقاومت بالا.

بخوانید!  سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم و مهندسی

سقف وافل یک طرفه اسلب بتن

از این نوع سقف وافل معمولاً برای دهانه های کوتاه استفاده می گردد. این قالب ها پلاستیکی هستند و به صورت دال یک طرفه اجرا می شوند.  در وافل های یک طرفه میزان مصرف میلگردها کاهش می یابد که دلیل آن یک جهت قرار گرفتن تیرچه ها می باشد.

سقف وافل دو طرفه اسلب بتن

از این نوع سقف وافل بیشتر برای دهانه های بزرگ استفاده می شود. این قالب ها به صورت قابلمه می باشند و به شکل دو طرفه اجرا می گردند. 

در این سقف وافل پیچ ها عمود بر یکدیگر قرار می گیرند. قیمت سقف های وافل دو طرفه بیشتر از یک طرفه است اما استحکام و مقاومت بیشتری دارند

نورپردازی سقف وافل

برخی می پرسند که آیا امکان نورپردازی در سقف وافل وجود دارد یا خیر؟ در جواب باید گفت که بله به دلیل وجود فضای خالی در قسمت زیرین قالب ها، امکان نورپردازی و ایجاد جلوه های زیبا وجود دارد و دست طراحان دکوراسیون برای اجرای انواع طرح ها و نورپردازی ها باز است.

سخن آخر اسلب بتن

امیدواریم با مطالعه این متن اسلب بتن اطلاعات ارزنده ای در زمینه سقف وافل به دست آورده باشید. همانطور که گفتیم سقف های وافل از جمله روش های جدید در ساخت سقف هایی با دهاه های بزرگ می باشد که نسبت به سقف های سنتی از مقاومت، ایمنی و استحکام بالاتری برخوردار می باشد.

منبع: https://slabwaffle.com