آموزش رویت

ساختمانچی

شاید فکر کنید نصب توالت فرنگی کاری بسیار دشوار است و نیاز به زمان زیادی برای یادگیری دارد و مستلزم تخصص می باشد، اما باید بگوییم که اینطور نیست. بیشتر افراد می توانند توالت فرنگی های منزلشان را خودشان بدون دردسر تعویض و نصب نمایند.

این کار هزینه زیادی را که نصب توالت ممکن است در بر بگیرد را تا حد زیادی کاهش می دهد. پس در ادامه این متن از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با دستورالعمل های گام به گام همراه با تصویر نصب این توالت ها را مشاهده نمایید.

مراحل نصب توالت فرنگی

برای نصب توالت فرنگی ابتدا لازم است که توالت فرنگی قبلی خود را بردارید و سپس دیگری را نصب کنید. همان طور که می دانید انواع متفاوتی از توالت فرنگی ها وجود دارد، اما طریقه جدایی و هم چنین نصب همه آن ها به یک صورت است پس نگران نباشید و دست به کار شوید.

برای این که بتوانید توالت فرنگی قدیمی خود را جدا و توالت فرنگی جدید را نصب کنید به موارد زیر احتیاج پیدا خواهید کرد:

وسایل موردنیاز برای نصب توالت فرنگی

  • دستکش
  • پیچ گوشتی
  • انبر
  • آچار فرانسه
  • حلقه مومی
  • اره آهن بر
  • ابر یا اسفنج بزرگ و سطل
  • درزگیر مومی
  • شلنگ رابط
  • کاردک
  • چسب آکواریوم

در ادامه به توضیح مراحل نصب توالت فرنگی می پردازیم:

1. جداسازی توالت فرنگی قدیمی

اولین مرحله، جدا کردن توالت فرنگی قدیمی است، اما قبل از آن باید شیر آب رسانی مربوط به توالت فرنگی را قطع کنید. سپس مخزن ذخیره آب را هم بازدن سیفون خالی کنید.

باقیمانده آب داخل مخزن و سیفون را به وسیله ابر و یک اسفنج خالی و سپس تمیز کنید. اگر توالت فرنگی شما دو قسمتی است ابتدا پیچ های متصل‌کننده مخزن به کاسه توالت فرنگی را باز و سپس مخزن را جدا کنید.

در ادامه و برای جداسازی توالت فرنگی شلنگ آب را به کمک آچار فرانسه یا آچار معمولی قطع کنید. در مرحله بعدی درپوش پیچ را برداشته و آن را با همان آچاری که قبلا از آن استفاده کردید شل کنید.

زمانی که مطمئن شدید به زمین یا دیوار دیگر متصل نیست، آن را به آرامی تکان دهید تا چفت ها باز شوند. سپس از یک نفر دیگر کمک بگیرید و آن را از زمین جدا کنید، حتما این کار را با دستکش انجام دهید تا آسیبی به دستانتان نرسد.

مرحله بعد تمیز کردن دریچه فاضلاب است. برای این کار حتما یک پارچه را در دهانه دریچه فاضلاب فرو کنید تا از توزیع و هم چنین استشمام گازهای فاضلاب جلوگیری شود. دستکشی دست کنید و سپس با کاردک موم های قدیمی و واشرهای پلاستیکی را کاملا جدا نمایید.

نصب انواع توالت فرنگی

2. نصب حلقه یا واشر مومی

قبل از اینکه حلقه یا واشر مومی را نصب کنید، از محل قرارگیری توالت فرنگی مطمئن شوید. بدین منظور توالت فرنگی را یکبار در محل قرارگیری قرار دهید و از ترازبندی و محل قرارگیری پیچ ها اطمینان حاصل کنید.

در هنگام جا به جایی توالت نیز بسیار دقت کنید، چرا که این توالت ها ممکن است در اثر ضربه بشکنند یا آسیب ببینند. در ادامه لوله فاضلاب را آب بندی و بوگیر را نصب کنید.

بخوانید!  آموزش تعمیر سوراخ دیوار

بوگیرها انواع مختلفی دارند که نمونه ای از آن ها ژله ای و لوله ای شکل بوده و به راحتی درون لوله فاضلاب قرار می گیرند. برخی دیگر از این بوگیرها دارای لبه هایی برای بستن پیچ و برخی دیگر بدون این لبه ها هستند.

بوگیر های کج نیز وجود دارند که زمانی که خروجی فاضلاب با خروجی توالت فرنگی در یک راستا نباشد استفاده می شود. قبل از نصب بوگیر این مورد را فراموش نکنید که لوله فاضلاب حتما 1 سانتی متر از کف دستشویی بالاتر باشد.

در صورتی که لوله بلندتر از این مقدار است آن را برش دهید و سمباده بزنید. از واشرهای مومی برای جلوگیری از خروج گازهای فاضلاب و هم چنین تثبیت و عایق‌کردن محل اتصال توالت فرنگی با فاضلاب است استفاده کنید.

اگر این نمونه را برای نصب انتخاب کردید، آن را گرم کنید وسپس روی خروجی خود توالت فرنگی قرار دهید. سپس توالت فرنگی را روی فاضلاب محکم کنید، اما اگر بوگیرهای پیچ دار را انتخاب کرده‌اید ابتدا جای دو پیچ را بر روی کف درآورید و سپس بوگیرها را با پیچ محکم کنید در ادامه نیز توالت فرنگی را قرار دهید.

نصب واشر وحلقه مومی توالت فرنگی

3. نصب کاسه توالت فرنگی

یکی از مهم ترین مراحل نصب توالت فرنگی را می توان نصب کاسه آن دانست، چرا که اگر کاسه توالت فرنگی به خوبی نصب نشود ممکن است آب و بوی بد به داخل سرویس بهداشتی نشت پیدا کند.

در این مرحله و بعد از نصب بوگیر ژله ای زمان آن می رسد که اندازه ها و فاصله توالت فرنگی از طرفین را کنترل و تنظیم کنید. در این مرحله حتما چندین بار مکان قرارگیری و تراز بندی توالت فرنگی را چک کنید.

قرار گرفتن توالت فرنگی از عقب نیز اهمیت بیشتری دارد پس حواستان را جمع کنید. تراز را به صورت طولی و عرضی بر روی توالت فرنگی قرار دهید و با گذاشتن چند ورق آلومینیومی نازک یا چند سکه آن را تراز کنید.

سپس توالت فرنگی را در جای خود محکم کنید. اگر که توالت فرنگی شما دو سوراخ در کف خود دارد، می توانید آن ها را به وسیله پیچ به زمین محکم کنید در غیر این صورت از چسب آکواریوم یا چسب های آنتی باکتریال برای محکم‌کردن آن ها به زمین استفاده کنید.

این چسب ها علاوه بر این که از نشتی آب جلوگیری می کنند، هم نقش عایق را ایفا می کنند و هم باعث محکم شدن توالت فرنگی می شوند. همان طور که گفتیم، در این مرحله می توانید از درزگیر و بست های پلاستیکی استفاده کنید تا کاسه توالت فرنگی کاملا در محل خود ثابت شود.

اگر توالت فرنگی شما دارای پوشش پلاستیکی است، لازم است تا در این مرحله پوشش را با استفاده از پیچ و مهره محکم کنید.

نصب انواع توالت فرنگی

4.نصب مخزن توالت فرنگی

شما می‌ توانید این مرحله را پیش از نصب کاسه توالت فرنگی انجام دهید. اما بهتر است این کار را بعد از نصب کاسه انجام دهید، چرا که نصب مخزن باعث سنگین تر شدن توالت فرنگی و در نتیجه سخت تر شدن جای گذاری آن روی حلقه مومی می شود.

بخوانید!  چرا شیر آب چکه می کند؟

در ادامه مهره ها را سفت کنید. حواستان باشد که مهره ها را بیش از اندازه سفت نکنید. برای سفت کردن مهره های پشتی نیز که کمی سخت است، می توانید از آچار فرانسه استفاده کنید.

5. نصب شلنگ ارتباط دهنده

قبل از این که شلنگ را به شیر آب وصل کنید از خشک شدن چسب ها و محکم شدن توالت فرنگی اطمینان حاصل کنید. در ادامه می توانید از مدل های جدید که از یک سری وسایل سرهم بندی شده و آماده یا بخش ها و تجهیزات مخزن داخل فشار را داخل تانک یا مخزن توالت فرنگی نصب کنید.

برای نصب شلنگ ارتباط دهنده یک سر شلنگ را به فلکه متصل به دیوار و سر دیگر آن را به مخزن متصل کنید. اکثر فلکه‌ها 1.5 سانتی‌ متر و دهانه مخزن‌ ها 2.1 سانتی‌ متر هستند. پیش از خریدن شیلنگ فاصله بین مخزن و دیوار را اندازه‌ گیری کنید.

6. نصب نشیمن گاه توالت فرنگی

نشیمن گاه را با استفاده از پیچ گوشتی و چندین پیچ و مهره به توالت متصل کنید. هنگام خریدن نشیمن گاه به هم اندازه بودن آن با توالت فرنگی بسیار دقت کنید و اگر می توانید آن را به صورت کیت خریداری نمایید.

برای رعایت اصول بهداشتی نیز بهتر است از نشیمن گاه پلاستیکی استفاده کنید. علاوه بر این، برای اطمینان از محکم بودن و جای‌گیری صحیح، چند بار به طور آزمایشی روی نشیمن گاه بنشینید.

نصب کایه، مخزن و نشیمن گاه توالت فرنگی

7. قرار دادن پوشش پلاستیکی

این مورد را فراموش نکنید که هنگام تمیز کردن کاسه توالت این پوشش‌ها را کنید و به این ترتیب نشیمن‌ گاه به راحتی از توالت جدا شده و می‌ توانید آن را به راحتی تمیز کنید.

در ادامه درز بین توالت و سرامیک های کف را درزگیری کنید و بدین ترتیب از جمع‌شدن آلودگی ها در این قسمت جلوگیری کنید.

8. امتحان کردن توالت فرنگی

در انتها برای این که از عملکرد صحیح توالت فرنگی مطمئن شوید شیر پیسوار را باز کنید، بدین ترتیب از نحوه عملکرد پمپ تخلیه شیر شناور، عدم نشت آب و هم چنین پر شدن مخزن فشار اطمینان حاصل خواهید کرد.

برای اطمینان از تخلیه‌شدن آب داخل مخزن نیز، دکمه اهرم پمپ مخزن را بیرون بکشید. در ادامه نیز عمل تخلیه آب از مخزن فشاری به داخل کاسه توالت و پر شدن مخزن را بررسی کنید. محل‌های اتصال اجزای مخزن فشاری و توالت فرنگی را از نظر نشت آب بررسی کنید.

کلام آخر

نصب توالت فرنگی از آن دسته کارهایی است که بیشتر افراد بدون نیاز به هیچ کمکی می توانند انجام دهند. ما در این مقاله مراحل نصب توالت فرنگی از جدا کردن توالت فرنگی قدیمی گرفته تا نصب و امتحان مدل جدیدتر آن برای شما آورده‌ایم.

اما به طور خلاصه مراحل نصب توالت فرنگی عبارت است از جدا کردن توالت قدیمی، نصب واشر یا حلقه مومی، نصب کاسه و مخزن توالت فرنگی، نصب شلنگ ارتباط دهنده، نصب نشیمن گاه و در انتها بررسی عملکرد درست آن.

البته به این مورد توجه کنید که اگر نمی توانید توالت فرنگی را خودتان نصب کنید بهتر است از متخصصان این حرفه کمک بگیرید.