آموزش رویت

ساختمانچی

بلوک شیشه ای نمونه ای از مصالح کاربردی و دکوراتیو در نظر گرفته می شود. استفاده از بلوک های شیشه ای به عنوان دیوار یا پنجره باعث عبور نور از بیرون به فضای داخلی می شود.

بلوک های شیشه ای دارای بافت، به حفظ حریم شخصی نیز کمک می کنند، از این رو استفاده از آن ها در  اطراف دوش حمام نیز کارآمد می باشد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، بلوک های شیشه ای و ویژگی های آن می باشد پس با ما همراه باشید.

تاریخچه استفاده از بلوک های شیشه ای در ساخت و ساز

در اوایل سال 1800 میلادی، بلوک شیشه ای برای تامین نور در زیرزمین ها و داخل کشتی ها استفاده شد. در ابتدا، چهارگوشی از شیشه معمولی برش می دادند. اما بعداً از شیشه های منشور تحت فشار قرارگرفته برای انتشار نور استفاده می کردند.

برای فیکس کردن این شیشه های منشور، از قاب های استیل استفاده می شد. آن ها برای پنجره های سقفی کاربرد ویژه داشتند. سپس در سال 1904، یک معمار فرانسوی اولین سقف گنبدی شکل را با بتن و شیشه طراحی و اجرا نمود.

رواج بلوک های شیشه ای توخالی برای ساختمان های عمودی در مقایسه با بلوک های سخت به دلیل عایق بودن آن ها در برابر حرارت و صوت صورت گرفت.

بلوک های شیشه ای در ابعاد و الگوهای مختلف با توجه به نوع کاربرد تولید می شوند. این بلوک ها برای ساخت دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان در اشکال منحنی یا صاف کاربرد دارند.

بلوک شیشه ای

دلایل استفاده از بلوک های شیشه ای

زیبایی و تطبیق پذیری

تطبیق پذیری فوق العاده این بلکو ها به دلیل داشتن مدل ها و ابعاد مختلف، امکان استفاده از آنها را در طرح های گوناگون معماری فراهم نموده است. دیوارهای شیشه ای، پارتیشن ها و پنجره ها به خوبی زیبایی این مصالح را با عبور نور به نمایش می گذارند.

شیشه در تنوعی از رنگ ها تولید می شود، از این رو هنگامی که صفحات شیشه ای مجزا بر روی یکدیگر قرار می گیرند رنگ و ظاهر آن ها تغییر خواهد کرد.

ظاهر رنگی شیشه می تواند تحت تاثیر عوامل محیطی نظیر نور خورشید و انعکاس ابر و آسمان نیز قرار گیرد.

قابلیت دید و انتقال نور

برخی بلوک های شیشه ای از قابلیت دید برخوردار هستند. آن ها در برابر خراش مقاومت بالایی دارند و حدود 80 درصد نور را از دو جهت عبور می دهند.

 حفاظت از انرژی

شیشه به شدت گرما را از خود عبور می دهد و یک شیشه دوجداره به عنوان عایقی ایده آل عمل می کند. شیشه دوجداره نقش مهمی در کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی ساختمان ایفا می نماید و به میزان قابل توجه هزینه قبوض را کاهش می دهد.

عایق صوتی و حرارتی

بلوک های شیشه ای صدای بسیار کمی از خود عبور می دهند، از این رو یک عایق صوتی به شمار می آیند. اکثر شیشه هایی که برای ساخت این بلوک ها استفاده می شوند چند لایه بوده و عایق می باشند.

در ساخت شیشه لمینت از طلق PVB استفاده می شود که خود عاملی برای اکوستیک بودن شیشه به شمار می آید. شیشه های دوجداره نیز همانطور که از نامشان پیداست از دو لایه شیشه که فضای بین آن ها با گاز آرگون پرشده تولید می شوند.

این شیشه ها هم عایق صوتی و هم عایق حرارتی محسوب می شوند، زیرا گاز موجود بین جداره ها مانع از انتقال حرارت و صوت می شود.

عدم تحمل بار

بلوک شیشه ای از قابلیت تحمل بار برخوردار نیست، از این رو با استفاده از تجهیزات لازم محکم نگه داشته می شود. دلیل این عدم مقاومت توخالی بودن بلوک هاست. این بلوک ها از دو لایه مجزا که بهم فشرده شدند تولید می شوند.

نمای بلوک شیشه ای

نکات مهم در استفاده از بلوک شیشه ای

  • برای محاسبه نمودن تعداد بلوک ها، طول دیوار در ارتفاع آن ضرب می شود تا مساحت کلی بدست آید، سپس این مقدار تقسیم بر اندازه یک بلوک می شود.
  • با استفاده از انواع آجر شیشه ای می توان میزان عبور نور را در فضا کنترل کرد. اگر نیازی به نور زیاد نباشد می توان از آجرهای مات استفاده نمود و در صورت نیاز به نور زیاد استفاده از نوع شفاف آنها توصیه می شود.
  • انتخاب درست رنگ و طرح آجرهای شیشه ای و نصب آنها نقش بسزایی در زیبایی ساختمان ایفا می کند. از بلوک های رنگی می توان برای دیوار، پنجره، اپن آشپزخانه، سقف و کف استفاده نمود. انعکاس نور توسط بلوک های رنگی زیبایی منحصر بفردی به دکوراسیون محیط مورد نظر می بخشند.
  • در صورت استفاده از بلوک های رنگی برای لابی و یا نماکاری ساختمان بهتر است از رنگ های سرد مانند آبی لاجوردی، سورمه ای و آبی روشن استفاده شود، اما در محیط های صمیمی استفاده از رنگ های گرم مانند نارنجی و قرمز توصیه می شود.
استفاده از بلوک شیشه ای

کاربرد بلوک های شیشه ای

اصلی ترین هدف استفاده از بلوک های شیشه ای در ساختمان تامین نور طبیعی است. این بلوک ها در طرح ها و رنگ های متنوع تولید می شوند؛ از جمله آجرهای شیشه ای مات، شفاف، طرح دار، رنگی، ضد آتش و توپر.

بخوانید!  پارتیشن شیشه ای چیست و کجا استفاده می شود؟

از بلوک های شیشه ای در دکوراسیون داخلی، پارتیشن بندی، نماکاری انواع ساختمان ها، ساخت نورگیر، راه پله ها، انبارها، استخرها، رستوران ها و اماکن مذهبی استفاده می شود.

کاربرد بلوک شیشه ای

مزایای بلوک یا آجر شیشه ای

  • ضخامت بلوک های شیشه ای در مقایسه با دیوارهای آجری کمتر است، در نتیجه فضای مفید ساختمان با استفاده از آنها بیشتر خواهد شد.
  • امکان استفاده از این بلوک ها در طرح و رنگ مختلف وجود دارد و با توجه به سلیقه می توان طرح مورد نظر را از کنار هم قراردادن این بلوک های شیشه ای ایجاد نمود.
  • قیمت تمام شده دیوارهایی که با بلوک شیشه ای بنا می شوند در مقایسه با دیوارهای سنتی پایین تر است.
  • دیوارهای شیشه ای را می توان با یک شیشه پاک کن و دستمال تمیز نمود.
  • استفاده از آجرشیشه ای و نصب آن نسبت به بلوک و آجرهای سنتی آسان تر و سریع تر است، زیرا نیازی به اجرای مراحلی نظیر دیوارچینی، گچ و خاک، سفیدکاری و رنگ آمیزی نمی باشد.
  • این بلوک ها برای تفکیک فضاهای مختلف ساختمان و تامین نور کافی برای آنها مورد استفاده قرار می گیرند.
مزایای بلوک شیشه ای

مراحل نصب بلوک شیشه ای

انتخاب بلوک شیشه ای

آن چه که در ابتدا باید انجام دهید، انتخاب بلوک مناسب برای انجام این کار می باشد. استفاده از بلوک های شیشه ای بزرگ، اجازه ورود نور بیش تری به فضای داخلی می دهند.

به کارگیری بلوک های شیشه ای نازک برای پنجره انتخاب مناسبی می باشند. این امکان برای شما وجود دارد که از بلوک ها در اندازه، رنگ و بافت های متفاوت استفاده کرده و به نمای مورد نظر دست پیدا کنید.

بلوک شیشه ای

طراحی

پس از انتخاب نمونه مناسب از بلوک شیشه ای، نمایی از آن چه که در ذهن برای نصب بلوک های شیشه ای دارید، طراحی کنید.

در هنگام طراحی به یاد داشته باشید این بلوک ها قابلیت برش ندارند. هنگام نصب نیز باید به اندازه 0.6 تا 1 سانتی متر در بین بلوک ها فاصله وجود داشته باشد.

در زمان نصب بلوک های شیشه ای باید از فاصله دهنده ها استفاده نمایید. بهتر است در هنگام طراحی، استفاده از سایر متریال مانند چوب در کنار بلوک های شیشه ای را فراموش نکنید.

بلوک های شیشه ای

تهیه ملات

در این مرحله باید نسبت به تهیه ملات مناسب بر اساس دستورالعمل نوشته شده بر روی محصول اقدام نمایید.

میزان ملاتی که برای انجام این کار نیاز دارید، به وسعت دیوار یا پنجره ای که قصد استفاده از بلوک های شیشه ای را دارید و هم چنین اندازه آن ها بستگی دارد.

توجه داشته باشید میزان تهیه ملات به اندازه ای باشد که در یک ساعت از آن استفاده شود، چرا که بعد از آن امکان استفاده از آن نبوده و دوباره باید نسبت به تهیه آن اقدام نمایید.

تهیه ملات برای بلوک شیشه ای

نصب بلوک ها

پس از تهیه ملات، نوبت به نصب بلوک ها می رسد. برای انجام این کار یک لایه ملات در محل مورد نظر بریزید و اولین ردیف بلوک شیشه ای را بر روی آن قرار دهید.

بخوانید!  چطور با وسایل ساده در خانه لوستر بسازیم؟

برای انجام این کار یک بلوک را بر روی محل مورد نظر قرار دهید و با استفاده از ماله یک طرف بلوک را ملات بزنید. سپس بلوک دیگر را در کنار آن قرار دهید.

این کار فضای خالی بین بلوک ها را پر می کند. توجه داشته باشید پر کردن فضای خالی بین دیوار و بلوک شیشه ای با استفاده از ملات پر نمی شود و برای انجام این کار به نوارهای مخصوص نیاز می باشد. استفاده از این نوارها به بلوک ها اجازه انبساط می دهد و باعث انطباق آن با تغییرات آب و هوایی می شود.

نصب بلوک های شیشه ای

استفاده از فاصله دهنده های مناسب

در هنگام نصب بلوک ها، در بین آن ها از فاصله دهنده های مناسب استفاده نمایید. استفاده از این وسیله این اطمینان را حاصل می کند که بلوک ها شکل منسجمی دارند و وزن ردیف بالایی باعث بیرون زدن ملات از بین کاشی ها نمی شود.

برای انجام این کار می توانید از فاصله دهنده هایی که به شکل T می باشند، استفاده نمایید. زمانی که اولین ردیف از بلوک های شیشه ای را نصب کردید، فاصله دهنده ها را دربین کاشی ها درون ملات فشار دهید.

پس از انجام این کار از فاصله دهنده هایی که به شکل X می باشند در بین بلوک ها استفاده نمایید. استفاده از این وسیله این اطمینان را حاصل می کند که فاصله بین بلوک ها برابر با یکدیگر می باشند.

از این دو مدل فاصله دهنده در پشت و جلوی بلوک های شیشه ای استفاده کنید. در این صورت فاصله دهنده ها با یکدیگر برخورد نخواهند داشت.

فاصله دهنده بلوک شیشه ای

استفاده از پایه های فلزی

استفاده از پایه های فلزی محافظ در جهت اطمینان از نصب بلوک های شیشه ای در فاصله های 61 سانتی متری از یکدیگر می تواند مقاومت لازم برای نصب بلوک های شیشه ای را فراهم کند. برای انجام این کار از یک لایه ملات استفاده کرده و پایه فلزی را بر روی آن قرار دهید.

پایه بلوک شیشه ای

قبل از این که ملات سفت شود، با استفاده از یک کاردک بر روی آن بکشید و سطح آن را صاف و یکدست کنید. در صورتی که از بلوک های شیشه ای خیلی کوچک استفاده نکرده اید، باید به طور منظم این کار را انجام دهید.

عکس آموزش نصب بلوک شیشه ای

تمیز کردن بلوک ها

پس از پایان کار با استفاده از یک پارچه نم، سطح بلوک های شیشه ای را پاک کرده تا در صورتی که ملاتی بر روی آن ها باقی مانده است، پاک شود.

پاک کردن بلوک شیشه ای

سیلرزنی

زمانی که کار نصب و پاک کردن سطح آن به پایان رسید، نسبت به سیلر زنی آن اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که در فواصل زمانی منظم از درزگیر در بین بلوک های شیشه ای و دیوار و یا فریم ها و از سیلر سیلیکون در بین بلوک ها استفاده نمایید.

نصب نهایی بلوک شیشه ای

قیمت بلوک شیشه ای

عوامل مختلفی بر قیمت بلوک شیشه ای تاثیرگذار می باشد. از جمله ابعاد بلوک شیشه ای، برند و کیفیت متریالی که در ساخت بلوک های شیشه ای مورد استفاده قرارگرفته است.

نکات پایانی

ما در این نوشته به بررسی بلوک های سیمانی و مشخصات آنها پرداختیم. همانطور که گفتیم بلوک شیشه ای یکی از عناصر اصلی معماری محسوب می شود که علاوه بر جنبه دکوراتیو، کاربردهای متفاوتی دارد. مهندسین، معماران و طراحان معتبر از این عنصر برای دکوراتیو نمودن فضاهای مختلف ساختمان استفاده می کنند.

بلوک یا آجر شیشه ای از اکریلیک و یا شیشه در اندازه های مختلف تولید می شود و جایگزین مناسبی برای پنجره های سنتی در نظرگرفته می شود. شما در کدام قسمت منزل یا محل کار خود از این بلوک های شیشه ای استفاده کرده اید؟