آموزش رویت

ساختمانچی

نمای مدولار پرسلان، یکی از جدیدترین نماهای ساختمانی است که در عصر حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. این نما با استفاده از پنل های پیش‌ساخته از جنس کاشی و سرامیک بر روی ساختمان اجرا می شود.

نمای مدولار پرسلان قابل اجرا برای انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی است و از زیبایی منحصر بفردی برخوردار می باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی کامل این نوع نما می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ویژگی های نمای مدولار

پنل های پرسلان با استفاده از دستگاه اکستروژن و با پخت خاک رس در دما و فشار بسیار بالا تولید می شوند. این پنل ها دارای طیف رنگ های مختلف می باشند. کوچک ترین سایز آن ها 300*300 و بزرگ ترین سایز 600*1200 در نظر گرفته می شود. اجرای این نما به علت شکل قطعات و وجود کام و زبانه در آن ها با سرعت و دقت بالا انجام می شود.

نمای مدولار پرسلان در واقع یک پوشش خارجی برای ساختمان است که به چهارچوب متصل و به دیوارهای ساختمان پیچ می گردد. چهارچوبی که برای نصب پنل ها استفاده می شود به منظور تحمل بار قطعات از دوام و استحکام بالایی برخوردار است.

در صورتی که وزن و قطر قطعات بالا باشد، اتصالات متصل به دیوار باید با وضعیت دیوار و نیروهایی که بر آن اعمال می شوند متناسب باشد. انتخاب پانل های سبک تر وزن نما را سبک تر و پانل های سنگین بر وزن نما می افزایند.

کاربرد نمای مدولار

پنل های مدولار پرسلان هم در نماهای داخلی و هم در فضاهای خارجی برای پوشش نمای ساختمان، کف پله ها، کف ساختمان و دکورهای داخلی کاربرد دارند.

کاربرد نمای مدولار

مزایای نمای مدولار پرسلان

  • اجرای صحیح نمای مدولار پرسلان به میزان قابل توجهی مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می دهد.
  • این نما از مقاومت و طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و پس از گذشت چند سال همچنان زیبایی و جذابیت خود را حفظ می کند.
  • پانل های پرسلان به عنوان مصالح نمای خشک به شمار می آیند.
  • این نما بر روی دیوار ساختمان مونتاژ می شود و جلوه زیبا و مدرنی به آن می بخشد.
  • این نما نوعی عایق حرارتی است که دمای فضای داخل ساختمان را کمتر تحت تاثیر فضای بیرون قرار می دهد. با استفاده از این نما بین دیوارهای ساختمان و نمای آن فاصله ایجاد می شود، در نتیجه نوسانات دما در فضاهای داخلی به حداقل می رسد. در واقع پانل های سرامیکی نقش محافظت‌کننده برای ساختمان ایفا می کنند و آن را در برابر انتقال حرارت مصون نگه می دارند. البته به منظور عایق کاری در زیر پنل ها می توان از فوم های پلی استر یا فیبرهای معدنی نیز استفاده نمود.
  • پنل های سرامیکی عایق‌بندی‌شده اگر به روش خشک و به شیوه ای صحیح بر روی چهارچوب نما نصب شوند می توانند تا حد زیادی از انتقال سر و صدا به ساختمان جلوگیری نمایند.
  • نمای مدولار پرسلان از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت برخوردار است و در واقع ضد آتش می باشد.
  • پانل های پرسلان از قابلیت فرم دهی و برش کاری برخوردار هستند و در انواع ساختمان های قدیمی و یا نوساز مورد استفاده قرار می گیرند.
  • نمای مدولار پرسلان با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار است و به دلیل طول عمر بسیار بالا نیاز به تعمیر و مراقبت زیاد ندارد.
  • استفاده از این نما به میزان قابل توجهی از هدر رفت انرژی ممانعت می کند.
بخوانید!  استفاده از پانل های HPL برای نما

انواع مدولار پرسلان

  • پرسلان لعاب دار: در این نوع پرسلان، بدنه در دمای بالایی می پزد و پس از این که لعاب دار شد، مجددا به داخل کوره منتقل می گردد.
  • پرسلان بدون لعاب: این نوع پرسلان به گونه ای است که پس از این که بدنه در دمای بالایی پخت و تخلخل آن به صفر رسید، دیگر نیازی به لعاب کاری نیست و پرسلان بدون لعاب تولید می گردد.

نکات مهم در اجرای نمای مدولار پرسلان

  • به منظور اجرای اصولی این نوع نما و مقاوم نمودن آن در شرایط مختلف آب و هوایی باید زیرسازی لازم که شامل پرچ ها، سپری ها و دستک ها می باشد از جنس آلومینیوم انتخاب شود.
  • در اجرای این نما باید از مقررات ملی ساختمان و آئین نامه های ملی تبعیت گردد.
  • اجرای سیستم مدولار پرسلان باید با استفاده از مصالحی که از نظر دوام سازه ای و زیست محیطی مورد تایید هستند، صورت گیرد.
  • با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و محیط های خورنده باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود.
  • عایق بندی حرارتی این نما از بیرون ساختمان اجرا می شود و لایه ای از هوا بین عایق و قطعات نما قرار می گیرد، از این رو باید از عایق های معدنی غیرقابل اشتعال استفاده نمود. در واقع لایه هوا به عنوان عایق حرارتی در نظرگرفته نمی شود.
  • هوابندی موردنیاز باید توسط دیوار پشت کار تامین گردد.
اجرای نمای مدولار

نکات پایانی

در حال حاضر مصالح خشک به دلیل داشتن مزایای بسیار در برابر سایر مصالح در اولویت هستند. نمای خارجی که با استفاده از این مصالح اجرا می شود از تنوع بالایی برخوردار است، از این رو مورد توجه پیمانکاران و معماران قرار می گیرند.

بخوانید!  درباره درب چوبی بیشتر بدانیم!

تایل پرسلانی نوعی محصول سرامیکی است که تخلخل آن ناچیز می باشد. همین امر دوام و استحکام آن را بالا می برد و آن را به عنوان محصولی مناسب برای نماکاری تبدیل می کند.

نماکاری با این تایل ها به دو صورت نمایان و غیر نمایان اجرا می شود. در روش نمایان تایل ها با استفاده از کلیپس متصل بر روی پروفیل های زیرسازی نصب می شوند.

این کلیپس ها، تایل ها را احاطه می کنند و آن ها را در جای خود محکم می نمایند. در روش غیر نمایان نوعی نمای تهویه شونده ایجاد می شود. زیرساخت آن از پروفیل های افقی که با شبکه ای از ریل های عمودی در جای خود مستحکم شده‌اند، تشکیل شده است.

امیدواریم این مطلب اطلاعات مفید و باارزشی را در خصوص نمای مدولار پرسلان در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این نوشته با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

نمای مدولار پرسلان چیست؟

یکی از جدیدترین نماهای ساختمانی که در عصر حاضر اعمال می شود نمای مدولار پرسلان است. این نما با استفاده از پنل هایی از جنس کاشی و سرامیک بر روی ساختمان اجرا می شود.

پنل های پیش ساخته پرسلان چگونه تولید می شوند؟

پنل های پیش‌ساخته پرسلان با استفاده از دستگاه اکستروژن و با پخت خاک رس در دما و فشار بسیار بالا تولید می شوند

مزایای استفاده از نمای پرسلان چیست؟

این نما نوعی عایق حرارتی است، تا حد زیادی از انتقال سر و صدا به ساختمان جلوگیری می نماید، مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت از خود نشان می دهد، از قابلیت فرم دهی و برش کاری برخوردار هستند، با هر نوع شرایط آب و هوایی سازگار است، طول عمر بسیار بالایی دارد و  نیاز به تعمیر و مراقبت زیادی ندارد.

نمای مدولار پرسلان چگونه اجرا می گردد؟

اجرای این نما به علت شکل قطعات و وجود کام و زبانه در آن ها با سرعت و دقت بالا انجام می شود. نمای مدولار پرسلان در واقع یک پوشش خارجی برای ساختمان است که به چهارچوب متصل و به دیوارهای ساختمان پیچ می گردد.

در زیرسازی های لازم نمای پرسلان می بایست از چه متریالی استفاده شود؟

به منظور اجرای اصولی این نوع نما و مقاومت آن در شرایط مختلف آب و هوایی باید زیرسازی لازم که شامل پرج ها، سپری ها و دستک ها می باشد از جنس آلومینیوم انتخاب شود.