آموزش رویت

ساختمانچی

گواهی عدم خلاف، برگه ای است که حین پیشبرد پروژه، زمانی که هنوز پروژه به اتمام نرسیده است، توسط مالک و یا پیمانکار برای تایید صلاحیت سازه و نداشتن نقص و مشکلات فنی، از نهاد مربوطه درخواست می گردد.

برخی از افراد این گواهی را با گواهی پایان کار اشتباه می گیرند و تصور می کنند هر دو یک گواهی می باشد. اما لازم به ذکر است گواهی عدم خلاف برای اطمینان از صلاحیت پروژه و تایید آن در زمان ساخت، تا همان جایی که پیش رفته است، گرفته می شود. اما گواهی پایان کار همان طور که از نامش پیداست، پس از تکمیل ساختمان توسط مالک درخواست می گردد.

از دلایل مهم دیگر دریافت عدم خلافی، استفاده از تسهیلات بانکی و این قبیل موارد می باشد. همچنین برای پیش فروش ساختمان در هنگام ساخت، نیاز به این گواهی برای اطمینان کامل مشتری به بنا و خرید آن می باشد. به عبارتی دیگر برای پیش فروش بناهای نیمه کاره، نیاز به تاییدیه ساخت استاندارد می باشد.

در گواهی عدم خلافی، این موضوع توسط کارشناسان بررسی می شود و ساختمان توسط ناظر تا همان مراحلی که تقاضا دادند بازرسی می شود و در گواهی ثبت می گردد. با ما در این مقاله از ساختمانچی برای آشنایی بیشتر با فرآیند دریافت عدم خلافی برای ساختمان، همراه باشید.

فرآیند دریافت عدم خلافی برای سازه

در ابتدا مالک ساختمان باید مدارک لازم جهت تحویل به شهرداری را حاضر کند و در صورت عدم وجود آن ها اقدام به تکمیل مدارک و دریافت آن ها نماید.

مدارک لازم جهت تحویل

  • تکمیل فرم درخواست عدم خلاف
  • ارائه فیش پرداختی عوارض نوسازی
  • ارائه سند مالکیت رسمی
  • ارائه درخواست به شهردار جهت اخذ دستور
  • ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه
  • تعیین زمان جهت بازدید توسط کارشناس واحد شهرسازی

بعد از تهیه این مدارک و تحویل آن ها، در مرحله بعد کارشناس شهرسازی شهرداری، در زمان مشخص برای بررسی ساختمان حضور خواهد یافت. کارشناس تمام ساختمان را طبق ضوابط شهرداری و درخواست شما بررسی خواهد کرد.

اگر مشکلی در ساخت سازه در چهار حوزه معماری، ساخت، مکانیک و برق وجود نداشته باشد، به شما اجازه درخواست برای دریافت عدم خلاف می دهند. شما باید سه مرحله زیر را برای دریافت آن انجام دهید:

  • تکمیل قسمت عدم خلاف و درج توضیحات لازم در گواهی عدم خلاف
  • اخذ امضاء شهردار، ممهور به مهر شهرداری
  • ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه

تخلفات منجر به توقف فرآیند ساخت پروژه و عدم دریافت پایان کار و خلافی

  • عدم رعایت اصول شهرسازی و بی توجهی به نکات
  • نادیده گرفتن اصول ایمنی و استحکام بنا در ساخت
  • عدم رعایت اصول بهداشتی و مقررات مربوطه
  • نادیده گرفتن ضوابط و مقررات درمورد نمای ساختمان
  • سایر تخلفات

مدارک و مراحل مورد نیاز جهت دریافت عدم خلافی

ارائه گزارش مرحله ای مهندس ناظر

مهندسین ناظر نحوه اجرای عملیاتی که در حین ساخت ساختمان صورت می گیرد را به شکل یک گزارش مرحله ای می نویسند.

گزارش های این چنینی بیشتر مواقع در هنگام بازدید از ساختمان ها نوشته می شود. این گزارش شامل خلاف یا عدم خلاف هایی می باشد که در هنگام ساخت و ساز روی می دهد و مهندس ناظر آن ها را در گزارش ذکر می کند.

گواهی عدم خلافی ساختمان

ارائه تأییدیه استفاده از بتن استاندارد برای مرحله فونداسیون و سقف ها

یکی از مسائل پراهمیت در اخذ گواهی عدم خلافی، به کاربردن مصالح مرغوب و با کیفیت در ساخت و ساز به ویژه مصالح اولیه می باشد. یک نمونه از مصالح که کیفیت آن بسیار حائز اهمیت است، بتن می باشد.

بخوانید!  پی های شناور و معرفی آن ها

به همین خاطر مهندسان ناظر وظیفه دارند که از مجری پروژه و کنترل کننده آن، جهت انطباق مشخصات بتن با نقشه‌های سازه ‌ای، تاییدیه بتن با کیفیت را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که ضوابط شهرداری برای بتن های آماده، دستورالعمل های خاصی را در نظر می گیرد.

محکم کاری

در این مرحله به همراه گزارش ناظر، گزارش آزمایشگاه نیز باید ارائه شود تا اطمینان لازم در مورد بتن مرغوب ایجاد گردد و این اطمینان که ضوابط شهرداری و استانداردهای لازم در این زمینه رعایت می شود.

باید در هنگام عملیات اجرایی نمونه هایی از بتن مورد استفاده در ساخت مورد آزمایش قرار بگیرد. پس از اینکه آزمایشات لازم و همچنین بررسی که توسط ناظر جهت پذیرش یا عدم پذیرش همچنین انطباق آن با مشخصات بتن معین صورت می گیرد انجام شد، جواب آزمایش برای درج در پرونده ساختمان به نهاد مربوطه ارسال می گردد. توجه کنید در حال حاضر کمتر پروژه ای را می توانید مشاهده کنید که در آن از بتن استفاده نشده باشد.

پرداخت عوارض نوسازی

برای دریافت گواهی عدم خلاف لازم است که با شهرداری تسویه کامل کنید.همچنین عوارض نوسازی را نیز پرداخت کنید. عوارض نوسازی بر اساس متراژ، نوع کاربری و تعداد طبقات ساختمان شما در نظرگرفته خواهد شد.

در کنار مدارک مذکور، برای اخذ گواهی عدم خلاف ساختمان باید مدارک دیگری نظیر مدارک احراز هویت، پروانه ساخت، مدارک مالکیت و نقشه‌های مصوب و گزارش وضعیت موجود را نیز ارائه بدهید.

مراحل دریافت عدم خلافی ساختمان توسط مال

  • دریافت فیش بازدید و پرداخت وجه آن به بانک و ارائه فیش به متصدی مربوطه
  • بازدید از ملک و تهیه و ترسیم کروکی و ارائه گزارش بازدید توسط مأمور بازدید
  • ارسال پرونده به طرح تفصیلی و بررسی پرونده از لحاظ کاربری
  • ارسال پرونده به واحد محاسبه عوارض
  • محاسبه عوارض صدور گواهی و ارسال پرونده به واحد نوسازی
  • صدور فیش های مربوطه و پرداخت آن توسط مالک
  • تهیه پیش نویس گواهی و تأیید و صدور آن

نکات قابل اهمیت مهم در مورد عدم خلافی

در زمان ساخت هر نوع ساختمان امکان بروز تخلف های متعددی وجود دارد. بعضی از این تخلفات کوچک هستند و این امکان می باشد که با یک جریمه جزئی برطرف شود. اما بعضی از تخلفات که معمولا در پروژه های ساخت و ساز بزرگ صورت می گیرد را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می دهند.

در این کمیسیون خلافی ساختمان توسط کارشناسان بررسی می گردد. در صورتی که خلافی ساختمان در آینده مشکل ساز باشد و مشکلاتی غیر قابل جبران مانند غیر استاندارد بناشدن ساختمان، خطر ریزش و وجود مشکلات ایمنی در بنا باشد، کمیسیون دستور ابطال جواز ساخت می دهد.

با بروز این مشکلات مالک ساختمان باید به شهرداری مراجعه کند و برای رفع مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد. این در حالی است که فعالیت های ساختمان سازی وی کاملا متوقف می گردد.

در برخی موارد نیز ما مشاهده می کنیم که عملیات ساخت و ساز پایان می یابد و مالک به دنبال گواهی پایان کار است تا بتواند تسهیلات بانکی را که برای ساخت پروژه مورد نظرگرفته است را تسویه کند.

هر چقدر اخذ گواهی پایان کار یا عدم خلافی ساختمان دیرتر شود، مالکان با جرایم سنگین تر شهرداری مواجه می شوند. از سوی دیگر نیز باید متحمل ضرر و زیان هایی شوند، چون دیرکرد در تسویه باعث می شود مجبور به پرداخت مبالغ زیادی بابت هزینه دیرکرد باشند.

بخوانید!  5 فناوری نوین پوششی برای کارگران و مهندسین

افرادی که به دنبال پیشگیری از رخ دادن این چنین مواردی هستند، می توانند به موقع و آگاهانه با گرفتن عدم خلافی از اتفاق افتادن این موارد جلوگیری کنند.

به همین سادگی می توانید از در سریع ترین زمان ممکن و با اجتناب از پرداخت هزینه های سنگین گواهی عدم تخلف بگیرید و راحت تر نیز گواهی پایان کار کسب نمایید.

گواهی عدم خلاف تا چه زمانی اعتبار دارد؟

تقریبا دریافت گواهی عدم خلاف در ساختمان بین 5 تا 20 روز زمان می برد. همچنین بر اساس متراژ خانه، تعداد طبقات، نوع کاربری ساختمان، میزان ساخته شدن بنا و مراحل انجام شده ساخت و ساز زمانی کافی تا اتمام پروژه توسط شهرداری در نظر گرفته می شود. شما موظفید در این زمان بنای خود را تکمیل کنید و تا زمان مشخص شده گواهی عدم تخلف برای ساختمان شما اعتبار خواهد داشت.

تفاوت گواهی پایان کار و گواهی عدم خلاف

یکی از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد، این است که در برخی مواقع مردم گواهی عدم تخلف را با پایان کار اشتباه می گیرند. لازم به ذکر است گواهی پایان کار همان طور که از نام آن پیداست پس از اتمام عملیات اجرایی صادر می شود، ولی گواهی عدم خلاف در هر زمانی که مالک اقدام نماید برای بررسی ساختمان قبل از اتمام پروژه صورت می گیرد.

گواهی عدم خلاف ساختمان را زمانی اخذ می کنند که هنوز عملیات اجرایی ساختمان به پایان نرسیده است. معمولا این مجوز و گواهی به درخواست مالک یا سازنده ملک مورد نظر صادر می شود. سپس مراحلی که تا زمان تقاضا انجام شده مورد بررسی قرار می گیرد.

گواهی پایان کار گواهی می باشد که اگر ساخت و ساز در محدوده های شهری و مناطقی که شهرداری دارد انجام بگیرد. بعد از آن که عملیات ساخت و ساز یا احداث بنا به پایان رسید، مالک موظف است که از مرجعی که پروانه ساخت را اخذ کرده است نسبت به صدور گواهی پایان کار نیز اقدام نماید.

بعد از درخواست از طرف شهرداری بازدیدی توسط مامور و کارشناس فنی انجام می گیرد تا مشخص شود که آیا ساختمان مورد نظر بر اساس نقشه تصویب شده، ساخته شده است و مقررات فنی و قانونی مربوط به ساختمان سازی برای آن رعایت شده است یا خیر.

سخن پایانی

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم گواهی عدم خلافی ساختمان به گواهی اطلاق می شود که در مرحله میانه ساخت و ساز ساختمان، سازنده ملک یا مالک به منظور دریافت تسهیلات و وام ساخت ساختمان از بانک، از شهرداری تقاضا می نمایند.

صدور این گواهی نیازمند ارائه مدارک لازم و رعایت مراحل خاص قانونی آن می باشد. در صورت عدم رعایت آن، شهرداری تکلیفی جهت صدور این گواهی ندارد. اما اگر شهرداری بدون هیچ دلیل قانونی از انجام این تکلیف سرباز زد، شما می توانید دعوای الزام به صدور گواهی عدم خلافی ساختمان خودتان را نزد دیوان عدالت اداری مطرح سازید.

در این اداره مشکل شما بررسی خواهد شد. اگر حق با شما باشد نامه ای به شهرداری می فرستند که این ارگان را موظف به صدور گواهی عدم تخلف برای شما خواهد کرد.

از نگاه زیبای شما که تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید سپاسگذاریم. امیدواریم این مقاله از ساختمانچی برای شما مفید باشد.