آموزش رویت

ساختمانچی

آن چه که امروزه در طراحی آپارتمان کوچک حائز اهمیت می باشد، عدم ایجاد هرج و مرج، استفاده از رنگ های روشن برای بزرگ ترکردن فضای اتاق و استفاده از المان هایی است که اندازه بزرگی ندارند.

در این میان سبک مدرن نمونه ای از پرطرفدارترین و در عین حال بهترین انواع سبک هایی است که می توان از آن در طراحی دکوراسیون آپارتمان های کوچک استفاده کرد.

با این مقدمه، در ادامه این مطلب از ساختمانچی با ما همراه باشید و از تصاویر و ایده های طراحی آپارتمان های کوچک و زیبا الهام بگیرید.

ایده های طراحی خانه های کوچک

در مورد فضاهای غیر قابل استفاده تجدید نظر کنید

اجرای ایده های جدید در مورد فضایی که مدت ها در آن زندگی کرده اید کمی سخت به نظر می رسد؛ چرا که شما به همان فضای قبلی عادت کرده‌اید.

ممکن است در زیر تخت شما جعبه های چوبی یا جعبه های اضافه در جهت قراردادن وسایل مختلف باشد. همچنین در مقابل ممکن است از تمامی فضای موجود در آپارتمان به درستی استفاده نکرده باشید.

گشتی در اطراف آپارتمان کوچک خود بزنید و فضاهایی که از آن ها استفاده ای نکرده‌اید را بررسی کنید. یقینأ گوشه و کنار و دیوارهایی خالی برای استفاده وجود دارند.

در مورد فضاهای غیر قابل استفاده تجدید نظر کنید

اگر چنین فضایی پیدا کردید، به راه های استفاده از آن نیز فکر کنید. برای مثال اگر طاقچه یا لبه پنجره ای بزرگ در خانه شما وجود دارد، از آن به عنوان فضای کاری استفاده نمایید.

به فکر استفاده از طبقه هایی که در گوشه ها قرار می گیرند باشید و بدین گونه از گوشه های آپارتمان که خالی مانده اند به نحو احسن استفاده کنید.

از تعدادی سبد یا جعبه در بالای یخچال و فریزر در جهت قراردادن ظروف اضافه استفاده کنید. حتی اگر در آپارتمانی بسیار کوچک زندگی می کنید، می توانید فضاهای غیر قابل استفاده ای که قابلیت استفاده دارند را پیدا کنید.

خانه کوچک

عمق بخشی به فضا

به دلیل کوچک‌بودن ابعاد آپارتمان ها، طراحی آن ها فاقد عمق می باشد. شما می توانید با استفاده از روش هایی ساده که نیاز به فضای زیادی هم نداشته باشد، به آپارتمان خود عمق ببخشید. از قاب های سه بعدی بر روی دیوار و فرش هایی برای پوشش کف خانه استفاده نمایید.

با افزودن چند پتو و کوسن به تخت خواب و مبلمان به فضای اتاق، عمق و حالتی دنج ببخشید. به طور یقین فضاهای زیادی را پیدا می کنید که می توانید با استفاده از روش های گوناگون به انجام این کار بپردازید.

به دکوراسیون خانه عمق ببخشید

به یاد داشته باشید، عمق بخشی به فضا معنایی فراتر از تلنبار کردن وسایل خانه بر روی یکدیگر در آپارتمان های کوچک دارد. در مقابل این بدان معناست که به خوبی برای ایجاد تضادی زیبا تمرین کنیم. وسایلی را انتخاب کنید که دارای طرح، بافت و رنگ های متنوع باشند.

برای مثال کوسن هایی با طرح های برجسته را روی مبلمانی که طرح آن ساده است و رنگی خنثی دارد، قرار دهید. این ترکیب حسی زیبایی از عمق و توازن ایجاد می کند.

کوسن

استفاده از طراحی شناور

استفاده از مبلمان بزرگ برای آپارتمان های کوچک را فراموش کنید. چرا که این کار باعث می شود فضا کوچک تر از آن چه که هست به نظر آید.

به جای آن به فکر استفاده از مبلمان های کوچکی که مناسب این گونه آپارتمان ها هستند، باشید. این کار باعث بازشدن فضا می شود و به چشم اجازه می دهد که چشم اندازی به تمام خانه داشته باشد.

از ایده های طراحی شناور استفاده کنید

استفاده از شلف

از شلف های دیواری به جای کتابخانه استفاده کنید. به جای استفاده از سینک های قدیمی و بزرگ از سینک های شناور استفاده نمایید. مبلمان پایه دار در مقابل مبلمان هایی که پایه آن ها نیز پارچه ای بوده و حالتی یک دست دارند، جای کمتری را اشغال می کنند.

شلف های دیواری

استفاده از میز قهوه خوری

از میزهای قهوه خوری اکریلیک که شیشه ای هستند استفاده نمایید. وسایلی به این شکل حالتی درخشان داشته و کمک می کند آپارتمان کوچک شما کمتر شلوغ به نظر آید.

استفاده از ایده های طراحی شناور، امکان انسجام و همبستگی در یک نگاه را می دهد. استفاده از شلف های دیواری در سایزهای متنوع ظاهری مانند گالری های هنری به خانه شما می بخشد.

شلف ها را با استفاده از اشیا گوناگون، از جمله قاب عکس، آثار هنری، مجسمه و لوازم تزئینی دیگر پر کنید. انجام این کار، راهی ساده در جهت ایجاد حالتی هنری در خانه می شود که بازتاب کننده شخصیت شما بوده و خانه را از یکنواخت بودن در می آورد.

استفاده از میز قهوه خوری

هارمونی میان رنگ پرده و سایر المان ها

برای بزرگ به نظر رسیدن فضای اتاق، پرده هایی را انتخاب کنید که رنگ آن ها با رنگ دیوار ها هماهنگی داشته باشد. انتخاب مدل پرده مناسب باعث می شود اتاق بزرگ تر از آن چه هست به نظر آید.

رنگ پرده ها را متناسب با رنگ دیوارها انتخاب کنید

استفاده از مبلمان کوچک

انتخاب مبلمان مناسب برای فضای کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است از مبلمان هایی با ابعاد کوچک برای این گونه آپارتمان ها استفاده کنید.

امروزه پیدا کردن مبلمانی متناسب با آپارتمان های کوچک کار آسانی می باشد. مبلمان هایی از این دست معمولا باریک تر از مبلمان های سنتی می باشند. برای خرید این مبلمان ها باید هزینه کم تری صرف شود.

به دنبال مبلمان کوچک باشید

استفاده از مبلمان دومنظوره

این امکان برای شما وجود دارد که از مبلمان، استفاده های مختلفی به عمل آورید. از چهارپایه های چوبی به جای میز و صندلی استفاده نمایید.

میزهایی که سطحی پارچه ای دارند را با قراردادن یک سینی بر روی آن به میز قهوه خوری و در مواقع نیاز بابرداشتن سینی از روی آن، به یک صندلی تبدیل کنید.

از نیمکت ها نیز می توان هم به عنوان صندلی و هم به عنوان قفسه کتاب استفاده کرد. خلاق باشید و به دنبال وسایل دیگر جهت استفاده دو منظوره باشید.

از مبلمان دو منظوره استفاده نمایید

استفاده از محفظه های مخفی

استفاده از مبلمان های بزرگی که فضایی برای نگهداری وسایل دارند باعث در هم ریختگی خانه شما می شوند. به جای آن شما می توانید از سبدهایی در طبقه های زیرین میز قهوه خوری یا صندوقچه هایی در زیر صندلی ها استفاده نمایید. از چوب لباسی هایی که پشت در آویزان می شوند، برای ایجاد فضایی بیشتر در جهت آویزان کردن لباس های خود استفاده کنید.

بخوانید!  رنگ هلویی در طراحی دکوراسیون منزل

میزهایی وجود دارند که سطح روی آن ها برداشته شده و می توان از قسمت داخلی آن برای نگهداری اشیا استفاده کرد. از تمامی فضاهای در دسترس به عنوان محفظه ای برای نگهدای وسایل استفاده نمایید تا از انباشتگی اشیا در آپارتمان جلوگیری شود.

از محفظه های مخفی استفاده نمایید

استفاده از وسایل تزئینی بر روی دیوار

زیورآلات خود را آویزان کنید. یک صفحه که شکل ظاهری خوبی دارد را بر روی دیوار نصب کنید و از آن برای آویزان کردن زیورآلات خود استفاده نمایید. این کار باعث می شود علاوه بر ایجاد ظاهری هنری، کشوهایی بیشتری برای استفاده های دیگر در اختیار داشته باشید.

از یک دیوار برای قرار دادن وسایل تزئینی استفاده کنید

استفاده از رنگ های روشن

استفاده از طیف رنگی مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان های کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این گونه آپارتمان ها بهتر است از رنگ های روشن استفاده نمایید. چرا که این رنگ ها باعث بزرگ تر نشان دادن خانه می شوند.

این در حالی است که استفاده از رنگ های تیره تاثیری مخالف دارد. استفاده از رنگ های خنثی مانند رنگ بژ و رنگ سفید نیز انتخاب های مناسبی تلقی می شوند.

استفاده از رنگ های روشن

ساخت کمدهای عمودی

اگر در نظر دارید نهایت استفاده از فضای آپارتمان خود را داشته باشید، ساخت کمدهای عمودی این امکان را برای شما فراهم می کند. این کمدها با اشغال کمترین فضا، بهترین فضای ممکن برای نگهداری از وسایل را فراهم می کنند.

استفاده از قفسه های کتاب، جایگزینی انواع درب ورودی قدیمی با درب های کشویی نیز از ایده هایی هستند که می توا از آن ها در طراحی آپارتمان های کوچک استفاده کرد.

ساخت کمدهای عمودی

استفاده از آینه

آینه در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن، کاربرد زیادی دارد. استفاده از آینه ها در خانه های کوچک نیز تاثیر بسزایی در زیبایی خانه دارد.

هم چنین استفاده از آن ها باعث می شود نور بازتاب شود و روشنایی فضا دوچندان گردد و در نتیجه فضای خانه و اتاق بزرگ تر از آن چه که هست به چشم آید.

هرچه ابعاد آینه بزرگ تر باشد، بهتر است. بهترین نقطه برای نصب آینه در نقطه مخالف پنجره می باشد. استفاده از قاب های نقره ای برای آینه نیز به زیبایی آن می افزاید.

استفاده از آینه

ایجاد گالری هنری

استفاده از یک دیوار برای قراردادن قاب عکس، نقاشی و کارهای هنری باعث ایجاد زیبایی در خانه می شود. برای ایجاد چنین دیواری از خلاقیت خود استفاده نمایید.

به بهترین مکانی که می توانید از آن برای قرار دادن عکس ها استفاده نمایید، فکر کنید. برای انجام این کار سعی کنید از قاب های زیبا و ترجیحا با رنگ های تیره استفاده کنید.

ایجاد گالری هنری

استفاده از وسایل منحنی شکل

طراحی بیشتر آپارتمان های کوچک به این گونه است که ظاهری شبیه به مربع دارند. استفاده از وسایل منحنی شکل باعث در هم شکستگی این یکنواختی می شود.

برای مثال استفاده از میزهای قهوه خوری دایره ای شکل می تواند نمونه ای از این وسایل باشد. در هنگام خرید وسایل تزئینی نیز به این امر توجه داشته باشید. برای مثال خرید آینه های منحنی شکل و وسایل روشنایی دایره ای تاثیر زیبایی در طراحی آپارتمان های کوچک دارد.

استفاده از وسایل منحنی شکل

به کارگیری طراحی تاثیرگذار

توجه داشته که در هنگام طراحی آپارتمان خود به عمق بخشی فضا فکر کنید. استفاده از انواع المان های تزئینی مانند کوسن ها، فرش و یا یک کار هنری زیبا می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در طراحی آپارتمان، تعادل سازی را رعایت کنید. استفاده از کوسن های رنگ خنثی نیز می تواند در ایجاد چنین فضایی به شما کمک کند.

استفاده از وسایل تزئینی در ابعاد بزرگ نیز از جمله مواردی است که می توان برای عمق بخشی به فضا از آن ها استفاده کرد. تاثیر آن ها مشابه تاثیر استفاده از آینه های بزرگ می باشد.

استفاده از باکس های چوبی در آپارتمان های کوچک تاثیر بهتری نسبت به انواع شلف های ساده دارد. بهتر است به جای استفاده از فرش های سنتی از یک فرش کوچک و مدرن استفاده نمایید.

به کارگیری طراحی تاثیرگذار

استفاده از وسایل روشنایی مناسب

طراحان دکوراسیون داخلی بر این عقیده‌اند که در طراحی دکوراسیون داخلی آپارتمان های کوچک نه تنها از وسایل روشنایی در سقف، بلکه بهتر است از وسایل روشنایی که بر روی دیوار نصب می شوند نیز استفاده کرد.

استفاده از وسایل روشنایی مناسب

مرتب بودن فضای آپارتمان

شاید در نظر بسیاری از افراد ساماندهی وسایل در آپارتمان های کوچک کمی سخت باشد. برای انجام این کار بهتر است به فکر استفاده از فضای مخفی برای نگهداری از وسایل باشید.

استفاده از سبدهای تزئینی برای نگهداری وسایل از ایده های کاربردی در آپارتمان های کوچک می باشد و علاوه بر آن باعث ایجاد زیبایی در خانه نیز می شود.

چگونگی چیدمان مبلمان

آن چه که در مورد چیدمان مبلمان در آپارتمان های کوچک و به طور کلی در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت دارد، توجه به قراردادن مبلمان ها در فاصله حداقل 10 سانتی متری دیوار می باشد. این کار باعث بزرگ تر کردن اتاق نیز می شود.

چگونگی چیدمان مبلمان

استفاده از اِلمان های طبیعی

وجود نور طبیعی و تهویه هوای خوب هر دو در ایجاد فضایی مناسب نقش دارند. در این میان استفاده از گیاهان نیز تاثیر بسزایی در زیبایی و ایجاد سرزندگی در آپارتمان دارد.

اگر فکر می کنید فضای کافی برای نگهداری از گیاهان ندارید، می توانید از گلدان های تزئینی که به دیوار نصب می شوند برای نگهداری از آن ها استفاده نمایید.

استفاده از اِلمان های طبیعی

استفاده از فضای زیر پله

اگر خانه شما از راه پله برخوردار است، استفاده از فضای زیر راه پله یکی از ایده های کاربردی در خانه های کوچک می باشد. این امکان برای شما وجود دارد که با ساخت کشوهایی در زیر راه پله از آن ها برای نگهداری از انواع وسایل استفاده نمایید. این کار از ایجاد هرگونه هرج و مرج در فضای خانه نیز جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از فضای زیر پله

چگونگی انتخاب هوشمندانه

زمانی که صحبت از انتخاب وسایل مناسب خانه های کوچک به میان می آید، همه به دنبال انتخاب وسایلی هستند که کم ترین فضا را اشغال کرده و در مقابل کاربردی نیز باشد.

شاید همه ما به استفاده از یک میز ناهار غذاخوری بزرگ و لوکس علاقمند باشیم. اماباید به یاد داشته باشید که استفاده از چنین میزی در خانه ای کوچک نه تنها زیبایی چندانی ندارد، بلکه باعث ایجاد فضایی پر هرج و مرج نیز خواهد شد.

در جهت انتخاب وسایل مناسب خانه کوچک بهتر است به دنبال خرید وسایلی که استفاده چند منظوره دارند، باشید. برای مثال برای انتخاب میز غذا خوری مناسب فضای کوچک بهتر است به دنبال انواع میزی که قابلیت تاشو دارد و از چند صندلی کوچک در اطراف آن استفاده نمایید.

چگونگی انتخاب هوشمندانه

استفاده از تخته دیواری برای اتو کردن لباس

یکی از ایده هایی که شاید به ذهن کم تر کسی خطور کند، ساخت یک تخته دیواری با قابلیت جمع‌شدن می باشد که می توانید در موارد نیاز از آن ها استفاده نمایید.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی

آن چه که در تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای از این تخته ها می باشد. استفاده از چنین میزی برای فضای اتاق کوچک بسیار کاربردی و مفید می باشد.

استفاده از تخته دیواری برای اتو کردن لباس

استفاده از شاسی بر روی دسته کاناپه

گاهی فضای اتاق به گونه ای است که استفاده از یک میز در آن فضای زیادی را اشغال می کند. همان طور که در تصویر مشاهده می نمایید. استفاده از یک تخته شاسی بر روی دسته کاناپه که می توان از آن برای قرار دادن بشقاب یا لیوان استفاده کرد، ایده ای کاربردی و مناسب می باشد.

استفاده از شاسی بر روی دسته کاناپه

استفاده از میزهای تاشو

بدون شک استفاده از میزهای تاشو برای آپارتمان های کوچک انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد. شما می توانید از این میزها در هنگام نیاز استفاده کرده و زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید، آن را ببندید و در گوشه ای قرار دهید.

استفاده از میزهای تاشو

استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ برای طراحی سقف

بسیاری از افراد بر این باورند که برای رنگ آمیزی سقف حتما باید از رنگ سفید استفاده شود. چرا که انجام این کار باعث بزرگ تر نشان دادن فضای اتاق می شود.

اما به واقع این چنین نیست و این امکان وجود دارد که از طیف های مختلف رنگ های روشن و یا حتی انواع کاغذ دیواری برای طراحی سقف استفاده شود.

انجام این کار باعث می شود توجه افراد در بدو ورود به سقف جلب شده و همین امر از کوچک به نظر رسیدن اتاق جلوگیری به عمل می آورد. استفاده از المانی که توجه افراد را به سقف جلب کند، نتیجه مشابهی داشته و باعث می شود فضای اتاق بزرگ تر به نظر آید.

استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ برای طراحی سقف

انتخاب صحیح مبلمان

انتخاب مبلمان مناسب یکی از مهم ترین نکاتی است که در طراحی اتاق نشیمن های کوچک باید به یاد داشته باشید. استفاده از مبلمان بزرگ باعث ایجاد هرج و مرج در فضای اتاق می شود و فضای اتاق را کوچک تر از آن چه که هست نمایش می دهد.

به منظور انتخاب رنگ مبلمان نیز بهتر است انواع مبلمان رنگ روشن را استفاده کرده و از چند کوسن با رنگ های غالب بر روی آن استفاده نمایید.

انتخاب صحیح مبلمان

استفاده از الگوی راه راه

استفاده از الگوی راه راه در طراحی های مدرن و به روز کارایی فروانی دارد. بکارگیری الگوهای راه راه عمودی در طراحی اتاق های کوچک باعث می شود فضای مورد نظر بزرگ تر از آن چه که هست به چشم آید.

به این منظور می توانید از کاغذ دیواری با این طرح برای یک دیوار استفاده نمایید. هم چنین می توانید از این الگو در سایر بافت ها از جمله فرش نیز استفاده کنید. انجام این کار باعث عمق بخشی به فضای اتاق شده و نمای زیبایی ایجاد می کند.

استفاده از الگوی راه راه

استفاده از المان های شیشه ای

استفاده از المان های شیشه ای یکی از راهکارهای بزرگ تر نشان دادن فضای اتاق می باشد. به این منظور شما می توانید از میزها یا صندلی های شیشه ای استفاده نمایید.

استفاده از المان های شیشه ای

استفاده از یک تابلو هنری

استفاده از یک تابلو هنری که در آن از رنگ های موجود در اتاق استفاده شده باشد، نمای زیبایی در اتاق ایجاد می کند. همچنین با ایجاد نقطه کانونی و جلب توجه افراد باعث بزرگ تر نشان دادن اتاق می شود. استفاده از نمونه ای از این تابلوها در سایز بزرگ باعث ایجاد عمق بخشی در فضای اتاق می شود.

استفاده از یک تابلو هنری

استفاده از مبلمان تک رنگ

بکارگیری مبلمانی که تمامی صندلی ها از یک رنگ برخوردار باشند و رنگ آن ها با رنگ دیوار هماهنگی داشته باشد، انتخاب مناسبی برای اتاق های کوچک می باشد.

استفاده از مبلمانی با این ویژگی ها باعث می شود انسجام در فضای اتاق برقرار شده و فضای اتاق بزرگ تر از آن چه که هست به چشم آید.

استفاده از مبلمان تک رنگ

تفکیک فضاهای مختلف

در نگاه اول ممکن است تصور شما از یک آپارتمان کوچک فضایی بهم ریخته و کوچک باشد که به سختی می توان در آن زندگی کرد اما به خوبی از فضا استفاده کنید.

شما می توانید به دکوراسیونی ایده آل و فضایی دلباز دست یابید. آیا فضاهای مجزا را شناسایی نموده اید و برای هر کدام از آن ها هدفی مشخص نموده اید؟

کت و کیف خود را بر روی گیره هایی که پشت درب ورودی قرار گرفته اند قرار دهید، اینکار باعث می شود راهرو ورودی منزل شما بزرگ تر و خلوت تر به نظر بیاید.

به منظور ایجاد فضای ذخیره ساز و سرو راحت تر غذا می توانید بین آشپزخانه و مکان صرف غذا یک کمد یا گنجه قرار دهید. اگر سرگرمی یا تفریح خاصی دارید از این که آن ها نقشی اساسی در تفکیک فضا ایفا کنند هراس نداشته باشید.

برای مثال می توانید تردمیل خود را در گوشه ای از اتاق قرار دهید و از آن استفاده نمائید. علاوه بر آن برای روح بخشیدن به منزل خود می توانید بخشی را به گیاهان آپارتمانی اختصاص دهید. حضور گل و گیاه تاثیری عمیق در زیبایی آپارتمان نقلی شما ایفا می کند.

تفکیک فضاهای مختلف

نکات پایانی

از آن جایی که با توسعه شهرنشینی بسیاری از افراد در خانه و آپارتمان های کوچک زندگی می کنند، بسیاری از آن ها به دنبال ایده هایی در جهت طراحی این گونه خانه ها می باشند.

آن چه که در این جا به آن اشاره شد، اصول و قوانینی کلی در جهت طراحی خانه هایی با فضای کوچک می باشد. استفاده از این ایده ها بدون شک باعث طراحی فضایی زیبا شده و در بزرگ تر نشان دادن فضای مورد نظر به شما کمک می کند.

در انتها تعدادی از طراحی های دیگر خانه هایی با متراژ کم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم که امیدواریم از دیدن آن ها لذت برده و جهت ایده گرفتن آن ها را بکار برید.

خانه کوچک
خانه کوچک
روشویی خانه کوچک
آشپزخانه کوچک
سالن کوچک
اتاق کوچک
سالن پذیرایی کوچک
اتاق کوچک
پذیرایی کوچک
اتاق کوچک
طراحی سالن کوچک
طراحی آشپرخانه کوچک
طراحی خانه کوچک
طراحی سالن کوچک
عکس تازه ترین ایده ها و عکس های طراحی دکوراسیون آپارتمان کوچک
غذاخوری کوچک