آموزش رویت

ساختمانچی

برای پاسخ به پرسش بلوک لیکا چیست باید ابتدا متریال اصلی این نوع بلوک و کاربرد آن را بررسی کرد. بلوک لیکا از مخلوط سبک دانه ها با سیمان و آب به دست می آید.

بلوک لیکا از جمله بلوک های سبک ساختمانی است که در دیوارچینی کاربرد فراوان دارد. از دیگر بلوک های سبک می توان به لیپر اشاره کرد. تفاوت بلوک لیکا و لیپر در خاصیت عایق صوتی بودن لیپر است.

بلوک لیپر نسبت به لیکا عایق صوتی مناسب تری است. در این میان بلوک هبلکس نیز مزایا و معایبی مشابه با مزایا و معایب بلوک لیکا دارد.

مزایای استفاده از بلوک لیکا ، این محصول را در میان مجریان و کارفرمایان بسیار محبوب کرده است.ضمنا باید بررسی شود که علت تفاوت قیمت سایر بلوک ها با قیمت بلوک لیکا در چیست؟

انواع بلوک لیکا چیست؟

بلوک های لیکا می توانند تعداد جداره های مختلفی داشته باشند. انواع دوجداره، سه جداره و … برای بلوک لیکا وجود دارد. هم چنین نوع توپر و توخالی لیکا نیز با توجه به کاربری آن می تواند متفاوت باشد. قیمت بلوک لیکا با توجه به نوع آن ها و ابعاد و کیفیت نیز متفاوت است.

قیمت بلوک هبلکس در مقایسه با بلوک های لیکا، به نوع لیکا (چند جداره و ته پر و ته خالی بودن آن) و قیمت کارخانه هبلکس بستگی دارد. در ادامه بررسی می شود انواع بلوک لیکا چیست.

بلوک سه جداره لیکا چیست؟

این نوع بلوک هم برای دیوار هم برای تیغه مورد استفاده قرار می گیرد. هم نوع توخالی آن و هم نوع ته پر آن در دیوارچینی مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک چهارجداره لیکا چیست؟

استفاده از این نوع بلوک در نوع توخالی ته پر آن رایج بوده و هم برای تیغه کشی و هم ساخت دیوار های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

بلوک لیکا فوم دار چیست؟

مابین جداره های این نوع بلوک با نوعی فوم مخصوص پر می شود.

بلوک هشت جداره لیکا چیست؟

این نوع بلوک نیز در انواع توخالی و ته پر تولید می شوند. برای ساخت دیوارهای داخلی و یا تیغه کشی می توان از این نوع بلوک استفاده نمود.

دیوارچینی با بلوک لیکا

تفاوت بلوک لیکا و لیپر

بلوک لیکا و لیپر هر دو از بلوک های سبک سیمانی به شمار می روند؛ اما تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه باید مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال مهم ترین تفاوت بلوک لیکا و لیپر خاصیت عایق صوتی آن ها است.

بلوک های لیپر عایق های صوتی بهتری به حساب می آیند. اگر در نظر دارید فضایی آکوستیک طراحی و اجرا کنید، این نوع بلوک به شما پیشنهاد می شود.

دیگر تفاوت بلوک لیکا و لیپر، مقاومت این بلوک در برابر حریق است. بلوک لیپر در برابر حرارت و آتش سوزی از خود مقاومت بالاتری نشان می دهد.

از طرفی بلوک های لیکا قیمت مناسب تری نسبت به لیپر دارند. تفاوت بلوک لیکا و لیپر همچنین در جذب آب لیپر است که بالاتر بوده و برای مناطق مرطوب مناسب تر است.

مزایا و معایب بلوک لیکا چیست؟

برای آشنایی بیشتر با این محصول ابتدا لازم است با مزایا و معایب بلوک لیکا آشنا شویم. پرسش هایی مانند معایب بلوک لیکا چیست و کاربرد آن به چه صورت می باشد، در ادامه مورد بررسی قرار گرفته است.

  • وزن کم: بلوک لیکا جزو بلوک های سبک ساختمانی به حساب می آید که استفاده از آن باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و دستمزد اجرا می شود. هم چنین وزن کم لیکا سرعت اجرای ساختمان را تا حد زیادی بالا می برد.
  • کم بودن نرخ فشردگی: نرخ فشردگی در بلوک های ساختمانی به این معنا است که به مرور زمان، مصالح فضای خالی مابین را از دست می دهند و با پر شدن آن فضا، احتمال ترک خوردن و آسیب پذیر بودن بلوک ها بالا می رود.
  • دوستدار محیط زیست: مواد اولیه ای که در تولید لیکا مورد استفاده قرار می گیرد، همگی دوستدار محیط زیست بوده و بعد از تخریب نیز آسیبی به آن نمی رساند.
  • عایق صدا: بلوک های لیکا به دلیل تخلخلی که دارند در برابر انتقال صوت از سطحی به سطح دیگر مقاوم بوده و عایق صوتی مناسبی به شمار می روند.
  • ترک نخوردن: امکان ترک خوردن بلوک های لیکا بسیار کم است و ماندگاری بالایی نیز دارد.
  • عایق حرارتی: بلوک لیکا عایق حرارتی بسیار مناسبی بوده و به همین جهت هنگام آتش سوزی یا حریق مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
  • قابلیت شیار زنی: بلوک های لیکا قابلیت شیار زنی دارد و می توان حتی پس از اجرای دیوار، تاسیسات را درون دیوار به کمک این بلوک ها جای داد. شیار زدن داخل بلوک لیکا توسط دستگاه مخصوص شیارزن انجام می شود.
اتصال بلوک های لیکا

معایب بلوک لیکا چیست؟

  • شکنندگی: حمل و نقل بلوک های لیکا بسیار حساس است زیرا این بلوک ها به سادگی لب پر شده و حالت شکننده ای دارند.
  • نامناسب برای دیوار های باربر: از بلوک لیکا نمی توان برای دیوار های باربر استفاده کرد.
  • نیاز به گچ و خاک: برای نازک کاری دیوارهای ساخته شده با بلوک لیکا به یک لایه گچ و خاک نیاز است. این بلوک ها نمای خوبی به خودی خود نداشته و حتما به نازک کاری نیاز دارند.

کاربرد بلوک لیکا چیست؟

بلوک های لیکا برای انواع دیوارهای داخلی، تیغه ها و دیوارهای خارجی به جز دیوارهای حمال و باربر مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از بلوک لیکا در دیوارچینی فضاهای آکوستیک مانند اتاق های ضبط صدا، سالن های کنسرت و مانند آن استفاده می شود.

هم چنین در پاسخ به اینکه بیشترین کاربرد بلوک لیکا چیست می توان به مدارس و بیمارستان ها نیز اشاره کرد. برای ساخت تیغه ها و دیوارهای داخلی فضاهای مسکونی و سازمان ها و فضاهای اداری نیز می توان از بلوک لیکا بهره برد.

در بین بلوک های سبک ساختمانی بیشترین میزان مربوط به بلوک های ۱۰ سانتی متری می باشد و به طور خاص، کاربرد و استعلام قیمت هبلکس ۱۰ سانتی از سایرین بیشتر است.

بلوک لیکا سه جداره ته پر

ابعاد بلوک لیکا چیست؟

همان طور که پیش از این نیز گفته شد، بلوک های سبک لیکا برش خوری آسانی دارند، از همین رو تولید آن ها در ابعاد و اندازه های گوناگون امکان پذیر می باشد.

کارخانه لیکا این کالا را در ابعاد استاندارد و مشخصی تولید می کند اما شما در صورت نیاز می توانید با یک اره ساده آن را برش بزنید. در جدول زیر نمونه ابعاد استاندارد بلوک لیکا قید شده است.

ابعاد استاندارد بلوک لیکا

نوع

ارتفاع

عرض

تولید

بزرگ

20

30

40

متوسط

20

15و20

40

کوچک

20

8و10

40