آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه ساخت و ساز ساختمان ها و نوع قرارداد آن ها بسیار مهم است. به صورت کلی در دنیای نوین امروز و با پیشرفت مهندسی ساخت و سازهای قدیمی جای خود را به ساخت و سازهای جدید داده اند.

شرکت های مختلفی در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کنند و همه آن ها قراردادهای متنوعی با کارفرمایان امضا می کنند.

یکی از قراردادهایی که امروزه می تواند هم برای مهندسان و هم برای کارفرمایان بسیار مفید باشد، مدیریت پیمان است. به همین دلیل ما سعی داریم در این مطلب به بررسی موضوع مدیریت پیمان بپردازیم و در این باره اطلاعات و نکات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

شما عزیزان نیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با آرین تیس همراه باشید همچنین می توانید با ما با شماره ۰۲۱۸۸۲۵۹۷۹۳ تماس بگیرید.

مدیریت پیمان چیست؟

مدیریت پیمان روشی است که برای انجام هر فعالیت و پروژه کاری از اشخاص متبحر و متخصص برای اجرا و ادامۀ پروژه استفاده می‌شود تا روند کلی بدون اشتباه صورت گیرد.

گروه ساختمانی آرین تیس توانسته با استفاده از استانداردهای اجرایی، مدیریت پیمان را به درستی برای پروژه های در دست کار تیم خود اجرا نماید.

با مدیریت پیمان گروه های ساختمانی درصدی از هزینه های صورت گرفته را دریافت می‌کنند و شامل هزینه های موجود در مفاد قرارداد و همچنین هزینه های اجرای پروژه می باشد.

مهم‌ترین مسئله در مدیریت پیمان توافق بین طرفین می‌باشد که با گذر زمان سوءتفاهمی بین هر یک از آن‌ها پیش نیاید.

به علاوه لازم به ذکر است که این نوع قرار داد معمولا بین کارفرمایان و پیمانکاران بسته می شود. پیمانکاران پس از امضای قرارداد پیمان به اجرای پروژه می پردازند و در این زمینه نیز وظایفی را بر عهده دارند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:‌

  • تعیین روش های اجرای پروژه
  • تعیین برنامه برای اجرای پروژه
  • استخدام افراد متخصص در بخش های مختلف پروژه و …

می توان اذعان داشت که شخص یا شرکتی که تحت عنوان پیمانکار مدیریت پروژه ها بر عهده دارد درصدی از هزینه های ساخت و ساز را به عنوان حق الزحمه دریافت می نماید.

به علاوه شایان به ذکر است که از هر پرداختی که کارفرما به پیمانکار انجام می دهد، درصدی به عنوان تضمین حسن انجام کار، نزد کارفرما باقی خواهد ماند که پس از انجام کار و اطمینان از درست و کامل انجام شدن پروژه، توسط کارفرما به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

از طرف دیگر این قرارداد به نفع پیمانکار خواهد بود به دلیل آن که فقط مدیریت پروژه را به عهده دارد و هزینه ای بابت ساخت پروژه و پروژه ساختمانی پرداخت نخواهد کرد.

مزایای روش پیمان مدیریت

۱- اگر  مدیر پیمان از ابتدا فاز طراحی در پروژه حضور داشته باشد  با هماهنگی با تیم طراح توانایی دارد تا  تجربیات مربوط به ساخت را در طراحی ها اجرا کند  و در نهایت باعث کاهش زمان، هزینه، اجرایی شدن بهتر طرح ها شود.

۲- با توجه به اینکه نظارت بر عملیات اجرایی پیمانکاران ساخت بر عهده مدیر پیمان می باشد بنابراین نیازی به خدمات نظارتی مهندسین مشاور نیست.
۳- حضور مدیر پیمان موجب به ایجاد هماهنگی مابین پیمانکاران ساخت و رفع مشکلات آنان به لحاظ عدم تداخل کاری  خواهد شد. ارائه خدمات پشتیبانی به پیمانکاران ساخت منجر به تسریع عملیات اجرایی و همچنین پوشش دادن نقاط ضعف آنان می شود.
۴- مدیر پیمان همچون عضوی از تیم کارفرما، تمایلات سودجویانه پیمانکاری ندارد و تنها هدفش جلب رضایت کارفرما و ادامه همکاری با ایشان در پروژه های آتی خواهد بود.

عکس مدیریت پیمان و درصد قرارداد مدیریت پیمان

انواع قرارداد مدیریت پیمان کدام است؟

لازم به ذکر است که خود قرار داد مدیریت پیمان نیز شامل قراردادهای بسیار متفاوتی است. از جمله انواع قراردادهای مدیریت پیمان می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان
  • پیمان طرح و اجرا
  • پیمان امانی
  • پیمان دستمزدی
  • پیمان کلید در دست
  • پیمان فاینانس
  • پیمان با تعیین پیمانکار عمومی

درصد مدیریت پیمان چقدر است؟

در قراردادهای مدیریت پیمان، پیمانکار هزینه ای را بابت ساخت از کارفرما دریافت می کند که به صورت معمول برای تهیه مصالح و ساخت پروژه می باشد. نحوه پرداخت و دریافت هزینه ها کاملا بر اساس قرارداد تعیین شده مشخص می گردد و نمی توان خارج از قرارداد عمل کرد.

لازم به ذکر می باشد که سود پیمانکار در این قرارداد به این صورت است که، پیمانکار ساختمان هیچ هزینه ای بابت ساخت پروژه پرداخت نخواهد کرد و در این باره هرگز تعهدی را قبول نخواهد کرد.

در نهایت به دلیل تخصص و حرفه خود مقداری سود را به صورت درصدی از کل هزینه ها از کارفرما دریافت می نماید که به درصد مدیریت پیمان مشهور است.

درصد مدیریت پیمان به موارد زیر بستگی خواهد داشت:‌

  • وسعت پروژه
  • حجم سرمایه گذاری
  • میزان کار

در واقع باید بدانید که به صورت عرف، میانگین درصد مدیریت پیمان در سال ۱۴۰۰ ، بین 8 الی 17 درصد می باشد. این مقدار در پروژه های ویلایی ممکن است کمی بیشتر نیز باشد.

تفاوت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت چیست؟

در این خصوص  تفاوتی که می توان گفت مدیریت پیمان و پیمان مدیریت با یکدیگر دارند، در مدیریت پیمان، مدیر پروژه درصدی از هزینه های ساخت و ساز را که در ابتدای کار به توافق رسیده باشد را به عنوان حق و الزحمه دریافت می نماید.

البته در این میان به برخی از هزینه های اعمال شده، درصدی به شخص تعلق نخواهد گرفت که در این صورت باید در بخش شرایط خصوصی ذکر شود. برای داشتن اطمینان خاطر کارفرما، در هر بار پرداخت به شخص درصدی به عنوان حسن انجام کار کسر شده و پس از قرارداد و در پایان دوره تضمین به ایشان تحویل داده می شود.

در اصل مدیریت پیمان روشی از ساخت است که در آن کارفرما، یک شرکت یا یک مهندس، کاردان فنی و فردی که علم ساخت و ساز را داشته باشد را تعیین می کند تا مدیریت اجرای پروژه را بر عهده بگیرد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص مدیریت پیمان و قرارداد مدیریت پیمان می توانید با شرکت آرین تیس در تماس باشید.