آموزش رویت

ساختمانچی

آیا تاکنون به ساخت اکسسوری دست ساز با استفاده از وسایل ساده فکر کرده اید؟ یکی از لذت ها و علایق ما استفاده از وسایل دکوری و اکسسوری های زیبا در دکوراسیون داخلی خانه هایمان می باشد. لذت بخش تر از آن، ساختن این اکسسوری ها با دست خودمان است.

ما می توانیم به کمک اشیاء دور ریختنی و ساده، وسایل زیبا و کاربردی بسازیم. در این مقاله از سایت ساختمانچی روش های زیادی را برای خلق دست سازه های زیبا آورده ایم شما با ایده گرفتن از این موارد می توانید به راحتی برای خودتان اکسسوری های زیبایی بسارید. با ما همراه باشید.

مزایای ساخت اکسسوری های دست ساز

  • با ساختن اکسسوری های دست ساز هزینه های اضافی را کم می کنید. 
  • با این کار سلیقه شخصی خودتان را در فضای داخلی منزلتان پیاده می کنید.
  • وقتی در ساخت اکسسوری حرفه ای شوید، حتی می توانید به فروش آن و کسب درآمد نیز فکر کنید.
  • با ساخت اکسسوری از مواد بازیافتی به محیط زیست کمک می کنید.
  • با ساخت اکسسوری و حتی فروش آن اعتماد به نفستان را تقویت می کنید.

چند ایده جالب برای ساخت اکسسوری

ساخت جاشمعی با قوطی کنسرو

از قوطی های کنسرو کوتاه مثل کنسرو ماهی استفاده کنید و بعد از جدا کردن درب، قوطی را بشویید و خشک کنید. قسمت بیرونی قوطی را به وسیله یک پارچه ضخیم با کمک چسب کاور کنید.

همچنین می توانید از رنگ هایی که در برابر حرارت مقاومت دارند، روی قوطی را رنگ کنید. برای قشنگ تر شدن کار از شابلون کمک بگیرید و اشکالی زیبا روی آن پیاده کنید.

قسمت بالای قوطی را سوراخ کنید و یک نخ محکم از آن رد کنید و داخل قوطی گره بزنید و به هر اندازه ای که دوست دارید آن را قیچی کنید و به سقف وصل کنید.

هر چه قدر تعداد این جاشمعی ها بیشتر باشد، زیباتر خواهد شد. شمع های وارمر را داخل آن قرار دهید و از این سازه زیبا لذت ببرید. 

جاشمعی

ساخت پروانه های تزیینی

قوطی های نوشیدنی مثل نوشابه و دلستر را بشویید و سر و ته آن را برش بزنید. احتیاط کنید که حین برش به دستتان آسیب نزنید. طرح یک پروانه را با کمک شابلون روی قسمت داخلی قوطی که به صورت یک ورقه شده با ماژیک بکشید. حالا آن را دور بری کرده و با استفاده از ماژیک و  یا گواش آن را رنگ کنید.

ساخت قاب با لوله های پی وی سی

لوله های پی وی سی را در چند سایز مختلف از لحاظ قطر، تهیه کنید و آن ها برش بزنید. ارتفاع برش ها تقریبا یک اندازه باشد تا کار را زیباتر کند. از یک جعبه به عنوان الگو کمک بگیرید و لوله ها را روی جعبه به هم بچسبانید.

حتما توجه کنید که لوله ها به جعبه نچسبند و فقط برای صاف بودن کار در امتداد طول و عرض جعبه لوله ها را به هم بچسبانید. اگر رنگ سفید لوله ها را نمی پسندید، آن را رنگ کنید. حالا شما یک قاب ساده و در عین حال جذاب دارید.

بخوانید!  آموزش نصب قلاب سقفی

ساخت اکسسوری با چوب

برای کسانی که طرفدار چوب و وسایل چوبی هستند، ساخت اکسسوری با چوب می تواند از جذاب ترین حیطه های خلاقیت باشد. در اکثر خانه ها، مبلمان و وسایل زیادی با چوب استفاده می شود و ساخت اکسسوری با چوب و ست کردن با مبلمان فضا را دلنشین تر می کند.

دلایل علاقمندی به استفاده از وسایل چوبی در منزل

  1. نوستالژی بودن چوب
  2. سادگی و زیبایی
  3. گرمابخش بودن چوب
  4. قدیمی نشدن وسایل چوبی
  5. القای بودن در طبیعت

ساخت میز با چوب

یک تنه چوب گرد را انتخاب کنید که صاف باشد و بعد از یک شاخه بزرگ درخت استفاده کنید و آن را با کمک اره برش های یک اندازه برای پایه های میز بدهید. می توانید سه پایه یا بیشتر برای آن استفاده کنید، ولی هر چقدر تعداد این شاخه ها بیشتر باشد طبعا کار زیباتری خواهید ساخت.

این شاخه ها را به کمک چسب چوب به تنه درخت متصل کنید و از آن به عنوان یک میز زیبا استفاده کنید.

ساخت میز با چوب

ساخت ساعت با چوب

ساخت ساعت با یک تنه گرد و صاف درخت در هر اندازه ای که مد نظرتان است، کار بسیار راحتی است. مرکز دایره را با دریل سوراخ کنید تا موتور ساعت و عقربه ها را روی آن قرار دهید.

شما می توانید از نجار که ابزار لازم برای این کار را دارد کمک بگیرید تا کار تمیز باشد. بعد از نصب موتور و عقربه های ساعت، اعداد را یا به صورت دستی بکشید و یا اعداد حاضر را روی تنه درخت نصب کنید.

ساخت گلدان و جاشمعی با شیشه های مربا

شیشه های مربا، خیار شور و … در سایزهای مختلف را با دقت بشویید و با کمک پنبه الکلی رسوبات باقیمانده داخل آن را پاک کنید.

وقتی شیشه کاملا خشک شد، روی یک کاغذ که به اندازه داخل شیشه برش زدید، طرح مورد نظر خود را بکشید و با چسب روی دیواره داخلی شیشه فیکس کنید.

حالا به وسیله دورگیر طرح روی کاغذ را روی شیشه پیاده کنید. طرح کشیده شده را با رنگ ویترای به رنگ دلخواه در آورید. 

ساخت آباژور با سه روش

ساخت آباژور با چوب بستنی

تعداد چوب بستنی بستگی به اندازه و ابعاد آباژور مد نظر شما دارد. اشکال مختلفی را می توانید با کمک چوب بستنی پیاده کنید. به طور مثال، هرمی، مکعب مستطیل، نیم دایره و … برای شروع مدل مربع را انتخاب کنید که به نسبت، از بقیه راحت تر است.

شما باید با دقت هر چهار عدد چوب بستنی را به شکل مربع به هم بچسبانید. از چسب چوب و یا چسب های چند منظوره استفاده کنید تا کار محکم باشد. باید هر مربع را به حالت گردشی روی یکدیگر سوار کنید.

این کار باعث می شود که کار، بعد پیدا کند. این روش را به شکل مثلث هم به همین شیوه می توانید انجام دهید، تا کار شکل هرم شود. در نهایت لامپ و سرپیچ را در زیر آن روی یک تخته هم سایز آباژور بچسبانید و به پریز برق وصل کنید.

ساخت آباژور با جوب بستنی

ساخت آباژور با بطری

ابتدا بطری را با دقت بشوید و خشک کنید و آن را با اسپری رنگ دلخواه بزنید. فاصله اسپری با شیشه کم نباشد تا رنگ یک قسمت انباشته نشود. یک لایه نازک رنگ کفایت می کند. حالا قبل از خشک شدن رنگ اکلیل نقره ای یا طلایی روی آن بپاشید.

بخوانید!  آموزش گام به گام نصب توالت فرنگی

از درب شیشه برای قرار دادن سرپیج و لامپ کمک بگیرید و آن را در جای خودش فیکس کنید. می توانید از کلاهک هایی که با دهانه شیشه هم سایز هستند، روی آن قرار دهید و سیم را به پریز وصل کنید.

ساخت آباژور با کاموا

برای ساخت این اکسسوری دست ساز به مقدار زیادی نخ کاموا احتیاج دارید. یک بادکنک را به هر اندازه که دوست دارید سایز آباژورتان باشد، باد کنید و با کمک چسب چوب به صورت کاملا نامنظم، با احتیاط بچسبانید.

تا وقتی این کار را ادامه دهید که بادکنک کلا دیده نشود. حالا تا زمانی که چسب خشک شود صبر کنید سپس بادکنک را بترکانید و تیکه های بادکنک را با یک شیء باریک از بین نخ ها خارج کنید.

قسمت کوچکی از این گوی تو خالی را سوراخ کنید و یک لامپ و یا شمع وارمر را وارد گوی کنید. این آباژور هم به صورت رومیزی و هم با کمک نخ به صورت آویز قابل استفاده است.

ساخترآباژور با کاموا

کلام آخر

بیشتر مواقع با استفاده از وسایل دور ریختنی می توانیم به ساخت اکسسوری دست ساز زیبا و کابردی بپردازیم. فقط کافی است که کمی وقت بگذاریم و با دقت بیشتری به اطراف نگاه کنیم. ساخت این وسایل خلاقیت انسان را تقویت می کند و موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

علاوه بر چند ایده ای که ما در اینجا آموزش دادیم هزاران فکر و ایده برای ساخت اکسسوری وجود دارد، تا آن را بسازید و با دیدنش لذت ببرید. پس از همین جا شروع کنید و خودتان یکی از این سازه های زیبا را خلق کنید.

سوالات متداول

آیا برای ساخت قاب عکس به وسایل پر هزینه نیاز داریم؟

خیر، شما به کمک یک مقوای محکم اسکلت قاب را بسازید و برای تزیین آن از صدف، سنگ های تزیینی، سی دی خرد شده، شیشه های رنگی، گل های خشک و … استفاده کنید.

آیا با تنه درخت می توان ساعت ساخت؟

بله فقط از تنه های نازک و سبک تر استفاده کنید که برای نصب مشکلی پیش نیاید. حتی می توانید هر صفحه چوبی تخت و زیبایی را جایگزین آن کنید.

برای ساخت گلدان به کمک شیشه های مربا از چه رنگی استفاده کنیم که موقع شستشو پاک نشود؟

رنگ های ویترای بهترین گزینه است همچنین از رنگ های چند منظوره که مخصوص شیشه است نیز می توانید استفاده کنید.