آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نوع جدیدی از کاغذ دیواری به نام کاغذ دیواری ضد زلزله یا سیسمیک به بازار آمده که کارایی و مزیت های آن، متفاوت از انواع معمولی می باشد.

به هنگام وقوع زلزله، دیوارهای خانه که اصولا از جنس آجر هستند، لرزیده و قسمت هایی از آن ها دچار تخریب می شوند. به دنبال اثرات ناشی از زلزله، همواره محققان در تلاش برای پیداکردن راهی برای کاهش اثرات تخریب دیوارهای ساختمان می باشند.

نتیجه تلاش ها و تحقیقات آن ها منجر به طراحی و تولید کاغذ دیواری جدیدی به نام کاغذ دیواری مقاوم در برابر زلزله می باشد. این نوع کاغذ دیواری از تخریب و ریزش دیوار در زمان زلزله جلوگیری می کند و امنیت ساکنین را تا حدی بالا می برد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی این نوع کاغذ دیواری می پردازیم، با ما همراه باشید.

خواص فیزیکی کاغذ دیواری ضد زلزله

کاغذهای ضد زلزله از الیاف شیشه ای بسیار مقاوم که به یکدیگربافته شدند، تولید می شود. این الیاف ها، نوعی پوشش ارتجاعی و الاستیکی ایجاد می کند که انرژی ناشی از زلزله را در چهار جهت متفاوت انتقال می دهد و از فروریختن دیوار جلوگیری می کند.

علاوه بر الیاف شیشه ای، نوعی ماده مصنوعی به نام پلی پروپیلن نیز در ساخت این کاغذ دیواری استفاده می شود. این ماده دو طرف درز دیوار را نگه می دارد و از ریزش سنگ و آجر دیوار ساختمان ممانعت می کند.

کاغذ دیواری ضد زلزله

مزایای کاغذ دیواری ضد زلزله

  • این نوع کاغذ دیواری بسیار مقاوم و انعطاف پذیر است.
  • عملکرد کاغذ دیواری ضد زلزله به نحوی است که نیروی ناشی از زلزله را بر تمامی دیوار تقسیم می کند و تنها بر یک قسمت نیرو وارد نمی کند و منجر به ایجاد شکاف و درز در دیوار نمی گردد.
  • این کاغذ دیواری را می توان مانند سایر کاغذ دیواری های معمولی رنگ کرد یا بر روی آن یک کاغذ دیواری معمولی کشید.
  • کاغذ دیواری ضد زلزله را به راحتی می توان بر روی دیوار نصب کرد، اما باید دقت لازم را در انجام زیرسازی مناسب اعمال نمود.
  • استفاده از این کاغذ دیواری در مقایسه با سایر روش های مقاوم سازی از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه تر است.
  • روزنه های موجود در این نوع کاغذ دیواری از شکل گیری کپک و قارچ بر روی دیوار ممانعت می کند.
  • این محصول نقش زیادی در بهینه سازی مصرف انرژی ایفا می کند و به خوبی با انواع عایق ها و فوم ها ادغام می شود.
  • کاغذ دیواری ضد زلزله علاوه بر محافظت از ساختمان در برابر زمین لرزه، زیبایی و جذابیت نیز دارد. این کاغذ دیواری ها در انواع و طرح های گرافیکی متنوعی وجود دارند که می توانید بنابر سلیقه، آن ها را با دکوراسیون داخلی خانه، هماهنگ کنید.
بخوانید!  برترین ایده های تزیین دیوار خانه

نصب کاغذ دیواری ضد زلزله

این کاغذ دیواری با نوعی چسب مخصوص با قابلیت انعطاف پذیری بالا به دیوار نصب می شود. این نوع چسب متفاوت از انواع معمولی آن می باشد و از دانه های پلی یورتان تولید می شود.

بعد از اینکه چسب را بر روی دیوار مالیدید، در آن نفوذ می کند و آب آن تبخیر می شود. سپس دانه های پلی یورتان پوششی مقاوم و محکم بر روی دیوار ایجاد می کند. پس از این مرحله، الیاف شیشه بر روی چسب مخصوص نصب می شود.

نحوه عملکرد کاغذ دیواری ضد زلزله

دانشمندان موسسه فناوری کارل سروهه با کلمه اختصاری KIT که متصل به موسسه تحقیقاتی بایر بودند، در آزمایش هایشان به بررسی رفتار آجرها و ملات آن پرداختند تا نقاط ضعف دیوارها را هنگام وقوع زمین لرزه پیدا کنند.

آن ها در ابتدا بر روی نقاطی تمرکز کردند که فشار بیشتری بر روی آن ها بود، مانند گوشه های درب و پنجره ها. این تحقیق و بررسی، ایده ای را در ذهن آن ها تشکیل داد مبنی بر اینکه دیوارها را با استفاده از یک لایه دیوارپوش الیاف شیشه ای بپوشانند.

واضح بود که استفاده از چسب های معمولی برای چسباندن کاغذ دیواری مناسب نمی باشد، بنابراین نوعی چسب مخصوص برای این نوع کاغذ دیواری طراحی شد.

چسب مخصوص کاغذ دیواری می تواند نقاط ضعف دیوار را بپوشاند و به هنگام وقوع زلزله قابلیت ویژه ای از خود نشان بدهد. در حین تکان های واردآمده بر دیوار، ترکیبات هیدروژنی چسب از هم جدا می شوند و در جایی دیگر به یکدیگر متصل می گردند.

این امر باعث می شود سنگ و آجرهای دیوار از هم جدا نشوند و یا حداقل فروپاشی و تخریب دیوار را به شکل قابل توجهی به تاخیر می اندازند تا فرصت برای خروج افراد از ساختمان فراهم شود. این محصول می تواند 60 تا 70 درصد از میزان تخریب ها و آسیب دیدگی ساختمان جلوگیری به عمل آورد.

عکس مقاوم سازی دیوار با کاغذ دیواری ضد زلزله

آزمایش کاغذ دیواری ضد زلزله

محققان و دانشمندان برای تست عملکرد کاغذ دیواری های ضد زلزله آزمایشی را طراحی کرده اند تا از کارکرد مطلوب این محصول اطمینان حاصل کنند. آن ها با استفاده از دستگاه پرس هیدرولیک بزرگی چند مرتبه به دیوار فشار وارد کردند.

بخوانید!  معرفی امکانات برج بیمه مرکزی یا برج پارس

قسمت هایی که با کاغذ دیواری نانو پوشیده نشده بودند به راحتی تخریب شدند. قسمت هایی که بر روی آن ها کاغذ دیواری ضد زلزله تعبیه شده بود، در بسیاری از قسمت ها سالم مانده و در برخی از قسمت ها دیوار فروریخته بود، اما آجرهای تخریب شده توسط چسب به یکدیگر متصل بودند و پراکنده نشدند. آن ها این آزمایش را در مقیاس های بزرگ تر و در مکان های گوناگون نیز انجام دادند.

نتیجه آزمایشات این بود که این نوع کاغذ دیواری می تواند از عواقب وحشتناکی که زلزله بوجود می آورد، جلوگیری و از شدت خرابی ها بکاهد. اغلب انتظار چنین نتیجه گیری را نداشتند و بر این باور بودند که این نوع کاغذ دیواری نمی تواند هیچ تاثیری بر میزان خرابی های ناشی از زلزله بگذارد.

پس از انجام آزمایش، دیدگاه مردم نسبت به این محصول تغییر کرد. امروزه تعداد زیادی از مردم از این کاغذ دیواری در بهبود امنیت ساختمان استفاده می کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی نوعی جدید از کاغذ دیواری موسوم به ضد زلزله پرداختیم که ویژگی های خاص و منحصربفردی دارد. این نوع کاغذ دیواری ها، تخریبات ناشی از زمین لرزه را کاهش می دهد و موجب کاهش هزینه های مالی و آسیب های جانی می شود.

امروزه از این نوع کاغذ دیواری بیشتر در ساختمان های مدرنی که مطابق با استانداردهای ضد زلزله بنا می شوند، به منظور استحکام بیشتر دیوارها استفاده می شود.

استفاده از این محصول در مناطق زلزله خیز، بسیار مفید می باشد. پس اگر در چنین محل هایی زندگی می کنید، پیشنهاد می کنیم حتما این کاغذ دیواری را هم برای امنیت و هم برای زیبایی، بکار ببرید.