آموزش رویت

ساختمانچی

عکس کاهش قیمت مسکن در نیمه دوم سال!

بر اساس نتایج حاصل از نظرسنجی که از شهروندان صورت گرفت, 54 درصد از آنها معتقد بودند میانگین افزایش نرخ مسکن به صفر تا 20 درصد خواهد رسید و جهش بازار مسکن در نیمه دوم امسال با رکود قابل توجهی مواجهه خواهد شد. 18 درصد از این شهروندان به افزایش قیمت مسکن از 30 تا 50 درصد و 5 درصد آنها به افزایشی بالاتر از 50 درصد اشاره نمودند. این نظرسنجی نشان داد شهروندان اعتقاد دارند که روند رشد قیمت ها, بازار مسکن را مجدداً با رکود رو به رو خواهد کرد. طبق نظر کارشناسان, ادامه وضعیت کنونی بازار مسکن, رکود تورم را در پی خواهد داشت و این بازار علارغم رونقی که در نیمه دوم سال 96 داشته, دچار رکود می شود.

در طی دو سال اخیر, بالاترین حجم معاملات صورت گرفته بخش مسکن در تهران مربوط به اردیبهشت ماه امسال می باشد و میانگین قیمت مسکن با افزایش 35 درصدی مواجهه شده است. در این بین منطقه 5 تهران بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده و میانگین قیمت مسکن در این منطقه در مقایسه با اردیبهشت سال 96 حدود 53/5 درصد اعلام شده است.

از جمله عواملی که منجر به افزایش قیمت کنونی مسکن شده اند می توان به افزایش قدرت خرید متقاضیان, تورم انتظاری در بخش مسکن, نوسانات بازار سکه و ارز و افزایش وام مسکن تا سقف 160 میلیون تومان اشاره نمود. علاوه بر آن در چنین شرایطی نقش واسطه های خرید و فروش مسکن در گرانی آن بی تاثیر نبوده است. اکثر مشاورین املاک با ادعای اینکه از مبلغ قرارداد سهم دارند قیمت ملک را بالاتر از حد واقعی اعلام نموده و در نتیجه منجر به افزایش قیمت شده اند.

بخوانید!  تهران از طرح ملی مسکن حذف نشده است

یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس بر رکود بازار مسکن تاکید نمود و گفت: افرادی که به منظور دریافت تسهیلات مسکن سرمایه خود را به مدت یکسال در بانک پس انداز کرده اند, با مشاهده نوسانات قیمت مسکن و کاهش ارزش پول دچار نگرانی شده اند. شهریاری اعلام نمود: افزایش قیمت سکه و ارز به معنای کاهش توان مالی مردم جامعه است و قشر ضعیفی که سرمایه طلایی و ارزی ندارند فقیرتر می شوند. وی افزود: وضعیت کنونی در طولانی مدت منجر به رکود بازار مسکن خواهد شد.