آموزش رویت

ساختمانچی

در حال حاضر خرید میلگرد برای یک پروژه، همانند یک سرمایه‌گذاری سنگین است و ریسک‌های مرتبط با آن باعث می‌شود که خریداران آن احتیاط زیادی را هنگام خرید به خرج دهند.

یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های خرید میلگرد، به انتخاب زمان مناسب برای خرید آن مرتبط می‌شود و در این مقاله قصد داریم تا شما را با عوامل تأثیرگذار بر زمان خرید میلگرد، آشنا کنیم:

چرا هر زمانی برای خرید میلگرد مناسب نیست؟

چند سالی می‌شود که میلگرد نیز به کالایی تبدیل شده که قیمت آن روزانه تغییر می‌کند و ممکن است که قیمت میلگرد در یک هفته، به شدت نوسان داشته باشد.

به همین دلیل، زمانی که شما برای اطلاع از قیمت میلگرد و دریافت پیش‌فاکتور تماس می‌گیرید، ممکن است که در همان زمان پاسخ نگیرید و فروشنده پس از دریافت قیمت جدید، با شما تماس بگیرد و قیمت تمام‌شده را اعلام کند.

گاهی اوقات این قیمت به‌قدری نسبت به قبل متفاوت است که شما به این نتیجه می‌رسید که کاش زودتر برای خرید میلگرد اقدام می‌کردید. به همین دلیل، میلگرد هم تبدیل به کالایی شده که خرید آن در زمان‌های متفاوت، می‌تواند منجر به ضرر یا سود زیادی شود.

در کشور ما عوامل زیادی بر انتخاب زمان مناسب برای خرید میلگرد تأثیر می‌گذارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید بهترین زمان خرید میلگرد را تشخیص دهید. در ادامه، با این عوامل آشنا می‌شوید:

بهترین فصل را برای خرید میلگرد انتخاب کنید

عامل تغییر فصل، یک عامل ثابت در انتخاب زمان مناسب برای خرید آهن‌آلات از گذشته تاکنون است و بعید است که در آینده نیز اهمیت خود را از دست بدهد.

به صورت سنتی، در فصول سرد میزان فعالیت‌های ساختمانی کاهش می‌یابد؛ چرا که در این فصول هوا زودتر تاریک می‌شود و تأمین روشنایی و گرما در پروژه‌های نیمه‌کاره برای تداوم کار، چندان مقرون‌به‌صرفه و ایمن نیست.

در مقابل، در فصول گرم تقاضا برای آهن‌آلات افزایش می‌یابد و از آنجایی که از منظر علم اقتصاد افزایش تقاضا همیشه در افزایش قیمت یک کالا مؤثر است، پس در فصول گرم به صورت طبیعی قیمت میلگرد افزایش می‌یابد.

به همین دلیل، توصیه می‌شود که اگر قصد آغاز یک پروژه ساختمانی را دارید، کارهای مربوط به دریافت مجوزها و خرید مصالح مورد نیاز را در فصول سرد انجام دهید تا بتوانید در فصول گرم با بیشترین بازدهی پروژه خود را جلو ببرید.

عکس چگونه بهترین زمان برای خرید میلگرد را تشخیص دهید؟

حواستان به اخبار اقتصادی مرتبط با بازار میلگرد باشد

نوسانات قیمت دلار و تغییر در سیاست‌های اقتصادی دولت، می‌تواند زمان مناسب برای خرید میلگرد را تغییر دهد. به همین دلیل از آنجایی که یک بار 20 تنی میلگرد قیمت زیادی دارد و سرمایه زیادی می‌طلبد، بهتر است که پیش از خرید میلگرد حواستان به اخبار اقتصادی باشد تا این مقطع فولادی را در زمانی که گران شده، نخرید.

مذاکرات هسته‌ای، مهم‌ترین خبر تأثیرگذار بر قیمت میلگرد و بسیاری از کالاها در سال‌های اخیر بوده است و هر بار که دو طرف به برجام نزدیک یا از آن دور شده‌اند، قیمت دلار آزاد پایین و بالا رفته است.

بالا و پایین رفتن قیمت دلار، قیمت میلگرد و کالاهای دیگر را دچار نوسان می‌کند. چرا که ترس از افزایش بیشتر قیمت دلار و کاهش ارزش سرمایه ریالی، میزان تقاضا در بازار را افزایش می‌دهد.

با این اوصاف، در زمانی که قیمت دلار آزاد در حال افزایش است و میلگردهای عرضه شده در بورس کالا نیز با تقاضای زیادی مواجه می‌شوند، بهتر است که برای خرید میلگرد دست نگه دارید و صبر کنید تا هیجانات بازار فروکش کند.

به عنوان مثال، قیمت میلگرد بناب در اوایل سال جاری که شاهد افزایش قیمت دلار بودیم، بالا رفت و با تثبیت قیمت دلار، کاهش یافت.

به نوسانات قیمت شمش و مواد اولیه تولید میلگرد دقت کنید

این اصل در سرمایه‌گذاری روی هر کالایی صدق می‌کند؛ یعنی پیش از آغاز سرمایه‌گذاری، باید قیمت مواد اولیه تولید کالای مورد نظر را بررسی کرد. چرا که به صورت طبیعی، افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت محصول را بالا خواهد برد.

قیمت میلگرد در مرجع قیمت‌گذاری بازار آهن و فولاد یعنی بورس کالا، بر اساس قیمت جهانی شمش تعیین می‌شود و به همین دلیل مهم است که پیش از خرید میلگرد، حواستان به نوسانات قیمت شمش، سنگ‌آهن و … در بازارهای جهانی باشد.

نوسانات قیمت جهانی شمش هم علاوه بر تغییر فصل، به عوامل متعددی مثل سیاست‌های انقباضی بزرگ‌ترین واردکنندگان شمش، جنگ، همه‌گیری کرونا و … بستگی دارد.

به عنوان مثال، جنگ روسیه و اوکراین باعث شد که قیمت شمش در منطقه CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) افزایش یابد.

چرا که این دو کشور از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در این منطقه بودند و تعطیلی کارخانه‌های فولادی در اوکراین و تحریم فولاد روسیه، باعث شد که میزان عرضه شمش در منطقه CIS کاهش پیدا کند و قیمت آن بالا برود.

به دنبال این کاهش عرضه، تقاضا برای شمش سایر تولیدکنندگان این حوزه مثل ایران و ترکیه افزایش یافت و شاهد افزایش قیمت میلگرد در بازار داخلی نیز بودیم.

عکس چگونه بهترین زمان برای خرید میلگرد را تشخیص دهید؟

هنگام وقوع اتفاقات غیرمترقبه، میلگرد نخرید

در سال گذشته، انتشار خبر قطعی برق کارخانه‌های فولادی در ابتدای تابستان، یک اتفاق غیرمترقبه بود و باعث شد که شوک بزرگی به بازار آهن و فولاد وارد شد.

این شوک بزرگ، تولید میلگرد را کاهش داد و طبیعی بود که با کاهش عرضه، تقاضا افزایش یابد و قیمت میلگرد به طرز سرسام‌آوری بالا برود.

در نتیجه، مرداد سال گذشته که زمان اوج‌گیری قیمت میلگرد بود و عرضه‌های بورس کالا به صورت ناقص صورت می‌گرفت، زمان مناسبی برای خرید میلگرد نبود.

پیش‌بینی کردن چنین اتفاقاتی تقریباً غیرممکن است و ممکن است زمانی که تمامی شرایط را برای خرید میلگرد مناسب دیده‌اید، اتفاق بیفتند و منجر به ضرر و زیان شما شوند.

اگر بتوانید در زمان وقوع چنین اتفاقاتی صبر کنید و بگذارید تا از هیجان اولیه پیرامون آن‌ها کم شود، پس از آن میلگرد را با قیمتی معقول و منطقی می‌خرید و سود می‌کنید.

اگر می‌خواهید در هر زمانی میلگرد را با قیمت منصفانه بخرید، به وب‌سایت آسرون مراجعه کنید. تنوع کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در این سایت بالا است و شاید آنجا بتوانید تولیدکننده‌ای را پیدا کنید که میلگرد آن علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی نسبت به سایر میلگردهای بازار داشته باشد.

به عنوان مثال، مشاهده قیمت میلگرد میانه در این سایت، ممکن است نظر شما را در مورد زمان خرید میلگرد عوض کند.