آموزش رویت

ساختمانچی

بسیاری از مردم معتقدند آبگرمکن بدون مخزن که آب را سریع گرم می کنند، انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن مخزن دار مصرف می کنند و کارایی بهتری نسبت به آن ها دارند. زیرا این آبگرمکن ها آب را فقط هنگامی که مورد نیاز است گرم می کنند و در نتیجه مانع اتلاف انرژی در حالت حاضر باش می شوند.

آبگرمکن های بی مخزن سال هاست که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند، اما همیشه باور مردم در مورد آن ها درست نیست.

در برخی مکان ها، استفاده از آن ها می تواند یک راه حل باشد، اما نه در همه جا! در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم. با ما همراه باشید.

انتظار واقعی مشتریان چیست؟

طبق نظرسنجی، مردم از آبگرمکن انتظار دارند که برای گرم شدن آب زمان زیادی صرف نکرده و آب را به طور ناگهانی هنگام دوش گرفتن سرد ننماید. علاوه بر آن، آن ها می خواهند هزینه قبض کاهش یابد و مبلغ بالایی برای مصرف انرژی پرداخت نکنند.

اما همیشه انتظارات مردم در خصوص آبگرمکن های بدون مخزن برآورده نمی شود و در استفاده از آن ها با مشکل برخورد می کنند. آبگرمکن ها با نام های تجاری مختلف وارد بازار و بعد از مدتی از دور خارج می شوند.

هنگام ورود به بازار، تعداد بی شماری آبگرمکن به فروش می رسد و هنگام خارج شدن از رقابت، مشتریان خود را بدون هیچ ضمانت، پشتیبانی فنی و قطعات یدکی مایوس رها می کنند!

امروزه برخی از این برندها که در گذشته مشتریان را به حال خود رها کردند مجدداً وارد بازار شدند. آبگرمکن های بدون مخزن همیشه فروش خوبی داشته اند و این بدان معناست که مصرف کنندگان با ادعاهایی نظیر کارآیی بالاتر، صرفه جویی بیشتر و عباراتی مانند “واقعا به صرفه” و یا شاید “واقعا عالی” اغراق می کنند.

این ادعاها بازار این آبگرمکن ها را بسیار داغ می کند اما بعد از خرید، صاحبان آن ها متوجه می شوند که هزینه قبوض نه تنها نسبت به قبل کمتر نشده، بلکه با صورت حساب هایی با مبالغ بالا و مواردی مواجه می شوند که مشمول گارانتی نمی باشند.

آبگرمکن بدون مخزن

مقایسه دو ماهیت متفاوت

هیچ استانداردی برای مقایسه کارآیی آبگرمکن های بدون مخزن با آبگرمکن های مخزن دار وجود ندارد. تولید کنندگان آبگرمکن های بدون مخزن به مقایسه هایی تمایل دارند که باعث می شود محصولات آن ها خوب ظاهر شوند، به عنوان مثال یک آبگرمکن بدون مخزن دارای یک اینچ عایق بندی است در حالی که آبگرمکن های مخزن دار دارای سه اینچ عایق بندی هستند و این تفاوت بسیار چشمگیری است.

یا حتی ممکن است تولیدکننده ها چنین ادعا کنند: “کارایی براساس افزایش 35 درجه ای دمای آب “که چنین چیزی نصف یا کمتر از شرایط واقعی در بسیاری از نقاط کشور است. بررسی هایی که در این مورد صورت گرفت نشان داد که این ادعاها هیچ نقطه مشترکی با استفاده در دنیای واقعی ندارند.

ویژگی های آبگرمکن بدون مخزن، مزایا و معایب

هزینه های اولیه بالا

واقعیت غم انگیز این است که تقلب کردن از قوانین فیزیک کار دشواری است. اگر شما آب را گرم کنید، گاز و یا برق مصرف می شود، مگر این که از یک آبگرمکن تقطیری استفاده کنید. هزینه این کار مشابه هزینه گرم کردن مقدار مشخصی از آب با آبگرمکن معمولی است.

آبگرمکن های معمولی به طور معمول قیمتی چندین برابر بیشتر از آبگرمکن های مخزن دار قدیمی دارند. آبگرمکن های بدون مخزن بدون درنظرگرفتن نوع مخزن، به طور قابل توجهی کارآمدتر اما گران تر هستند.

بخوانید!  مقایسه آبگرمکن مخزن دار با انواع بدون مخزن

مقایسه اخیر بین قیمت آبگرمکن مخزن دار 40 گالنی که با آن همزمان دو نفر می توانند دوش آب گرم بگیرند و یک آبگرمکن بدون مخزن که دقیقا کارایی مشابه دارد نشان می دهد که قیمت آبگرمکن های بدون مخزن بالاتر می باشد.

این قیمت ها تنها قیمت خود آبگرمکن می باشند و هزینه های نصب نیز متفاوت و بالاتر است. این یک مسئله جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. زیرا زمان بسیار طولانی برای کاهش هزینه قبوض لازم است. البته اگر چنین چیزی درست باشد و آبگرمکن شما با کارایی پیچیده منجر به کاهش هزینه ها شود.

مزایای آبگرمکن بدون مخزن

انعطاف پذیری

با یک آبگرمکن مخزن دار، شستشوی ظروف و دوش گرفتن و یا حتی انجام چند کار دیگر نیز به طور همزمان امکان پذیر است. در حالی که این امر با آبگرمکن های معمولی معمولا مشکل یا حتی غیرممکن است. بنابراین باید توجه ویژه به سرعت گرم کردن آب و میزان گرمی ایجادشده توسط آبگرمکن معطوف شود.

برای انجام دو یا چند کار در یک زمان، ممکن است مجبور شوید از یک آبگرمکن بدون مخزن بزرگ تر استفاده کنید. اگر تنها به مقدار بسیار اندکی آب داغ نیاز داشته باشید، احتمالا این آبگرمکن بدون مخزن حتی روشن نمی شود.

علاوه بر آن، نوسانات دما دوش گرفتن را با مشکل مواجه می کند. درجه حرارت می تواند تا پنج درجه کاهش یابد و سپس به حالت اول بازگردد و سپس پنج درجه افزایش یابد.

بزرگ ترین دغدغه افراد در استفاده از آبگرمکن نگرانی از سردشدن آب حین دوش است. این امر زمانی اتفاق می افتد که پس از استفاده از آب گرم، آبگرمکن خاموش می شود.

در لوله های آب هنوز آب گرم وجود دارد و اگر چند دقیقه بعد از اولین استفاده از آب گرم مجدداً از آبگرمکن استفاده کنید، آب شروع به گرم شدن می کند و سپس سرد می شود.

آب قبل از این که دوباره سرد شود در آبگرمکن به جریان می افتد. استفاده از یک آبگرمکن مخزن دار می تواند این مشکلات را حل کند، اما اکثر مردم از آبگرمکن بدون مخزن استفاده می کنند، زیرا می خواهند فضای ساختمان خود را با مخازن اشتغال نکنند.

گرم نشدن سریع آب

هنگام باز کردن شیر آب گرم فکر می کنید چه قدر زمان لازم است تا آب گرم شود؟ یک آبگرمکن مخزن دار آب را از قبل گرم و ذخیره می کند و به محض بازکردن آب، فورا آب گرم جریان پیدا می کند. اما اگر شیر آب در یک فاصله دور از آبگرمکن قرار بگیرد مشخص نیست چه قدر زمان لازم است تا آب گرم شود.

این امر در آبگرمکن های بدون مخزن متفاوت است. در پروسه گرم شدن آب یک سنسور جریان آب شروع به کار می کند. سپس فن روشن می شود و سپس آب شروع به گرم شدن می کند. بنابراین در این مورد آبگرمکن های مخزن دار گزینه بهتری می باشند.

مدل آبگرمکن بدون مخزن

قابلیت اطمینان

آبگرمکن های بدون مخزن دارای قطعات و کنترل سختی هستند. هر چه دستگاه پیچیده تر باشد، احتمال اشتباه بالاتر می رود. در هوای سرد، در صورت عدم استفاده از این آبگرمکن باید مراقب باشید تا آب آبگرمکن کاملا تخلیه شود. در غیر این صورت با یخ زدن آب، آبگرمکن آسیب می بیند.

درمناطقی که دارای سختی آب هستند، آبگرمکن در معرض آهک گرفتگی قرار می گیرد و به طور جدی کارایی آن پایین می آید. با استفاده از آبگرمکن های مخزن دار مواد معدنی موجود در آب سخت در کف آن رسوب می کند و به بیرون می رود.

بخوانید!  انواع نورپردازی در ساختمان

علاوه بر این، رسوب در کف آبگرمکن های مخزن دار تاثیر کمتری بر روی عملکرد آن می گذارد. حتی با افزایش رسوب، کارایی به ندرت بیش از پنج درصد کاهش می یابد، زیرا بیشتر تبادل گرما در لوله های آب گرم اتفاق می افتد نه در کف مخزن.

هزینه های نگهداری از آبگرمکن به مخزن دار یا بدون مخزن بودن آن بستگی دارد. آبگرمکن های بدون مخزن لزوماً دیگ های بخار کوچکی هستند که بیش از مخزن دارها نیاز به رسیدگی دارند.

برگه راهنمای آبگرمکن را خوب مطالعه کنید، زیرا ممکن است متوجه شوید که اگر نصب و سرویس کردن آبگرمکن توسط یک تکنسین ماهر انجام نشود، گارانتی آن باطل می شود و خدمات و سرویس خارج از گارانتی نیز بسیار گران قیمت است.

به یاد داشته باشید که سرویس کردن آبگرمکن مخزن دار بسیار ساده تر از آبگرمکن بدون مخزن است. این یکی از موضوعات اصلی و مهم است که باید افراد آن را مورد توجه قرار دهند.

صرفه جویی در انرژی

زمانی که از آبگرمکن بدون مخزن استفاده نمی شود چراغ اتوماتیک آن خاموش می گردد، اما عملکرد آن چندان بهتر از آبگرمکن های مخزن دار با عایق بندی بهتر نیست. تنها جایی که گرما در هر دو نوع آبگرمکن کاهش می یابد لوله ها می باشند.

هر بار که از آب گرم استفاده می کنید، تمام لوله های فلزی بین آبگرمکن و شیر آب، گرم می شوند و پس از آن خود آب گرم می شود. اگر برای هر شیر آب بتوان یک آبگرمکن نصب کرد، گرچه این کار هزینه بسیار بالایی دارد، عملکرد و کارایی بالاتر می رفت.

عایق بندی همه لوله ها باعث کاهش تلفات گرمای موجود در هر دو نوع آبگرمکن می شود. به علاوه، کنترل آبگرمکن بدون مخزن از طریق برق انجام می شود. در حال حاضر، عادلانه این است که بگوییم آبگرمکن بدون مخزن برقی کمی بهتر از آبگرمکن گازی است، زیرا فاقد بسیاری از مشکلات مدل گازی می باشد.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هزینه های قبض گاز و برق یکسان هستند، در این صورت استفاده از آبگرمکن برقی احتمالا به نفع شما خواهد بود، البته اگر از عهده مسائل مربوط به سرویس کردن و هزینه های جانبی آن برآیید!

از آن جایی که آبگرمکن های برقی رسوبات آهکی می گیرند، این رسوبات باید به صورت دوره ای و منظم تمیز شوند، در غیر این صورت آبگرمکن آسیب می بیند.

گارانتی

تولیدکنندگان آبگرمکن های معمولی ممکن است ادعا کنند که آبگرمکن های ژاپنی معمولا 10 تا 15 سال داری طول عمر هستند. مشکل اینجاست که آبگرمکن های فروخته شده در ژاپن مانند آبگرمکن هایی که در سراسر دنیا فروخته می شوند، نیستند.

ژاپنی ها دارای فرهنگ، الگوهای استفاده و انتظارات متفاوت از آبگرمکن های خود هستند! در مورد آبگرمکن ها باید بگوییم که هیچ کس از طول عمر آن ها مطمئن نیست، چرا که این آبگرمکن ها دارای طول عمر بالایی نبوده اند که کسی بتواند با قطعیت پاسخ این سوال را بدهد.

ممکن است این یکی از دلایلی باشد که تولیدکنندگان آبگرمکن های بدون مخزن برای باطل کردن گارانتی دستگاه شما با کوچک ترین تخلف بسیار مشتاقانه عمل می کنند، بنابراین حتما برگه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید!

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی آبگرمکن بدون مخزن و ویژگی ها آن می باشد. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.