آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید تعمیر کفپوش چوبی به چه صورت انجام می شود؟ اگر شما از جمله افرادی هستید که از کفپوش چوبی در خانه استفاده می کنید، بدون شک به این موضوع واقف هستید که ایجاد خراش بر روی سطح آن امری اجتناب ناپذیر می باشد.

بسیاری از این خراش ها در هنگام جا به جا کردن مبلمان بر روی سطح کفپوش ایجاد می شود. بدون شک راهکارهایی برای بازسازی این آسیب دیدگی ها وجود دارد و این بستگی به عمق و شدت خراش ایجادشده دارد.

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش راهکارهایی در خصوص تعمیر کفپوش چوبی می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

استفاده از ماژیک لکه گیر مخصوص چوب

مرحله اول: تمیز کردن سطح کفپوش

در ابتدا محل موردنظر را با استفاده از یک پارچه و آب به خوبی تمیز کنید. هم چنین اطمینان حاصل کنید که محل خراش نیز به خوبی تمیز شده و هیچ گونه آلودگی در آن وجود ندارد.

مرحله اول: تمیز کردن سطح کفپوش

مرحله دوم: امتحان کردن رنگ ماژیک لکه گیر

در این مرحله بهتر است قبل از استفاده از ماژیک لکه گیر، آن را در قسمتی کوچک تست کنید و از هماهنگی رنگ آن با رنگ چوب اطمینان حاصل نمایید. اگر رنگ آن با رنگ کفپوش چوبی تطبیق پذیر بود می توانید از آن بر روی قسمت آسیب‌دیده استفاده نمایید.

این گونه ماژیک ها در رنگ های مختلف موجود می باشند و می توان آن ها را از مراکر فروش رنگ و فروش کفپوش خریداری کرد.

مرحله دوم: امتحان کردن رنگ ماژیک لکه گیر

مرحله سوم: استفاده از ماژیک لکه گیر

در این مرحله از ماژیک لکه گیر بر روی محل خراش بکشید و چند دقیقه اجازه دهید بر روی آن بماند. اگر محل موردنظر کمی روشن تر به نظر آمد نگران نباشید، چرا که می توانید باز روی آن را پر رنگ کنید.

مرحله سوم: استفاده از ماژیک لکه گیر

مرحله چهارم: استفاده از تینر

در این مرحله پارچه ای تمیز را به محلول تینر آغشته کنید و بر روی قسمتی که از ماژیک لکه گیر استفاده کردیم، می کشیم.

مرحله چهارم: استفاده از تینر

بازسازی خراش های سطحی

برای بازسازی خراش های سطحی می توانید از روشی که در ادامه به بیان آن می پردازیم، استفاده نمایید.

بخوانید!  انواع کفپوش ساختمان و مراکز خرید آن

مرحله اول: پاک کردن سطح کفپوش با پاک کننده

در ابتدا با استفاده از یک تکه پارچه نرم و پاک‌کننده مخصوص چوب محل آسیب دیده را تمیز کنید. توجه کنید که محل خراشیدگی باید به خوبی پاک شود و هیچ گونه گرد و غبار و آلودگی در آن وجود نداشته باشد. اهمیت این موضوع برای مرحله استفاده از سیلر حیاتی می باشد.

مرحله اول: پاک کردن سطح کفپوش از گرد و غبار

مرحله دوم: تمیز کردن پاک کننده از سطح با پارچه خیس

بعد از استفاده از پاک‌کننده، از یک پارچه خیس برای پاک‌کردن آن از سطح خراشیدگی استفاده نمایید. بعد از انجام این کار اجازه دهید تا محل موردنظر به خوبی خشک شود.

مرحله دوم: تمیز کردن پاک کننده از سطح با پارچه خیس

مرحله سوم: استفاده از سیلر یا لاک الکل به منظور محافظت از سطح

زمانی که محل آسیب‌دیده کاملا خشک شد، از یک لایه نازک محافظ بر روی آن استفاده نمایید. برای انجام این کار می توانید از سیلر و یا لاک الکل پلی یورتان استفاده نمایید. بهتر است از لایه محافظی که قبلا بر روی کفپوش چوبی است، استفاده نمایید.

بهتر است از یک متخصص در زمینه انتخاب این ماده نظرخواهی کنید. در صورتی که هیچ گونه اطلاعات و مهارتی در زمینه چوب ندارید، از یک فرد ماهر برای انجام این کار کمک بگیرید.

استفاده از سیلر یا لاک الکل به منظور محافظت از سطح

بازسازی خراش های عمیق

در صورتی که میزان آسیب دیدگی زیاد است و خراش عمق زیادی دارد، می توانید از روش زیر برای بازسازی آن ها استفاده نمایید.

مرحله اول: پاکسازی کفپوش

در مرحله اول با استفاده از یک پارچه تمیز و پاک‌کننده کفپوش نسبت به پاکسازی محل موردنظر اقدام نمایید.

پاکسازی کفپوش

مرحله دوم: از بین بردن مواد شوینده از سطح

در این مرحله از تعمیر کفپوش چوبی با استفاده از یک پارچه تمیز مرطوب در جهت از نابودی مواد شوینده، سطح موردنظر را پاک کنید. بعد از انجام این کار اجازه دهید تا سطح به طور کامل خشک شود.

از بین بردن مواد شوینده از سطح

مرحله سوم: استفاده از تینر

اگر قبلا سطح را به وسیله محافظ های پلی اورتان پوشش دادید، قبل از بازسازی محل آسیب‌دیده باید آن را پاک کنید. در این صورت بهتر است از یک متخصص در این باره کمک بگیرید. سپس پارچه ای تمیز را به تینر آغشته کنید. آن را بر روی محل آسیب‌دیده بکشید و اجازه دهید تا محل موردنظر به خوبی خشک شود.

استفاده از تینر

مرحله چهارم: استفاده از فیلر

در این مرحله از تعمیر از فیلر مخصوص چوب که رنگ آن با رنگ کفپوش چوبی تطبیق پذیر می باشد، استفاده کنید و به وسیله انگشت محل خراش را پر نمایید. اگر فیلر به بیرون از محل خراش سرایت کرد، نگران نباشید؛ چرا که در آخر می توان آن ها را پاک کرد. بعد از استفاده از فیلر یک روز به آن اجازه دهید تا خشک شود.

استفاده از فیلر

مرحله پنجم: یکنواخت کردن سطح با کاردک

بعد از گذشت یک روز و خشک شدن فیلر، از یک کاردک استفاده کرده و آن را بر روی سطح موردنظر بکشید تا سطحی یکنواخت در اختیار داشته باشید.

یکنواخت کردن سطح با کاردک

مرحله ششم: استفاده از کاغذ سمباده

در این مرحله از کاغذ سمباده 220 تا 300 استفاده کنید و آن را در اطراف محل خراش که ممکن است فیلر به آن جا سرایت کرده باشد، بکشید. توجه کنید که سمباده را به آرامی بر روی سطح موردنظر بکشید.

استفاده از کاغذ سمباده

مرحله هفتم: تمیز کردن اطراف خراشیدگی با پارچه مرطوب

در این مرحله از یک پارچه مرطوب استفاده کنید و آن را در اطراف محل خراشیدگی بکشید. توجه کنید که پارچه نباید زیاد خیس شود و تنها باید مرطوب باشد. همچنین روی محل خراشیدگی نباید دستمال بکشید و تنها اطراف آن را پاک کنید.

تمیز کردن اطراف خراشیدگی با پارچه مرطوب

مرحله هشتم: استفاده از سیلر بر روی سطح کفپوش

در مرحله آخر تعمیر با استفاده از سیلری که قبلا بر روی کفپوش چوبی استفاده کرده‌اید، لایه این نازک بر روی محل موردنظر ایجاد نمایید. بعد از آن 24 ساعت اجازه دهید تا خشک شود. در این مدت زمان از عبور و مرور روی آن خودداری نمایید.

استفاده از سیلر بر روی سطح کفپوش

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص از نابودی خراشیدگی های سطح کفپوش چوبی و تعمیرکردن آن می باشد. شما از چه راهکارهای دیگری برای تعمیر کفپوش چوبی خانه خود استفاده کرده‌اید؟ در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.