آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با نکات مهم مراقبت از درب اتوماتیک پارکینگ در زمستان آشنایی دارید؟ تغییرات آب و هوایی از جمله مسائلی است که بر درب اتوماتیک پارکینک اثر می گذارد، به همین دلیل مراقبت از این گونه درب ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

سرما زمستان و یخ زدگی ممکن است منجر به خرابی این درب ها شود، از این رو آگاهی از یکسری نکات مهم به منظور پرهیز از هر نوع خرابی یا اختلال در عملکرد درب امری بسیار ضروری می باشد.

افرادی که درب پارکینگ آن ها اتوماتیک است ممکن است با این مشکل مواجه شوند که در برخی از روزها درب پارکینگ یا باز نمی شود و یا بعد از اینکه باز شد دیگر بسته نمی شود. اختلال در باز و بست شدن درب اتوماتیک ممکن است به علت تغییرات آب و هوایی و سرمای بیش از حد باشد.

در فصول سرد سال موتور، جک و فنرهای درب برای کار کردن نیاز به فشار بیشتری دارند. به همین دلیل هنگام یخبندان و در سرما شدید باید مراقبت های ویژه از درب صورت گیرد تا هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

در این نوشته از ساختمانچی به معرفی نکات ضروری در حفظ و نگهداری از درب اتوماتیک پارکینگ پرداختیم. با رعایت آن ها می توانید از خرابی های احتمالی و نقص عملکرد درب جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.

راهکارهای مراقبت از درب اتوماتیک پارکینگ

موتور درب اتوماتیک را با پشم شیشه عایق کاری کنید

برودت و خشکی هوا از جمله عوامل موثر بر عملکرد درب های اتوماتیک است. از این رو با استفاده از پشم شیشه می توانید موتور درب را پوشش دهید و از یخ زدگی محافظت کنید. پشم شیشه نوعی عایق حرارتی همانند پشم سنگ است که از انتقال سرما به موتور جلوگیری می نماید.

درب را روغن کاری کنید

درب های اتوماتیک را باید به صورت دوره ای روغن کاری کرد؛ زیرا این کار حرکت تیغه ها و قسمت های متحرک را سریع تر می کند و درب راحت تر بالا و پایین می رود. علاوه بر آن فشاری که بر درب ها وارد می شود این‌گونه کاهش خواهد یافت.

امروزه در بازار روغن های مخصوصی برای روغن کاری درب وجود دارند که با استفاده از آن ها می توان بخش های مختلف درب را شامل غلتک، ریل، فنرها و جک را روغن زد.

بخوانید!  استفاده از درب MDF

ریموت کنترل را چک کنید

همواره چراغ ریموت درب را چک کنید. وقتی چراغ روی ریموت به نسبت همیشه کمرنگ تر شود و یا خاموش گردد، مسلماً ایرادی رخ می دهد و یا باطری ریموت به دلیل استفاده مکرر ضعیف می شود و باید آن را تعویض کرد.

چشمی های درب را بررسی نمائید

وقتی تمام قسمت های درب مورد بررسی قرار گرفتند، اما هنوز بازشدن آن دچار اختلال است، باید چشمی ها را بررسی نمود. ممکن است ارتباط بین آن ها قطع شود و همین امر مانع عملکرد درست درب شود.

اگر ایراد درب از چشمی هاست باید آن ها را تمیز نمود تا اشعه مادون قرمز راحت تر به گیرنده برسد. علاوه بر آن چشمی ها باید هم تراز باشند. گاهی اوقات نیز چشمی درب در معرض نور آفتاب قرار می گیرند و اشعه خورشید عملکرد آن ها را با مشکل مواجه کرده است.

اصولاً چشمی ها در فصول گرم سال دچار این عیب می شوند و باید با استفاده از سایبان آن را برطرف نمود. وقتی چشمی ها از نظر تمیزی و تابش مستقیم نور خورشید به آن ها مورد بررسی قرار گرفتند اما باز هم خراب هستند، باید نسبت به تعمیر و یا تعویض آن ها اقدام کرد.

مراقبت از درب پارکینگ اتوماتیک

درب را بالانس کنید

مهم ترین دلیل خرابی انواع درب اتوماتیک هم تراز نبودن آن ها است. منظور از هم تراز نبودن این است که درب و تیغه های آن به طور منظم بالا و پایین نمی روند.

وزن تیغه ها و کرکره بالاست و اگر بالانس درب به درستی صورت نگیرد، به موتور و سایر قطعات آن فشار وارد می شود و خسارت زیادی به درب می رسد. در حال حاضر روش های مختلفی برای تشخیص بالانس بودن درب پارکینگ وجود دارند.

زمانی درب بالانس به درستی کار می کند که باز شدن آن بدون صدا و فشار اضافی باشد. در صورتی که صدای ناهنجار از درب بشنوید، صد در صد مشکلی وجود دارد و درب باید بالانس شود. صدایی که از درب پارکینگ می شنوید، نشانه خوبی برای اطمینان از سالم‌بودن و یا عیب دار بودن آن می باشد.

بخوانید!  انواع درب پارکینگ[آهنی،کرکره ای و تاشو]

برد اصلی درب را چک کنید

کنترل سلامت موتور درب و برد اصلی آن امری بسیار ضروری است که همواره باید بدان توجه شود. گوش خود را به دستگاه مرکزی نزدیک نمائید و یکی از دکمه های ریموت را فشار دهید.

اگر از برد اصلی صدا آمد، مسلماً هم ریموت عملکرد درستی دارد و هم برد، فرمان ریموت را به درستی انجام می دهد. اما اگر صدایی نشنیدید باید فیوز، سپس برد اصلی و سیم های ورودی به آن را چک نمائید که این کار کاملاً تخصصی است و باید از افراد متخصص و حرفه ای بدین منظور کمک بگیرید.

عملکرد جک ها را کنترل کنید

در صورتی که جک بازویی ایراد داشته باشد درب اصلاً باز و بسته نمی شود. بنابراین وقتی دو لنگه درب باز نشد صد در صد مشکل از جک های بازویی است. این مشکل حادترین مشکل برای درب اتوماتیک پارکینگ است، اما با تعمیر و یا تعویض آن ها به راحتی می توان عملکرد درب را بهبود بخشید.

ریل ها را تمیز کنید

هر چند وقت یک بار ریل های درب را تمیز کنید و مطمئن شوید که هیچ چیزی در مسیر حرکت درب قرار نگرفته است. گرد و خاک و اشیاء کوچکی که بر روی ریل ها قرار می گیرند، می توانند پس از مدتی سبب کاهش عملکرد مطلوب اینگونه درب ها شوند.

نکات پایانی

درب اتوماتیک پارکینگ سالانه به طور متوسط 1000 بار باز و بسته می شود. باز شدن مداوم اینگونه درب ها باعث می شود که پس از مدتی پیچ و مهره های این محصول شل شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا کنند.

شما می توانید روزانه این درب ها کنترل کنید. به طوری که هر بار در هنگام باز کردن آن، به صدای آن گوش دهید و عملکرد آن را در نظر بگیرید. اگر صدای ناخوشایندی ایجاد کرد و یا هنگام باز و بسته‌شدن، در عملکرد آن وقفه ای ایجاد شد و گیر کرد، در اسرع وقت حتما نسبت به شناسایی مشکل و حل آن اقدام نمایید.