آموزش رویت

ساختمانچی

موکت از جمله منسوجاتی است که برای پوشش کف مکان های مختلف در ساختمان استفاده می شود. جنس این کفپوش از الیاف می باشد که با لایه ای از پرز پوشیده شده است.

در مقایسه با سایر کفپوش ها، موکت از سطحی نرم و لطیف برخوردار است و حسی گرم و صمیمی به فضا می بخشد. استفاده از الیاف طبیعی و مصنوعی و به کارگیری رنگ های متنوع در بافت‌موکت باعث می شود افراد به آن علاقمند شوند و کف خانه خود را با مدل های مختلف پوشش دهند.

موکت کفپوشی بسیار نرم و راحت است که اگر به درستی و با کیفیت مناسب انتخاب شود آسودگی را برای صاحب خانه به ارمغان خواهد آورد. موکت اتاق کودک، اتاق خواب، راه پله، کف آسانسور و اداری باید براساس دکوراسیون فضا انتخاب شوند تا علاوه بر ایجاد سطح مناسب برای راه رفتن، زیبایی و جذابیت را به فضا ببخشند.

رنگ های شاد و فانتزی برای اتاق کودکان مناسب تر هستند اما رنگ های تیره و یا خنثی برای اتاق نشیمن و یا محیط های اداری ایده آل می باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع موکت‌ها آشنا شوید.

مزایای استفاده از موکت

موکت دارای مزایای بی شماری است که در ذیل به آن ها می پردازیم:

  • این پوشش نوعی عایق صوتی است و به مقدار قابل توجه از انعکاس صوت در فضا جلوگیری می کند.
  • موکت‌های نرم و پرزدار انتخابی مناسب برای اتاق کودک هستند، زیرا سطح نرم آن ها هیچ آسیبی به بدن کودک وارد نمی کند.
  • این کفپوش مانع از هدررفت انرژی گرمایی از کف می شود.
  • با استفاده از جارو برقی به راحتی می توان گرد و غبار را از سطح موکت تمیز کرد.
  • سطح ایمن این کفپوش مانع از لیزخوردن افراد و یا سقوط آن ها می شود.
  • تنوع طرح، رنگ و بافت‌موکت امکان استفاده از آن را برای انواع مختلف دکوراسیون داخلی فراهم کرده است.
موکت چیست

انواع موکت

موکت ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند از جمله:

موکت پشمی

مدل موکت‌هایی که از پشم طبیعی تولید می شوند انعطاف پذیر و نرم هستند. الیاف این موکت‌ها پس از پاخوردن به حالت اولیه باز می گردد و عایق خوبی برای جذب صدا هستند.

مقاومت در برابر آلودگی، لکه پذیری و گرد و غبار از جمله ویژگی های بارز موکت پشمی است. تنها ایراد این نوع موکت امکان تجمع حشرات در آن ها و عدم مقاومت در برابر رطوبت، قارچ و کپک است.

موکت تایل

آیا می دانید موکت تایل چیست؟ این موکت از جمله جدیدترین مدل‌موکت است که در اشکال مربع و مستطیل شکل با ابعاد مختلف به بازار عرضه می شود.

موکت‌تایلی دارای رنگ های متنوع است و می توان آن را به صورت پازلی، شطرنجی و آجرچینی در کف اتاق قرار داد. این موکت برای تمام مکان ها از جمله هتل ها، نمایشگاه ها، سالن های همایش و… مناسب است و قابل تعویض می باشد.

برای خرید موکت‌تایل می توانید به مراکز فروش انواع موکت مراجعه کنید و رنگ و طرح دلخواه را خریداری نمایید. موکت تایل از جمله موکت‌های باکیفیتی است که می توان با خیالی آسوده نسبت به خرید طرح های گوناگون آن اقدام نمود.

قیمت موکت تایل به نسبت موکت‌های معمولی چندان گران نیست و با توجه به درجه کیفیت می توان آن ها را خریداری کرد. موکت تایل اداری بهترین موکت اداری است که جلوه زیبایی به فضا می بخشد.

موکت چمن مصنوعی

پرزها و رنگ موکت چمن مصنوعی همانند چمن مصنوعی می باشند. این موکت برای اتاق کودکانی که به فوتبال علاقمند هستند گزینه ای ایده آل است. قیمت موکت چمن مصنوعی مناسب بوده و می توانید آن را با بودجه معمولی خریداری کنید.

موکت پرز بلند

اگر علاقمند به راه رفتن بر روی سطحی نرم و راحت هستید بهتر است موکت پرز بلند را انتخاب کنید. برخی از این موکت‌ها همانند فرش هستند و گزینه مناسبی برای خانه های مناطق سردسیر می باشند. موکت‌های پرزبلند گاهی به حدی نرم هستند که رد پا بر روی آن ها به جا می ماند.

موکت طرح دار یا طرح پارکت

بافت موکت طرح دار همانطور که از نام این موکت پیداست دارای نظم و طرح خاصی است. این موکت‌ها در انواع موکت طرح سرامیک، طرح الماس، طرح پارکت و… تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

بخوانید!  آشپزخانه ای اصیل و سلطنتی با کابینت رومی

قیمت موکت طرح دار با موکت های ساده متفاوت است. برای مثال، قیمت موکت طرح پارکت در مقایسه با قیمت موکت با طرح معمولی گران تر می باشد. این نوع موکت از الیاف پلی استر تولید می شود و قابل شستشو است.

موکت طرح دار

انواع الیاف موکت

موکت‌ها براساس نوع الیاف مورد استفاده در آن ها به انواع مختلف تقسیم می شوند. در واقع نوع متریالی که در تولید موکت به کار می رود تعیین‌کننده جنس و خواص منحصربفرد آن می باشد. اگر بخواهیم به انواع الیاف اشاره کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

الیاف پشمی

پشم از جمله الیافی است که از گذشته تاکنون در تولید موکت استفاده می شود. از ویژگی های پشم می توان به عدم جذب آلودگی، انعطاف پذیری بالا، بافت نرم و استحکام ایده آل اشاره کرد.

الیاف پلی استر

پلی استر نوعی الیاف مصنوعی است که علاوه بر نرمی از درخشندگی بی نظیر برخوردار است. تنوع رنگی موکت‌های پلی استر بالاست و کیفیت رنگ آن ها با گذشت زمان از بین نمی رود. از ویژگی های بارز الیاف پلی استر قابلیت بازیافت آن است.

الیاف نایلونی

این الیاف سهم بسزایی در تولید موکت به خود اختصاص داده اند و در مقایسه با سایر الیاف مصنوعی از مقاومت بالاتر و خاصیت ارتجاعی بیشتر برخوردار می باشند. موکت‌هایی که از الیاف نایلونی تولید میشوند در اثر تردد زیاد دچار فرورفتگی نخواهند شد.

الیاف تریسکتا

جدیدترین الیاف پلی استر که برای تولید موکت مورد استفاده قرار می گیرد تریسکتا است. از ویژگی های این الیاف ممتاز می توان جذب آب پایین، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید و مقاومت در برابر لکه را نام برد.

الیاف اولفین

این الیاف برای تولید موکت‌هایی که در مکان های کم تردد استفاده می شوند مناسب هستند. مقاومت الیاف اولفین در جذب رطوبت، الکتریسیته ساکن و لکه بالاست.

الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک از نظر ظاهر همانند پشم هستند و دارای وزن بسیار سبک می باشند. این الیاف قابل شستشو است، اما مقاومت سایشی آن پایین می باشد.

موکت اکریلیک

موکت ظریف مصور

کارخانه ظریف مصور در سال 1363 در منطقه صنعتی بروجن تاسیس شد و به تولید موکت‌هایی بسیار زیبا و باکیفیت بالا پرداخت. این گروه تولیدی توسط آقایان طباطبایی و رجایی تاسیس شد که امروزه به یکی از بزرگ ترین و باکیفیت ترین تولیدکنندگان موکت در ایران تبدیل شده است.

ظریف مصور در تولید موکت از مرغوب ترین الیاف و مواد اولیه استفاده می کند و موکت‌هایی با طرح و نقش های بسیار زیبا و وزنی مناسب تولید می نماید. عرض تمام موکت‌های ظریف مصور 3 متر است و در مدل های پرز کوتاه تافتینگ و پرز بلند تافتینگ تولید می شود.

پالاز موکت

پالاز موکت دیگر کارخانه معتبر تولید موکت در ایران می باشد که کار خود را از سال 1356 به طور رسمس آغاز کرد. پالازموکت در کنار ظریف مصور از بهترین برندهای تولیدکننده موکت در ایران محسوب می شود.

شرکت پالاز علاوه بر تولید موکت، به تولید ملزومات دیگری چون کاغذ دیواری، لمینیت و اس پی سی نیز مشغول است. شرکت پالاز در سال حدود یک میلیون متر مربع موکت تولید می کند.

این کارخانه در سال 67 اولین موکت لوپ طرح برجسته و کاپ را تولید کرد و پس از دو سال، موکت‌های کات پایل با نخ هیت ست شده و نام پالاز موکت به عنوان تولیدکننده ای با بهترین درجه کیفی ثبت شد.

انواع موکت

موکت وُروِرک Vorwerk

وُروِرک (Vorwerk) یک شرکت بزرگ تجاری است که از سال 1883 میلادی در زمینه تولید کفپوش تایلی و رولی فعالیت خود را در آلمان شروع کرد. در ابتدا این کارخانه بسیار کوچک بود اما پس از سال ها به کارخانه ای بزرگ و مطرح در سطح جهانی تبدیل شد.

این کمپانی، کفپوش های بافت دار خود را که با بالاترین کیفیت تولید می شوند به بازار عرضه می دارد. این کفپوش ها یا موکت ها از نظر اکولوژیکی و اقتصادی کاملاً ایده آل هستند و مورد استقبال افراد گوناگون قرار می گیرند. 

بخوانید!  ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک مدرن

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در محبوبیت موکت‌های وُروِرک نقش دارد طراحی خلاقانه آن ها می باشد. در واقع طرح کفپوش شکل، عملکرد و رنگ آن را در بر می گیرد.

اما تنها به این موارد محدود نمی شود و ساختار و متریال های مصرفی را نیز شامل می شود. شرکت Vorwerk موکت‌های خود را با مدل ها و طرح های گوناگون به بازار عرضه می کند و نیاز مراکز تجاری را برطرف می نماید.

علاوه بر آن، این شرکت توانایی تولید موکت به سفارش مشتری در طرح ها و رنگ های گوناگون را دارد و تمام تلاش خود را در جهت جلب رضایت مشتریان به کار می برد. 

کمپانی وُروِرک سالیانه طرح ها و مدل های جدیدی از محصولات خود را به بازار عرضه می کند که حاصل همکاری با معماران بین المللی، طراحان و هنرمندان خلاق می باشد.

در تولید موکت های وُروِرک از بهترین مواد و متریال ها استفاده می شود و همواره استاندارهای بین المللی کیفی مورد توجه قرار می گیرند. تولید محصولات این کارخانه به صورت اتوماتیک و با به کارگیری پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات انجام می شود. 

موکت وُروِرک Vorwerk

مزایای موکت های ورورک

برند Vorwerk به دلیل دوام و طول عمر بالای محصولات خود بسیار مشهور است و یک برند آلمانی ممتاز در زمینه تولید موکت‌های با کیفیت به شمار می آید.

متریال هایی که در تولید این محصولات به کار می روند، موکت را در برابر رفت و آمد و فشار مقاوم می کنند. علاوه بر آن قابلیت جذب رطوبت از ویژگی های بارز این کفپوش هاست که منجر به تعدیل رطوبت در فضا می شود.

همچنین موکت وُروِرک را می توان نوعی عایق حرارتی در نظر گرفت زیرا این پوشش ها با جذب گرما مانع از هدر رفت آن و مصرف بی رویه انرژی می شوند. این موکت‌ها هیچ گونه حساسیت تنفسی یا پوستی ایجاد نمی کنند، از این رو در اتاق کودک نیز می توان از آن ها استفاده نمود.

مهم ترین نکته در انتخاب انواع کفپوش ساختمانی توجه به سلامتی آن هاست، از این رو می توان به برند وُروِرک به عنوان برندی ایده آل در حفظ سلامتی و آسایش افراد اعتماد نمود؛ زیرا فیبرهایی که در تولید این محصولات استفاده می شوند گرد و غبار را محصور کرده و مانع از پراکنده‌شدن آن ها در فضا می شوند.

این موکت‌های آلمانی سطحی نرم و راحت برای راه رفتن، نشستن و یا خوابیدن فراهم می کنند و کیفیت زندگی را بالا می برند. برای خرید این محصولات می توانید به نمایندگی های مجاز این کمپانی آلمانی در کشور مراجعه کنید و از خدمات پس از فروش بهره مند شوید.

قیمت موکت

اگر به مراکز فروش انواع موکت مراجعه کنید با تنوع بالایی از مدل ها و برندها مواجهه می شوید. از جمله موکت‌هایی که ممکن است در این مراکز به شما پیشنهاد شوند موکت پالاز، اینترفیس، سیزال، ظریف مصور، دسو، آرتا، بابل، ظریف مصور افرا، تافتینگ ظریف مصور، tecsom و… می باشند.

قیمت انواع موکت با توجه به نوع الیاف، روش تولید و رنگرزی با یکدیگر متفاوت است، اما در هر صورت موکت‌های باکیفیت و دارای رنگ ثابت مسلماً قیمت بالاتری به نسبت موکت‌های معمولی دارند. لازم به ذکر است که قیمت موکت خارجی در مقایسه با قیمت انواع موکت ایرانی نیز گران تر می باشد.

نحوه تمیز کردن موکت با شامپو فرش

در صورتی که بر روی موکت لکه یا آلودگی ایجاد شود با استفاده از شامپو فرش به راحتی می توان آن را پاک نمود. بدین منظور مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک اسفنج و کف، لکه ایجاد شده را پاک نمایید. در نهایت پس از خشک‌شدن سطح موکت، روی آن جاروبرقی بکشید.

مدل موکت

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع مدل های موکت پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب با مدل های مختلف موکت آشنا شده و بتوانید خریدی باکیفیت و عالی داشته باشید. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این باره را با ما در میان بگذارید.