آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از منهول فاضلاب به منظور اتصال چند خط لوله فاضلاب به یکدیگر و هدایت آن ها به یک مسیر صورت می گیرد. هم چنین از دیگر موارد کاربرد آن می توان به استفاده در سیستم های مخابراتی و در جهت دسترسی به مسیرهای کابل در زیر زمین اشاره کرد.

استفاده از منهول ها به منظور بررسی و در صورت نیاز تعمیر لوله ها نیز صورت می گیرد. همچنین با گسترش شبکه فاضلاب شهری استفاده از آن ها در جهت ایجاد تهویه در سامانه نیز انجام می پذیرد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات تکمیلی در این زمینه و معرفی انواع منهول و کاربرد و مزایای آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع منهول

منهول ها انواع مختلفی دارند که از جمله می توان به نمونه های بتنی، آجری، پلی اتیلن و پلاستیک اشاره کرد. هریک از این منهول ها کاربری متفاوتی دارند که در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد هر یک از آن ها می پردازیم.

علاوه بر جنس مواد مورد استفاده در ساخت، با توجه به محل کاربرد نیز می توان آن ها را به دو دسته منهول هایی با قطر کم و قطرهای بالا تقسیم بندی کرد.

استفاده از منهول هایی که قطر کمی دارند در خطوط فرعی شبکه صورت می گیرد. استفاده از این وسایل در مکان هایی که قطر لوله کم باشد، صورت می گیرد. همچنین از آن ها در قسمت هایی که تعداد لوله زیاد می باشد، استفاده می شود.

به کارگیری منهول هایی که از قطر بالایی برخوردار هستند، در خطوط اصلی شبکه صورت می گیرد. هم چنین در قسمت هایی که دبی جریان بالا بوده و تعداد لوله های استفاده شده محدود و کم می باشد، از منهول هایی با قطر بالا استفاده می شود.

منهول بتنی

یکی از انواع منهول، بتنی می باشد. از منهول های بتنی به منظور اتصال چند شبکه و خط راه به یکدیگر استفاده می شود. هم چنین منهول های بتنی که با نام آدم رو نیز شناخته می شوند، در شبکه های مخابراتی و انتقال و توزیع برق نیز استفاده می شود.

ابعاد این المان ها با توجه به نوع و تعداد کابل های ورودی و خروجی و میزان عمقی که کابل ها دفن شده‌اند، مشخص می شود. منهول های بتنی از دو قسمت بدنه و درب تشکیل شده‌اند.

بخوانید!  فن کویل چیست؟[بررسی فن کویل سقفی، دیواری و زمینی]

بدنه منهول های بتنی، از جنس بتن با مقاومت بالا است که به وسیله آرماتورهای فولادی مسلح شدند. ساختار آن ها به صورت چهار وجهی و یک وجه کف می باشد.

این منهول ها در دو نوع ترافیکی و غیر ترافیکی موجود می باشند. از نوع ترافیکی برای نصب در معابر و از نمونه غیر ترافیکی در مکان هایی که عبور وسایل نقلیه سنگین وجود ندارد، استفاده می شود.

منهول بتنی

منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن چیست؟ استفاده از منهول پلی اتیلن به منظور سیستم های فاضلاب صنعتی و خانگی صورت می گیرد. از آن جایی که امروزه استفاده از محصولات پلیمری با استقبال زیادی همراه است، استفاده از انواع پلی اتیلنی می تواند جایگزین مناسبی برای نمونه های بتنی و سایر نمونه ها باشد. استفاده از منهول های پلی اتیلن مزایایی به همراه دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • هزینه نصب و اجرای این گونه منهول ها نسبت به نمونه های دیگر پایین تر می باشد.
  • انواع پلی اتیلن در برابر زلزله و سیل از خود مقاومت نشان می دهند.
  • از مزایای استفاده از این مدل می توان به عدم نشت هرگونه مواد فاضلابی اشاره کرد.
  • نصب منهول های پلی اتیلن آسان بوده و با سرعت بالایی انجام می شود.
  • این گونه منهول ها با سیستم های مختلف فاضلابی و زهکشی، سازگاری دارند.
  • از ویژگی های برتر آن ها می توان به طول عمر بالا و قابلیت استفاده در مناطق مرطوب اشاره کرد.
  • استفاده از منهول های پلی اتیلن باعث آب بندی کامل شبکه و جلوگیری از نفوذ آب های زیر زمینی به سیستم فاضلاب می شود.
  • هزینه نگهداری و تعمیر منهول های پلی اتیلن پایین می باشد.
  • این گونه منهول ها در برابر مواد اسیدی و بازی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.
منهول پلی اتیلن

منهول آجری

منهول هایی که در ساخت آن ها از آجر استفاده می شود، در دسته سنتی قرار می گیرند. استفاده از منهول های آجری در گذشته بسیار رایج بوده اما کم کم جای خود را به نمونه های بتنی و پلی اتیلن داده است. مدل آجری ساده ترین نوعی است که می توان مورد استفاده قرار داد.

ویژگی منهول مناسب

انتخاب منهول مناسب از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت. از ویژگی های یک منهول خوب می توان به سبک بودن و در عین حال مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. جنس این محصول باید به گونه ای باشد که در برابر واکنش های اسید و باز از خود مقاومت نشان دهد.

بخوانید!  نکات مهم در لوله کشی آب و فاضلاب

یکی از ویژگی هایی که هر منهول باید از آن برخوردار باشد، صاف بودن سطح آن می باشد. این امر سبب می شود آلاینده های محیطی به جداره خارجی آن نچسبد. این بدان معناست که این وسیله باید از خاصیت رسوب ناپذیری برخوردار باشد.

نحوه طراحی این محصول باید به گونه ای باشد که از ورود فاضلاب به داخل آب های زیرزمینی جلوگیری به عمل آورد. دریچه فاضلاب باید به گونه ای باشد که در برابر زلزله و عواملی که باعث ایجاد شکنندگی می شوند، از خود مقاومت نشان دهد. لایه داخلی آن باید صیقلی و رنگ روشن باشد که حداقل روشنایی داخل آن را فراهم کند.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی منهول و انواع آن پرداختیم. امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این متن با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

منهول چیست؟

استفاده از منهول فاضلاب به منظور اتصال چند خط لوله فاضلاب به یکدیگر و هدایت آن ها به یک مسیر صورت می گیرد. هم چنین از دیگر موارد کاربرد آن می توان به استفاده در سیستم های مخابراتی و در جهت دسترسی به مسیرهای کابل در زیر زمین اشاره کرد.

انواع منهول چه نام دارد؟

منهول بتنی، پلی اتیلن و آجری

یک منهول خوب چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های این محصول می توان به سبک بودن و در عین حال مقاومت بالای آن ها اشاره کرد. جنس آن باید به گونه ای باشد که در برابر واکنش های اسید و باز از خود مقاومت نشان دهد.
یکی از ویژگی هایی که هر منهول باید از آن برخوردار باشد، صاف بودن سطح آن می باشد. نحوه طراحی آن باید به گونه ای باشد که از ورود فاضلاب به داخل آب های زیرزمینی جلوگیری به عمل آورد. دریچه فاضلاب باید به گونه ای باشد که در برابر زلزله و عواملی که باعث ایجاد شکنندگی می شوند، از خود مقاومت نشان دهد.