آموزش رویت

ساختمانچی

در حال حاضر صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی یک امر بسیار ضروری است که باید تدابیر کاربردی برای آن اندیشید. منابع انرژی رو به کاهش هستند و تولید آن ها در چرخه طبیعت به گذشت مدت زمان بسیار طولانی نیازمند است.

بیشترین سهم مصرف انرژی مربوط به خانه های مسکونی است؛ زیرا امور مختلفی نظیر روشنایی ساختمان، امور پخت و پز، نظافت و… همه با استفاده از انرژی برق، آب و گاز صورت می گیرد.

کمبود منابع انرژی یک بحران است و همواره راهکارهای متعددی به منظور بهینه سازی و کاهش مصرف آن به ساکنین ارائه می شود. در این نوشته از ساختمانچی قصد داریم روش های مفید صرفه جویی در مصرف انرژی را به شما معرفی کنیم، روش هایی که نقش موثری در کاهش هزینه های قبوض نیز ایفا می کنند. با ما همراه باشید.

چگونه در مصرف انرژی صرف جویی کنیم؟

خاموش کردن لامپ های اضافه

از جمله ساده ترین راهکارهایی که می توانید برای بهینه سازی مصرف انرژی مورد استفاده قرار دهید، عادت به خاموش‌کردن لامپ و وسایل برقی در زمانی که به آن ها نیاز ندارید، می باشد. انجام این کار تا اندازه زیادی می تواند در کاهش هزینه های مصرف برق به شما کمک کند.

خاموش کردن لامپ های اضافه

استفاده از لامپ های کم مصرف

بهتر است لامپ های رشته‌ای را با لامپ های ال ای دی تعویض نمایید. استفاده از لامپ های ال ای دی بسیار مقرون به صرفه می باشد. مصرف برق این لامپ 75 درصد کمتر از لامپ های رشته‌ای است و در شکل های مختلف وجود دارد.

استفاده از لامپ های کم مصرف

خاموش کردن تلویزیون

تلویزیون یکی از وسایلی است که همواره در منزل روشن می باشد. استفاده از این وسیله به اندازه ای رایج است که گاهی بدون استفاده روشن باقی می ماند، خصوصاً در خانه هایی که صاحب خانه به کار دیگری مشغول است و از آن استفاده نمی کند.

هر چند تلویزیون هایی که اخیراً تولید می شوند مصرف انرژی پایینی دارند اما در صورت عدم استفاده باید خاموش شوند تا انرژی کمتری هدر برود. آن ها از سیستم هوشمند برخوردار هستند و پس از دو ساعت استفاده مداوم به ساکنین هشدار می دهند.

استفاده از محافظ

از دیگر راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری محافظ می باشد. در صورتی که از چند وسیله برقی در کنار یکدیگر استفاده می کنید، بهتر است از یک محافظ استفاده نمایید. زمانی که این وسایل مورد استفاده قرار نمی گیرند، می توانید محافظ را خاموش کنید و تا اندازه زیادی در مصرف برق صرفه جویی نمایید.

استفاده از محافظ

بررسی کارایی لوازم خانگی

بررسی لوازم خانگی نیز می تواند یکی دیگر از روش های کاهش مصرف انرژی در نظر گرفته شود. برخی از وسایل ممکن است دارای عیب و ایراد باشند، بنابراین هر سال باید توسط متخصص کارایی آن ها چک شود. لوازم خانگی از حساسیت بالایی برخوردار هستند و حتی کوچک ترین ایراد در آن ها می تواند انرژی مصرفی آن ها را افزایش دهد.

خاموش‌کردن کامپیوتر در زمان های غیر لزوم

زمانی که از کامپیوتر خود استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. حتی زمانی که برای مدت کوتاهی قصد استفاده از آن را ندارید، بهتر است آن را در حالت sleep قرار دهید.

خاموش کردن کامپیوتر در زمان های غیر لزوم

استفاده از ظرفیت کامل وسایل برقی

هنگام استفاده از وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی از ظرفیت کامل آن ها استفاده کنید. اگر مقدار ظروف و یا لباس ها کم است بهتر است از این وسایل استفاده نکنید، زیرا استفاده از ظرفیت کامل نه تنها منجر به صرفه جویی در مصرف آب می شود؛ بلکه هزینه های انرژی برق مصرفی را نیز کاهش می دهد.

کنترل دمای داخلی خانه

همیشه دمای داخلی خانه را متعادل نگه‌دارید. در صورتی که کنترل گر دما در خانه استفاده کرده‌اید، دمای آن را نسبت به دمای بیرون تنظیم نمایید. بهتر است در فصل تابستان پرده ها را بکشید تا از ورود گرما به خانه جلوگیری شود. در مقابل در فصل زمستان پرده ها را کنار بزنید تا نور خورشید به داخل اتاق بتابد و فضای اتاق گرم شود.

کنترل دمای داخلی خانه

استفاده از رنگ های روشن در دکوراسیون خانه

از دیگر راهکارهایی که می توانید در این زمینه مورد استفاده قرار دهید، استفاده از رنگ روشن برای رنگ آمیزی خانه می باشد. استفاده از رنگ های روشن، برای رنگ آمیزی دیوارها، سقف و کفپوش باعث بازتاب نور بیش تری می شود.

استفاده از رنگ هایگلاس برای رنگ آمیزی دیوار نور بیش تری را بازتاب می کند. انجام این کار باعث می شود نهایت استفاده از نور طبیعی روز را داشته باشید. همچنین استفاده از رنگ های روشن برای رنگ آمیزی دیوار باعث می شود، در فصل تابستان گرمای زیادی توسط دیوار جذب نشود.

استفاده از رنگ های روشن در دکوراسیون خانه

استفاده از دستگاه تنظیم دمای هوشمند

استفاده از دستگاه تنظیم دما هوشمند نیز می تواند در مصرف انرژی به شما کمک کند. بکارگیری این دستگاه امکان کنترل از راه دور از طریق موبایل های هوشمند را دارد.

بخوانید!  چطور سیستم امنیتی وایرلس راه اندازی کنیم؟

این دستگاه دارای سنسور است و می تواند میزان دمای اتاق را اندازه گیری کند. دستگاه تنظیم دمای هوشمند، اطلاعات و گزارش مصرف انرژی را برای شما ارسال خواهد کرد.

استفاده از دستگاه تنظیم دمای هوشمند

هماهنگی ظروف خوراک پزی با شعله

هنگام استفاده از اجاق گاز باید تناسب بین ظرف و شعله رعایت شود. انجام این کار نه تنها کیفیت غذا را بهتر خواهد کرد، بلکه بر کاهش مصرف انرژی نیز اثرگذار است. شعله های بزرگ مصرف گاز بیشتری دارند و فضای آشپزخانه را گرم می کنند، بنابراین برای طبخ غذا در ظروف کوچک، حتماً آن ها را روی شعله های کوچک قرار دهید.

بررسی درجه حرارت خانه

ببیشتر انرژی مصرفی در منازل مربوط به گرمایش و سرمایش آن ها است. برای متعادل نگه‌داشتن هوای خانه باید همواره با دماسنج دمای آن را چک کرد. مناسب ترین درجه حرارت برای منزل 20 درجه است که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم می باشد.

اگر دمای استاندارد را در ساختمان رعایت کنید، می توانید در زمستان از لباس گرم و در تابستان از لباس های خنک استفاده نمائید. رعایت دمای استاندارد محیطی متعادل و راحت برای ساکنین فراهم کرده و در بهینه سازی مصرف انرژی هم بسیار مؤثر است.

تنظیم دمای یخچال و فریزر

تنظیم دمای یخچال و فریزر از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. بهتر است دمای یخچال را بین 3 تا 6 درجه سانتی گراد و دمای فریزر را بین منفی 15 تا منفی 18 درجه سانتی گراد قرار دهید. در فواصل منظم، درزگیر یخچال را چک کنید و از باز و بسته کردن زیاد درب آن خودداری نمایید.

  • در صورتی که یخچال از کلید مصرف انرژی برخوردار است، از روشن بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • برای گرم‌کردن غذای کم نیز بهتر است از ماکروویو به جای گاز استفاده نمایید.
تنظیم دمای یخچال و فریزر

توجه به برچسب انرژی لوازم برقی

بیشتر لوازم الکتریکی که به بازار عرضه می شوند دارای برچسب انرژی هستند که این کار به منظور کاهش مصرف انرژی انجام می شود. مزیت این برچسب ها آگاهی مشتریان از میزان مصرف انرژی و داشتن انتخابی درست به منظور بهینه سازی مصرف آن می باشد.

برچسب های انرژی از A تا G رتبه بندی می شوند. بهترین کیفیت مصرف را رتبه A به خود اختصاص می دهد که با رنگ سبز و پایین ترین کیفیت مختص رتبه G است که با رنگ قرمز تعیین می شود.

برچسب های جدید انرژی از +++A شروع و تا D ادامه دارند. این رتبه بندی ها نشان می دهند که انرژی A برخلاف مصرف انرژی کمتر بازدهی بالاتری دارد. برچسب های انرژی امکان مقایسه وسایل را بر اساس مقدار انرژی مصرفی فراهم می نمایند.

استفاده از عایق ها

از عایق بندی مناسب خانه خود اطمینان حاصل کنید. استفاده از یک عایق بندی مناسب به میزان زیادی از مصرف انرژی می کاهد. در صورتی که خانه از عایق بندی مناسبی برخوردار نباشد، در فصل تابستان گرمای بیشتری به خانه وارد و در فصل زمستان گرما از خانه خارج می شود. همین امر باعث می شود هزینه زیادی برای وسایل سرمایشی و گرمایشی پرداخت شود.

استفاده از عایق ها

قطع اتصال دو شاخ لوازم برقی از پریز

اکثر لوازم برقی که به پریز برق متصل هستند بدون استفاده می باشند. در صورتی که به این وسایل نیاز ندارید آن ها را از برق جدا کنید. انجام این کار مانع از هدررفت انرژی الکتریکی می شود.

بسیار دیده شده که گوشی های موبایل پس از تکمیل شارژ همچنان به شارژر خود متصل هستند، این کار باعث مصرف انرژی برق و گرم‌شدن گوشی می شود. از این رو جدا کردن دو شاخ لوازم از پریز برق امری ضروری می باشد.

صرفه جویی در مصرف آب

صرفه جویی در مصرف آب از دیگر نکات مهمی است که باید به یاد داشته باشید. برای مثال در جهت انجام این کار می توانید مدت زمان حمام خود را کاهش دهید و یا در هنگام مسواک زدن شیر آب را ببندید.

همچنین توجه کنید تنها زمانی از ماشین ظرفشویی و لباسشویی استفاده نمایید که کاملا پر شده باشد. از پاک‌کردن ظرف ها به وسیله آب قبل از قرار دادن آن ها در ماشین ظرفشویی نیز خودداری نمایید.

صرفه جویی در مصرف آب

نصب درزگیر درب و پنجره

یکی از مواردی که منجر به هدررفت انرژی در ساختمان می شود عبور هوا از شیار درب و پنجره هاست. در صورت وجود درز در قاب انواع درب و پنجره، هوای بیرون به راحتی وارد ساختمان می شود و هوای ایجاد شده توسط سیستم های سرمایشی و گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بخوانید!  آموزش رنگ کردن کابینت

خوشبختانه به راحتی می توان درب و پنجره ها را عایق کاری نمود و مانع از عبور هوا از آن ها شد. درزگیرها بهترین عایق بدین منظور می باشند که در انواع مختلف تولید شده و هر کدام به منظور هدفی مشخص به کار می روند.

برای مثال درزگیرهای نمدی به راحتی نصب می شوند اما می توانند هوا را از خود عبور دهند. از طرفی، درزگیر وینیلی به خوبی در برابر نفوذ هوا مقاومت می کند، اما قابل رویت است و قاب درب و پنجره را کمی ناخوشایند نشان می دهد.

سعی کنید بهترین متریال را بدین منظور انتخاب کنید تا به نتیجه ای بهتر دست یابید. نصب درزگیر درب و پنجره آسان است و از عهده تمام افراد بر می آید. در لایه زیرین برخی درزگیرها چسب به کار رفته، از این رو پروسه نصب آن ها در مقایسه با درزگیرهای فاقد چسب راحت تر است.

برای نصب درزگیرهایی که در لایه زیرین آن ها چسب به کار نرفته، باید از چسب مخصوص درزگیر استفاده نمود. مهم ترین نکته ای که در استفاده از این عایق وجود دارد اندازه گیری درب و پنجره است، بنابراین بدون داشتن اندازه های دقیق نباید درزگیر را برش داد. 

عکس بهینه سازی مصرف انرژی در منزل

استفاده از درب و پنجره دوجداره

در صورت امکان می توان پنجره ها و درب های معمولی را با نوع دوجداره تعویض کرد. درب و پنجره دوجداره نه تنها سرما و گرمای داخل خانه را حفظ می کنند، بلکه از ورود سر و صدای مزاحم که آرامش ساکنین را بر هم می زند نیز جلوگیری می نمایند.

سرویس کردن آبگرمکن

سرویس نمودن آبگرمکن از جمله کارهایی است که حتماً باید بدان توجه شود. انجام این کار حداقل یک بار در یک سال به حداکثر تامین آب داغ به خانه شما کمک می کند و همچنین مانع از فرسایش قطعات لوله های آب می شود.

خوردگی لوله های آب به مرور زمان آسیب جدی به آن ها وارد می کند و منجر به شکستگی می شود، در نتیجه مجبور به پرداخت هزینه بالا برای تعمیرات خواهید شد.

به منظور بررسی عملکرد آبگرمکن و سرویس نمودن آن از متخصصین کمک بگیرید. این افراد از تخصص لازم در زمینه نصب و تعمیرات انواع آبگرمکن برخوردار هستند.

همانطور که در نوشته های پیشین ساختمانچی به آن اشاره شد، آبگرمکن ها در دو نوع آبگرمکن مخزن دار و آبگرمکن بدون مخزن مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها معایب و مزایای مخصوص به خود را دارند. برای آشنایی به این دو مدل آبگرمکن به نوشته های مربوطه در سایت مراجعه نمائید. 

تنظیم درجه آبگرمکن

درجه آبگرمکن را بعد از حمام کم کنید؛ زیرا برای انجام امور دیگر نظیر شستشوی لباس ها و ظروف نیازی به درجه بالا نمی باشد. علاوه بر آن در فصول گرم سال نیازی به افزایش بیش از حد درجه آبگرمکن نیست. درجه 60 برای حمام ایده آل است و پس از آن باید آن را کاهش داد تا مصرف انرژی بهینه باشد.

حداقل استفاده از آب گرم در شستن ظروف و لباس

با گرم‌کردن آب، میزان انرژی مصرفی افزایش می یابد، بنابراین بهتر است تا جای ممکن از آب سرد برای شستن ظروف و لباس استفاده شود، مگر آن که آن ها خیلی کثیف باشند و نیاز به آب گرم برای شستشو داشته باشند. در لوازم خانگی های جدید این امکان برای مصرف‌کننده وجود دارد که آب گرم یا آب سرد را برای شستشو انتخاب نماید.

تعویض فیلتر سیستم سرمایشی و گرمایشی

فیلتر سیستم های تهویه هر سه ماه یک بار باید تعویض شوند؛ زیرا این کار عملکرد این سیستم ها را بهبود بخشیده، در نتیجه از هدررفت انرژی ممانعت می گردد.

البته لازم به ذکر است که اگر در منطقه پر گرد و غبار زندگی می کنید و یا در خانه حیوان خانگی دارید بهتر است هر دو ماه یکبار فیلترها را شستشو دهید و یا تعویض نمائید.

خوشبختانه تعویض فیلترها کار بسیار آسانی است. ابتدا باید سیستم گرمایشی و سرمایشی و تهویه خود را خاموش کنید. سپس مکان قرارگیری فیلتر را پیدا کنید و آن ها را خارج نمایید.

اکنون آن ها را کنار بگذارید و فیلتر جدید را در همان مکان قرار دهید. مطمئن شوید که فیلتر به خوبی در جای خود قرار گرفت است. اکنون می توانید سیستم را روشن کنید. 

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی برخی راهکارهایی که برای صرفه جویی و بهینه سازی در مصرف انرژی می توانید انجام دهید را ذکر کردیم. امیدواریم این نکات، اطلاعات ارزشمند و مفیدی را در اختیارتان قرار داده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در مورد این نوشته را با ما در میان بگذارید.