آموزش رویت

ساختمانچی

طراحی خانه سقف کوتاه همیشه به عنوان امری چالش برانگیز برای طراحان داخلی تلقی می شود. سقف کوتاه بر بسیاری از افراد تاثیر منفی می گذارد و باعث ایجاد گرفتگی محیط می شود.

از دیدگاه روانشناسی، وجود سقف های کوتاه بر عملکرد مغز نیز تاثیر می گذارد و ممکن است باعث کاهش عملکرد صحیح آن شود.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که خانه ای با سقف کوتاه دارید و به دنبال طراحی مناسبی برای زیبایی و بلندی آن می گردید، با ساختمانچی همراه شوید و از کاربردی ترین ایده های طراحی چنین خانه هایی استفاده کنید.

ایده های طراحی خانه هایی با سقف کوتاه

انتخاب صحیح وسایل مختلف

اگر سقف خانه کوتاه است، با افزودن وسیله های روشنایی نامناسب این کوتاهی بیشتر به چشم می آید. برای مثال استفاده از لوسترهای بلند برای چنین خانه هایی اصلا مناسب نیست.

به جای آن می توانید از چراغ های دیواری و آباژور برای روشنایی خانه استفاده نمایید. استفاده از لامپ هایی که درخشندگی زیادی دارند باعث بلندتر کردن سقف می شوند.

در مقابل لامپ هایی با درخشندگی پایین، کوتاهی سقف را بیشتر نمایان می کنند. در استفاده از لامپ های دیواری از سلامت دیوارها اطمینان حاصل کنید. چرا که در صورت وجود هرگونه خرابی در دیوارها و استفاده از این وسیله های روشنایی، این اشکالات به خوبی نمایان می شود و ظاهر خوشایندی ندارد.

انتخاب صحیح وسایل مختلف

انتخاب رنگ مناسب سقف

برخی از طراحان دکوراسیون داخلی بر این باورند که برای رنگ آمیزی سقف باید از رنگی روشن تر از رنگ دیوارها استفاده کرد و ترجیحا رنگ سفید را انتخاب نمایید.

به باور برخی از آن ها استفاده از رنگ های هایگلاس باعث بازتاب نور می شود و همین امر به بلندترکردن سقف کمک می کند.

انتخاب رنگ مناسب سقف

استفاده از کاغذ دیواری با الگوهای عمودی

استفاده از الگوهای عمودی از جمله روش هایی است که می تواند به بلندترکردن سقف کمک کند. اما در استفاده از این روش باید دقت کنید و به درستی از آن استفاده نمایید.

در کنار استفاده از الگوهای عمودی به فکر استفاده از مبلمانی در ابعاد کوچک باشید. این کار به تاثیر بیشتر الگوهای عمودی برای بلندترکردن سقف کمک می کند.

بخوانید!  جادوی رنگ متالیک در طراحی داخلی

در هنگام انتخاب مبلمان و یا میز قهوه خوری علاوه بر انتخاب نمونه ای که از طول کمی برخوردار است، سعی کنید انواعی از آن ها که عریض تر هستند نیز انتخاب نمایید.

بخاطر بسپارید که برای طراحی خانه هایی با سقف های کوتاه از یک طراحی ساده استفاده نمایید. استفاده از کاغذ دیواری هایی که در آن ها از الگوهای راه راه عمودی استفاده می شود، کمک شایانی به بلند جلوه دادن سقف خواهند کرد.

استفاده از کاغذ دیواری با الگوهای عمودی

انتخاب پرده مناسب

در هنگام انتخاب مدل پرده توجه به طول و عرض آن و هم چنین میزان نوری که در نظر دارید به فضای خانه وارد شود، نکته هایی اساسی می باشد. انتخاب پرده مناسب برای خانه هایی با سقف های کوتاه از جمله عوامل تاثیرگذار می باشد.

نصب پرده کمی بالاتر از پنجره و امتداد آن تا روی زمین به بلندترکردن سقف کمک می کند. در انتخاب طرح پرده برای خانه هایی با سقف کوتاه نیز بهتر است از انواعی که الگوهای عمودی دارند استفاده نمایید.

بهتر است پنجره های موجود در خانه هایی با این مشخصه بزرگ باشند. این کار به بزرگ ترکردن فضای اتاق نیز کمک می کند.

انتخاب پرده مناسب

استفاده از قفسه های نگهدارنده مناسب

در خانه هایی با سقف کوتاه بهتر است به جای استفاده از قفسه های درب دار از شلف های باز استفاده نمایید. استفاده از این شلف ها برای چنین خانه هایی بسیار مناسب می باشد.

استفاده از قفسه های نگهدارنده مناسب

استفاده از پنجره های طولی

علاوه بر اهمیت وجود نور در خانه هایی با سقف های کوتاه، استفاده از پنجره های طولی که ارتفاع آن ها از سقف تا کف می باشد به بزرگ ترکردن فضاهای کوچک بسیار کمک می کند. استفاده از پنجره های طولی و بزرگ در خانه هایی به سبک امروزی بسیار گسترده می باشد.

استفاده از پنجره های طولی

انتخاب فرش مناسب

برای خانه هایی که سقف کوتاهی دارند استفاده از فرش هایی با رنگ غالب تاثیر مثبتی بر طراحی داخلی خانه می گذارد. چرا که در این صورت توجه افراد به کف جلب می شود و کوتاهی سقف چندان به چشم نمی آید.

حتی اگر تمایل به استفاده از فرش ندارید، می توانید با استفاده از یک کفپوش مناسب که در آن از الگوهای مختلفی استفاده می شود، این تاثیر را ایجاد نمایید.

انتخاب فرش مناسب

نورپردازی صحیح

در خانه هایی با سقف کوتاه از لوازم تزئینی آویزی و لوستر بلند، خودداری نمایید. به جای استفاده از لوسترهایی این چنین می توانید از چراغ های هالوژن سقفی نیز استفاده نمایید.

بخوانید!  کانتر کوارتز، انتخابی مناسب در آشپزخانه

استفاده از گچ بری نیز برای چنین سقف هایی مناسب نیست، چرا که این گچ بری ها حالت افقی دارند و همین امر کوتاه بودن سقف را تشدید می کند.

نورپردازی صحیح

استفاده از تابلو نقاشی بلند

تابلوهای نقاشی که طول بلندی دارند برای چنین خانه هایی مناسب می باشد. استفاده از انواع تابلو در بالای درب ها نیز باعث می شود طول سقف بلندتر از آن چه که هست به نظر آید.

استفاده از تابلو نقاشی بلند

استفاده از تکنیک رنگ آمیزی مورب

یکی دیگر از تکنیک هایی که به بلند کردن سقف های کوتاه کمک می کند، رنگ آمیزی یکی از دیوارها با استفاده از دو طیف متفاوت یک رنگ، به صورت مورب می باشد. برای انجام این کار بهتر است از وسط دیوار شروع کنید و تا گوشه راست یا چپ امتداد دهید.

استفاده از تکنیک رنگ آمیزی مورب

استفاده از آینه قدی

آینه با بازتاب نور می تواند در بزرگ ترکردن فضای اتاق به شما کمک کند. بد نیست بدانید استفاده از آینه های عمودی شکل می تواند در بلند به نظر رسیدن سقف نیز به شما کمک کند.

استفاده از آینه قدی

استفاده از مبلمان پایه کوتاه

استفاده از مبلمان و میزی که پایه کوتاه دارد، می تواند به بزرگ تر کردن فضای اتاق و در کنار آن بلند جلوه دادن سقف به شما کمک کند. بهتر است برای انتخاب مبلمان، نمونه ای از آن ها را که رنگ های روشنی دارند، استفاده نمایید.

استفاده از مبلمان پایه کوتاه

استفاده از وسایل روشنایی مناسب

استفاده از آباژورهای پایه دار که نور آن ها به سمت بالا می باشد، می توانند بر افزایش ارتفاع سقف تاثیر مثبت بگذارند.

استفاده از وسایل روشنایی مناسب

نکات پایانی

اگرچه ممکن است خانه هایی با سقف کوتاه حس خوشایندی در افراد ایجاد نکنند، اما به طور قطع استفاده از تکنیک های یاد شده باعث ایجاد فضایی زیبا شده و افراد حاضر در خانه از آن لذت خواهند برد.