آموزش رویت

ساختمانچی

نمونه ای از سقف های کاذب، سقف کاذب لوور می باشد. این سقف با عنوان سقف تیغه ای نیز شناخته شده و در انواع مختلفی هم چون قوسی، متحرک، دکوراتیو، نواری و ترکیبی با سقف های دیگر و همچنین به دو شکل پروفیلی و تیغه ای موجود می باشد.

از آن جایی که این گونه سقف ها وزن کمی دارند هیچ گونه بار اضافه ای به ساختمان وارد نمی کنند، بنابراین می توانند به عنوان سازه ای مقاوم در برابر زلزله نیز شناخته شوند. در این نوشته از ساختمانچی تصمیم داریم به معرفی سقف کاذب لوور بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی های سقف کاذب لوور

  • از آن جایی که ساختار این گونه سقف ها ورقه ای و تیغه ای می باشد، می توان به راحتی آن ها را تمیز کرد.
  • در صورت آسیب دیدگی در هر یک از قسمت های سقف، این امکان وجود دارد که قسمت آسیب دیده به راحتی جدا، تعمیر یا تعویض شود.
  • از ویژگی های این گونه سقف ها می توان به وزن پایین ورقه های اجرایی سقف کاذب لوور اشاره کرد.
  • سقف کاذب لوور به صورت نواری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • این نوع سقف در رنگ های متفاوتی وجود دارد و سلیقه های مختلف را پاسخگو می باشد.
  • از دیگر ویژگی های این گونه سقف ها می توان به ضد زنگ بودن، قابلیت ضد خوردگی، مقاومت در برابر حریق، ضد قارچ بودن، قابلیت نصب آسان، حمل آسان، قابلیت بازیافت، تنوع رنگ بالا و ابعاد و اندازه های مختلف، اشاره کرد.
  • یکی از ویژگی های بارز این گونه سقف ها قابلیت استفاده از آن ها به عنوان عایق صوتی و حرارتی نیز می باشد.
  • سقف های کاذب لوور از دوام بالایی برخوردار هستند و می توانند سال ها مورد استفاده قرار گیرند.
  • در ساخت سقف کاذب لوور از آلومینیوم و ورق های گالوانیزه استفاده می شود. این ورقه ها 1.5 تا 2.5 میلی متر ضخامت داشته و به صورت موازی و در فواصل مشخص اجرا می شوند.
  • سیستم سقف های کاذب لوور به گونه ای است که ورق های گالوانیزه به شکل سازه های طولی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
  • سقف های لوور قابلیت شستشو دارند.
  • یکی از مهم ترین قابلیت های این سقف، ترکیب آن با سقف های کاذب دیگر می باشد. این ویژگی سبب سازگاری آن با سیستم نورپردازی مدولار شده است.
  • از دیگر قابلیت های این گونه سقف ها می توان به استفاده از سیستم نورپردازی در پشت و سطح این گونه سقف ها اشاره کرد.
سقف لوور

نقاط ضعف سقف کاذب لوور

  • در کنار ویژگی های مثبت این گونه سقف ها، باید به عدم قابلیت ایجاد فضای آب بند در این گونه سقف ها اشاره کرد که این امر از معایب استفاده از این سقف ها به شمار می رود.
  • با توجه به افزایش قیمت آلومینیوم، ساخت و اجرای اینگونه سقف ها هزینه های زیادی را در بر می گیرد.
بخوانید!  رابیتس، سقفی از جنس ورق گالوانیزه

انواع سقف لوور

لوور پروفیلی

سقف لوور پروفیلی زیر مجموعه سقف های کاذب لوور و نواری می باشد. این المان را می توان در هر مکانی نصب و اجرا کرد و با استفاده از آن فضایی سه بعدی را در سازه خود ایجاد کرد. طیف رنگی سقف لوور پروفیلی گسترده است و می توانید با توجه به نوع دکوراسیون ساختمان و سلیقه شخصی خود، رنگ مورد نظر را انتخاب نمایید.

سقف های لوور پروفیلی در ضخامت های 1/5 تا 2/5 میلی متر به مشتریان عرضه می شوند. ضخامت پوشش رنگی آن ها که توسط دستگاه های تمام اتوماتیک انجام می شود، بین 60 تا 80 میکرون می باشد. امکان نورپردازی در این نوع سقف کاذب نیز وجود دارد و می توان وسایل روشنایی را در زیر پروفیل ها نصب کرد.

سقف لوور

لوور تیغه ای

لوور تیغه ای از دیگر انواع سقف کاذب لوور به شمار می آید که به دلیلی زیبایی منحصربفرد خود توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. از این محصول به منظور دکوراتیو کردن سقف می توان استفاده کرد و فضایی لوکس را بوجود آورد.

سقف تیغه ای از باکس ها و نوارهایی بوجود آمده که به صورت موازی با یکدیگر قرار گرفته‌اند و بین آن ها خالی می باشد. جنس پانل این سقف ها از ورق آلومینیومی با ضخامت بین 0.5 تا 0.7 می باشد.

رنگ این نوع سقف نیز مانند نوع پروفیلی از 60 تا 80 میکرون متغییر خواهد بود. رنگ کاری سطح سقف لوور تیغه ای باعث می شود تا مقاومت آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کند و از زنگ زدگی آن جلوگیری بعمل آورد.

کاربرد سقف کاذب لوور

به کارگیری این گونه سقف ها در ساختمان های مدرن زیاد به چشم می خورد. اگرچه از این سقف ها بیشتر به عنوان سقف کاذب استفاده می شود، اما در برخی موارد در خانه های جنوبی به عنوان نورگیر در بالای پنجره ها نیز بکار می رود.

از این گونه سقف ها می توان به عنوان بخشی از نما ساختمان استفاده کرد. استفاده از سقف لوور بیشتر در فضای داخلی مکان های تجاری و قسمت هایی که دسترسی با عرض کوتاه دارند مانند راهروها، مراکز اداری، ورزشی، صنعتی، آموزشی، پتروشیمی، مسافربری، درمانی و متروها بکار می رود.

لوور نما

نحوه نصب و اجرا سقف لوور

کریر اصلی و نگهدارنده لوور از نوع گالوانیزه می باشد که به صورت مستقیم از سقف اصلی آویزان می شود. برای آویزان کردن این قطعات می توان از پروفیل آهنی، سازه های گالوانیزه، مفتول رزوه ای و ناودانی استفاده کرد. پس از نصب مهارهای اصلی و کریر، باید تیغه ها را نیز نصب کنید.

بخوانید!  مزایا و معایب ایزوگام طرح دار برای نما، استخر و پشت بام

نصب این محصول به دلیل سیستم اختصاصی که برای آن طراحی می شود، به سرعت و با سهولت انجام می پذیرد. با توجه به اینکه پروفیل به صورت مستقیم بر روی کریر نصب می شود و همچنین کریر نیز به صورت مستقیم بر روی سقف اصلی اجرا می شود، باید از تراز بودن سقف پیش از نصب پروفیل ها اطمینان حاصل کنید.

مشخصات فنی سقف لوور

متریال سقف لوور: این سقف ها از آلومینیوم با آلیاژ 3105، سختی 16/14 و ضخامت 1/5 تا 2/5 میلی متر ساخته می شوند.

اندازه های استاندارد قطعات سقف لوور: قطعات این گونه سقف ها در ابعاد 35×55 میلی متر، 40×60 میلی متر، 100×50 میلی متر و 25×95 میلی متر موجود می باشند.

عکس آیا با سقف کاذب لوور آشنایی دارید!

رنگ سقف لوور: رنگی که برای سقف کاذب لوور مورد استفاده قرار می گیرد، رنگ پودری الکترو استاتیک است که پوشش تمام سقف را انجام می دهد. این رنگ ها ضخامتی به اندازه 60 الی 80 میکرون دارند. همچنین برای سقف های لوور می توان از رنگ های آنادایز نیز استفاده کرد، البته این رنگ ها نسبت به رنگ پودری ترکیبات کمتری دارد اما ماندگاری و سختی آن بیشتر است.

وزن سقف لوور: حداکثر وزن این سقف ها در هر متر مربع، 16/75 کیلوگرم می باشد. البته این مقدار با توجه به ابعاد لوور و فاصله گام ها، متغیر می باشد.

گام سقف لوور: به فاصله بین تیغه ها در سقف های لوور، گام می گویند که بین 8 تا 40 سانتی قابل تغییر می باشد.

ارتفاع سقف لوور: ارتفاع استاندارد قطعات این سقف ها 10 یا 20 سانتی متر می باشد. البته تولید ارتفاع خاص و سفارشی نیز مقدور می باشد.

سقف کاذب لوور الومینیومی

نکات پایانی

سقف های لوور معمولا از جنس آهن، آلومینیوم و چوب تولید می شوند که لوور آلومینیومی سبک تر و رایج تر از بقیه می باشد. استحکام و دوام سقف های لوور آلومینیومی بالا می باشد و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد.

این سقف ها از زیبایی منحصربفردی برخوردارند و ظاهری شیک و مدرن را در سازه شما بوجود می آورد. امیدواریم این نوشته بتواند اطلاعات مفیدی را در مورد این سقف کاذب در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.