آموزش رویت

ساختمانچی

سنگی كه به ابعاد مورد نظر بريده شده و در ساختمان استفاده گردد، سنگ ساختمانی ناميده می شود. ابعاد سنگ ممكن است بر اساس نوع استفاده از ضخامت‌ های كم در حدود چند سانتی متر تا ابعاد بزرگ چند متری تغيير نمايد.

سنگ ساختمانی به اشكال مختلف نظير سنگ تراشيده شده يا مالون، سنگ لاشه و سنگ نما مورد استفاده قرار می گيرد. سنگ مالون در ساختن پله‌ ها، ديوارها، سيل شكن‌ ها، كف كانال‌ ها و … مورد استفاده قرار می گيرد.

سنگ نما به صورت ورقه‌های نازك با ضخامت يك سانتی متر يا بيشتر تهيه شده و در كف و نماي داخل و خارج ساختمان‌ها به كار مي‌رود.

براي اينكه بتوان از سنگی به عنوان سنگ ساختمانی استفاده نمود شرايط خاصی نظير زيبايی و دوام لازم است. بنابراين با وجود تنوع زياد سنگ‌ها تنها تعداد كمی از آن‌ها برای  استفاده در ساختمان مناسب می باشند.

انواع سنگ ساختماني

طيف متنوعی از سنگ‌ها وجود دارند كه از آن‌ها به عنوان سنگ ساختمانی استفاده می شود. در بسياري از موارد نام تجاری سنگ‌ های ساختمانی با نام علمی آن ها متفاوت است.

به عنوان نمونه اكثر سنگ های آذرين و دگرگونی تحت عنوان گرانيت شناخته می شوند و يا برای سنگ‌ های رسوبی كربناته نظير سنگ آهك و دولوميت، عمدتا واژه مرمريت به كار می رود.

عکس چه فاکتورهایی هنگام انتخاب سنگ ساختمانی اهمیت دارد؟

عوامل مؤثر در انتخاب سنگ ساختمانی

ملاك‌های متعددی وجود دارد كه در انتخاب سنگ ساختمانی بايد به ‌آنها توجه گردد، عواملی نظير قيمت، رنگ، دوام و ويژگی های فنی سنگ‌ها را به عنوان ملاك‌های انتخاب سنگ ساختمانی ذكر مي‌كنند.

ويژگی های فنی مورد نظر مواردي نظير وزن مخصوص، جذب آب، تخلخل، مقاومت، سختی، خواص حرارتی) نظير انقباض و انبساط در برابر حرارت، هدايت حرارتی و مقاومت در برابر آتش(مقاومت در برابر يخبندان و تركيب شيميايی سنگ را شامل مي‌شود.

طبق نظر اين محققين از آن جايی كه امروزه سنگ كمتر در اجزای باربر ساختمان استفاده شده و بيشتر به صورت نما استفاده مي‌گردد.

سنجش آنها از لحاظ مقاومت فشارشی چندان ضروری نيست. چرا كه فشار وارده در اين حالت كم بوده و اكثر سنگ‌های ساختمانی متداول آنقدر مقاومت دارند كه بتوانند در برابر اين فشارها تاب آورند.

شش ملاك شامل چهار ملاك مهم و دو ملاك كم اهميت تر را به عنوان عوامل مؤثر در انتخاب سنگ ساختماني نام می برد.

چهار گروه مهم شامل مقاومت ساختاری، دوام، زيبايی ظاهری و آسان بودن استخراج و برش بوده و در دسترس بودن معدن سنگ و پيامدهای زيست محيطی استخراج دو موردی را تشكيل می دهند كه بايد در كنار موارد قبلی مورد توجه قرار گيرند.

براي سنگ‌هاي باربر مقاومت فشارشي مهم بوده ولی برای مواردی نظير سنگ‌های مورد استفاده در كف ساختمان‌ها، مقاومت كششی اهميت می يابد.

همچنين در مورد سنگ‌هايی كه تحت بار زياد قرار گرفته‌اند، بيان می دارد كه صرفا بالا بودن مقاومت فشاری نمي‌تواند پايداری آن در بلند مدت را تضمين كند، چرا كه ممكن است اين سنگ‌ها در طول زمان دچار انحلال فشاری گرديده و باعث ناپايداری سازه گردند.

بيان می دارد كه انتخاب سنگ ساختمانی نمی تواند صرفا بر اساس زيبايی و رنگ باشد و ضروری است كه ويژگی های فيزيكی و مكانيكی و تأثير فاكتورهای محيطی در نظر گرفته شود.

معمولا سليقه‌ مصرف كننده نقش‌ مهمی در گزينش سنگ ساختمانی ايفا می كند كه خود از عواملی نظير رنگ، بافت، كيفيت و عمر سنگ تأثير می پذيرد.

رنگ‌ها را ممكن است از كاملا تيره تا خيلی روشن و يا از گرم تا سرد، دسته بندی نمود. بافت سنگ نيز از درشتدانه تا ريزدانه و متراكم در تغيير است. بعضی از سنگ‌ها از قبيل مرمر و گرانيت، در ساختمان‌های مهم و طراحی های با اهميت استفاده می شوند در حالی كه برخی ديگر مانند ماسه سنگ‌ ها بيشتر در ساختمان‌های معمولی و با طرح‌های متنوع و زيبا به چشم می خورند.

به طور كلی سنگ آهك جهت مقاصد مختلف با قيمت‌های متفاوت به طور وسيع در دسترس است. برخی از سنگ‌ها مانند گرانيت، دارای طرح نامنظم و در عين حال زيبا هستند كه گيرايی آن‌ها برای مدت‌های بسيار طولانی باقی می ماند.

در تعيين قيمت انواع سنگ‌هاي ساختمانی، عواملی نظير نزديكی محل استخراج به بازار مصرف، ميزان
وفور مصالح جايگزين و قابليت كار كردن روی سنگ دارای تأثير می باشند.

به طور كلی سنگ‌هايی كه معادن آنها در نزديكی بازار مصرف قرار دارد، نسبت به ساير سنگ‌ها مخصوصا انواع وا‌رداتی آن قيمت كمتری دارند.

سنگ‌های توليد شده در مقياس بزرگ ارزان تر از سنگ‌های كمياب بوده و نيز سنگ‌هايی كه استخراج و فراوری آنها ساده‌تر انجام شود ارزان تر از سنگ‌هايی هستند كه برای آماده سازی آنها به زمان و نيروی كار بيشتری نیاز است.

سایت فروش سنگ آتی سنگ آرا در جهت اطلاع رسانی به شما عزیزان در ادامه این مطلب به ارائه ویژگی های یک سنگ مرغوب و مناسب پرداخته است:

عکس چه فاکتورهایی هنگام انتخاب سنگ ساختمانی اهمیت دارد؟

برای خرید انواع سنگ ساختمانی چه عواملی را باید مد نظر گرفت

میزان جذب آب

ویژگی مهمی که باید سنگ‌های مورد استفاده در نما و فضای بیرونی و محیط های آبریز استفاده می‌شوند باید به همراه خود داشته باشند جذب آب پایین آن سنگ است.

مقدار جذب آب در سنگ‌های ساختمانی تاثیر بسیار زیادی می گذارد و اگر جذب آب یک سنگ بالا باشد هم مقاومت سنگ در برابر خورد شدگی و هم در برابر لکه پذیری بسیار کاهش می یابد.

در هنگام خرید سنگ به میزان تخلخل و فرج های سطح سنگ توجه بسیار زیادی نمایید چرا که دلیل اصلی جذب آب در سنگ های ساختمانی خلل و فرج بافت آن ها می باشد.

بافت سنگ

از دیگر مواردی که باید به هنگام خرید سنگ به آن توجه نمود، بافت مناسب و قابل قبول برای سنگ این است که دارای شیار، ترک و رگه های سست نباشد. وجود رگه های سست و ترک در سنگ‌های ساختمانی موجب پایین آمدن طول عمر  و مقاومت آن ها می‌شود.

مقاومت سنگ

مقاومت سنگ از دیگر مواردی است که باید توجه بسیار زیادی به آن کرد. سنگ‌های ساختمانی مرغوب و مناسب مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و سایش دارند.

همچنین هر چه مقاومت سنگ بالاتر باشد هوازدگی و تغییرات دمایی کمتر استحکام سنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. سنگ هایی که در نمای بیرون ساختمان استفاده می‌شوند باید از مقاومت کافی در برابر نور خورشید، آلودگی و باران های اسیدی برخوردار باشند.

کانی های مضر

وجود کانی های مضر همچون سولفورهای آهن و میکا از عواملی هستند که مرغوبیت سنگ را پایین می‌اورند. برای خرید سنگ باید به این نکته دقت کنید که سنگ مورد نظر شما از چه کانی هایی تشکیل شده است و در صورت وجود اینگونه کانی‌ها از آن‌ها در محیط های آسیب رسان مانند مناطق مرطوب و آبریز استفاده نمایید.

مرکز خرید انواع سنگ ساختمانی

شما عزیزان می توانید در کارخانه و سایت و شوروم بزرگ آتی سنگ آرا برای خرید انواع سنگ مرمریت مانند پرشین سیلک، آتی براون، کویر سبز، نایت ماربل و چینی نی‌ریز در ابعاد اسلب و تایل اقدام کنید.

محصولات این شرکت برای أنواع کاربرد‌های کف، لابیُ، پله، سرویس بهداشتی، سنگ tv و نمای داخلی و خارجی ساختمان استفاده کنید.