آموزش رویت

ساختمانچی

به طور حتم تاکنون در رستوران ها و بوستان های نواحی ییلاقی شهرها با انواع آلاچیق شیشه ای مواجه شدید. آلاچیق در ذهن بیشتر ما یک اتاقک چوبی با سقف مخروطی شکل می باشد که می توان در سایه آن نشست و از زیبایی آن لذت برد.

همه آلاچیق ها طراحی و مدل یکسانی ندارند و هر کدام از آن ها با دنیایی از تفاوت نسبت به مدل دیگر تولید می شوند. آلاچیق شیشه ای یکی از انواع مدرن آلاچیق می باشد که می توان از آن در در مکان های مختلف استفاده کرد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع آلاچیق شیشه ای، مزایا، معایب و همچنین کاربردهای این المان دکوراتیو و کاربردی آشنا شوید.

آلاچیق شیشه‌ ای چیست؟

تفکر طراحی آلاچیق با سقف و دیواره های شفاف که از داخل آن نمای بیرون پیدا باشد، همیشه موضوع مورد علاقه طراحان بوده است. سقف و دیواره های شیشه ای نه تنها باعث زیبایی و دلنشینی آن می‌ شود، بلکه سبب می شود تا از داخل آن ها به طبیعت بیرون نگاه کرد و در واقع حائلی بین ما و طبیعت نمی باشد.

نگاه کردن به خورشید در روز و ماه و ستاره ها در شب از مهم ترین ویژگی هایی است که می‌ تواند شما را برای خرید یک آلاچیق شیشه ای متقاعد کند. شیشه ها نور خورشید را به میزان زیادی به درون آلاچیق منتقل می کنند به همین دلیل شما نیازی به نورپردازی در روز نخواهید داشت. اولین آلاچیق در سال ۱۹۶۴ یعنی حدود ۵۰ سال پیش توسط شرکتی در سوئیس ابداع و تولید شد.

مزایای آلاچیق شیشه ای

  • مهم ترین ویژگی که آلاچیق های شیشه ای دارند، بی رنگ بودن شیشه های مورد استفاده در ساخت آن ها می باشد. به طوری که اگر شما داخل آلاچیق باشید، به راحتی می توانید مناظر اطراف تان را مشاهده کنید، گویی که در دل طبیعت قرار دارید.
  • این آلاچیق ها حائلی نامرئی میان شما و محیط بیرون قرار دارند و شما را از سرما، گرما، بارش برف و باران، باد و طوفان، گرد و غبار و… در امان می دارند.
  • آلاچیق های شیشه ای را می توان در فضاهای مختلفی از جمله تراس، حیاط، باغ، پارک ها و رستوران ها مورد استفاده قرار داد.
  •  درب های شیشه ای این المان را می‌ توان به صورت لولایی، ریلی و یا تاشو ساخت.
  •  در ساخت این آلاچیق ها می توان شیشه را با متریال دیگر از جمله آهن و ترموود ترکیب کرد و سازه هایی با مقاومت و پایداری بالاتر را به وجود آورد.
  • این مدل آلاچیق اگر به صورت ترکیبی اجرا شود، می توان از آن در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده نمود.
آلاچیق مدرن

معایب آلاچیق شیشه ای

  • از مهم ترین مواردی که افراد را نسبت به خرید این الاچیق ها نگران می‌کند، شکستن‌ شیشه آن می باشد. اگرچه شیشه های مورد استفاده در ساخت این آلاچیق از نوع نشکن است، اما در اثر برخورد یا سقوط اجسام سنگین بر روی آن ها، احتمال شکست شیشه وجود دارد.
  •  از دیگر معایب الاچیق شیشه ای این است که در فصل زمستان گرمای زیادی را در خود نگه می دارد. بنابراین بدون وجود وسایل سرمایشی مناسب از این آلاچیق ها در فصل تابستان نمی توان زیاد استفاده کرد.
  • در اجرای طرح های مختلف بر روی این آلاچیق ها ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد و طراح، نتواند مدل هایی که در ذهن خود دارد را به طور کامل پیاده کند.

استفاده از الاچیق شیشه‌ ای در آپارتمان ها و خانه های امروزی

در خانه هایی که امروزه طراحی می‌ شوند، به دلیل کمبود فضا برای محوطه سازی، معمولا از معماری سبز استفاده می‌ شود. پشت بام سبز یکی از این ایده هاست.

با ایجاد یک محیط سرسبز در پشت بام خانه می توان یک فضای سبز و زیبا را برای زندگی امروزی فراهم نمود. به منظور محوطه سازی در پشت بام می توانید از الاچیق شیشه‌ای استفاده نمایید.

این آلاچیق ها محیط دلنشینی را برای دورهمی خانواده‌ها به وجود می‌ آورند. همچنین می توان با استفاده از شیشه بالکن در طراحی آلاچیق شیشه ای از ورود گرما، سرما و گرد و غبار به داخل جلوگیری کرد.

ویژگی شیشه های مورد استفاده در ساخت الاچیق شیشه ای

شیشه بالکن

شیشه بالکن متریالی با مقاومت بسیار بالا، ایمن و عایق می‌ باشد که در ساخت آلاچیق های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیشه کاربردی مانند شیشه سکوریت دارد.

امروزه استفاده از شیشه های ایمن در صنعت ساختمان امری ضروری می باشد. از شیشه های مقاوم بالکن برای شیشه حمام، شیشه دودبند، شیشه نما و شیشه الاچیق استفاده می شود.

شیشه سکوریت یا نشکن

در ساخت آلاچیق های شیشه ای از شیشه های نشکن یا همان سکوریت استفاده می شود. این شیشه ها در کارخانه، تحت فرایندهای حرارتی بسیار قوی قرار می گیرند و خرد نمی شوند.

اگر حتی در احتمال خیلی کم نیز شیشه بشکند، خرد و پخش نمی شود و به صورت قطعه هایی در می آید. این شیشه ها مقاومت بسیار بالایی دارند و در برابر عواملی مانند نور، صدا، ضربه و دما مقاومت می کند.

بخوانید!  کاربرد انواع فنس باغی یا توری حصاری چیست؟

جنس بدنه آلاچیق های شیشه ای چیست؟

معمولاً در ساخت الاچیق های شیشه ای به منظور اسکلت بندی بدنه آلاچیق از چوب، فلز، بتن، آجر، پلاستیک و… استفاده می شود. فولاد، گالوانیزه و استیل ضد زنگ از جمله فلزات پرکاربرد در ساخت اسکلت آلاچیق ها محسوب می شوند.

می توان از پلاستیک های مقاوم مانند فایبرگلاس به منظور پیکربندی آلاچیق های شیشه ای استفاده نمود. چوب ها به دلیل آسیب پذیری بالایی که در برابر رطوبت و سایر عوامل طبیعی و زیست محیطی دارند، باید به‌ صورت ترمووود مورد استفاده قرار گیرند. فرآیند ترمو کردن سبب می شود تا چوب های طبیعی به مقاومت بالایی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی تبدیل شوند.

آیا ممکن است الاچیق های شیشه ای بشکند؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد می پرسند این است که آیا شیشه هایی که در آلاچیق شیشه ای مورد استفاده قرار می‌ گیرند، در معرض خطر شکست قرار دارند یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شیشه های مورد استفاده در ساخت این آلاچیق ها از جنس شیشه سکوریت یا مینرال می باشد. این شیشه ها نشکن هستند و امکان شکست آن ها بسیار کم است.

با این حال بر اثر ضربات بسیار محکم یا زلزله های شدید امکان شکست آن ها وجود دارد. اما در صورت شکست، قطعات آن ها خرد نمی شود و تیز و برنده نیستند؛ بنابراین می توانید با خیال راحت نسبت به خرید آلاچیق های شیشه ای اقدام نمایید.

 کاربرد آلاچیق شیشه ای

  • محوطه سبز باغ ها و رستوران های عمومی
  • تالارها
  • حیاط خانه ها و ویلاهای شخصی
  • روف گاردن
  • تراس های بزرگ
  • مناطق ساحلی
  •  مناطق ییلاقی
  • پارک ها و بوستان ها
  • مراکز آب درمانی

 انواع مدل های آلاچیق شیشه ای

الاچیق های شیشه ای در انواع طرح ها و مدل های مختلف و بر اساس سلایق مشتریان تولید می شوند. شما می توانید یکی از مدل‌ های موجود در بازار را سفارش دهید و یا بر اساس سلیقه خود طرحی را به سازندگان آلاچیق شیشه ای بدهید تا آن را برای شما بسازند. در ادامه به معرفی برخی از مدل های پرکاربرد آلاچیق های شیشه ای می پردازیم:

آلاچیق شیشه ای آکاردئونی

درب این نوع از الاچیق های شیشه ای به صورت تاشو بوده و بر روی هم جمع می شوند. از شیشه آکاردئونی بیشتر در مناطق معتدل و در زمان هایی که جریان هوای خنکی وجود دارد استفاده می شود.

قیمت این آلاچیق بر اساس نوع متریالی که در ساخت آن استفاده می‌ شود، از جمله آهن، لولا و میزان استفاده از شیشه ها متغیر است؛ به همین دلیل هر چه ابعاد فضای شما بیشتر باشد، قیمت نهایی این آلاچیق نیز بیشتر می‌ شود.

آلاچیق گرد

یکی از زیباترین مدل های الاچیق مدرن، آلاچیق شیشه ای گرد می باشد. این نوع آلاچیق ها به دلیل این که طراحی دشواری دارند و شیشه ها و اسکلت آن باید به صورت گرد تولید شود، دارای قیمت بالایی نیز می باشند. آلاچیق های شیشه ای گرد نمای بسیار زیبایی را به فضای مورد نظر شما می بخشند.

 آلاچیق شیشه ای چهارگوش

از پرطرفدارترین انواع الاچیق های شیشه ای که از گذشته تاکنون نیز رایج بوده و هیچگاه از مد نمی افتد، می‌ توان مدل چهارگوش را نام برد. از این مدل آلاچیق معمولا در محوطه های سبز باغ ها و رستوران ها استفاده می شود و معمولاً قیمت کمتری نسبت به مدل های گرد دارد.

الاچیق شیشه ای پیش‌ساخته

آلاچیق های شیشه ای پیش‌ساخته در کارخانه یا کارگاه تولید می شوند و آن ها را به صورت آماده به مشتری تحویل می دهند. مدل آلاچیق های پیش‌ساخته در ابعاد مختلف و با طرح و مدل های گوناگون تولید می شوند.

از مزایای الاچیق های شیشه ای پیش‌ساخته می توان به نصب آسان، قیمت پایین و کیفیت بالای آن ها اشاره کرد. آلاچیق های شیشه ای پیش ساخته معایبی نیز دارند. از جمله این که برای فضاهای بزرگ کاربرد ندارند و گاهی اوقات نمی توان طرح دلخواه مشتری را بر روی آن پیاده کرد.

الاچیق شیشه ای تاشو

آلاچیق های شیشه ای تاشو نمونه ای از انواع آلاچیق می باشد که می توانید از آن ها در چهار فصل سال استفاده کنید. به طور مثال در فصل تابستان می توانید شیشه های تاشو آن ها را باز کنید و از هوای تازه لذت ببرید. همچنین می‌ توانید در فصل زمستان شیشه ها را ببندید و در فضای گرم از بارش باران و برف لذت ببرید.

آلاچیق پشت بام

امروزه مشغله های زیاد فرصت گشت و گذار در طبیعت را برای بسیاری از افراد فراهم نمی کند. به همین دلیل انسان چاره ای ندارد تا فضای مناسب را برای گذراندن وقت در کنار عزیزانش فراهم کند.

ساخت الاچیق شیشه ای بر روی پشت بام می تواند فرصت خوبی را برای افرادی که در شهرهای شلوغ و بدون فضای سبز طبیعی زندگی می کنند فراهم کند و تا حدودی این کمبود را جبران نماید.

بخوانید!  عکس جدیدترین مدل های آلاچیق[+راهنمای خرید]

به این ترتیب حتی زمانی که شما قادر نیستید از منزل خارج شوید و به طبیعت گردی بپردازید، می توانید به پشت بام خانه بروید. از فضای سبزی که بر روی پشت بام به وجود آوردید و همچنین آلاچیقی که قرار دادید لذت ببرید.

از مزیت‌های داشتن آلاچیق بر روی بام خانه این است که شما در هر فصلی که بخواهید و در هر زمانی که وقت داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید و در کنار خانواده نهایت لذت و شادی را تجربه نمایید.

آلاچیق با سقف شیشه ای

اگر از جمله کسانی هستید که عاشق و شیفته آسمانی و دوست دارید در هنگام شب به ستاره های زیبا در آسمان خیره شوید. می توانید آلاچیق خود را با سقف شیشه‌ ای سفارش دهید.

طراحی این آلاچیق ها با مدل های متنوعی قابل اجراست و شما می‌ توانید بدنه آلاچیق را از جنس چوب، فلز، حصیر، شیشه، بتن، آجر و یا هر متریالی که در نظر دارید بسازید و تنها بخش سقف آن را با استفاده از شیشه طراحی نمایید.

آلاچیق هایی که دارای سقف شیشه ای هستند معمولاً سایبان نیز دارد تا در هنگام روز از سایه بان بر روی شیشه استفاده شود و مانع از ورود نور و گرما به داخل الاچیق شود

الاچیق شیشه ای بدون سقف شیشه ای

شما می توانید در طراحی آلاچیق خود تنها دیواره های آلاچیق را از جنس شیشه بسازید و از المان های دیگر به منظور پوشش سقف استفاده نمایید. به هر حال همه چیز به سلیقه و علاقه شما بستگی دارد.

آلاچیق سقف شیشه ای

ترکیب آلاچیق شیشه ای با متریال های دیگر

الاچیق های شیشه ای هیچ گاه به صورت تک متریال تولید نمی شوند. به این منظور که همیشه متریال دیگری نیز در ساخت این آلاچیق ها دخیل است. در ادامه برخی از ترکیب مصالح با شیشه در ساخت آلاچیق شیشه ای را معرفی می کنیم:

  •  الاچیق شیشه ای با اسکلت فلزی
  • الاچیق شیشه ای با اسکلت چوبی
  • مدل آلاچیق با سقف شیشه ای و دیوارهای چوبی، فلزی یا آجری
  •  آلاچیق چوبی، فلزی یا آجری با پنجره های شیشه ای
  • آلاچیق شیشه ای با اسکلت پلاستیکی
  • مدل آلاچیق مدرن با ترکیب شیشه، فلز و چوب

کف آلاچیق

به منظور ساخت کف، می‌ توان از متریال های متفاوتی استفاده کرد. البته پیشنهاد ما به شما این است که از مصالحی استفاده نمایید که تمیز کردن آن آسان باشد. از جمله کفپوش هایی که برای کف الاچیق شیشه ای می توان مورد استفاده قرار داد، ترمووود، چمن مصنوعی، سرامیک، بتن و آجر می باشد.

سقف آلاچیق

به منظور پوشش سقف الاچیق شیشه ای نیز شما می توانید از مصالح مختلفی استفاده نمایید. همانطور که گفتیم می‌ توانید مانند دیواره ها در سقف نیز از شیشه استفاده کنید و یا به سراغ متریال دیگری مانند سفال، چوب، فلز، پارچه و… بروید.

البته دقت کنید که هر یک از این پوشش های سقف دارای مزایا و معایبی می باشد که در زمان انتخاب باید آن ها را مدنظر قرار دهید.

عوامل موثر بر قیمت آلاچیق شیشه ای

از جمله مهم ترین نکاتی که هنگام سفارش یا خرید آلاچیق شیشه ای باید به آن دقت کنید قیمت است نوع متریال ترکیبی مورد استفاده در ساخت این آلاچیق ها نوع و کیفیت شیشه مورد استفاده متراژ آلاچیق مدل و طراحی نوع کف و سقف هزینه حمل شیشه هزینه سازه و آهن کشی نصب الاچیق و دستمزد طراحی و ساخت آن از جمله فاکتورهای هستند که در قیمت نهایی این محصول تاثیر می گذارد

حفظ حریم شخصی در آلاچیق های شیشه ای

از آنجایی که شیشه های شفاف به منظور ساخت آلاچیق های شیشه ای استفاده می شود بیرون و داخل آن ها به خوبی نمایان است به منظور حفظ حریم شخصی و پیدا نبودن داخل آلاچیق می توانید از پارچه هایی به عنوان پرده استفاده نمایید شما می توانید در قسمت هایی که از شیشه استفاده شده در قسمت داخل پرده‌هایی را آویزان کنید.

در این حالت شما هرگاه که خواستید می توانید پرده ها را کنار زده و از زیبایی بیرون لذت ببرید هرگاه که خواستی پرده‌ها را کشیده و مانع از دیده‌شدن داخل آلاچیق از بیرون شوید استفاده از پرده علاوه بر حفظ حریم شخصی می تواند به زیباتر شدن نمای آلاچیق نیز کمک کند

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی یکی از جدیدترین و مدرن ترین انواع آلاچیق موسوم به آلاچیق شیشه‌ای پرداختیم این آلاچیق معمولاً در سبک مدرن مورد استفاده قرار می گیرند.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت برده و به اطلاعات ارزنده ای در این زمینه دست یافته باشید در صورت تمایل می توانید نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را در این باره با ما اهالی ساختمان در میان بگذارید