آموزش رویت

ساختمانچی

فرو رفتن قسمت هایی از فرش که پایه مبل بر روی آن قرارگرفته است، یکی از اتفاقات شایع می باشد. این موضوع علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زیبایی فرش، به مرور زمان باعث آسیب به فرش نیز می شود.

به همین دلیل در اینجا قصد داریم با روش های جلوگیری از آسیب پایه مبل به فرش بیشتر آشنا شویم. پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

روش های جلوگیری از آسیب پایه مبل به فرش

فرو رفتگی فرش در قسمت هایی که پایه مبل بر روی آن قرار می گیرد، مشکلی است که به وفور دیدید. برای رفع این مشکل چندین راهکار ساده و در عین حال کاربردی وجود دارد که به خوبی می تواند فرو رفتگی فرش را برطرف کند.

در صورتی که به فرو رفتگی فرش رسیدگی نشود، پارگی فرش از این ناحیه اتفاق می افتد. برخی از راهکارهای رفع این مشکل را در ادامه آوردیم:

1.جا به جا کردن دوره ای مبلمان

رفع توو رفتگی فرش با جابه جایی مبل

اولین و ساده ترین کار برای جلوگیری از آسیب پایه مبل به فرش، جا به جا کردن دوره ای مبلمان می باشد. این جا به جایی باید به گونه ای باشد که پایه های مبل بر روی جاهای قبلی قرار نگیرد.

این کار به این معناست که پایه های مبل نسبت به جای قبلی در حدود 2 الی 3 سانتی متر فاصله داده شود. این کار باعث می شود که تار و پود فرش به تدریج به حالت اولیه خود بازگردد و در اثر فشار دچار پارگی نشود.

2.استفاده از زیر پایه مبل

رفع توو رفتگی فرش با زیرمبلی

زیر پایه مبل یکی از ابزارهایی است که می تواند به خوبی از آسیب پایه مبل به فرش جلوگیری کند. زیر پایه مبل، حالت شیشه ای و بی رنگ دارد، بنابراین نمای نازیبایی را ایجاد نمی کند.

این ابزار می تواند از متمرکز شدن فشار پایه مبل در یک قسمت جلوگیری کند و فشار وارده را پخش کند. در نتیجه با استفاده از آن فرش دچار فرو رفتگی نمی شود. زیر پایه مبل، قیمت پایینی دارد و با پرداخت هزینه اندکی می توان آن را خریداری کرد.

بخوانید!  رگلاژ پنجره دوجداره چطور انجام می شود؟

3.استفاده از مقوا

یکی دیگر از راه هایی که با استفاده از آن می توان از فشاره وارده بر فرش جلوگیری کرد، استفاده از چند لایه مقوا می باشد. برای این کار باید مقوا را متناسب با پایه مبل با قیچی بچینید.

سپس چند لایه از آن را زیر پایه مبل قرار دهید تا از فشار مستقیم پایه مبل بر روی فرش جلوگیری کند. می توانید از مقواهای جعبه کفش نیز استفاده کنید.

4.استفاده از یخ

رفع توو رفتگی فرش با یخ

با استفاده از یک تکه یخ بر روی قسمت فرورفته در فرش می توان تار و پود آن را به حال اولیه برگرداند. برای این کار مبل را جا به جا کنید و تکه یخ را روی فرش بگذارید. نیازی به تکه یخ های بزرگ نیست، با استفاده از یک تکه یخ کوچک این کار بهتر انجام می شود.

اگر با وجود قرار دادن یخ، هنوز الیاف فرش فرورفتگی داشت، می توانید از یک چنگال استفاده کنید و الیاف فرورفته را باز کنید. در صورت استفاده از چنگال باید مواظب باشید که به تار و پود فرش آسیب وارد نشود.

5.استفاده از پد فرش یا ترمز فرش

رفع توو رفتگی فرش با ترمز فرش

پد فرش یکی از وسایلی است که معمولا برای جلوگیری از لیزخوردن فرش استفاده می شود، اما بهتر است بدانید که استفاده از پد فرش می تواند تا حد زیادی وزن وارد بر روی فرش را جذب کند و مانع از فرورفتگی فرش شود.

پد فرش به عنوان ترمز فرش نیز شناخته می شود. این وسیله در ابعاد مختلف در بازار موجود می باشد. برخی از ابعاد آن، قسمت بزرگی از فرش را پوشش می دهد.

برخی دیگر نیز تنها در گوشه های فرش قرار می گیرد. بهتر است متناسب با فرش و نحوه قرار گرفتن مبلمان، ابعاد آن را انتخاب کنید.

6. استفاده از مکش جارو برقی

رفع توو رفتگی فرش با جاروبرقی

مکش جارو برقی اثرات مثبتی در جلوگیری از فرو رفتگی فرش دارد. مکش های جاروبرقی می تواند تار و پود کوبیده‌شده فرش در قسمت پایه مبل را تغییر حالت دهد.

بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از عمیق‌شدن فرو رفتگی فرش، هفته ای یک الی دو بار با مکش زیاد بر روی فرورفتگی های فرش، جارو بکشید تا حالت تار و پود فرش عوض شود.

بخوانید!  آموزش رنگ آمیزی نمای ساختمان

7.استفاده از بخارشو

رفع توو رفتگی فرش با بخارشو

بخارشو یکی از دستگاه های بسیار موثر برای رفع گودی و فرو رفتگی فرش می باشد. برای استفاده از آن ابتدا فرش را جارو بزنید. سپس بخارشو را روی قسمت فرورفته قرار دهید تا حرارت بخار آب بتواند قسمت فرورفته در فرش را تغییر حالت دهد.

بهتر است پس از استفاده از بخارشو، پایه مبل را در آن قسمت قرار ندهید تا تار و پود فرش کاملا خشک شود. علاوه بر این قراردادن مجدد پایه مبل روی آن قسمت می تواند میزان فرو‌رفتگی را تشدید کند.

8.استفاده از موکت

رفع توو رفتگی فرش با موکت

موکت می تواند از فرورفتگی فرش جلوگیری کند. برای این کار باید زیر فرش در قسمتی که پایه مبل قرار می گیرد از موکت استفاده کنید. این کار فشار وارده به فرش را کمتر می کند.

کلام پایانی

در این مقاله روش های جلوگیری از آسیب پایه مبل به فرش مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از این روش های ساده می توان تا حد زیادی از آسیب به فرش جلوگیری کرد و عمر مفید فرش ها را افزایش داد. برای اثربخشی بیشتر می توانید به طورت ترکیبی از روش های مذکور استفاده کنید.

سوالات متداول

اگر فرش در قسمت پایه مبل دچار پارگی شده باشد باید چه کار کرد؟

در صورتی که پارگی جزئی باشد می توان با استفاده از رفوگری آن را ترمیم کرد و از آسیب های بیشتر پیشگیری کرد.

چه روش هایی برای جلوگیری از فرو رفتگی فرش در قسمت پایه مبل موثرتر می باشد؟

استفاده از زیر مبلی و جا به جایی دوره ای مبلمان از روش های بسیار موثر برای جلوگیری از فرو رفتگی فرش به شمار می آیند.

ترمز فرش چگونه بر روی جلوگیری از فرو رفتگی فرش موثر می باشد؟

ترمز فرش با ایجاد یک سطح ضخیم و محکم در زیر فرش می تواند فشار وارده بر روی فرش را کاهش دهد.