آموزش رویت

ساختمانچی

چکه کردن شیر آب یکی از اتفاقات شایع می باشد که در اکثر شیرآلات دیده می شود. این موضوع می تواند در هدر رفتن آب تاثیرگذار باشد. به همین دلیل باید برای برطرف کردن آن اقدام کرد.

در اینجا ابتدا به سوال چرا شیر آب چکه می کند پاسخ می دهیم و پس از آن راه های برطرف کردن این مشکل را معرفی می کنیم. با ساختمانچی همراه باشید.

دلایل چکه کردن آب از شیر آلات

چکه کردن آب از شیر، معمولا می تواند از سه ناحیه اتفاق بیفتد. چکه آب از سر شیر، چکه آب از بدنه شیر و چکه آب از اتصالات زیر سینک یا زیر روشویی؛ سه ناحیه متداول برای چکه کردن آب از شیر هستند.

بهتر است ابتدا ناحیه ایی که در آن چکه کردن آب وجود دارد را شناسایی کنید تا بتوانید به طور دقیق تر و موثرتری تعمیرات را انجام دهید. در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار می دهیم:

چکه کردن آب از سر شیر

چکه کردن آب از سر شیر، بسیار شایع می باشد. علت این نوع از چکه کردن آب در مدل های مختلف شیرآلات، متفاوت می باشد. در شیرآلات ساده و قدیمی این نوع از چکه کردن آب، ناشی از خراب شدن واشر شیر آب می باشد.

اما در شیرآلات مدرن که بیشتر از نوع فشنگی هستند؛ علت اصلی چکه آب از سر شیر، در خراب شدن فشنگی آن می باشد.

نحوه تعمیر چکه آب از سر شیر

برای تعمیر چکه آب از سر شیر، در ابتدا به نوع شیر توجه کنید. اگر شیرآلات از نوع ساده و قدیمی هستند؛ باید واشر آب را تعویض کنید. در این نوع شیر آب با عوض کردن واشر، چکه کردن آب کاملا از بین می رود. برای تعویض واشر باید سر شیرهای آب را بردارید.

مغزی آن را باز کنید و قسمتی که واشر دارد بررسی کنید. در صورتی که واشر پوشیده شده است، واشر را عوض کنید و دوباره تمامی قسمت های شیر را در جای خودش قرار دهید. اما در شیرهای فشنگی باید فشنگ آن را تعویض کنید تا چکه کردن آب تمام شود.

چکه کردن شیر

چکه کردن آب از بدنه شیرآلات

در صورتی که بدنه شیرآلات حتی وقتی از آن استفاده نمی شود خیس باشد، ممکن است که چکه کردن از بدنه شیرآب باشد. در صورتی که حلقه داخلی شیر معیوب باشد؛ این نوع چکه کردن آب اتفاق می افتد. برای تعمیر آن نیز باید حلقه داخلی شیر را تعویض کنید.

بخوانید!  چرا لباسشویی لباس ها را تمیز نمی شوید؟

نحوه تعمیر چکه آب از بدنه شیر

در داخل دستگیره شیر آب، حلقه ای بر روی بدنه وجود دارد که جلوی چکه آب بر روی بدنه شیر را می گیرد. بنابراین در صورت خراب شدن این حلقه داخلی؛ شاهد چکه آب از بدنه شیر آلات خواهید بود.

در این حالت با تعویض این حلقه داخلی، چکه کردن آب بر روی بدنه شیر کاملا برطرف می شود. این کار به آسانی انجام می شود. کافیست دستگیره شیر آب را بردارید تا حلقه داخلی آن را ببینید.

چکه کردن آب از زیر سینک

چکه کردن آب از زیر سینک ظرفشویی خیلی دیر تشخیص داده می شود. معمولا وقتی زیر سینک خیس باشد، افراد متوجه می شوند که شیرآب از قسمت زیر سینک مشکل دارد.

چکه کردن آب از زیر سینک معمولا به دو دلیل شل شدن زانوی متصل به سینک یا شل شدن اتصالات آب اتفاق می افتد.

نحوه تعمیر چکه آب از زیر سینک

برای تعمیر این نوع چکه کردن آب، باید زانوی متصل به سینک را بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا آب از این نقطه چکه می کند یا خیر. در صورتی که چکه آب از این قسمت نبود، پس از آن سایر اتصالات زیر سینک را بررسی کنید.

در صورتی که شیرآلات و اتصالات قدیمی باشند، معمولا سه راهی و اتصالات آن باید تعویض شود. اما در صورتی که اتصالات شل شدند، باید آن ها را کاملا سفت کنید تا چکه کردن آب، قطع شود.

چرا شیر اب چکه می کند

چکه کردن آب از شیرهای اهرمی

در شیرآلات اهرمی با توجه به ساختار متفاوتی که دارند، تعمیر کردن شیر اهرمی متفاوت می باشد. یکی از علل شایع چکه کردن شیر اهرمی، معیوب شدن کارتریج آن می باشد.

بخوانید!  آموزش تعمیر کفپوش چوبی

تعویض کارتریج، کمی سخت است و باید با دقت انجام شود. در زیر نحوه تعمیر شیرآلات اهرمی و تعویض کارتریج آن را شرح می دهیم:

تعمیر چکه کردن آب از شیر اهرمی

  • برای تعمیر این نوع شیر ابتدا جریان آب را قطع کنید.
  • علامت قرمز و آبی که مربوط به آب گرم و آب سرد می باشد را بردارید.
  • در قسمت زیرین علامت قرمز و آبی، پیچ هایی قرار دارد. این پیچ ها را باز کنید و سپس دسته اهرمی شیر را از جای خودش در بیاورید.
  • قالپاق شیر را از جای خود دربیاورید و مهره زردی را در زیر آن قرار دارد را باز کنید. این مهره کارتریج نام دارد.
  • کارتریج جدید را جای کارتریج قدیمی قرار دهید و قسمت هایی از شیرآلات را که بازکرده بودید، با دقت در سر جای خودش محکم نمایید.

کلام پایانی

چکه کردن شیر آب می تواند آب زیادی را هدر دهد. بنابراین توصیه می شود در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، سریعا نسبت به تعمیر چکه کردن آب اقدام کنید.

برطرف کردن این مشکل، غالبا ساده می باشد و تمامی افراد می توانند خودشان به راحتی این کار را انجام دهند. در غیر این صورت می توانید از افراد با تجربه در این زمینه یا یک تعمیر کار کمک بگیرید.

سوالات متداول

مهم ترین علت چکه کردن آب در شیرآلات چیست؟

در اغلب اوقات، علت چکه کردن آب از شیر، فرسوده شدن واشرها می باشد. با تعویض واشرها این مشکل کاملا برطرف می شود.

مهم ترین علت چکه کردن آب در شیرآلات اهرمی چیست؟

معیوب شدن کارتریج در شیرآلات اهرمی مهم ترین علت  چکه کردن آب در شیرهای اهرمی یا دستگیره ای می باشد.

برای تعمیر چکه کردن آب در شیرآلات حتما باید آب را از فلکه اصلی قطع کرد؟

در صورتی که در شیرآلات، شیر اطمینان تعبیه شده باشد؛ نیازی به قطع کردن آب از فلکه اصلی نمی باشد. اما اگر شیر اطمینان وجود ندارد حتما باید آب را از سر فلکه قطع کنید.