آموزش رویت

ساختمانچی

میلگرد از جمله محصولاتی است که دارای بازار فعال داخلی و بین‌المللی است. بر همین اساس این روزها افرادی که در ساخت و ساز فعال هستند، مرتب با نوسانات قیمت آهن‌آلات و میلگرد مواجه هستند، به نحوی که در سال جاری به دلایل مختلفی از جمله قطعی برق و گاز در فصول گرم و سرد، شاهد بالارفتن قیمت این محصول کلیدی بوده‌اند که البته سیاست‌های اقتصادی دولت نیز در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.

زمانی که پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز‌ها در کشور افزایش پیدا کنند، طبیعی است که مصرف میلگرد و حتی سایر مقاطع فولادی نیز بالا می‌رود که این بالا رفتن، قیمت محصول را نیز افزایشی می‌کند.

عکس چرا میلگرد دوباره گران شد؟

علت گرانی میلگرد

کارشناسان بر این باور هستند که خرید میلگرد یکی از مراحل اصلی ساخت پروژه‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا امروزه ساخت و سازهای عمرانی از اصلی‌ترین برنامه‌های کشور به حساب می‌آیند. لذا برای پیشبرد برنامه‌ها حتما لازم است که از قیمت‌های روزانه مقاطع فولادی، مخصوصا میلگرد آگاهی داشته باشیم. پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز و افزایش نرخ ارز از اصلی‌ترین دلایل گرانی میلگرد است، البته نمی‌توان از سیاست‌های منطقه‌ای نیز غافل شد. علاوه بر این افزایشی شدن قیمت سوخت‌های فسیلی نیز یکی از دلایل گرانی میلگرد است، از جمله بنزین که در هزینه‌های حمل و نقل نقش کلیدی ایفاء می‌کند.

عکس چرا میلگرد دوباره گران شد؟

تولید و عرضه میلگرد بیشتر حجم فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده و همین موضوع ایران را در لیست برترین‌های جهان قرار داده است. البته صادرات نیز در افزایش تولید این محصول استراتژیک نیز بسیار موثر است که نحوه قیمت‌گذاری آن نیز تابع نوسانات بین‌المللی خواهد بود. بر همین اساس معمولا برای این دسته از مقاطع فولادی قیمت مشخصی وجود ندارد و مشتریان باید قبل از خرید، از قیمت لحظه‌ای آهن‌آلات و میلگرد نیز مطلع شوند.
نوسانات قیمت میلگرد: میزان صادرات نقش مهمی در نوسانات قیمت میلگرد دارد. این محصول به عنوان محصولی میانی به نوعی در تولید و مصرف سایر مقاطع و کالاها نیز می‌تواند نقش داشته باشد. تا زمانی که عرضه و تقاضای میلگرد به تعادل نرسد نوسانات قیمت آن نیز همچنان در بازار احساس می‌شود.
نرخ ارز: ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد معمولا مازاد بازار داخلی را به صادرات اختصاص می‌دهد که مهم‌ترین نتیجه آن ورود ارز به کشور و رونق اقتصاد است. بر همین اساس اگر نرخ ارز روند صعودی داشته باشد، تولیدکننده تلاش خواهد کرد که بیشتر تولیدات خود را صادر کند. اقتصادانان باور دارند که بازار ارز باید ثبات داشته باشد تا صنعت فولاد کشور نیز همین مسیر را طی کند.
حامل‌های انرژی: محصولات فولادی بعد از تولید برای رسیدن به مقصد نیازمند حمل و نقل هستند لذا هر قدر حامل های انرژی کمتری مصرف شوند، نوسانات قیمت نیز پایین خواهد شد.

در پایان

قیمت‌گذاری روی مقاطع فولادی به خصوص میلگرد، عوامل متعددی را می‌طلبد. البته برای مشخص شدن نرخ میلگرد مسیرهایی مانند نظارت مستقیم بازار، مطالعه اخبار و تحلیل‌ها و تاثیر بازار وجود دارد، ولی برای مشخص شدن قیمت دقیق‌تر میلگرد می‌توانیم با مشاوره با کارشناسان و فعالان بازار از نوسانات دقیق این محصول آگاه شویم. سایت پیوان به صورت لحظه ای قیمت انواع میلگرد و دیگر محصولات فولادی را گزارش میدهد؛ شما می توانید با مراجعه به آدرس https://pivan.co/ از قیمت لحظه ای میلگرد آگاه شوید.