آموزش رویت

ساختمانچی

از قرن‌ها پیش تا امروز، تنوع سلایق و علایق باعث ایجاد طرح‌ها و کالاهای مختلف و متنوع دکوراسیون داخلی شده است. رنگ‌آمیزی پتینه و کاغذ دیواری، دو مورد از طرح‌های دکوراسیون داخلی هستند که در سال‌های اخیر، رقابت سختی با هم داشته‌اند و جنجال‌های فراوانی را بین افراد آفریده‌اند.

 بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که پتینه بهتره یا کاغذ دیواری؟ در این مقاله قصد داریم کاغذ دیواری را با پتینه مقایسه و در نهایت از این مقایسه، نتیجه‌گیری کنیم. اگر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، اطلاعات بسیار مفیدی درباره کاغذ دیواری و پتینه به‌دست می‌آورید و خواهید دانست که کدام یک بهتر است.

پتینه چیست؟ اولین گام برای اینکه بفهمیم پتینه بهتره یا کاغذ دیواری!

پتینه در لغت به معنای زنگار و کهنگی است؛ ولی در معماری و دکوراسیون داخلی، به شیوه‌ و مدلی از رنگ‌آمیزی و نقاشی ساختمان گفته می‌شود که با استفاده از رنگ، در دیوارها و سقف محیط، یک حالت رنگی، تورفته و کهنه ایجاد می‌کند. این حالت کهنگی که در اثر پتینه‌کاری به وجود می‌آید، باعث شده است که به هنر پتینه‌کاری، هنر کهنه‌کاری نیز گفته شود.

جذابیت پتینه‌کاری نسبت به سایر مدل‌های نقاشی و رنگ‌آمیزی ساختمان این است که نیازی به زیرسازی و آماده کردن سطح زیرین ندارد. پتینه‌کاری، معایب دیوار را به بهترین شکل پوشش می‌دهد و به آن‎ها زیبایی می‌بخشد. علاقه فراوان افراد مختلف به پتینه، باعث عرضه مدل‌های جذاب و منحصربه‌فرد پتینه‌کاری به بازار شده است.

بسیاری از افرادی که قصد زیباسازی منزل یا محیط کاری و اداری خود را دارند، این پرسش را مطرح می‌کنند که پتینه بهتر است یا کاغذ دیواری؟ در ادامه به مقایسه رنگ‌آمیزی پتینه و کاغذ دیواری از جنبه‌های مختلف پرداخته‌ایم:

تنوع در طرح‌ها و مدل‌ها؛ تفاوتی مهم و اساسی بین کاغذ دیواری و پتینه

کاغذ دیواری پتینه

تنوعی که در طرح‌ها، مدل‌ها و جنس کاغذ دیواری و پوستر دیواری مشاهده می‌شود، به هیچ عنوان در رنگ‌آمیزی پتینه وجود دارد. بعضی از خانواده‌های علاقمند به مدل پتینه‌کاری، به جای پتینه‌ کردن دیوار از جدیدترین کاغذ دیواری طرح پتینه استفاده می‌کنند؛ چون بر این باور هستند که تنوع و زیبایی کاغذ دیواری پتینه، از رنگ‌آمیزی پتینه بیشتر است.

این موضوع بسیاری را کنجکاو کرده و و در هنگام خرید و سفارش کاغذ دیواری با قیمت های ارزان، سوال می‌کنند که آیا کاغذ دیواری پتینه خوبه؟ در پاسخ می‌توان گفت که کیفیت، زیبایی و جذابیت کاغذ دیواری طرح پتینه، واقعا عالی و موردپسند بسیاری از افراد است.

در حال حاضر صنعت کاغذ دیواری و صنعت پتینه‌کاری، هر دو روندی صعودی دارند و هر روز به طرفداران‌شان افزوده می‌شود؛ ولی مطالعات به‌وضوح نشان می‌دهد که صنعت کاغذ دیواری و پوستر دیواری، به دلیل تنوع طرح‌ها و رنگ‌ها، خیلی پرفروش‌تر و پررونق‌تر از صنعت پتینه‌کاری است.

 دلیل این مسئله نوآوری مستمر و مداومی است که در صنعت کاغذ دیواری، شاهدش هستیم. در حال حاضر کاغذ دیواری با طرح‌های مختلفی مثل کاغذ دیواری سه بعدی قیمت ارزان ، هندسی، طبیعت و گل برای کاغذ دیواری به بازار عرضه می‌شود. رنگ‌آمیزی پتینه، به هیچ عنوان چنین طرح‌های متنوعی را شامل نمی‌شود.

شیوه و زمان اجرا و نوسازی؛ تفاوتی که اگر ندانید برای‌تان دردسر می‌شود

یکی از تفاوت‌های اصلی و اساسی پتینه و کاغذ دیواری، زمان لازم برای اجرای این طرح‌هاست. زمان لازم برای پتینه‌کاری دیوار، خیلی بیشتر از نصب کاغذ دیواری است.

در هنگام نصب کاغذ دیواری، پس از زیرسازی و آماده‌سازی طرح برای نصب، کاغذ دیواریی به سرعت روی دیوار نصب می‌شود. در هنگام پتینه‌کاری، ممکن است نیاز به رنگ‌آمیزی و عملیات خاص باشد و این عملیات معمولاً زمان‌بر هستند.

گاهی خانواده‌ها مجبور می‌شوند چند هفته وسایلشان را جمع کنند، در اتاق‌ها یا انباری بچینند تا وسایل، رنگی یا خراب نشود. نصب کاغذ دیواری، خیلی آسان‌تر از پتینه‌کاری است.

اگر سطح زیرین کاغذ دیواری، صاف و بدون برآمدگی و فرورفتگی باشد، عملیات نصب در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. برای پتینه‌کاری، نیازی به زیرسازی نیست. معمولاً در هنگام اجرای پتینه، افراد متخصص از فرورفتگی‌های دیوار، برای زیباتر کردن طرح خود استفاده می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای اجرای رنگ پتینه وجود دارد. در برخی از مدل‌ها، رنگ با استفاده از پارچه یا اسفنج به صورت ضربه‌ای روی دیوار زده می‌شود.

برخی از طرح‌های پتینه را با استفاده از رنگ اکریلیک و ورق‌های زینتی، اجرا می‌کنند. در این مدل‌ها، رنگ به صورت لایه کم‌ضخامت روی دیوار زده می‌شود و قبل از خشک شدن، با یک تکه پارچه برداشته می‌شود. این کار باعث می‌شود که رنگ روی دیوار، حالت مچاله شدن به خودش بگیرد.

پتینه بهتره یا کاغذ دیواری؟ اگر به هزینه و قیمت اهمیت می‌دهید، این بخش را بخوانید

یکی از سوالاتی که برخی افراد مطرح می‌کنند این است که از نظر قیمت، پتینه بهتره یا کاغذ دیواری؟ قیمت پتینه‌کاری به عوامل مختلفی مثل رنگ و مساحت کاری نیاز دارد.

قیمت کاغذ دیواری هم به جنس، طرح و مساحت موردنظر بستگی دارد. طبق مطالعات صورت‌گرفته قیمت تمام‌شده یک متر مربع کاغذ دیواری و پوستر دیواری، به‌مراتب کمتر از یک متر مربع پتینه‌کاری است.

قیمت مناسب کاغذ دیواری و پوستر دیواری، یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن نزد مردم است. در سال‌های اخیر، قیمت مناسب، یکی از عوامل افزایش فروش کاغذ دیواری و پوستر دیواری بین مردم بوده است.

به‌علاوه عواملی مثل تنوع طرح‌ها، نصب آسان و سریع و امکان تعویض آسان در صورت نیاز، باعث می‌شود که قیمت کاغذ دیواری نزد مخاطب، منطقی‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر به نظر برسد.

دوام و ماندگاری؛ یکی از نکات مهم در هنگام انتخاب بین کاغذ دیواری و پتینه

اگر زیرسازی کاغذ دیواری به خوبی انجام شود، نصاب کاغذ دیواری، تخصص و مهارت کافی داشته باشد و از چسب و مصالح باکیفیت استفاده کند، کاغذ دیواری سال‌های سال روی دیوار منزل شما می‌ماند و جذابیت خود را حفظ می‌کند.

دوام و ماندگاری کاغذ دیواری باکیفیت، واقعاً تحسین‌برانگیز است. یک سری از کاغذ دیواری‌ها، قابلیت شستشو دارند و با نصب آن‌ها، به راحتی می‌توانید آن را با آب تمیز و براق کنید.

دوام پتینه به متریال و کیفیت رنگ بستگی دارد. دوام و ماندگاری پتینه، مثل سایر رنگ‌ها و در اثر خط و خش، آسیب می‌بیند. جذابیت و قدرت پتینه پس از چند سال از بین می‌رود و باید آن را نوسازی کرد.

اگر از ورق‌های طلایی برای اجرای پتینه استفاده شود، میزان آسیب‌پذیری طرح افزایش می‌یابد؛ چون این ورق‌ها در برابر خط و خش و ضربه آسیب‌پذیر هستند.

برای یک فضای کوچک، پتینه مناسبه یا کاغذ دیواری؟ قطعاً کاغذ دیواری!

در هنگام زیباسازی دیوارهای یک محیط کاری، اداری یا منزل با مساحت کم، بهتر است سراغ دیوارپوش‌های ساده بروید و در نهایت یک دیوار را به طرح‌های جذاب و غیرساده تزیین کنید.

پتینه، به دلیل بافت و لکه رنگ‌هایی که در آن به کار رفته، کمی شلوغ به نظر می‌رسد و برای محیط‌های کوچک، مناسب نیست.

کاغذ دیواری، انواع مختلفی دارد. برای محیط‌های با مساحت کوچک، می‌توانید از کاغذ دیواری با طرح‌های ساده استفاده کنید و کاغذ دیواری با طرح‌های سه‌بعدی، هندسی، طبیعت و غیره را تنها برای یک دیوار مثل دیوار پشت تلوزیون اجرا کنید.

امروزه اکثر آپارتمان‌ها، فضای نُقلی و کوچکی دارند و بهترین گزینه برای زیباسازی و نوسازی دیوار این آپارتمان‌ها، کاغذ دیواری است.

برای فضاهای بزرگ هم کاغذ دیواری، گزینه منطقی‌تر و زیباتری است؛ چون اجرای پتینه روی تمام دیوارهای منزل، نمای چندان جذابی ندارد و سادگی و زیبایی را از منزل می‌گیرد؛ در حالی که انتخاب کاغذ دیواری ساده برای دیوارهای فرعی منازل و آپارتمان‌های بزرگ وکاغذ دیواری طرح‌دار برای دیوارهای اصلی، انتخابی هوشمندانه، جذاب و اقتصادی است.

با همه این تفاصیل، پتینه بهتر است یا کاغذ دیواری؟

کاغذ دیواری منزل

در این مقاله تلاش کردیم از جنبه‌های مختلف به مقایسه کاغذ دیواری و پتینه‌کاری بپردازیم تا مخاطبان، با مطالعه این مقایسه‌ها به این نتیجه برسند که پتینه بهتر است یا کاغذ دیواری.

اگر بعد از مطالعه نکات این مقاله، کماکان دودل و مردّد هستید و نمی‌دانید کاغذ دیواری یا پتینه را انتخاب کنید، پیشنهاد ما انتخاب کاغذی دیواری است؛ زیرا کاغذ دیواری از نظر کیفیت، سهولت نصب، زیبایی، تنوع، ماندگاری و هزینه، خیلی بهتر و قابل قبول‌تر از رنگ‌آمیزی پتینه است.

بازار کاغذ دیواری، پرطرفدارتر و پرورنق‌تر از پتینه‌کاری است و 500 سال است که شاهد رشد و توسعه صنعت کاغذ دیواری و نوآوری در آن هستیم. در سال‌های آتی، متوجه خواهید شد که استفاده از کاغذ دیواری در منازل و محیط‌های کاری، دقیقاً به اندازه استفاده از گوشی‌های هوشمند یا مبلمان در بین مردم، متداول می‌شود. کمااینکه امروزه نیز این اتفاق تاحدودی رقم خورده است و کاغذ دیواری، محبوب بسیاری از دل‌هاست.

نکته‌ای که باید در هنگام انتخاب و خرید کاغذ دیواری درنظر بگیرید، خرید از فروشگاه‌های مطمئن و معتبر است. این فروشگاه‌ها، کاغذ دیواری را با کیفیت عالی و قیمت مناسب و منطقی در اختیار شما قرار می‌دهند.

یکی از خدمات مهم فروشگاه‌های حرفه‌ای کاغذ دیواری، معرفی نصاب حرفه‌ای و کاربلد برای نصب کاغذ دیواری است. اگر برای نصب کاغذ دیواری از نصاب حرفه‌ای و باتجربه کمک بگیرید، دوام، ماندگاری و زیبایی کاغذ دیواری‌تان به بهترین شکل ظاهر می‌شود.