آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از پرکاربردترین انواع کفپوش در ساختمان، کفپوش لینولئوم می باشد. این نوع کفپوش از مواد طبیعی تولید می شود و اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به سایر کفپوش های مصنوعی دارد.

این کفپوش قابل بازگشت به طبیعت است و انتخاب بسیار مناسبی برای دوستداران محیط زیست محسوب می شود. با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در خصوص این کفپوش می پردازیم. با ما همراه باشید.

جنس کفپوش لینولئوم

این کفپوش از روغن تخم کتان، الیاف چوب، سنگ آهک، گرد چوب پنبه و رزین تولید می شود و رنگ آمیزی آن با رنگدانه های طبیعی صورت می گیرد.

این کفپوش ها به صورت تخته ای یا پارکت، کاشی یا تایل و ورقه ای یا رولی در بازار عرضه می شوند. کفپوش های لینولئوم دارای تنوع طرح و رنگ بسیاری هستند و متناسب با هر نوع دکوراسیون داخلی می باشند.

کفپوش ضد آب لینولئوم

ویژگی ها و کاربرد کفپوش لینولئوم

  • کفپوش لینولئوم از جهت نرمی مانند سایر کفپوش های پلاستیکی است.
  • لینولئوم برای اولین بار در سال 1860 توسط فردی انگلیسی به نام فردریک والتون اختراع شد. جالب است بدانید کفپوش قسمت های لوکس و خاص در کشتی تایتانیک از نوع لینولئوم بوده است.
  • لمس این کفپوش بسیار خوشایند بوده و راه رفتن بر روی آن حس گرمی و آرامش را به ارمغان می آورد.
  • این کفپوش در مکان هایی که رعایت بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است قابل استفاده می باشد و نوعی کفپوش بهداشتی محسوب می شود.
  • لینولئوم در باطن ضد میکروب و آلودگی است و در برابر آلودگی، رشد قارچ و کپک زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.
  • علاوه بر آن، این ماده ضد آب می باشد و مانع از نفوذ رطوبت به کف می شود.
  • یکی از قابلیت های این جنس کفپوش، قابل استفاده بودن در مکان های مرطوب مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه می باشد.
  • کفپوش لینولئوم مانند کفپوش های چوب پنبه ای وزن سبکی دارند و باعث گرم شدن کف ساختمان می شوند.
  • تمیزکردن این نوع کفپوش به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب آغشته به مواد شوینده می توان سطح آن را تمیز نمود.
  • دوام و استحکام این مدل کفپوش با مراقبت و نگهداری دو چندان می شود و انتخاب آن ها گزینه مناسبی برای محیط های مسکونی با تردد بالا یا محیط های تجاری، اداری با تردد متوسط می باشد.
  • این کفپوش در طرح و رنگ جذاب و زیبا تولید می شود و مناسب برای هر نوع سلیقه ای می باشد.
کفپوش لینولئوم پارکتی

نقطه ضعف کفپوش لینولئوم

در صورت استفاده از متریال نامرغوب در ساخت و تولید این نوع کفپوش، ممکن است پس از مدتی بر روی سطح آن خراش بیوفتد و یا دچار فرسایش و فرورفتگی شود. هنگام خرید به کیفیت متریال مورد استفاده در آن توجه ویژه داشته باشید.

بخوانید!  تفاوت کفپوش لمینت و چوبی

انواع کفپوش لینولئوم از لحاظ فرم

کفپوش لینولئوم رولی یا شیت: مدل های رولی این نوع کفپوش ها مانند کفپوش وینیل در پشت خود دارای چسب می باشند و به راحتی بر روی سطح نصب می شوند.

کفپوش لینولئوم تایل: این مدل کفپوش از تایل هایی با ابعاد، اندازه، طرح و نقش های مختلفی تشکیل می شود و مانند مدل رولی دارای چسب می باشد. البته تایل های لینولئوم به منظور استحکام بیشتر از یک لایه پلی استر نیز در پشت خود برخوردار هستند.

کفپوش لینولئوم پارکت: این مدل کفپوش دقیقا مشابه پارکت چوبی می باشد و با استفاده از پروفیل کام و زبانه در یکدیگر جفت می شوند. در پشت پارکت های لینولئوم از یک لایه چوب یا شیت چوب پنبه مقاوم به رطوبت نیز به عنوان لایه محافظ استفاده می شود.

عمر مفید کفپوش لینولئوم

عمر مفید این نوع کفپوش در حدود بیست سال می باشد اما برخی از آن ها در صورت نگهداری و مراقبت خوب و مناسب، حتی تا چهل سال نیز دوام می آورند و زیبایی خود را حفظ می نمایند. کفپوش های لینولئوم نسبت به بسیاری از انواع کفپوش ها دوام بیشتر و طول عمر بالاتری دارند.

مدل کفپوش لینولئوم

افزایش دوام کفپوش لینولئوم

به منظور مراقبت و نگهداری درست و مناسب از این کفپوش ها بهتر است به صورت مرتب و دوره ای از واکس مخصوص استفاده نمود و سطح آن را تقویت کرد. همچنین می توان بر روی سطح کفپوش از روکش اکریلیک استفاده نمود و مقاومت آن را افزایش داد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، در واقع معرفی نوعی کفپوش با نام لینولئوم می باشد. قدمت این کفپوش بالا است و همانطور که گفتیم در سال 1860 اختراع شد.

بخوانید!  انواع کفپوش آشپزخانه

این جنس کفپوش از طراحی بسیار زیبایی برخوردار بوده و به دلیل مقاوم بالای آن در برابر نم و رطوبت در اکثر مکان ها قابل اجرا می باشد.

امیدواریم با مطالعه این مطلب به خوبی با کفپوش لینولئوم و ویژگی های منحصربفرد آن آشنا شده باشید. در صورت تمایل نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مبحث با ما در میان بگذارید.