آموزش رویت

ساختمانچی

سیستم گرمایش از کف از جمله سیستم های مطلوب برای تامین گرمایش ساختمان است. این سیستم آسایش حرارتی برای ساکنین فراهم می نماید و نقش بسزایی در کاهش هزینه های مصرف انرژی ایفا می کند.

در این سیستم ابتدا کف سپس قسمت های بالاتر ساختمان گرم می شوند. نصب و راه اندازی این سیستم در مناطقی که آب و هوای آن ها بسیار سرد است راه حلی مناسب برای تامین گرمایش محسوب می شود.

عملکرد این سیستم بدین صورت است که وقتی هوای بیرون از ساختمان سردتر از هوای داخل آن باشد خانه گرمای خود را از دست می دهد، در نتیجه ترموستات سیستم گرمایش از کف فعال می شود. بویلر که در موتورخانه قرار می گیرد، دمای آب را تا دمای مشخص افزیش می دهد و آن را گرم می نماید.

سپس این آب گرم توسط پمپ به لوله های تعبیه شده در کف ساختمان هدایت می شوند و گرمای خود را در فضا منتشر می کند.

از مزایای این سیستم می توان به مواردی نظیر ایجاد آرامش و راحتی برای ساکنین، توزیع یکنواخت گرما، فراهم نمودن گرمایش لازم برای کل فضای ساختمان، عدم استفاده از وسایل گرمایشی مانند رادیاتور، حداقل تفاوت گرمایی در قسمت های مختلف ساختمان، عدم اشغال فضا و محدودیت در طراحی داخلی و… اشاره نمود.

هنگام اجرای این سیستم باید به یکسری نکات توجه نمود که در ادامه به آن ها اشاره می شود. با ساختمانچی همراه باشید.

سیستم گرمایش از کف

نکات مهم در نصب و راه اندازی سیستم گرمایش از کف

  • هنگام لوله کشی باید به این نکته دقت نمود که لوله ها از روی هم و یا از زیر دیوار عبور نکنند.
  • آب گرم باید در هر مدار به صورت جداگانه گردش داشته باشد.
  • برای تهیه ملات بتن، از مصالح با دانه بندی ریز استفاده می شود.
  • لایه بتنی باید کاملاً خشک شود و به مدت یک هفته نباید در معرض بارهای سنگین قرار گیرد.
  • لوله های سبز یا لوله های پلی پروپیلن برای تامین گرمایش از کف گزینه مناسبی نیستند، زیرا ممکن است دچار ترک خوردگی و یا نشتی شوند.
  • طرح کلی موتورخانه برای راه اندازی سیستم گرمایش از کف باید توسط مهندس انجام شود.
  • افزایش دمای آبی که به سیستم وارد می شود باید به گونه ای باشد که لایه بتنی، لوله های آب گرم و دیگ آب گرم دچار تنش حرارتی قرار گیرند.
  • بر روی کلکتور برگشت باید شیر هواگیری نصب گردد.
  • کلکتور برگشت باید بالاتر از کلکتور رفت قرار گیرد.
  • قسمت هایی از لوله که خم می شوند را در یک غلاف محافظ قرار دهید.
  • دمای آب این سیستم در هنگام راه اندازی نباید از 25 درجه سانتی گراد بیشتر باشد.
  • لوله ها باید به نحوی به کلکتور متصل شوند که لوله خروجی از آن آب گرم را به مرز سرد برساند.
  • برای تمام مدارهای سیستم باید یک شیر مستقل نصب شود.
  • فاصله بین لوله ها و طول مدارها باید بر اساس نقشه باشند.
  • خم کردن لوله ها باید توسط لوله خم کند انجام شود.
  • سیستم گرمایش از کف نباید مستقیماً به دیگ آب گرم متصل شود.
  • راه اندازی حوله خشک کن از طریق مدار گرمایش از کف توصیه نمی شود.
  • امکان نصب پمپ این سیستم روی مسیر برگشت مجاز نیست، زیرا حتماً باید بر روی مسیر رفت قرار گیرد.
  • طراح این سیستم حرارتی باید تسلط کامل بر حوزه تاسیسات داشته باشد.
بخوانید!  لوله مانیسمان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سیستم گرمایش از کف برقی

سیستم گرمایش از کف برقی نمونه ای از سیستم های گرمایشی است که استفاده از آن در مکان هایی که دسترسی به گاز دشوار است، گزینه ای مناسب برای انتخاب می باشد. این سیستم های حرارتی الکتریکی یا سیستم گرمایش از کف برقی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  1. فیلم حرارتی
  2. کابل حرارتی
سیستم گرمایش از کف برقی

فیلم حرارتی

این نوع از سیستم حرارتی الکتریکی نوعی فیلم حرارتی کربنی است که از آن در زیر پارکت و لمینت استفاده می شود و جنس آن پلی استر بسیار نازک می باشد.

این سیستم از ترموستات قابل برنامه ریزی برخوردار می باشد. از این رو این امکان وجود دارد تعداد ترموستات ها را افزایش و آن را به بخش های گوناگون تقسیم بندی کرد.

هم چنین امکان خاموش و روشن کردن آن به صورت اتوماتیک نیز وجود دارد. این سیستم از استاندارد بالایی برخوردار است و از این رو امکان آتش سوزی و برق گرفتگی در صورت استفاده از آن وجود ندارد.

این امکان وجود دارد که در زمان نصب پارکت نسبت به نصب و راه اندازی این سیستم گرمایشی اقدام کرد. هزینه نصب این سیستم نسبتا بالا می باشد.

اما در صورتی که برنامه ریزی و طراحی آن به صورت اصولی صورت گیرد، می توان در کاهش هزینه برق صرفه جویی به عمل آورد. این سیستم از طول عمر بالایی برخوردار است و امکان کنترل از راه دور آن نیز وجود دارد.

استفاده از این سیستم مزایای زیادی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فیلم های حرارتی ضخامت بسیار کمی دارند.
  2. نصب این گونه سیستم های حرارتی الکتریکی آسان می باشد.
  3. سرعت گرم شدن آن ها بسیار بالا می باشد.
  4. امکان نصب پارکت بر روی آن ها بدون نیاز به هیچ گونه وسیله اضافه وجود دارد.
  5. این امکان وجود دارد که با استفاده از ترموستات دمای آن ها را تنظیم کرد.
  6. از فیلم های حرارتی با ضخامت کم تر از 0.5 میلی متر می توان در پشت آینه های حمام استفاده و از بخارگرفتن آن ها جلوگیری به عمل آورد.

کابل حرارتی

کابل حرارتی نمونه ای دیگر از سیستم های حرارتی الکتریکی می باشد که استفاده از آن بیش تر در بخش مسکونی به چشم می خورد. استفاده از کابل های حرارتی به تنهایی می تواند فضای مورد نظر را گرم کند و نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی دیگر ندارد.

بخوانید!  نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی

استفاده از کابل های حرارتی تنها در زیر کاشی و سرامیک امکان پذیر می باشد. همچنین برخلاف فیلم های حرارتی که بدون واسطه امکان نصب پارکت بر روی آن وجود دارد، در این مدل ابتدا باید از یک لایه سیمان بر روی آن استفاده کرد و سپس نسبت به نصب سرامیک بر روی آن اقدام نمود.

کاربرد سیستم گرمایش از کف برقی

از جمله کاربردهای سیستم گرمایش از کف برقی می توان به استفاده از آن در داخل ساختمان و کف منازل و مکان هایی که دسترسی به سوخت هایی همچون گاز آسان نیست، اشاره کرد.

همچنین در برخی موارد از این سیستم برای ذوب برف نیز استفاده می شود. جلوگیری از یخ زدگی مخازن و لوله ها نیز از دیگر موارد استفاده از این سیستم گرمایشی می باشد.

معایب استفاده از سیستم گرمایش از کف برقی

هزینه برق مصرفی این گونه سیستم های حرارتی تقریبا بالا می باشد. تجهیزات و راه اندازی این سیستم ها گران قیمت است و استهلاک آن ها نسبت به گرمایش از کف آبی بیشتر می باشد.

مقایسه سیستم گرمایش از کف برقی و سیستم گرمایش از کف آبی

اگر به دنبال اجرای سیستم گرمایش از کف هستید، بررسی مقایسه نمونه برقی و آبی می تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند.

  1. سرعت گرم کردن فضای مورد نظر با استفاده از سیستم گرمایش از کف برقی بسیار بیش تر از گرمایش از کف آبی می باشد.
  2. در سیستم گرمایش از کف آبی امکان شکستگی و ترکیدگی لوله ها بر اثر سرد شدن ناگهانی هوا و خاموش شدن دستگاه وجود دارد. اما در سیستم برقی با این مشکل مواجه نخواهید شد.
  3. سرعت نصب سیستم های گرمایش از کف برقی بسیار بالاتر از نمونه آبی می باشد. همچنین در سیستم های آبی نیاز به نگهداری و تعمیرات زیادی می باشد. اما سیستم های گرمایش از کف برقی نیاز به تعمیرات مدام ندارد و حتی امکان استفاده از آن در مکان دیگر نیز وجود دارد.
  4. امکان استفاده از سیستم گرمایشی آبی در مکان هایی که پستی بلندی دارد، وجود ندارد؛ اما از سیستم گرایش از کف برقی به راحتی می توان در این مکان ها استفاده کرد.
  5. هزینه نصب و راه اندازی سیستم گرمایش از کف برقی نسبت به گرمایش آبی کمتر می باشد.
  6. مقدار ملات مورد استفاده در کف سازی سیستم گرمایش از کف آبی 7 تا 15 سانتی متر می باشد. در حالی که سیستم گرمایش از کف برقی نیاز به 0.5 تا 2 سانتی متر کف سازی می باشد.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مورد نیاز شما کاربران گرامی را در خصوص سیستم گرمایش از کف فراهم آورده باشد. نقطه نظرات خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.