آموزش رویت

ساختمانچی

سبک مراکشی یکی از عجیب و غریب ترین سبک های دکوراسیون داخلی است که حضور آن در طراحی داخلی نمایی منحصر بفرد و جذاب ایجاد می کند. این سبک ترکیبی از سبک های مختلف از جمله سبک های عربی، آفریقایی و مدیترانه ای است.

با استفاده از این سبک شگفت انگیز می توانید چندین سبک را در دکوراسیون خانه خود داشته باشید. به دلیل موقعیت جغرافیایی مراکش، طراحی داخلی در این کشور تحت تاثیر سبک های عربی قرار دارد و وجود قصرها و محله های تاریخی و زیبا حاکی از این واقعیت می باشد.

از ویژگی های بارز این سبک می توان به استفاده از رنگ های پرانرژی و زنده اشاره نمود که همین امر باعث می شود این سبک دکوراسیون در طراحی خانه های مدرن و سنتی اعمال شود و فضایی جذاب و پرنشاط ایجاد کند.

طراحی مراکشی نمادی از فرهنگ و تاریخ کشور مراکش است و با بهره گیری از بافت های رنگارنگ، طرح های هندسی و تزئینات جذاب دکوراسیونی بی نظیر در فضای خانه ایجاد می کند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های سبک مراکشی و طراحی خانه با این سبک آشنا شوید.

طراحی خانه به سبک مراکشی

طراحی سقف

سقف خانه های مراکشی بسیار بلند است و برای دکوراتیو نمودن آن  ها اغلب از تیرهای چوبی استفاده می شود. یکی از عناصر اصلی در معماری به این سبک استفاده از قوس و طاق های زیبا است.

با اعمال این فرم ها در طراحی دکوراسیون خانه، فضایی الهام گرفته از فرهنگ و هنر مراکش خواهید داشت. در طراحی ورودی ها، درب ها، کمدها، تخت خواب و… می توانید این اشکال زیبا را به کار ببرید.

طراحی سبک مراکشی

طراحی دیوار

دیوار خانه های مراکشی چند وجهی و دارای نمای گچی هستند و رنگ آمیزی آن ها اغلب با رنگ های صورتی کمرنگ، بژ و سفید انجام می شود. رنگ های خنثی و کمرنگ برای رنگ آمیزی دیوار و رنگ های شاد، پر انرژی و پر رنگ برای سایر المان های اتاق به کار می رود.

بخوانید!  دکوراسیون منزل عروس و نکات ریز چیدمان آن

رنگ های جسورانه و زنده مانند نارنجی، قرمز و آبی پررنگ، رنگ های درخشان و پر انرژی هستند که در انتخاب مبلمان، فرش، پرده، کوسن و… کاربرد دارند.

طراحی دیوار

مبلمان

مبلمانی که در معماری مراکشی استفاده می شوند، مبلمانی خاص و منحصربفرد هستند که از چوب مشبک و منبت کاری شده تولید می شوند. روکش این مبلمان از جنس مخمل و با نقش و نگار مراکشی می باشد.

مبلمان مراکشی

کفپوش و دیوارپوش

در معماری مراکشی از کاشی های پر نقش و نگار به عنوان کفپوش و دیوارپوش استفاده می شود. این کاشی های زیبا و جذاب برای دکوراتیو کردن فضای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی کاربرد دارند.

عکس خصوصیات دکوراسیون داخلی به سبک مراکشی

طراحی نشیمن

برای دکوراتیو کردن اتاق نشیمن به سبک مراکشی می توان از فانوس های رنگارنگ، ظروف سنگی و عناصر فلزی و چوبی مشبک استفاده نمود. صنایع دستی مراکشی زیبایی بی نظیری دارند و برای تزیین فضای خانه به کار می روند.

فانوس مراکشی از جمله عناصر دکوراتیو مخصوص سبک مراکشی است که می توان آن را در مکان های مختلف اتاق نشیمن یا اتاق خواب قرار داد. این فانوس ها به دلیل وجود طرح های مشبک نور را با طرح های بسیار زیبا در فضا می پراکنند.

معماری سنتی مراکشی

از معماری سنتی و المان های تزئینی سنتی در سبک مراکشی به وفور استفاده می شود؛ زیرا سبک مراکشی قرن ها پیش زیر سایه فرهنگ و مذهب بوجود آمد.

در سبک معماری مراکشی از طاق ها و قوس های اسلامی می توان در ساخت عناصر دکوراسیون داخلی مانند طراحی کتابخانه، کمد، مبلمان و… استفاده نمود. طاق ها و قوس ها از عناصر اصلی در سبک مراکشی محسوب می شوند.

معماری سنتی

انتخاب رنگ

در این سبک بیشتر از رنگ های غالب که برگرفته از رنگ های دریا و بیابان است، استفاده می شود. این رنگ ها، زنده، شاخص و جسورانه می باشند.

استفاده از رنگ های قرمز، نارنجی و آبی پر رنگ در کنار دیوارهایی با رنگ سفید یا بژ، نمای بسیار زیبایی را بوجود می آورد. انتخاب فرش و کوسن هایی با رنگ های شاد و پر انرژی، می توانید به جذابیت فضا بیافزایید.

دکوراسیون مراکشی

انتخاب پارچه مناسب

برای پرده، کوسن، روکش مبل و یا هر المان پارچه ای دیگر در خانه می توانید از پارچه های مراکشی که دارای طرح های هندسی زیبا و رنگ های منحصربفردی هستند، استفاده نمایید. پارچه هایی که در این سبک بکار می روند در انواع جنس هایی چون ابریشم، حریر و دیگر پارچه های ظریف تولید می شود.

دکور مراکشی

انتخاب لوستر

لوستر از لوازم ضروری در هر نوع دکوراسیونی محسوب می شود. لوسترهایی که دراین سبک استفاده می شوند کمی با سایر لوسترها تفاوت دارند.

بخوانید!  زیباترین عکس ها و مدل های طراحی داخلی خانه های مدرن و جدید

در این سبک از فانوس های مراکشی که دارای نقوش مشبک هستند، به عنوان ابزار نورپردازی استفاده می شود. از این فانوس ها می توانید در همه جای خانه از جمله سالن نشیمن، اتاق خواب، آشپزخانه، یا بالای کانتر و جزیره آشپزخانه استفاده نمایید.

آشپزخانه مراکشی

انتخاب فرش

فرش های سبک مراکشی با سایر فرش هایی که تاکنون دیدید متفاوت است. در طراحی این فرش ها معمولا از طرح های هندسی استفاده می شود.

رنگ بندی این فرش ها ساده بوده و معمولا از رنگ های خنثی و ملایم یا رنگ های گرم مانند قرمز در آن ها استفاده می شود. فرش های مراکشی نشان دهنده فرهنگ و هنر این کشور می باشند.

خانه مراکشی

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به سبک مراکشی در دکوراسیون داخلی پرداختیم و خصوصیات و ویژگی های طراحی خانه با این سبک را برای شما ذکر کردیم.

همانطور که گفتیم این سبک، نوعی سبک سنتی محسوب می شود که نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و اعتقادات مردم مراکش می باشد.

این سبک تلفیقی از سبک های عربی، آفریقایی و مراکشی می باشد و محلی پر شور و انرژی را در خانه برای شما بوجود می آورد.

امیدواریم از مطالعه این نوشته از ساختمانچی لذت برده باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مبحث با ما در میان بگذارید.