آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد پیش می آید این است که چرا اسپلیت آب می دهد؟ در اینجا سعی داریم تمامی عوامل موثر بر آب ریزی اسپلیت را مورد بررسی قرار دهیم. با بررسی هر یک از عوامل زیر می توانید از آب ریزی اسپلیت جلوگیری کرده و یا مشکل آن را به طور کامل برطرف کنید. با ساختمانچی همراه باشید.

عوامل موثر در آب ریزی اسپلیت

مسدود شدن فیلتر هوا در اسپیلت یا کولر گازی

یکی از شایع ترین دلایل آب ریزی اسپلیت، مسدود شدن فیلتر هوا می باشد. هنگامی که فیلتر هوا مسدود می شود؛ جریان هوا در داخل اسپلیت یا کولر گازی دچار اختلال می شود.

این موضوع باعث می شود که رطوبت ایجاد شده در دستگاه، دچار یخ زدگی شود. به همین دلیل وقتی که دستگاه اسپلیت را خاموش می کنید یا دمای آن را کاهش می دهید، یخ های درون آن به آرامی آب می شود و باعث آب ریزی از اسپیلت می شود.

برای جلوگیری از این مشکل توصیه می شود به طور دوره ای، فیلتر هوای اسپیلت را بررسی کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

نشت هوا از اسپیلت

در صورتی که در هر قسمتی از اسپیلت یا کولر گازی، نشت هوا اتفاق بیفتد؛ قطعا شاهد آب ریزی اسپلیت خواهید بود. هر گونه نشت هوای غیر عادی از دستگاه را جدی بگیرید و آن را برطرف کنید.

شکستن پمپ دستگاه

در قسمت زیرین دستگاه خنک‌کننده، پمپ دستگاه قرار دارد. پمپ سالم باید آب اسپلیت را به طور کامل تخلیه کند و در صورتی که مشکل پیدا کند؛ آب ریزی اتفاق می افتد.

در صورتی که پمپ خراب شود، آب به درستی نیز خارج نمی شود و این موضوع می توان باعث آب ریزی اسپلیت شود. در چنین مواردی باید پمپ دستگاه تعویض شود.

هوای سرد زمستان

در صورتی که هوای بیرون بسیار سرد باشد؛ سیم پیچ دچار یخ زدگی می شود و باعث آب ریزی اسپلیت یا کولر گازی می شود. در صورت بروز هوای سرد باید از یخ زدگی سیم پیچ ممانعت کنید.

اسپیلت

کثیف‌شدن سیم پیچ کندانسور

در صورتی که گرد و خاک بر روی سیم پیچ کندانسور قرار بگیرد؛ باعث انباشته‌شدن آب در اسپلیت می شود و در نهایت شاهد آب ریزی اسپلیت خواهید بود.

بخوانید!  آموزش جداسازی سینک ظرفشویی از کانتر

سیم پیچ کندانسور در خارج از خانه قرار گرفته است، بنابراین احتمال تجمع گرد و خاک بر روی آن، بسیار بالا می باشد. برای رفع این مشکل باید سیم پیچ و کمپرسور آن را مورد بررسی قرار دهید و ب صورت دوره‌ای گرد و خاک آن را تمیز کنید.

مسدود شدن خروجی تخلیه آب

در اسپیلت بخشی تحت عنوان ناودانی اسپیلت یا سینی تخلیه آب وجود دارد. رطوبتی که در اسپیلت ایجاد می شود به صورت آب در این قسمت جمع می شود و با شلنگ تخلیه به بیرون منتقل می شود.

وجود گرد و خاک یا سایر مواد زائد می تواند با عث مسدود شدن سینی تخلیه آب در اسپیلت شود. برای حل این شکل باید در پنل داخلی اسپیلت، قاب جلویی را باز کنید. لوله تخلیه اسپیلت را سرویس کنید و با احتیاط درب آن را ببندید.

بررسی عایق بودن لوله های اسپیلت

در صورت یکه لوله های یونیت داخلی اسپیلت یا کولر گازی عایق نباشد؛ موجب آب ریزی اسپیلت می شود. بنابراین باید حتما عایق بندی لوله های دستگاه را جدی بگیرید.

زنگ زدگی یا شکستگی سینی

چنانچه قاب ناودانی یا سینی شکسته شود؛ قطعا آب ریزی اسپیلت اتفاق می افتد. در صورتی که پنل به درستی نصب نشود؛ احتمال شکستگی آن بیشتر می شود. علاوه بر این، بالانس نبودن فن بلور هم می تواند باعث بروز این مشکل شود.

معمولا این شکستگی را می توان با ترک های ریز در قسمت فوقانی قاب فن بلور مشاهده کرد. با گذر زمان، آب از این ترک های ریز خارج می شود و مشکل آب ریزی اسپیلت را به وجود می آورد.

کاهش گاز کولر گازی

در صورتی که گاز درون کولر گازی یا اسپیلت کم شود؛ علاوه بر این که باعث کاهش قدرت خنک کنندگی آن می شود؛ می تواند باعث یخ زدگی کمپرسور نیز شود.

یخ هایی که ذوب می شوند در درون پنل ناودانی جمع می شوند و درصورتی که تخلیه نشوند؛ از درون ناودانی سرریز می شود. بنابراین باید میزان گاز درون اسپیلت یا کولر گازی مورد بررسی قرار گیرد.

آب ریزی اسپیلیت

جای گیری نامناسب لوله تخلیه

در صورتی که لوله تخلیه یا درین در جای مناسب خود به درستی قرار نگیرد؛ موجب آب ریزی اسپیلت می شود. تا شدن لوله تخلیه، مسدود شدن آن، قرار ندادن شیب مناسب برای تخلیه و جمع شدن آب باعث می شود لوله تخلیه با مشکل مواجه شود. چنانچه این موارد رعایت نشود؛ آب ریزی اسپیلت اتفاق می افتد.

بخوانید!  آموزش ساخت میز چوبی

عدم توجه به سرویس اسپیلت

اسپیلت یا کولر گازی همانند هر وسیله دیگری، هر از گاهی به سرویس نیاز پیدا می کند. بهره گیری از افراد متخصص در این زمینه می تواند جلوی خسارات و هزینه های بعدی را بگیرد. بنابراین حتما از یک تعمیرکار حرفه ای برای سرویس های دوره ای اسپیلت استفاده نمایید.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد دلایل مختلفی که سبب می شود اسپیلت آب دهد، مورد بررسی قرار گرفت. با بررسی هر یک از موارد مذکور می توانید علت دقیق آب ریزی اسپلیت را تشخیص دهید و آن را برطرف نمایید.

توصیه می شود برای جلوگیری از خسارت های هزینه بر، به صورت منظم، سرویس و نگهداری اسپیلت را توسط افراد مجرب و حرفه ای انجام دهید.

امیدواریم مطالعه این نوشته اطلاعات ارزنده ای را در مورد دلایل آب ریزی اسپلیت در اختیار شما عزیزان قرارداده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

بهترین راه برای آب ریزی کولر گازی چیست؟

بهتر است از لوله مرکزی تخلیه آب در کولر گازی یا اسپیلت استفاده کنید.

برای تمیز کردن لوله تخلیه از چه موادی استفاده کنیم؟

برای تمیز کردن لوله های تخلیه می توانید از محلول سرکه تقطیر شده استفاده کنید. اجازه دهید تا این محلول به مدت یک ساعت در لوله ها باقی بماند تا هر گونه جرم و الودگی در آن پاک شود.

 
فیلتر هوا در اسپیلت را پس از چه مدت تمیز کنیم؟

توصیه می شود هر 2 ماه یک بار فیلتر هوا را بررسی و تمیز نمایید و از صحت آن، اطمینان حاصل کنید.