آموزش رویت

ساختمانچی

باید بدانید که تیرچه‌ی پیش ‌تنیده یک محصول جدید در صنعت معماری بوده که هنوز به اندازه‌ی کافی مورد توجه قرار نگرفته. در مطالب این صفحه ما هر آنچه از تیرچه‌ پیش ‌تنیده باید بدانید را جمع‌آوری کردیم و امیدواریم از مطالب زیر استفاده کنید.

اولین مطلب این است که این تیرچه چگونه ساخته می‌شود؟ نخست باید بدانید تیرچه پیش تنیده تولیدی شرکت تیرچه پیش تنیده ایران بر اساس استاندارد ملی به شماره ۲۹۰۹ تولید می‌شود و گواهی استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارد علاوه بر آن این تیرچه از ترکیب فولاد و بتن ساخته می‌شود و مقاومت و استحکام نسبتا خوبی دارد به همین دلیل ساختمان‌هایی که در ساختشان از تیرچه‌ی پیش‌ تنیده استفاده شده عمر مفید بالاتری نسبت به بقیه‌ی ساختمان‌ها دارند‌.

ظاهر تیرچه‌ پیش‌ تنیده

سطح تیرچه پیش‌ تنیده صاف نیست و این تیرچه سطح مقطعT تی شکل دارد و اگر می‌خواهید بدانید چه تعداد میلگرد در این تیرچه استفاده شده کافیست به ابتدا یا انتهای این تیرچه نگاهی بیندازید!

انواع تیرچه پیش ‌تنیده

تیرچه پیش‌ تنیده در دو نوع ساده و قلابدار ساخته می‌شود که نوع ساده‌ی آن در قسمت بالایی دو حلقه‌ی طلایی رنگ دارد که این حلقه‌ها برای راحتی در جابه‌جایی ساخته شده، همچنين تیرچه قلابدار در زمان نصب به وسیله‌ی قلاب‌ها در تیر اصلی نصب می‌شود و به مهارکننده نیازی ندارد.

عکس همه‌ چیز درباره‌ تیرچه پیش ‌تنیده

اندازه‌ تیرچه‌های پیش ‌تنیده

بعد از مقاومت و استحکام بالا، این تیرچه ویژگی مهم دیگری هم دارد و این ویژگی طول تیرچه است. این تیرچه در اندازه‌های ۸ تا ۱۲ متر ساخته می‌شود و وزن و حجم این تیرچه کم‌تر از تیرچه‌های قدیمی است.

در نهایت استحکام مناسب و وزن کم این تیرچه باعث می‌شود ساختمان‌هایی که از این تیرچه استفاده می‌کنند در برابر خطراتی مثل زلزله مقاوم‌تر باشند.

کیفیت تیرچه نکته‌ای مهم برای خریداران

تیرچه‌ی پیش ‌تنیده در کارخانه‌های بزرگ به‌صورت انبوه ساخته می‌شود و اگر این محصول سطح صاف و صیقلی داشت مسلما بی‌کیفیت است زیرا درون این نوع تیرچه حفره‌هایی وجود دارد که به دلیل روش تولید نامعتبر این حفره‌ها در آینده به سازه‌ی اصلی آسیب وارد می‌کنند.

نگهداری تیرچه

تیرچه‌ی پیش‌ تنیده طول بلندی دارد و باید چه در محل ساخت و چه در کارخانه به روش درست نگهداری شود تا دچار آسیب نشود. این تیرچه‌ها باید به ‌صورت لایه‌ لایه چیده شوند و پل‌هایی در فاصله‌های یک اندازه در بین لایه‌های تیرچه قرار بگیرد.

هزینه‌ی تیرچه پیش ‌تنیده

متراژ و تعداد میلگردی که در تیرچه‌ی پیش ‌تنیده استفاده شده هزینه‌ی تیرچه را مشخص می‌کند. جالب است بدانید مواد اولیه و روش تولید این محصول برای کارخانه‌ها معمولا بسیار گران تمام می‌شود اما برای صاحبان پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز، این محصول یک محصول کاملا به‌صرفه محسوب می‌شود.

دو مورد از مهم‌ترین مزایای تیرچه پیش‌ تنیده

تیرچه‌ی پیش‌ تنیده سرعت اجرای یک سازه را افزایش می‌دهد همچنین برای اجرای آن نیازی به داربست نبوده و همین مورد باعث پایین آمدن هزینه هم می‌شود.

کیفیت تیرچه‌ پیش ‌تنیده

در کارخانه‌ها این تیرچه بعد از تولید برای گرفتن مجوز خروج تحت آزمایش قرار می‌گیرد و تنها عامل دریافت مجوز خروج، ساخت این محصول مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. به همین دلیل اگر شما برای ساخت و ساز از این تیرچه استفاده می‌کنید مطمئن باشید کیفیت نهایی ساختمان شما برابر با المان های جهانی است.

عکس همه‌ چیز درباره‌ تیرچه پیش ‌تنیده

مزایا و معایب

این تیرچه طراحان ساختمان را محدود نمی‌کند و طراحان می‌توانند ایده‌های خود را به مرحله‌ی اجرا در بیاورند به عنوان مثال محدودیت ایجاد فاصله‌ی بیش‌تر بین ستون‌ها در این تیرچه اعمال نمی‌شود اما از طرفی روش نگهداری این تیرچه‌ها دردسرهای خود را داشته و حمل و نقل این تیرچه‌ها هم چندان آسان نیست!

زیرا این تیرچه طول بلندی داشته و در اکثر ماشین‌های حمل و نقل جا نمی‌گیرد و اگر توسط ماشینی غیر از تریلی‌های مخصوص جابه‌جا شود احتمال آسیب به تیرچه وجود دارد.

و در آخر…

در آخر امیدواریم از مطالب بالا استفاده کرده باشید و این مطالب برای شما مفید بوده باشد.