آموزش رویت

ساختمانچی

رادیاتور قرنیزی نوعی سیستم حرارتی است که جایگزین قرنیزهای معمولی در ساختمان می شود. این سیستم گرمایشی علاوه بر این که در پایین دیوار و در امتداد آن قرار می گیرد و نقش قرنیز را ایفا می کند، از برخورد وسایل و اثاثیه به دیوار و آسیب به آن نیز جلوگیری می کند.

امروزه سیستم های گرمایشی از جمله ملزومات هر ساختمان محسوب می شوند. در حال حاضر با توجه به کمبود منابع انرژی و بالا بودن هزینه های مصرفی آن اکثر سازندگان سعی می کنند از سیستم های گرمایشی با مصرف انرژی پایین و راندمان بالا در ساختمان های خود استفاده کنند.

هر یک از سیستم های گرمایشی از جمله رادیاتور، هواساز، فن کوئل، اسپلیت یونیت ها و گرمایش از کف دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند.

اما رادیاتورهای قرنیزی مزایای هر یک از این سیستم ها را دارا می باشند و معایب سایر سیستم ها را رفع می کنند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی این نوع سیستم گرمایشی می پردازیم. با ما همراه باشید.

نحوه عملکرد رادیاتورهای قرنیزی هیدرونیک

رادیاتورهای قرنیزی از مکانیزم ساده ای که در سایر انواع رادیاتور استفاده می شود برای انتقال حرارت استفاده می کنند. سیستم حرارتی این رادیاتورها هیچ نوع پیچیدگی ندارد و با کمترین امکانات می توان از این محصول استفاده کرد.

این قرنیزها دور تا دور خانه قرار می گیرند و عملکرد آن ها به نحوی است که آب گرم از پکیج وارد لوله های رادیاتور می شود و گرما از سطح قرنیز به بیرون منتقل می شود و فضا را گرم می کند.

چند دقیقه بعد از ورود آب گرم به لوله های قرنیز حرارتی ساختمان، گرما به نقاط مجاور انتقال پیدا می کند. این قرنیزها در سرتاسر خانه در پایین دیوارها قرار می گیرند و به همین دلیل می توانند در مدت زمان کوتاهی کل خانه را گرم کنند.

رادیاتور قرنیزی

تفاوت رادیاتورهای قرنیزی با سایر سیستم های گرمایشی

مزیت اصلی این قرنیزها دور از چشم بودن آن هاست. آن ها در پایین دیوار قرار می گیرند و برخلاف سایر سیستم های گرمایشی که فضای زیادی از خانه را به خود اختصاص می دهند، جای بسیار کمی اشغال می کنند و در واقع دور از چشم هستند.

این قرنیزها طراحی دکوراسیون داخلی را با مشکل رو به رو نمی کنند و چیدمان منزل را می توان به هر نحوی انجام داد. قرنیزهای حرارتی مانند شومینه و بخاری هیچ نوع دوده ای ایجاد نمی کنند و باعث تیره شدن دیوار نمی شوند.

بخوانید!  داکت اسپلیت چیست و در چه مکان هایی کاربرد دارد؟

دیوارهایی که در پایین آن ها قرنیز حرارتی نصب می شوند با گذشت زمان نیاز به مرمت ندارند. در کل این سیستم حرارتی هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی کند و مناسب ترین سیستم گرمایشی در ساختمان های امروزی محسوب می شود.

قرنیز حرارتی

مزایای رادیاتورهای قرنیزی

از مزایای قرنیز حرارتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قرنیزهای حرارتی بی صدا بوده و قابل استفاده در انواع ساختمان ها از جمله ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، هتل ها و بیمارستان ها می باشند.
  • این سیستم های حرارتی دارای اتصالات بسیار مقاوم و انعطاف پذیر هستند و سرعت انتقال گرما در آن ها بسیار بالاست.
  • قرنیزهای گرمایشی در دور تا دور دیوار نصب می شوند و فضای ساختمان را مانند رادیاتورهای دیواری اشغال نمی کنند.
  • این سیستم حرارتی می تواند با انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی کار کند.
  • تنوع این قرنیزها در رنگ بندی بسیار بالاست و شکل ظاهری آن ها باعث می شود تا همواره مورد توجه سازندگان، مهندسان و طراحان دکوراسیون داخلی قرار گیرد.
  • استفاده از قرنیزهای حرارتی به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان باعث کاهش بیش از 30 درصدی در مصرف انرژی می شوند و از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشند.
  • استفاده از این رادیاتورها سبب کاهش 50 درصدی در لوله کشی تاسیسات ساختمان می شود.
  • قابلیت انتقال گرما از پایین ترین سطح را دارند.
  • سرعت بالایی در گرمایش ساختمان دارند.
  • به دلیل اتصال این رادیاتورها به دیوار، دسترسی به آن ها آسان بوده و در صورت بروز مشکل، به راحتی قابل تعمیر می باشند.
  • این رادیاتورها سبب تغییر رنگ دیوارها نمی شوند.
  • رادیاتورهای قرنیزی قابلیت نورپردازی نیز دارند.
  • این رادیاتورها می توانند فشاری در حدود ده بار را تحمل نمایند.
رادیاتور قرنیز

معایب رادیاتورهای قرنیزی

  • قراردادن وسایل آسیب پذیر مانند تلویزیون در بالای خروجی گرمای این رادیاتورها امکان دارد سبب آسیب دیدگی وسایل شود.
  • ضمانت نامه این رادیاتورها ده ساله یا کم تر می باشد.
  • مدل های الکترونیکی و برقی این رادیاتورها هزینه های بالایی را در بر می گیرد.
  • تمرکز اصلی رادیاتورهای قرنیزی بر روی دیوارهای اصلی می باشد.

جنس رادیاتورهای قرنیزی و اجزای سازنده آن ها

رادیاتورهای قرنیزی از لوله های مسی با قطر 16 میلی متر تولید می شوند و دارای پوسته آلومینیومی می باشند. هسته گرمایشی این رادیاتورها از دو کاور و دو کنوکتور تشکیل می شود و امکان شکل پذیری و رنگ آمیزی دارد.

بخوانید!  قرنیز سنگی چیست؟

مقاومت و سختی آلومینیوم بکاررفته در این رادیاتورها به شما امکان می دهد تا رادیاتور طولی را در پشت این پوسته ایجاد کنید.

در پشت این قرنیزهای حرارتی دو لوله مقطعی نصب می شود که آب گرم از داخل آن عبور می کند و گرمای این آب با راندمان بسیار بالا در محیط پخش می شود.

رادیاتورهای قرنیزی از جنس آلومینیوم علاوه بر مقاومت بالا که لازمه هر سیستم گرمایشی است، قابلیت حرارتی بالایی نیز دارد.

اجزای داخلی رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی اکترونیکی یا برقی

رادیاتورهای قرنیزی برقی با هوای خنک کار می کنند. نحوه عملکرد این رادیاتورها به گونه ای است که با روشن شدن ترموستات وسیله، رادیاتور هوای خنک را از نزدیک زمین به داخل می کشد و از طریق کابل های کنار پره های فلزی، هوا را به سمت داخل هدایت و گرم می کند.

پس از این که هوا گرم شد، از طریق یک فن که در رادیاتور قرنیزی وجود دارد، به محیط بیرون منتقل می شود. ترموستات رادیاتورهای قرنیزی برقی دو مدل دارند؛ در نوع اول در جلوی پنل قرار می گیرند و در نوع دوم بر روی دیوار نصب می شوند.

این رادیاتورها همچنین دارای دو مدل می باشند. برخی از آن ها دارای پنل الکتریکی و برخی دیگر دارای دو شاخه برای اتصال به پریز می باشند.

عوامل موثر بر قیمت رادیاتورهای قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی براساس نوع و کیفیت متریال سازنده آن و همچنین متراژ مورد استفاده در ساختمان، دارای قیمت های متنوعی می باشند.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت این رادیاتورها و سفارش آن ها به مراکز فروش و ساخت تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در محل زندگی خود مراجعه فرمایید.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی رادیاتورهای قرنیزی پرداختیم. رادیاتورهای قرنیزی در واقع نسلی نو در صنعت تاسیسات گرمایشی ساختمان می باشند و به طور هوشمندانه ای توانستند معایب دیگر سیستم ها را رفع کنند و مورد استقبال طراحان دکوراسیون داخلی قرار بگیرند.

این رادیاتورها سادگی را به خانه شما هدیه می دهند و با گرمادهی یکنواخت در کف خانه، زمستان را برای شما خوشایند می کنند.

امیدواریم با مطالعه این نوشته با رادیاتورهای مدرن قرنیزی آشنا شده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.