آموزش رویت

ساختمانچی

عایق کاری ساختمان، اهمیت بالایی در کنترل دما ساختمان شما دارد، یعنی به واسطه آن با روشی کاملا ارزان و تضمینی در زمستان اتاق‌های داخل ساختمان را گرم‌تر و در تابستان خنک‌تر نگه دارید.

این کار می تواند، یک خانه را در زمستان ۵ درجه گرم تر و در تابستان ۱۰ درجه خنک تر نگه دارد. عایق کاری جداره های خارجی ساختمان، می تواند ۳۵ تا ۵۵ درصد از اتلاف حرارت ناشی از سقف،کف و دیوارهای مجاور فضای آزاد را کاهش دهد.

انتخاب روش مناسب عایقکاری ساختمان نیازمند توجیه فنی اقتصادی می‌باشد و به عوامل مختلفی نظیر وضعیت جدار، هزینه عایق کاری،نمای خارجی ساختمان و … بستگی دارد. همچنین روش های عایقکاری ساختمان‌های احداث شده با ساختمان های درحال ساخت متفاوت است.

 در این مقاله قصد داریم نگاه کمی عمیق تری به مسئله عایق های رطوبتی داشته باشیم.و بهترین روش برای عایق کاری  رو با هم بررسی کنیم و از بین روش های موجود بهترین گزینه رو برای شما عزیزان مشخص کنیم .

علت نم و رطوبت ساختمان چیست؟

علت نم و رطوبت ساختمان به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آن‌ها به نحوی مشکلاتی را برای ساکنین آپارتمان ها و منازل به وجود می آورند. از بین دلایل بیشماری که برای تشکیل نم و رطوبت وجود دارد دو بخش:

  1. عوامل فنی و تاسیساتی
  2. اشتباهات انسانی

که هر کدام به نوبه خود می تواند بوجود آورنده نم و رطوبت چه در کوتاه مدت و یا بلند مدت در بنا است. برای درک بهتر رفع نم و رطوبت ساختمان شما ررا با انواع عایق کاری های ساختمان نظیر رطوبت و حرارت آشنا خواهیم کرد و در آخر با به‌صرفه‌ترین‌آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

انواع عایق های ساختمانی

عایق پلیمری

عایق‌های پلیمری؛ مانند پلی استایرن (یونولیت) یا پلی یورتان هستند،. این عایق‌ها دارای مقاومت حرارتی بالاتری در مقابل عایق‌های معدنی هستند و برخلاف عایق‌های معدنی در برابر رطوبت مقاوم‌تر هستند،. با وجود این موارد، در برابر حرارت مقاومت چندانی ندارند.

محدوده حداکثر دمای کاری این مواد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد است و برای ایجاد مقاومت در برابر آتش سوزی، از مواد ضد آتش در آن‌ها استفاده می‌شود.

همچنین این گروه از عایق ها انعطاف پذیر نیستند و برای نصب آن بر روی دیوار نیازی به سازه نیست. از این رو عمدتا از این عایق در روش‌های عایق کاری بدون سازه استفاده می‌شود.

عایق معدنی

عایق‌های معدنی مانند: پشم شیشه، پشم سنگ و پشم سرباره هستند،. این عایق ها تحمل دمایی بالاتری در برابر حرارت دارند و محدوده کارکرد آن‌ها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد است و در برابر آتش سوزی مقاوم است.

یکی از نکات ضعف این عایق‌ها، مقاوم نبودن در برابر رطوبت و انعطاف پذیری آن است. لذا از این دسته از عایق ها در روش های عایق کاری با سازه و با لایه محافظ رطوبت استفاده می‌شود.

روش های عایق کاری دیوارها

عایق کاری جدارهای ساختمان متشکل از یک لایه عایق حرارتی و یه لایه نمای نهایی (نظیر گچ یا سنگ یا آجر نما و حتی سیمان نما) است. روش های گوناگونی جهت عایق کاری در ساختمان ها وجود دارد که می توان با توجه به شرایط هر ساختمان مناسب‌ترین و اقتصادی ترین روش را انتخاب کرد. با توجه به اینکه از چه نوع مصالح عایقی برای عایق کاری ساختمان استفاده می‌شود.

عکس ارزان ترین روش عایق کاری ساختمان تضمینی

عایق کاری با سازه

این روش برای گروه عایق های معدنی که انعطاف پذیری بالایی دارند استفاده می‌شوند. با توجه به صلب نبودن این عایق ها، لایه نمای نهایی نمی‌تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود. بنابراین در این روش، دیوارها بوسیله پروفیل های چوبی و یا فلزی قاب بندی می‌شود و عایق حرارتی در میان فضای قاب بندی قرار می‌گیرد و در نهایت لایه نما بر روی سازه اجرا می شود.

از جمله مهمترین روش های عایق کاری با سازه می‌توان به روش عایق کاری کناف و روش قاب بندی فلزی و رابیس اشاره کرد.

عایق کاری بدون سازه

این روش از عایق کاری ساختمان، برای گروه عایق های پلیمری که دارای صلبیت کافی هستند، استفاده می‌شود. با توجه به عدم انعطاف پذیری این عایق ها، لایه نمای نهایی می تواند مستقیما بر روی عایق نصب شود و نیازی به سازه و قاب بندی دیوار نیست.

از جمله مهم‌ترین روش‌های عایق کاری بدون سازه می توان به روش دو دیوار و عایق مابین، عایق برد، پلی استایرن دانسیته بالا و ملات سیمان اشاره کرد.

عایق کاری با مصالح عایق

در این روش از بلوک هایی با مقاومت حرارتی بالا بعنوان اجزای دیوار باربر استفاده می‌شود. بنابراین خود دیوار دارای عایق بودن کافی است و نیازی به نصب عایق بر روی آن نیست. از مهم ترین روش های عایق کاری به این روش می توان به بلوک های بتن سبک گازی، لیکا و پرلیت اشاره کرد.

عایق کاری با متدهای جدید

درحال حاضر تکنولوژی ساخت خانه های سریع و پیش ساخته در دنیا پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی داشته است که ضمن اجرای یک ساختمان در کم‌ترین زمان، عایق کاری مناسبی نیز دارند. از آن جمله می توان به روش های LSF، ICF و ساندویچ پنل (۳D-Panel) اشاره کرد.

کدامیک از این روش های عایق‌کاری برای ساختمان ها مناسب می باشد؟

بطورکلی هر کدام از این روش های عایق کاری برای یک شرایط از توجیه بیشتری برخوردار است. به عنوان مثال واضح است که در یک ساختمان احداث شده نمی توان از روش های سوم و چهارم استفاده کرد و می بایست به سراغ روش عایق کاری با سازه یا بدون سازه رفت.

از طرف دیگر،توجه به نوع دیوار و نمای ساختمان در انتخاب روش مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است. پارامترهای اقتصادی نظیر هزینه تمام شده عایق کاری نیز بسیار تاثیر گذار است. در ادامه به روش های عایق کاری بنا‌های احداث شده با ساختمان های درحال ساخت اشاره شده است.

عایق کاری دیوارهای ساختمان در هنگام ساخت

بهترین زمان برای عایق کاری ساختمان، در زمان دیوارکشی و در هنگام ساخت است که بسیار راحت تر و با هزینه کمتری نسب به ساختمان های احداث شده انجام می پذیرد.

در زمان ساخت یک بنا، از روش های مختلف و متنوعی جهت عایق کاری می توان استفاده کرد. می توان عایق کاری را ضمن اجرای نمای ساختمان (آجر نما، سنگ و کامپوزیت آلومنیوم و ….) انجام داد.

روش های عایق کاری دیوار در زمان ساخت:

  • عایق کاری دیوار با استفاده از ساندویچ پانل
  • عایق کاری با استفاده از بلوک های سیمانی عایق (ICF)
  • قرار دادن عایق حرارتی بین دیوار دو جداره
  • عایق کاری دیوار ها از داخل ساختمان
  • عایق کاری دیوار ها از خارج ساختمان
  • عایق کاری دیوار های ساخته شده

نمای دیوارهای ساختمان احداث شده، برای عایق کاری باید دوباره بازسازی شوند. این روش عایق کاری به دو صورت انجام می شود. عایق کاری دیوارها از داخل ساختمان و عایق کاری از خارج ساختمان.

معمولا عایق کاری از سمتی انجام می شود که نمای ساختمان (داخلی یا خارجی) در آن قسمت نیاز به بازسازی داشته باشد. در این روش عایق کاری می‌توان از دو روش عایق کاری با سازه و عایق کاری بدون سازه استفاده کرد. اما امکان استفاده از روش سوم وجود ندارد.

روش های عایق کاری دیوارهای ساخته شده:

  1. عایق کاری دیوار از نمای خارجی
  2. عایق کاری دیوار از نمای داخلی
  3. نکاتی درمورد عایق کاری دیوار ساختمان
عکس ارزان ترین روش عایق کاری ساختمان تضمینی

دیوارهای ساختمان را می‌توان هم از داخل و هم از خارج عایق کاری کرد. در عایق کاری دیوارها از خارج، دیوارهای ساختمان نیز به همراه ساختمان گرم می شوند، در این حالت اینرسی حرارتی ساختمان افزایش می یابد و در مواقعی که محیط داخلی ساختمان سرد شود، گرمای دیوارها، محیط داخل ساختمان را گرم می‌کند که این باعث ثبات گرمایی ساختمان می‌شود.

از این روش عایق کاری بیش‌تر برای ساختمان هایی استفاده می‌شود که کاربری دائمی دارند مانند ساختمان های مسکونی. در این روش تغییرات دمای داخل تاثیر کمی از تغییرات دمای خارج ساختمان می پذیرد و آسایش حرارتی ساختمان افزایش پیدا می‌کند .

در عایق کاری ساختمان برای دیوارها از داخل، گرمایش ساختمان باعث گرم شدن دیوارها نمی‌شود و این باعث می شود که اینرسی ساختمان به سرعت کاهش یابد.

از این رو سرعت تغییرات دما در ساختمان بالا است. از این نوع روش عایق کاری دیوارها بیشتر در ساختمان های اداری استفاده می شود که نیاز است دمای داخل ساختمان به سرعت به دمای مطلوب برسد.

بهتر است در این ساختمان ها از وسایل کنترل دمای داخل استفاده شود تا دما در طول مدت مورد نظر یکنواخت باقی بماند و آسایش حرارتی افراد تامین شود .

مورد دیگری که بر انتخاب روش عایق کاری دیوارهای ساختمان تاثیر می گذارد، هزینه عایق کاری است. در هنگام عایق کاری دیوارهای ساخته شده، با توجه به اینکه هزینه نمای خارجی ساختمان بسیار بالاتر از هزینه نمای داخلی است، عایق کاری از داخل هزینه کمتری دارد و از نظر اقتصادی به صرفه تر است.

به‌صرفه‌ترین روش عایق کاری ساختمان تضمینی

محصولات نانو نما بهترین موادی هستند که برای عایق بندی و محافظت از نمای بیرونی و داخلی ساختمان در برابر رطوبت، دوده، گردو غبار و آب به کار برده می‌شوند.

استفاده از مواد‌های نانو نما، بستگی به نوع سطوح سازه از نظر جنس، رنگ، سختی و نرمی سطوح و بسیاری از پارامتر‌های دیگر، دارد. اگر شما هم قصد دارید از مواد‌های آبگریز کننده نما استفاده کنید، بهتر است، با یک متخصص در رابطه با پروژه یا سطح مورد نظر، مشورت کنید.

مزایای خرید محلول نانو نما، یک امتیاز برای بالا بردن طول عمر و کیفیت ساختمان است. از دیگر کاربرد‌های پوشش‌های نانو نما، جلوگیری از نفوذ باکتری‌ها در سطوح ساختمان بوده و می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی ساختمان شود. در کل می‌توان گفت؛ پوشش نانو، به سه دسته تقسیم می‌شوند که به‌صورت زیر است:

  1. ذرات نانو چسبیده شده بر روی سطوح ساختمانی
  2. روکش‌های بلوری با ساختار نانو متری
  3. لایه‌های نازک

“محصولات نانو نما برای دو دسته از افراد، اهمیت بالایی دارد، دسته اول افرادی هستند که به کیفیت و زیبایی نمای ساختمان خود اهمیت می‌دهند و دسته دوم، مدیران پروژه های ساخت و ساز که به عنوان نمونه کار، کار حرفه ای خود را به نمایش قرار می‌دهند.

پوشش نانو نما ساختمان برای بخش های مختلف یک ساختمان و نمای آن کاربرد فراوانی دارد. از جمله کاربرد اصلی این مواد عایق کردن بخش هایی که در مقابل حرارت و رطوبت مقاومت بالایی لازم دارد.

عایق نانو نما ساختمانی برای ایجاد یک ساختمان مجهز از اهمیت بالایی برخورد دار است. خرید و قیمت محصولات نانو نما نسبت به تمام محصولات شوینده، رزینی، پاک کننده و… بسیار مقرون‌به صرفه‌تر  و مقاوم‌ تر است.”

مشخصات محصولات نانو ضد آب سازی نما

به پوششی که در سطوح مختلف ساختمان‌سازی برای عایق بندی، ضدآب سازی، آبگریزی سطوح مختلف نما، جهت تمیز ماندن و مقاوم سازی کیفیت نما ساختمان، که در سطوح بتنی، سیمانی، آجری و سنگ دیده می‌شود، پوشش نانو نما می‌گویند.

محصولات ضد آب سازی یا عایق بندی نانو نما در تقویت سطوح سازه، خود تمیز شوندگی، کاربرد داشته و همچنین می‌تواند از سطوح در برابر حرارت و اشعه‌های ماورا بنفش تابش خورشید، محافظت کند.

کاربرد نانو در صنعت ساخت و ساز  تقریبا در تمام بخش‌های ساختمان از جمله اسکلت نما، سیستم های ساختمانی و طراحی داخلی کاربرد دارد. برای مشاهده نمونه محصولات می‌توانید از اینجا اقدام کنید.

  • مواد عایق نانو نما غیر سمی و غیر قابل اشتعال هستند و در برابر اشعه های مضر خورشید مقاوم و ضد UV هستند.
  • نفوذ این مواد تا حداکثر ۲۰ میلیمتر در سطوح نمای ساختمان
  • این مواد به هیچ عنوان سبب تغییر رنگ و کدر شدن نما ساختمان شما نمی‌شود.
  • استفاده از مواد عایق نانو نما، قبل از شوره زدگی و پس از شوره زده‌گی به خصوص در نمای آجر
  • مواد نانو نما مقاومت بسیار بالایی  در برابر مواد شیمیایی دارند
  • مقاومت بالا در برابر سرما و یخ بندان
  • افزایش عمر بتن در برابر خوردگی
  • مقاومت هیدرو استاتیکی از سطح مثبت و منفی تا حداکثر ۴ متر ارتفاع
  • جلوگیری از ایجاد گرد و غبار بر روی بتون وکفپوش‌های بتنی در اثر تردد و سایش سطحی

اگر کامل با روش‌های عایق کاری ساختمان آشنا نشدید توصیه می‌کنیم این متن را یک بار دیگر‌ از اول با دقت مطلالعه کنید، ما روش‎‌های عایق کاری ساختمان را در این محتوا توضیح دادیم و شما را ارزان‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش‌های عایق بندی ساختمان آن‌هم با تکنولوژی نانو آشنا کردیم، جهت هرگونه اطلاعات بیش‌تر توصیه می‌کنیم از بهترین افرادی که در صنعت عایق بندی ساختمان تجربه دارند مشاوره بگیرید، جهت مشاوره هرگونه عایق بندی رطوبتی و حرارتی به آدرس ( nanoparsco.com) مراجعه کنید..