آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از نماهایی که در عین سادگی، زیبایی خود را به نمایش می گذارد، نمای بایرامیکس می باشد. بایرامیکس ترکیبی از دانه های سنگی گرانیتی و مرمری با دانه بندی و رنگ بندی متنوع همراه رزین های طبیعی و مصنوعی می باشد.

این ترکیب به صورت ملات است و بعد از خشک‌شدن نمایی مانند سنگ تزئینی به خود می گیرد. این نوع نماکاری بر روی تمامی دیوارها از جمله دیوارهای چوبی، سنگی، پلاستیکی، سرامیکی و سیمانی قابل اعمال می باشد.

این نما اصولاً برای ویلاها مورد استفاده قرار می گیرد و مقاومت آن در برابر آب و رطوبت بالاست، از این رو می توان آن را در مناطق مرطوب اجرا نمود. در ذیل به معرفی این نما و بررسی ویژگی های آن پرداخته‌شده است. با ساختمانچی همراه باشید.

مزایای نمای بایرامیکس

  • نمای بایرامیکس در برابر بخار آب و باران مقاومت مطلوبی دارد.
  • این نما قابلیت شستشو دارد و آسیبی نمی بیند.
  • همچنین نمای بایرامیکس در برابر یخبندان از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
  • بایرامیکس تنوع رنگی بسیار بالایی دارد.
  • قابلیت نصب آسان از دیگر مزایای استفاده از این نوع نما محسوب می شود.
  • بایرامیکس ناهمواری های سطح زیرین را می پوشاند.
  • نگهداری و تعمیر آسانی دارد.
  • قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • نمای بایرامیکس از دوام و مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
  • وزن بسیار سبک این متریال از ویژگی های بارز این نوع نما محسوب می شود.
  • قابلیت اجرا بر روی سطوح نازک را دارد.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست دارد.

معایب نمای بایرامیکس

  • در صورت نگهداری نامناسب، پس از مدتی زیبایی خود را از دست می دهد.
  • امکان ایجاد برجستگی بر روی این نوع نما وجود ندارد.
  • در صورت استفاده از بایرامیکس بی کیفیت، ممکن است نما پس از مدتی پوسته‌پوسته شود.
  • برای پروژه های ارزشمند و لوکس نمای مناسبی محسوب نمی شود.
  • نمای بایرامیکس خیلی زود کثیف می شود و نیاز به شستشوی زیادی دارد.
نمای ساختمان بایرامیکس

انواع بایرامیکس

ملات بایرامیکس انواع مختلفی دارد که هرکدام دارای ویژگی های متمایزی می باشند و براساس این ویژگی ها در جاهای مختلف بکار می روند. انواع بایرامیکس عبارتند از: بایرامیکس میکرو، بایرامیکس مینرال، بایرامیکس مینرال سرامیزه، بایرامیکس مینرال سافتا و بایرامیکس گلد مینرال.

بخوانید!  پنجره بالکن شو متحرک، جدیدترین سیستم بالکنی شیشه ای

کاربرد بایرامیکس

به طور کلی از بایرامیکس به عنوان یک پوشاننده تزئینی استفاده می گردد و برای پوشش انواع سطوح سنگی، سیمانی، فلزی، چوبی و سرامیکی مناسب می باشد. بایرامیکس به منظور نماکاری ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر کاربردهای بایرامیکس می توان به پر کردن ترک ها و درزهای دیوار و همچنین پوشش ناهمواری های ایجاد شده پس از گچ کاری اشاره نمود.

روش اجرای بایرامیکس بر روی نما

روش مصرف بایرامیکس به گونه ای است که مقدار موردنیاز مواد بایرامیکس را با آب مخلوط می کنند و سپس آن را با ماله یا پیستوله بر روی سطح موردنظر قرار می دهند. این متریال به نحوی است که پس از اجرا و خشک‌شدن، حالت سنگی به خود می گیرد. روش های اجرای بایرامیکس به شرح زیر می باشند:

اجرای نمای بایرامیکس با پیستوله

پیستوله تنها برای نوع بایرامیکس میکرو قابل استفاده می باشد، به گونه ای که آن را در فاصله 30 تا 50 سانتی متری از سطح موردنظر به صورت عمود نگه می داشته و پاشش بایرامیکس را به صورت یکنواخت و پیوسته بر روی نمای ساختمان انجام می دهند.

اجرای بایرامیکس میکرو با پیستوله به سرعت انجام می گیرد. استفاده از این روش برای سطوح کنگره دار و ناصاف بسیار مناسب می باشد. اجرای بایرامیکس میکرو با ماله مدت زمان بیشتری به طول می انجامد، اما نمای صاف تری را پدید می آورد.

اجرای نمای بایرامیکس با ماله

همه انواع بایرامیکس از ریز تا درشت را می توان با ماله اجرا نمود. ماله ای که به این منظور استفاده می شود باید ضد زنگ باشد. به هیچ عنوان از ماله آهنی یا تخته ای استفاده نکنید. اجرای بایرامیکس با روش ماله ای باید از بالاترین بخش نما آغاز گردد.

بخوانید!  عکس های معماری باشکوه ایستگاه قطار شهری

روش اجرا باید به گونه ای باشد که یک کارگر ملات بایرامیکس را با استفاده از ماله از بالا به سمت پایین بر روی دیوار کشیده و کارگر دیگر پس از حدود 10 الی 15 دقیقه، با استفاده از ماله به صورت دایره ای و دورانی طرح لازم را به نمای بایرامیکس بدهد.

نمای بایرامیکس خانه

زمان خشک شدن نمای بایرامیکس

با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، زمان کافی برای خشک شدن بایرامیکس از نوع میکرو حدود 12 الی 24 ساعت و دیگر انواع بایرامیکس در حدود 24 الی 48 ساعت، به طول می انجامد.

نکات مهم قبل از اجرای نمای بایرامیکس

سطح مورد نظر باید عاری از هر گونه مواد چرب و گرد و غبار باشد. بهتر است سطوح چرب را قبل از اجرا، با آستر بایرامیکس و به وسیله غلطک، پیستوله و برس پوشش دهید.

از اجرای بایرامیکس بر روی سطوح چرب و دارای رنگ روغنی، سطوح مرطوب یا سطوحی که جریان آب در آن ها وجود دارد، کف ساختمان ها و استخرها و سطوح بسیار گرم و در معرض شعله مانند کوره ها و سطح داخلی شومینه، جدا خودداری نمایید.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفیدی را در خصوص نمای بایرامیکس و ویژگی های این نما در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.