آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با روش جایگزین کردن آجر آسیب دیده آشنایی دارید؟ آجر نمونه ای از المان هایی است که معمولا در معرض دید همگان قرار دارد. اگر کاشی بشکند یا دچار آسیب دیدگی شود، برای جلوگیری از نفوذ رطوبت باید نسبت به جایگزینی آن با نمونه ای سالم اقدام نمایید.

برای انجام این کار به چند نمونه ابزار مناسب نیاز دارید، اما تهیه آن ها هزینه کمتری نسبت به کمک از یک متخصص در این زمینه دارد. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش چگونگی جایگزین کردن آجر آسیب دیده با نمونه سالم می باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید.

مرحله اول

آن چه که در ابتدا باید مورد بررسی قرار گیرد، امکان استفاده دوباره از آجر می باشد. در صورتی که تنها آجر آسیب‌دیده دچار شکست سطحی باشد، می توان از طرف دیگر آن استفاده کرد. انجام این کار در صورتی امکان پذیر است که آجر دچار شکستگی عمیق نشده باشد.

مرحله اول

مرحله دوم

در صورتی که امکان استفاده دوباره از آجر وجود ندارد، باید به دنبال نمونه مشابه آن باشید. بدون شک مراکز فروش آجر نمونه های مختلف آجر در رنگ ها و سایزهای متفاوت برای فروش در اختیار دارند و می توان با مراجعه به این مراکز نمونه ای مناسب از آجر را تهیه کرد.

انتخاب نمونه مناسب

مرحله سوم

در این مرحله از جایگزین کردن، آجر جدید را قبل از نصب به مدت یک ساعت داخل آب قرار دهید.

قرار دادن اجر در داخل آب

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به جداسازی آجر آسیب‌دیده می رسد. برای انجام این کار از دریل استفاده کنید. سپس با استفاده از آن چند سوراخ در ملات اطراف آجر آسیب‌دیده ایجاد نمایید. توجه داشته باشید که سوراخ ها در فواصل نزدیک به یکدیگر ایجاد شوند. در این صورت جداسازی آجر آسان تر انجام می شود.

بخوانید!  انواع آجر و کاربرد آن در ساختمان

برای انجام این کار می توانید از تیغه برش الماسی و چکش و قلم درز نیز استفاده نمایید. در صورتی که در نظر دارید از قلم درز برای انجام این کار استفاده نمایید، بهتر است از نمونه های کوچک آن ها استفاده کنید. در این صورت احتمال آسیب به آجرهای دیگر به حداقل می رسد. به یاد داشته باشید که این کار را با احتیاط انجام دهید.

جدا سازی اجر اسیب دیده

مرحله پنجم

بعد از ایجاد سوراخ در اطراف آجر نوبت به جداسازی آن می رسد. در صورتی که خارج کردن آجر کمی سخت بود، می توانید از قلم درزگیر استفاده کنید و ملات اطراف آن را به آرامی برش دهید. توجه داشته باشید برای جلوگیری از آسیب به سایر آجرها این کار را با دقت انجام دهید.

جدا کردن اجر

مرحله ششم

زمانی که آجر از محل موردنظر آزاد شد، می توانید آن را خارج نمایید. در صورتی که تمایل به استفاده از طرف دیگر آن را دارید، قبل از نصب آن را داخل یک ظرف آب قرار دهید.

نصب اجر

مرحله هفتم

بعد از جداسازی آجر، در این مرحله با استفاده از یک کاردک، ملات باقیمانده بر آجر آسیب دیده را جداسازی کنید. سپس آن را بطور کامل بتراشید و پاک کنید. محل قرارگیری آجر جدید باید کاملا تمیز باشد.

تمیز کردن

مرحله هشتم

در این مرحله نوبت به حاضر سازی ملات فرا می سد. نکته مهمی که در هنگام انتخاب ملات باید به آن توجه کنید، تطابق پذیری رنگ ملات با رنگ ملات مورد استفاده می باشد. برای تشخیص رنگ ملات مقداری از ملات موردنظر را بر روی یک تکه مقوا نازک بریزید.

استفاده از مقوا باعث می شود رطوبت ملات به سرعت از بین برود و رنگ آن را تشخیص دهند. برای تطبیق پذیری رنگ ملات حاضر شده با ملات قبلی می توانید از رنگ های مخصوص این کار استفاده نمایید.

اماده کردن ملات

مرحله نهم

قبل از نصب آجر، محل آجر را به وسیله اسپری آب بزنید. انجام این کار از جذب رطوبت ملات جدید جلوگیری به عمل می آورد.

اسپری اب

مرحله دهم

بعد از انجام این کار یک لایه نازک از ملاتی که تهیه کردید را داخل حفره ای که آجر جدید قرار می گیرد، پهن کنید.

ریختن ملات

مرحله یازدهم

آجری که از قبل درون ظرف آب قرار دادید را خارج کنید و از ملات موردنظر در قسمت پشت و بالای آجر بریزید. برای انجام این کار می توانید از کاردک استفاده نمایید.

مالیدن ملات بر روی اجر

مرحله دوازدهم

در این مرحله آجر را در محل خود قرار دهید و فشار ملایمی به آن وارد نمایید.

قرار دادن آجر

مرحله سیزدهم

بعد از قراردادن آجر در محل مورد نظر، از خالی نبودن فاصله آن با آجر دیگر اطمینان حاصل کنید. در صورتی که متوجه فضای خالی شدید، به وسیله ملات محل مورد نظر را پر کنید.

پر کردن فضای خالی

مرحله چهاردهم

در این مرحله با استفاده از دسته کاردک، مقداری دیگر از ملات را برداشته و در اطراف آجر بزنید. برای صاف و هم سطح‌کردن ملات می توانید از یک تکه چوب مربعی شکل، این کار را انجام دهید.

بخوانید!  بهترین کود برای انواع گیاهان آپارتمانی کدام است؟

برای انجام این کار می توانید از یک اسفنج مرطوب استفاده نمایید. استفاده از اسفنج مرطوب می تواند کار را به صورت حرفه ای نمایش دهد. با استفاده از یک اسفنج بزرگ می توانید آجر و اطراف آن را به خوبی پاک کنید.

پاک کردن ملات اضافه

مرحله آخر

در مرحله آخر لازم است حداقل روزی دوبار به مدت سه تا چهار روز از اسپری آب بر روی ملات استفاده نمایید. انجام این کار به اتصال بهتر آجر و ملات کمک خواهد کرد.

خیس‌کردن آجر قبل از استفاده از آن نیز باعث می شود اتصال آجر و ملات قوی تر شود و مدت زمان بیشتری به همان شکل باقی بماند. در این مرحله کار شما به اتمام می رسد.