آموزش رویت

ساختمانچی

از بین بردن جرم شیرآلات سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و حمام و تمیز و براق کردن آن ها بدون آسیب زدن و کدر شدن، معمولا دغدغه و چالش روزمره ماست.

این رسوبات سخت به واسطه مواد معدنی که در آب وجود دارد، ایجاد می شود که به مرور روی شیرآلات جمع می شود و حتی راه خروجی آب را نیز مسدود می کند.

علاوه بر این، به دلیل تماس همیشگی دست افراد و سرعت در آلودگی و جذب باکتری و میکروب ها از دست های کثیف، تمیز نگهداشتن شیرآلات اهمیت زیادی دارد.

با توجه به این که شیرآلات بخش مهمی از زیبایی دکوراسیون آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام را به خود اختصاص می دهند، اگر به مدت طولانی آن را تمیز نکنیم، زیبایی اولیه خود را از دست خواهند داد.

با ما در این نوشته از سایت ساختمانچی همراه باشید تا به دلایل کثیف شدن شیرآلات و راه حل های موثر برای از بین بردن جرم شیرآلات بپردازیم.

نوع لکه را شناسایی کنید!

لکه های سفید روی شیرآلات، به دلیل رسوب گذاری مواد معدنی و آهکی موجود در آب است که روی سطح شیرآلات به وجود می آید.

اگر این رسوبات به مدت طولانی روی هم جمع شوند به مرور زمان حتی راه خروجی آب را مسدود می کنند و ممکن است عملکرد وسایل را نیز مختل کند. با تمیز کردن روزمره می توانید از این مشکل جلوگیری کنید تا لایه های سخت رسوبات روی هم انباشته نشوند.

رسوبات روی شیرآلات

از شوینده های اسیدی و شیمیایی استفاده نکنید!

برای از بین بردن جرم شیرآلات، استفاده از پاک کننده های اسیدی و شیمیایی مثل جوهر نمک، مایع سفید کننده و سیم ظرف شویی اصلا توصیه نمی شود. چرا که این پاک کننده ها موجب نابودی پوشش نیکلی شیرآلات می شود و به سرعت آن را کدر می کند.

محلول های بی ضرر و ساده برای از بین بردن جرم شیرآلات

جوش شیرین

بهترین ماده برای تمیز کردن شیرآلات محلول جوش شیرین و آب گرم است. ابتدا با مایع ظرفشویی و آب روی سطح شیرآلات بکشید. سپس روی آن را از ترکیب خمیری جوش شیرین و آب گرم به کمک یک مسواک بسایید.

از یک نخ دندان برای تمیز کردن شکاف ها و زیر دستگیره ها که دسترسی به آن محدود است کمک بگیرید. به مدت یک ربع صبر کنید. سپس با یک حوله نرم و خشک آن را پاک کنید. با آب سرد سطح شیرآلات را بشویید و پارچه حوله ای تمیز خشک کنید.

خمیر دندان

یکی دیگر از مواد در دسترس و موثر برای تمیز کردن شیرآلات، خمیر دندان است. آن را به کمک یک اسفنج نرم روی تمام شیرآلات بسایید. حالا با یک دستمال آن را پاک کنید و با آب ولرم بشویید و خشک کنید تا براق شود.

آبلیمو و لیمو ترش تازه

هم آبلیمو و هم لیموی تازه گزینه های خوبی برای براق شدن شیرآلات هستند، پس از استفاده از آن ها غافل نشوید. اسید سیتریک موجود در لیمو، مواد معدنی موجود روی شیرآلات را در خود حل می کند. علاوه بر این لیمو ترش بوی مطبوعی داخل فضای سرویس بهداشتی ایجاد می کند.

نصف لیمو ترش را روی شیرآلات بکشید و ده دقیقه بعد آن را بشویید. دقت کنید اگر روکش نیکلی شیرآلات شما به هر دلیلی از بین برود، استفاده از لیمو ترش توصیه نمی شود. چون ممکن است خوردگی روی شیرآلات را بیشتر کند. 

تمیز کردن شیرآلات با لیمو

الکل

یکی دیگر از مواد موثر در از بین بردن جرم شیرآلات، الکل است. یک پنبه را الکلی کنید و بر روی رسوب شیرآلات بکشید. برای چند دقیقه این کار را تکرار کنید سپس آن را بشویید و با دستمال خشک کنید.

بخوانید!  آموزش تعمیر کفپوش چوبی

محلول آب و صابون

در شستشوی مداوم و روزانه استفاده از محلول آب و صابون بسیار مناسب است. چرا که به هیچ وجه به شیرآلات آسیب نمی رساند و رنگ طبیعی آن را نیز حفظ می کند. همچنین این کار موجب براق شدن شیرآلات نیز می شود. به کمک یک اسفنج نرم این محلول را روی شیرآلات بمالید و آن را با آب سرد بشویید.

سرکه برای از بین بردن جرم

محلول آب و سرکه (ترجیحا سفید) را به یک دستمال کاملاآغشته کنید. آن را روی همه قسمت های شیرآلات بپیچید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید. سپس بعد از پاک کردن با دستمال خشک آن را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

می توانید یک بطری اسپری از محلول آب و سرکه و مایع ظرفشویی داشته باشید تا در بازه های زمانی منظم از آن استفاده کنید. اگر در هفته حداقل یک بار این کار را انجام دهید هیچ وقت با رسوب گیری شدید آن ها روبرو نمی شوید.

در مورد شیرآلات برنجی و رنگی به دلیل خاصیت اسیدی سرکه استفاده از آن توصیه نمی شود. اما برای شیرهای بی رنگ و معمولی با خیال راحت از این براق کننده قوی می توانید کمک بگیرید.

حلال کلسیم

این حلال به نسبت موارد مذکور در بالا قوی تر است و در صورت نتیجه نگرفتن از راه های طبیعی می توانید این روش را امتحان کنید، حتما هنگام استفاده از آن از دستکش استفاده کنید.

مقدار مساوی از حلال کلسیم و آب را مخلوط کنید و داخل یک کیسه پلاستیک بریزید و طوری دور شیرآلات بپیچید تا به صورت کامل داخل آن قرار بگیرد. بعد از یک تا دو ساعت آن را باز کنید و با اسفنج نرم و آب سطح شیرآلات را بشویید.

از بین بردن جرم از پلاتور یا سرپوش شیرآلات

رسوبات سخت خیلی سریع در هواساز شیرآلات جمع می شوند و چون قابل مشاهده نیستند، بعد از مدتی می بینید که در جریان آب تاثیرگذاشته و فشار آب کاهش پیداکرده است.

برای حل این مشکل ابتدا هواساز را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و آن را از شیر جدا کنید. سپس قطعات هواساز را جدا کنید و آن را به مدت یک شب در آب و سرکه خیس کنید و بعد از این تایم با یک مسواک رسوبات به راحتی از هواساز جدا کنید.

نحوه تمیز کردن شیرآلات سفید

این نوع شیرآلات اثر انگشت و لکه های آب را نشان نمی دهد، پس استفاده از این نوع شیرآلات در مناطقی که آب با املاح و رسوبات زیاد دارد، محبوبیت زیادی دارند. تمیز کردن این شیرآلات بسیار آسان است و به راحتی با مایع ظرفشویی و آب، تمیز و براق می شوند.

نحوه تمیز کردن شیرآلات برنجی و کروم

برای نابودی جرم این دو نوع شیرآلات، سرکه و جوش شیرین گزینه های مناسبی هستند. برای شیرآلات برنجی حتی می توانید جوش شیرین و سرکه و نمک را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را با اسفنج به آرامی روی سطح شیرآلات برنجی بکشید و بعد از چند دقیقه آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

نحوه تمیز کردن شیرآلات برنجی و کروم

نحوه تمیز کردن شیرآلات مسی

می توانید از نوشابه گازدار برای تمیز کردن شیرآلات مسی استفاده کنید. نوشابه را روی شیرآلات اسپری کنید و بعد از چند دقیقه با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

بخوانید!  چگونه لکه رنگ را از روی چوب پاک کنیم!

نحوه تمیز کردن شیرآلات طلایی

شیرآلات طلایی از لوکس ترین و زیباترین انواع شیرآلات هستند و به همین اندازه هم نگهداری از آن ها حائز اهمیت است، تا دچار خش خوردگی و جرم و رسوب نشوند.

شیرآلات طلایی ممکن است به برخی از پاک کننده های مذکور واکنش نشان دهند. پس بهتر است که از موادی مثل مایع ظرفشویی، نمک و محلول آب و صابون استفاده کنید. همیشه یک پارچه حوله ای خشک در کنار شیرآلات خود قرار دهید و بعد از استفاده آن را خشک کنید.

تمیز کردن شیرآلات طلایی

نکته مهم 1

همان طور که در بالا گفتیم، استفاده از موادی مثل حلال کلسیم، الکل، جوش شیرین، سرکه و لیمو ترش را برای شیرآلاتی که روکش نیکلی آن هارفته است و یا خط و خش دارند، توصیه نمی شود.

شما می توانید، قبل از استفاده، قسمت های آسیبدیده را بپوشانید تا این مواد خوردگی ها را بیشتر نکنند و واکنش شیمیایی در محل خوردگی ایجاد نشود.

نکته مهم 2

نه تنها استفاده مستقیم از جوهر نمک و مایع سفید کننده به هیچ عنوان برای شیرآلات توصیه نمی شود و موجب خرابی صد درصد شیرآلات می شود، بلکه برای تمیز کردن سرویس بهداشتی هم بهتر است شیرآلات را با یک پلاستیک بپوشانید تا گاز و دود جوهر نمک به شیرآلات آسیب نرساند.

موقع تمیز کردن سرویس بهداشتی درب را باز بگذارید و سریع آن را بشویید تا گاز جوهر نمک روی شیرآلات تاثیر نگذارد و رنگ آن ها را از بین نبرد.

کلام آخر

آبی که ما استفاده می کنیم دارای املاح سنگینی است و قدرت رسوب گذاری دارد. با توجه به این که شیرآلات به دلیل نوع آبکاری خود به نسبت سینک و روشویی جرم بیشتری می بندند و یا حداقل لکه ها در این قسمت ها بیشتر به چشم می آیند، به همین دلیل تمیز کردن شیرآلات اهمیت بالایی در انتقال حس تمیزی منزل القا می کند.

ما در بالا راهکارهای لازم برای نابودی جرم شیرآلات را به طور کامل توضیح دادیم. امیدواریم که با به کارگیری از این روش ها به نتیجه دلخواه برسید و بتوانید شیرآلات خود را همیشه تمیز و بهداشتی نگه دارید.

سوالات متداول

آیا استفاده از سرکه برای تمیزی شیرآلات موجب خرابی آن می شود؟

سرکه با وجود اسیدی بودنش به شیرآلات به خصوص شیرآلات بی رنگ به هیچ عنوان تاثیر بدی نمی گذارد و فقط رسوبات را در خود حل می کند.

چه روشی برای براق کردن شیرآلات به کار بگیریم؟

اگر به صورت روزانه و مداوم شیرآلات را با مایع ظرفشویی بشوییم و خشک نگه داریم براق بودن خود را تا مدت ها حفظ می کنند.

آیا بخار و گاز جوهر نمک روی شیرآلات تاثیر می گذارد؟

بله حتی گاز جوهر نمک هم باعث تغییر رنگ شیرآلات می شود، پس بهتر است اول روی شیرآلات را بپوشانید و بعد از جوهر نمک برای شستشوی سرویس بهداشتی استفاده کنید.