آموزش رویت

ساختمانچی

اهمیت طراحی پاسیو در صنعت معماری مانند دیگر قسمت های خانه است. پاسیو علاوه بر این که می تواند محلی برای کاشت گل و گیاه باشد، محلی برای استراحت اعضای خانواده نیز محسوب می شود.

اگر در طراحی فضای پاسیو نکات زیر را در نظر بگیرید و اعمال کنید پاسیوی منزل شما به فضایی زیبا تبدیل می شود که آرامش و تفریح را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید و با ایده ها و نکات مهم در طراحی دکوراسیون پاسیو آشنا شوید.

نکات مهم در طراحی و دیزاین پاسیو

کاربرد پاسیو را مشخص کنید

قبل از هر کاری باید مشخص کنید که برای چه منظور از فضای پاسیو استفاده خواهید کرد. این کار نه تنها طرح، بلکه اندازه فضای مورد نظر را نیز تعیین می کند. زمانی را برای این کار اختصاص دهید و در مورد ایده های متفاوت فکر کنید.

اگر شما از دیزاین خود مسرور باشید قطعا متریال هایی را انتخاب خواهید کرد که در فضای موردنظر به بهترین نحو استفاده خواهند شد. اگر شما اهل تفریح و کباب هستید، به فضایی بزرگ تر برای چیدمان مبلمان، یک کباب پز و یا قراردادن دیگر وسایل نیاز دارید.

کاربرد پاسیو را مشخص کنید

همچنین ممکن است تمایل داشته باشید فضایی کوچک و ساده فقط در حد چند متر مربع برای کاشت گل و گیاه در فضای پاسیو اختصاص دهید.

تصویر زیر پاسیویی ایده آل برای استراحت و صرف نوشیدنی خنک در شبی گرم می باشد که علاوه بر فضایی روشن دارای تجهیزاتی مانند کباب پز نیز می باشد.

مصالح مورد نظر را انتخاب کنید

مصالح و متریال های بسیار متنوعی برای ساخت پاسیو وجود دارد از کاشی تا سنگ های طبیعی که هر کدام از مصالح ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند که شما را در انتخاب مناسب ترین و بهترین آن ها هدایت می کند.

آجر به دلیل تنوع بالای رنگ بندی جزء محبوب ترین مصالح ساختمانی محسوب می شود. اگر خانه شما در منطقه ای با درجه دمای متغیر قرار دارد بهتر است به جای آجرهای ساختمانی از آجرهای مخصوص پاسیو استفاده کنید؛ زیرا این آجرها تخلخل کمتری دارند.

طراحی پاسیو در حیاط

نوع دیگری از متریال های مقرون به صرفه و عالی برای استفاده در پاسیو کفپوش است. کفپوش ها از بتن یا خاک رس تولید می شوند و در تنوعی از رنگ، شکل و سایز تولید می شوند.

اصولا این متریال به صورت گسترده در دسترس است و از نظر قیمت ارزان تر از سایر مصالح پاسیو می باشد. نصب این نوع کفپوش ساده و راحت است و ظاهری دست ساز و ترکیب رنگی منحصر به فرد دارد.

سنگ و کاشی نیز از جمله مصالح مناسب برای پاسیو می باشند. یک پاسیو سنگی با محیط زیست سازگار است و ظاهری طبیعی و لوکس با سطحی جالب و ناهموار دارد.

کاشی نیز زیباست، اما یکی از معایبی که نگرانی هایی را در خصوص انتخاب آن ایجاد می کند، لیز شدن و احتمال سرخوردگی بعد از خیس‌شدن آن می باشد.

چشم انداز را در نظر بگیرید

با توجه به چشم انداز پاسیو سعی کنید از ساختار طبیعی آن بهره بجویید و نوعی هارمونی ایجاد کنید. مثلا اگر در قسمت ورودی خانه کفپوش کار شود و این کفپوش در انتها به کاشی پاسیو ختم شود، نتیجه اش ایجاد نمایی ناخوشایند و نامناسب است.

برای حل این مشکل می توان از سنگریزه برای گذر از یک طرح به طرح دیگر استفاده کرد؛ در این صورت نمایی زیبا با رعایت فاصله ی مکانی خواهید داشت.

پاسیو

اگر مایل هستید مرزی مبهم بین پاسیو و دیگر قسمت های خانه قرار دهید می توانید از تیرهای چوبی در اطراف آن استفاده کنید. با انجام این کار هم حریم خصوصی را تعیین کرده‌اید و هم تکیه گاهی برای رشد گل و گیاه ایجاد نموده‌اید.

اگر فضای حیات خلوت خانه شما محدود و کوچک است، باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی به طراحی پاسیو بپردازید. راه های زیادی برای ایجاد یک پارتیشن بندی جذاب با استفاده از نرده، درخت، درختچه، حوض و یا بامبو وجود دارد. اگر طراحی پاسیو به درستی انجام شود این مکان علاوه بر زیبا بودن به فضایی برای تفریح و استراحت تبدیل خواهد شد.

دکوراسیون پاسیو

ایده های جذاب طراحی پاسیو

همان طور که پیشتر گفتیم زمانی که هوا خوب است همه ما مایلیم تا اوقات بیشتری را در فضای بیرونی خانه بگذرانیم. در نتیجه در این زمان به جای تغییر در دکوراسیون داخلی منزل باید به فکر دکوراسیون فضای سبز و پاسیوی خود باشیم.

در فصل هایی که هوا بهتر است فرصت برای نشستن در آفتاب و لذت از هوا و محیط پیرامون بیشتر فراهم می گردد. البته محیط پاسیو و فضای سبز نیز اهمیت زیادی دارد. اگر به دنبال فضایی زیبا برای پاسیوی خود هستید ایده های خوب و جذابی برایتان حاضر کردیم.

ایده های جذاب طراحی پاسیو

وقتی در مورد طراحی پاسیو صحبت می شود، ابتدا باید آن چه را که نمی توان تغییر داد، مانند درختچه ها و درختان را مشخص کرد. البته باید توجه داشت که به جای در نظر گرفتن این موارد به عنوان موانعی بر سر طراحی، از این المان های ثابت برای الهام و ایده بهره برد و از این درختان ارزشمند در طراحی و دیزاین فضایی زیبا استفاده کرد.

بخوانید!  پنجره بالکن شو متحرک، جدیدترین سیستم بالکنی شیشه ای

استفاده از شومینه بیرونی

حتی روزهایی که هوا خوب است ممکن است شب هایی سرد به همراه داشته باشند. اگر می خواهید به مدت طولانی و در شب ها نیز از پاسیو استفاده کنید، می توانید از یک شومینه در طراحی فضای پاسیو استفاده کنید و آن را داخل حیات خلوتتان قرار دهید.

استفاده از شومینه بیرونی

ایجاد فضاهای مختلف در پاسیو

اگر فضای پاسیو به اندازه کافی بزرگ است می توان به جای یک منظور برای چند منظور از پاسیو استفاده کرد و آن را به چند قسمت با کاربردهای مختلف تقسیم کرد. مثلاً قسمتی برای نشستن های دورهمی و قسمتی برای غذاخوری به صورت مجزا ایجاد کرد.

مدل طراحی پاسیو

انتخاب مبلمان و صندلی های مناسب

پس از طراحی فضای پاسیو نوبت انتخاب مبلمان و صندلی ها و چیدمان آن هاست. با انتخاب درست مبلمان و قرار دادنشان در مکانی مناسب فضای پاسیو زیباتر می شود.

می توان با استفاده از پرده های ساده و گیاهان رونده در پاسیو محیطی محصوری ایجاد کرد. این فضا با نور کم بسیار رومانتیک است و متناسب با سلیقه هر شخصی قابل اجرا می باشد.

انتخاب مبلمان و صندلی های مناسب

ساخت پاسیو نیمه مسقف

برای داشتن پاسیویی جذاب می توان نیمی از فضا را مسقف و نیمی را روباز ساخت و برای زیبایی بیشتر می شود یه لامپ ساده برای قسمت مسقف آویزان کرد. این گونه هم می توان از نور خورشید و هم از سایه سقف در حیاط خلوت بهره برد.

ساخت پاسیو نیمه مسقف

ایجاد پاسیو طبقاتی

ایجاد یک پاسیو طبقاتی نیز بسیار جذاب است. به عنوان نمونه می توان با چند پله اختلاف را در طبقات پاسیو ایجاد کرد و هر طبقه را به منظور خاصی مثل استخر، نشیمن و یا غذا خوری به کار برد.

ایجاد پاسیو طبقاتی

استفاده از صندلی و مبلمان بتنی

صندلی هایی از جنس بتن ایده دیگری است که می توان در طراحی پاسیو از آن بهره برد. پس از ساخت این صندلی ها می توان آن را با بالشتک های زیبا و رنگی پوشاند. به کار بردن یک صندلی معلق و کاشی کاری کف پاسیو ایده دیگری است که با ترکیب مناسب رنگ ها تکمیل می شود.

استفاده از صندلی و مبلمان بتنی

انتخاب رنگ مناسب پاسیو

انتخاب و استفاده از یک رنگ، جسورانه است؛ اما اگر رنگ درست انتخاب شود فضای بی نظیری ایجاد می کند. مثلاً ترکیب رنگ بنفش و یاسی با رنگ سبز گیاهان واقعا خیره‌کننده است.

انتخاب رنگ مناسب پاسیو

ساخت آبنما یا حوض

استفاده از آب و آب نما همواره مورد توجه طراحان و کاربران است. با ایجاد چشمه مصنوعی، حوض و یا دریاچه های مصنوعی کوچک در پاسیو محیط آن آرامش بخش تر و سرشار از حس تازگی می شود.

ساخت آبنما یا حوض

انتخاب درب مناسب حیاط خلوت

درب های مختلفی هستند که می توان از آن ها در حیاط خلوت، پاسیو و بالکن استفاده کرد. انتخاب درب مناسب این قسمت به میزان بودجه، سلیقه شخصی، نوع دکوراسیون و میزان فضای موجود بستگی دارد.

درب شیشه ای ساده

درب های ساده تمام شیشه از مقرون بصرفه ترین انواع درب برای فضا حیاط خلوت و پاسیو به شمار می آیند. این درب ها این امکان را برای شما بوجود می آورند که از زیبایی های فضای بیرونی نیز بهره ببرید. برای حیاط خلوت بهترین گزینه استفاده از درب های شفاف می باشد.

درب بای فولد یا آکاردئونی

درب Bi-fold یا اکاردئونی از جنس آلومینیوم باکیفیت تولید می شود و برای تمام خانه ها قابل استفاده است. درهای بای فولد اصولاً در ساختمان هایی که از سبک معاصر پیروی می کنند مورد استفاده قرار می گیرند. البته در بعضی مواقع در خانه های سنتی نیز دیده می شوند.

درب بای فولد یا آکاردئونی حیاط خلوت

درب کشویی

درب کشویی هم از نظر کاربرد و هم از نظر زیبایی گزینه ای ایده آل است. این نوع درب ها منظره ای یکپارچه در پیش چشمان شما به نمایش می گذارند و از پانل های شیشه ای بزرگ و یک تکه تشکیل شده اند.

این درب ها از دو یا چند پنل شیشه ای بزرگ ساخته می شوند و با توجه به نیاز شما از دو طرف یعنی هم از سمت راست و هم از سمت چپ باز و بسته می شوند.

درب کشویی

درب محوری

درب های محوری قابلیت چرخش به صورت زاویه 90 درجه را دارا می باشند و امروزه جایگزین مناسبی برای درب های کشویی بشمار می آیند.

از این سبک درب برای ورودی هایی که دهانه بزرگ دارند، استفاده می شود و گزینه ایده آلی برای خانه هایی محسوب می شود که ظاهری مدرن و امروزی دارند.

درب محوری

درب دو جداره

درب بالکنی دوجداره یو پی وی سی به منظور استفاده در بالکن و حیاط خلوت تولید می شود. این درب ها از بهترین نوع یراق آلات تولید می شوند و امنیت و آسایش را برای افراد خانه به ارمغان می آورند. درب های یو پی وی سی بنابر سلیقه مشتری در انواع تک حالته و دوحالته طراحی و تولید می شوند.

درب دوجداره

نورپردازی محوطه باز

به طور قطع نورپردازی این مکان نیز مانند سایر مکان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای نورپردازی باغ ها و حیاط خلوت ها پیشنهاد ما استفاده از لامپ و وسایل روشنایی ضد آب می باشد.

بخوانید!  زیباترین مدل های آلاچیق مدرن و جدید

امروزه تنوع این لامپ ها بسیار زیاد است و شما می توانید انواع مختلف آن را با دکور خود تطبیق دهید و سال ها بدون ایجاد هرگونه آسیب دیدگی از آن ها استفاده نمایید.

نورپردازی محوطه باز

اهمیت رعایت حریم شخصی

رعایت حریم شخصی از آن جهت که باعث ایجاد آرامش بیش تری می شود، از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است. اکثریت افراد برای انجام این کار از فنس استفاده می کنند.

برای انجام این کار روش های بهتری نیز وجود دارد. برای مثال استفاده از دیوار سبز نه تنها زیبایی بی نظیری به همراه دارد، بلکه باعث حفظ حریم شخصی نیز می شود.

اهمیت رعایت حریم شخصی

استفاده از یک سیستم صوتی مناسب

آیا تا به حال به نصب یک سیستم صوتی مناسب در محوطه باغ یا حیاط خلوت خانه فکر کرده‌اید؟ پخش یک موزیک آرام و ملایم در زمانی که به استراحت در محیط می پردازید، بسیار لذت بخش می باشد.

اهمیت کاشت گیاه و درخت

اهمیت کاشت گیاه و درخت در محوطه های باز مانند باغ و پاسیو بر هیچ کس پوشیده نیست. کاشت گیاهان و درخت، به طور کلی نقش مهمی در ایجاد فضایی زیبا دارد.

استفاده از گلدان های متنوع در جهت کاشت گیاهان رنگی و یا استفاده از سبدهای تزئینی برای کاشت گیاهان و آویزان‌کردن آن ها به دیوار از جمله مواردی است که می توان برای طراحی پاسیو یا حیاط خلوت استفاده کرد.

اهمیت کاشت گیاه و درخت

کلام پایانی

طراحی پاسیو یا حیاط خلوت به عنوان مکانی جهت استراحت و استفاده از هوای مطبوع به خصوص در مناطقی با آب و هوای گرم که امکان بهره‌بردن از هوای باز و لذت بردن از آن در اکثر اوقات سال فراهم است، نکته مهمی است که باید به آن توجه شود.

از طرفی زیبا سازی فضای باز با بهره بردن از گل کاری و کاشت گیاهان آپارتمانی و مواردی از این قبیل موجب می شود تا طراحی پاسیو و حیاط خلوت امروزه طرفداران بسیاری پیدا کند.

شما حیاط خلوت خانه خود را چگونه طراحی و دیزاین کرده‌اید؟ اگر ایده خاص و منحصربفردی در این خصوص دارید، آن را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.

در انتها تعدادی عکس دیگر از ایده های طراحی پاسیو خانه را آماده کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آن ها لذت ببرید و جهت ایده گرفتن آن ها را بکار برید.

پاسیو زیبا
دکوراسیون پاسیو
مبلمان پاسیو
شومیه پاسیو
گیاهان پاسیو
چیدمان پاسیو
صندلی پاسیو
میز ناهارخوری پاسیو
تم آبی در پاسیو
استفاده از گیاهان در پاسیو
دیزاین پاسیو
محل غداخوری در پاسیو
پاسیو رو به دریا
پاسیو حیاط
پاسیو فانتزی
پاسیو نیمه مسقف
شومینه بیرونی پاسیو
استراحتگاه پاسیو
مدل دیزاین پاسیو
پاسیو باغ
مبلمان بتنی پاسیو حیاط
پاسیو مدرن
پاسیو شیک
عکس پاسیو
پاسیو کوچک
استخر پاسیو
مدل پاسیو باغ
پاسیو دنج
پاسیو کوچک زیبا
شومینه زیبای پاسیو
دیوار سبز پاسیو

سوالات متداول

چه متریالی برای پوشش کف پاسیو مقرون به صرفه و مناسب است؟

متریال های مقرون به صرفه و عالی برای استفاده در پاسیو کفپوش است. کفپوش ها از بتن یا خاک رس ساخته می شوند و در تنوعی از رنگ، شکل و سایز تولید می شوند. اصولا این متریال به صورت گسترده در دسترس است و از نظر قیمت ارزان تر از سایر مصالح پاسیو می باشد.

برای ایجاد یک پارتیشن بندی جذاب چه ایده هایی را می توان استفاده کرد؟

اگر مایل هستید مرزی مبهم بین پاسیو و دیگر قسمت های خانه قرار دهید می توانید از تیرهای چوبی در اطراف آن استفاده کنید.
با انجام این کار هم حریم خصوصی را تعیین کرده اید و هم تکیه گاهی برای رشد گل و گیاه ایجاد نموده اید. راه های زیادی برای ایجاد یک پارتیشن بندی جذاب با استفاده از نرده، درخت، درختچه، حوض و یا بامبو وجود دارد.

اولین قدم در طراحی پاسیو چیست؟

ابتدا باید آنچه را که نمی توان تغییر داد، مانند درختچه ها و درختان را مشخص کرد. البته باید توجه داشت که به جای در نظر گرفتن این موارد به عنوان موانعی بر سر طراحی، از این المان های ثابت برای گرفتن الهام و ایده بهره برد و از این درختان ارزشمند در طراحی و دیزاین فضایی زیبا استفاده کرد.

برای انتخاب رنگ در طراحی پاسیو باید به چه نکته ای توجه کرد؟

انتخاب و استفاده از یک رنگ، جسورانه است اما اگر رنگ درست انتخاب شود فضای بی نظیری ایجاد می کند. مثلاً ترکیب رنگ بنفش و یاسی با رنگ سبز گیاهان واقعا خیره کننده است.