آموزش رویت

ساختمانچی

برداشتن کاغذ دیواری های قدیمی، یکی از اولین اقداماتی است که باید برای چسباندن کاغذ دیواری جدید، انجام شود. در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، سطح دیوار، ناهموار شده و ظاهر نازیبایی را ایجاد می کند.

در اینجا سعی داریم برداشتن و کندن کاغذ دیواری قدیمی از روی دیوار را به صورت مرحله به مرحله شرح دهیم؛ پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

اقدامات اولیه برای کندن کاغذ دیواری قدیمی

قبل از اینکه شروع به کندن کاغذ دیواری قدیمی کنیم، باید اقداماتی را انجام دهیم تا روند برداشتن و کندن کاغذ دیواری قدیمی، آسان تر انجام شود. این اقدامات شامل موارد زیر می باشد:

  1. ابتدا باید وسایلی از قبیل ساعت دیواری، قاب عکس و هر نوع وسایل تزئینی را از روی دیوار بردارید.
  2. لامپ ها یا مهتابی های روی دیوار را جدا کنید.
  3. وسایلی مانند مبلمان و میز را از دیوارها فاصله بدهید.
  4. بر روی فرش ها ملافه بیندازید و در صورت لزوم فرش ها را نیز جمع کنید.
  5. میزان مقاومت کاغذ دیواری را با آب بسنجید. می توانید بر روی قسمت کوچکی از کاغذ دیواری کمی آب داغ، اسپری کنید و تغییرات آن را بررسی کنید. اگر کاغذ دیواری به راحتی با آب کنده شد، سپس برای کل دیوار از اسپری آب داغ استفاده کنید.

مراحل برداشتن و کندن کاغذ دیواری قدیمی

مراحل کندن کاغذ دیواری
  1. ابتدا از گوشه پایین دیوار، جایی که لبه کاغذ دیواری را مشاهده می کنید، کار کندن کاغذ دیواری قدیمی را شروع کنید.
  2. اگر به راحتی جدا شد، کار را ادامه دهید. در غیر این صورت از یک کاردک استفاده کنید.
  3. در قسمت هایی که کاغذ دیواری قدیمی به سختی کنده می شود، با استفاده از یک تیغ آن قسمت را جدا کنید.
  4. سعی کنید تمامی تکه های باقیمانده از کاغذ دیواری قدیمی را جدا کنید تا سطح دیوار کاملا هموار و صاف شود. تا وقتی سطح دیوار هموار نشده است، نمی توانید کاغذ دیواری جدید را بچسبانید.
  5. اگر هنوز بقایای کاغذ دیواری قدیمی در بخش هایی از دیوار باقیمانده است، می توانید از کنسانتره مایع استفاده کنید. کنسانتره مایع را می توانید از ابزار فروشی ها یا فروشگاه های لوازم رنگ تهیه کنید.
  6. کسانتره مایع را با کمی آب گرم ترکیب کنید. سپس آن را بر روی محل، اسپری کنید یا با یک قلمو بر روی بقایای کاغذ دیواری بکشید.
  7. اگر کاغذ دیواری، آب را به خود جذب نمی کند، ابتدا روی آن را سنباده بکشید تا لایه اولیه آن از بین برود. سپس محلول کنسانتره را روی آن اسپری کنید.
  8. کمی صبر کنید تا کاغذ دیواری خیس شود، سپس با یک کاردک آن را جدا کنید.
  9. اگر با کاردک نمی توانید کاغذ را جدا کنید، از یک تیغ کمک بگیرید و آن را از روی دیوار جدا کنید.
بخوانید!  بهترین کود برای انواع گیاهان آپارتمانی کدام است؟

جدا کردن کاغذ دیواری قدیمی با مواد شیمیایی

کندن کاغذ دیواری با حلال شیمیایی

حلال های شیمیایی مخصوص کندن کاغذ دیواری قدیمی نیز در بازار موجود می باشند. این نوع حلال های شیمیایی می توانند چسب پشت کاغذ دیواری را به راحتی در خود حل کنند؛ بنابراین با استفاده از آن ها کاغذ دیواری قدیمی به آسانی کنده می شود.

گاهی اوقات دیده می شود که محلول شیمیایی نمی تواند به درستی به داخل کاغذ دیواری نفوذ کند. در این حالت بهتر است از غلتک های مخصوص رنگ آمیزی کمک بگیرید.

حلال شیمیایی را روی کاغذ دیواری اسپری کنید و با یک غلتک بر روی آن بکشید. با این کار محلول به خوبی در کاغذ دیواری نفوذ می کند و بر روی چسب اثر می گذارد.

در نهایت می توانید به راحتی کاغذ دیواری را از یک گوشه جدا کرد و تا انتهای آن را از روی دیوار برداشت.

جدا کردن کاغذ دیواری قدیمی با بخارشو

کندن کاغذ دیواری با بخارشو

برخی از کاغذ دیواری ها به سادگی جدا نمی شوند، به ویژه کاغذ دیواری های از جنس وینیل با چسب محکمی به دیوار می چسبند و جدا کردن آن ها، کار دشواری می باشد. در این حالت استفاده از دستگاه بخارشو، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • برای جدا کردن و کندن کاغذ دیواری وینیل، ابتدا باید بر روی سطح کاغذ دیواری، سوراخ هایی ایجاد کنید.
  • این کار را می توانید با یک وسیله نوک تیز یا یک کاردک انجام دهید. ایجاد سوراخ بر سطح کاغذ دیواری باعث می شود که بخار به داخل آن نفوذ کند. می توانید کاردک را در جهات مختلف بر روی کاغذ دیواری نیز بکشید تا اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
  • پس از ایجاد سوراخ بر روی کاغذ دیواری، دستگاه بخارشو را روی حرارت زیاد تنظیم کنید و روی سطح کاغذ دیواری بکشید.
  • این کار را به مدت 30 ثانیه ادامه دهید تا چسب بین کاغذ دیواری و دیوار، کمی ذوب شود. وقتی چسب، ذوب شد کار اصلی انجام شده است.
  • پس از این کار به آسانی می توانید کاغذ دیواری وینیل یا هر نوع کاغذ دیواری سخت دیگری را از روی دیوار جدا کنید.
بخوانید!  چطور دستگاه تصفیه آب خانگی بسازیم؟

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد روش جدا کردن و کندن کاغذ دیواری قدیمی با جزئیات معرفی شود. برای انجام این کار باید کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا کار جدا کردن کاغذ دیواری قدیمی به پایان برسد.

در صورتی که مراحل را با دقت انجام دهید، می توانید کاغذ دیواری قدیمی را به طور کامل از روی دیوار بردارید.

سوالات متداول

چگونه کاغذ دیواری وینیل را از انواع دیگر تشخیص دهیم؟

برای تشخیص کاغذ دیواری وینیل باید روی قسمتی از آن کمی آب اسپری کنید. اگر پس از 10 دقیقه، خیس نشد و چسبندگی زیادی داشت، جنس آن وینیل می باشد یا یک رویه وینیل روی آن قرار داده شده است.

نفوذ رطوبت به داخل کاغذ دیواری از چه روشی امکان پذیر است؟

بهترین روش این است که با یک کاردک بر روی کاغذ دیواری سوراخ ایجاد کنید تا رطوبت و آب به درون آن نفوذ کند. برای افزایش نفوذ پذیری آب، کاردک را در جهت مختلف روی کاغذ دیواری بکشید.

آیا می توان کاغذ دیواری جدید را روی کاغذ دیواری قبلی چسباند؟

توصیه می شود که حتما کاغذ دیواری قبلی از روی دیوار کنده شود، سپس کاغذ دیواری جدید نصب شود. به دلیل این که میزان چسبندگی آن کمتر می شود و به راحتی از روی دیوار کنده یا پوسته پوسته می شود.