آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید دیمپل شیت چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟ همانطور که می دانید آب بندی سازه ها از نکات مهمی است که در هنگام ساخت سازه باید به آن توجه کرد.

به این منظور استفاده از لایه های زهکش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. دیمپل شیت از جمله المان هایی است که فضای مورد نیاز برای زهکشی آب را فراهم می کند.

ساختار این المان به شکل شانه تخم مرغی است و مانع از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی در پشت سازه می شود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید و با ویژگی های دیمپل شیت ها به طور کامل آشنا شوید.

ویژگی های دیمپل شیت

همان گونه که در بالا اشاره شد، از دیمپل شیت به منظور زهکشی آب در اطراف فضای سازه استفاده می شود. استفاده از این شیت ها از ایجاد فشار هیدرواستاتیکی در پشت سازه جلوگیری به عمل می آورد.

از ویژگی های آن ها می توان به عدم نفوذ پذیری، کارایی بالا، عمر طولانی و قیمت مناسب آن ها اشاره کرد. از دیگر ویژگی های این شیت ها می توان به مقاومت آن ها در برابر ضربه های سنگ در هنگام نصب اشاره کرد.

در ساخت این عایق ها از نوعی پلاستیک با دوام که در ساخت آن HDPE و LLDPE به کار رفته است، استفاده می شود. دیمپل شیت هایی که ارتفاع بیشتری دارند، از قابلیت بالاتری برای انتقال آب برخوردار می باشند.

این گونه شیت ها باید به گونه ای باشند که در طول عمر سازه به خوبی عملکرد خود را حفظ کنند، چرا که در غیر این صورت خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

در ارزیابی این گونه شیت ها، معیارهای عملکردی و دوام آن ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. معیارهای عملکردی شامل ویژگی های مکانیکی، هیدرولیکی و دوام آن ها می باشد. با افزایش تعداد لایه های این گونه شیت ها، خواص و کارایی آن ها نیز بهبود می یابد.

بخوانید!  آیا با سایدینگ آشنایی دارید!

مقاومت فشاری در برابر بارهای دائمی در زمانی که از چند لایه شیت استفاده شود، بالاتر می رود. همچنین با انجام این کار، لایه های مقاوم تری نسبت به شرایط جوی و محیطی ایجاد خواهد شد.

در هنگام نصب دیمپل شیت بر روی آن ها از یک لایه هشدار (signal layer) استفاده می شود. استفاده از این لایه سبب می شود در صورت بروز هرگونه آسیب یا از بین‌رفتن لایه ها، محل آسیب‌دیده شناسایی می شود و نسبت به ترمیم آن اقدام شود.

نصب دیمپل شیت

نصب دیمپل شیت ها آسان می باشد و برای انجام این کار به ابزار پیچیده ای نیاز نیست. اتصال این شیت ها به دیواره به آسانی و با استفاده از میخ هیلتی و واشر آب بندکننده امکان پذیر می باشد. همچنین این امکان وجود دارد از جوش حرارتی در طرفین هر رول استفاده شود.

مزایای استفاده از دیمپل شیت

استفاده از این عایق در ساخت سازه مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیمپل شیت می تواند آب را از خود عبور دهد و به همین خاطر از تجمع آب در اطراف سازه جلوگیری به عمل می آورد.
  • این شیت ها برای موجودات زنده آسیب زا نمی باشد و محیط زیست را آلوده نمی کنند.
  • برای نصب این گونه شیت ها نیاز به خشک‌کردن سطح مورد نظر نیست.
  • نصب این المان آسان است و برای انجام این کار نیاز به ابزارآلات خاصی نیست.
  • این عایق ها از وزن پایینی برخوردار هستند.
  • استفاده از دیمپل شیت ها باعث بهبود کیفیت بتن می شود.
  • دیمپل شیت ها از مقاومت بالایی در برابر فشار بتن پاششی برخوردار هستند.
  • انعطاف پذیری دیمپل شیت ها در تماس با سطوح ناهموار بالا می باشد.
  • دسترسی به این شیت ها آسان است و در اندازه های مختلف به بازار عرضه می شوند.
  • امکان نصب این گونه شیت ها در تمامی شرایط آب و هوایی وجود دارد.
  • استفاده از دیمپل شیت ها سبب می شود دیوار فونداسیون در برابر آب های زیرزمینی حفظ شوند.
  • به کارگیری این گونه شیت ها ارتباط مناسبی در محل ترک های فونداسیون ایجاد می کند.
دیمپل شیت چیست؟

کاربرد دیمپل شیت

کاربرد دیمپل شیت در صنعت ساختمان و ساخت سازه بسیار گسترده می باشد. از جمله کاربردهای دیمپل شیت می توان به استفاده از آن ها در زهکشی تونل های مترو، تونل جاده ها، فونداسیون و گودبرداری های عمیق، تحکیم مقاومت سازه و به عنوان زهکش در روف گاردن اشاره کرد.

بخوانید!  تاریخچه معماری ایران

انواع دیمپل شیت

PM STANDARD GS: این مدل، نیز دارای غشاء کم عمقی در حدود 8 میلی متر می باشد و محلولی باکیفیت برای حفاظت از دیواره های پایه محسوب می شود. این غشاء ها از پلی اتیلن باکیفیت و با چگالی بالا تولید می شود.

از مزایای این نوع دیمپل شیت ها می توان به عدم دارا بودن آلاینده ای برای دفع و همچنین قابلیت بازیافت این نوع محصول اشاره نمود. از این مدل، در آب های زیرزمینی استفاده می شود.

PM 8N: این مدل دارای غشای کم نو با 8 میلی متر می باشد و راه حلی مقرون بصرفه برای حفاظت از دیوار پایه، عایق محیطی، درزگیرهای مقاوم در برابر فشار کافی و… محسوب می شود.

PM XS :PM XS نوعی سیستم حفاظت و زهکشی موثر برای برنامه های داخلی افقی محسوب می شود و از یک ورق کم نور باکیفیت تشکیل ده است.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی یکی از المان های مهم در آب بندی سازه ها می باشد. امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرارداده باشد و به جزئیاتی که نیاز داشتید، دست پیداکرده باشید.

در صورت تمایل می توانید نظرات خود را به منظور بهبود کیفیت مطالب سایت با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.