آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، نوعی بلوک از جنس بتن سبک موسوم به بلوک CLC وارد بازار شده که حاصل از تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریزدانه می باشد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات این نوع بلوک می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

بلوک بتنی CLC

CLC مخفف عبارت Cellular Lightweight Concrete و به معنای بتن سبک وزن سلولی است. بتن سبک، از جمله مصالح ساختمانی پرکاربرد و بصرفه است که در صنعت ساختمان استفاده می شود.

این متریال به طور مستقیم به عنوان بلوک بتنی سبک و به طور غیر مستقیم یا همان فوم بتنی به عنوان عایقی برای ساختمان در بناهای امروزی استفاده می شود.

همانطور که گفتیم بلوک CLC نوعی بلوک حاصل از تزریق فوم به بتن متشکل از سیمان و ماسه ریزدانه است. فومی که به داخل بتن تزریق می شود باعث ایجاد حباب های هوا در داخل بتن می شود، آن را حجیم می کند و دانسیته بتن را پایین می آورد. بلوک های سی ال سی دارای وزن بسیار سبکی هستند و در ساختمان سازی و دیوارچینی به جای آجر و سفال بکار می روند.

ویژگی های بلوک سی ال سی

بلوک سی ال سی در صنعت ساخت و ساز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و دارای ویژگی های زیر می باشد:

عایق صوتی و حرارتی

بلوک بتنی نوعی بلوک متخلخل است که اگر به عنوان عایق بندی در ساختمان استفاده شود دیگر نیازی به استفاده از دیگر عایق ها نمی باشد.

بافت اسفنجی و متخلخل این بلوک ها باعث جذب صوت می شود و به همین دلیل از آن ها در ساخت مکان هایی مانند بیمارستان ها، مراکز آموزشی و اماکن مسکونی به عنوان عایق صوتی و حرارتی استفاده می شود.

بلوک سی ال سی

خاصیت ضد حریق

استفاده از مواد اولیه سیلیسی در این نوع بلوک ها آن ها را به مصالح نسوز تبدیل کرده، به نحوی که انتقال حرارت در آن ها به کندی صورت می گیرد. این مصالح به دلیل ضد حریق بودن در بناهایی مانند انبارها، مراکز اداری و مسکونی و کتابخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مقاومت در برابر حوادث طبیعی

این نوع بلوک نسبت به آجر و بتن معمولی، وزن بسیار سبکی دارد و این وزن سبک عاملی برای مقاومت آن در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله است. استفاده از بلوک CLC در ساختمان، صدمات مالی و جانی ناشی از بروز زلزله را به مراتب کاهش می دهد.

بخوانید!  یونولیت چه کاربردی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

وزن بسیار سبک

بلوک سی ال سی باعث کاهش بار مرده ساختمان و همچنین کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود. علاوه بر آن استفاده از این بلوک ها ایمنی سازه را بالاتر می برد.

عایق رطوبتی

مصرف فوم در این نوع بلوک مقاومت آن را در برابر نفوذ آب و رطوبت بالا می برد و آن را به نوعی عایق رطوبتی مطلوب در صنعت ساختمان تبدیل می کند.

سازگاری با محیط زیست

در فرآیند تولید بلوک سی ال سی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، به همین دلیل این مصالح سازگار با محیط زیست بوده و آلاینده ای تولید نمی کنند.

سرعت اجرای بالا

بلوک های CLC در ابعاد مختلف تولید می شوند. با استفاده از این بلوک های بزرگ سرعت دیوارچینی بالا می رود و انجام پروژه با هزینه کم و سرعت بالایی صورت می گیرد.

مشخصات بلوک سی ال سی

مشخصات فنی بلوک سی ال سی

  • ابعاد 15*25*60 و 10*25*60 و 20*25*60 سانتی متر
  • وزن مخصوص kg/cm3 650 – 600
  • مقاومت فشاری kg/cm2 25 – 20
  • ضریب هدایت حرارتی w/m°k 2/0
  • جذب صوت 49 دسی بل در ضخامت 15 سانتی متر
  • مقاومت در برابر حریق تا 8 ساعت
  • جذب آب پایین در حدود 15-20 درصد
  • تحمل فشار تا 25 kg/cm2

کاربرد بلوک CLC

  • استفاده به جای سفال در دیوارچینی
  • استفاده به صورت بلوک سی ال سی در کف سازی به جای پوکه ریزی
  • اجرای دیوار و پارتیشن
  • ساخت خانه های مسکونی و آپارتمانی، مدرسه ها، بیمارستان ها و درمانگاه ها، ساختمان های اداری و تجاری و کارخانه‌ های صنعتی
  • زیرسازی جاده ها

روش تولید بلوک های CLC

در مرحله اول، باید سیمان و آب را با مقداری ماسه بادی مخلوط کرد. در ابتدا این سه متریال به خوبی با یکدیگر مخلوط می شوند و ماده حباب زا در حین این عملیات به مخلوط اضافه می گردد.

سپس ترکیب را به سرعت داخل قالب های بزرگ می ریزند. از آن جایی که ماده حباب ساز سبب افزایش حجم مخلوط می شود، نباید تمام قالب را از مواد پر کرد. در حدود سه و نیم ساعت، ماده حباب ساز، حباب های کافی را در قالب تولید می کند.

بخوانید!  مراحل اجرای اسکلت فلزی

حجم مخلوط نباید آن قدر کم باشد که حباب ها از داخل بیرون بریزند. همچنین نباید آن قدر زیاد باشند که سبب شوند حباب های کافی و درستی داخل قالب ایجاد نشوند.

پس از این مرحله و ایجاد حباب های کافی، قالب ها را به منظور عمل آوری بیرون می آورند. عمل آوری به دو صورت انجام می گیرد.

کاربرد بلوک سی ال سی

اگر بخواهند به روش اتوکلاو بلوک ها را عمل بیاورند، مخلوط را باید درون کوره قرار دهند. این روش امروزه به دلیل مصرف بالای انرژی و رساندن دمای کوره به دویست درجه سانتی گراد، روش بصرفه ای نمی باشد. در نتیجه از روش دیگری به این منظور استفاده می نمایند.

بلوک اتوکلاو نشده دیگر روش عمل آوری بلوک های سی ال سی محسوب می شود که توسط گرمای داخل سالن و گرمای حاصل از عمل آوری قالب صورت می گیرد. روش های دیگری شامل هفت روز قرارگرفتن در آب یا 6 ساعت قرار گرفتن بلوک در بخار نیز به منظور عمل آوری وجود دارند.

پس از این که فرایند عمل آوری بلوک انجام گرفت، قالب ها بریده شده و بسته بندی ها بر روی نقاله جا به جا می شوند. اندازه قالب ها قابل تغییر می باشد و به سفارش مشتری می توان آن ها را کوچک تر یا بزرگ تر نمود.

کلام پایانی

امروزه استفاده از مصالح سبک جزء مهم ترین موضوعات مورد بررسی در حیطه ساخت و ساز می باشد. مصالح سبک بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کنند و ایمنی آن را در هنگام وقوع حوادثی مانند آتش سوزی و زلزله بالا می برند.

بلوک از جمله مصالح ضروری در ساخت هر نوع سازه محسوب می شود و همواره یک جزء جدایی ناپذیر در ساختمان می باشد. بلوک سی ال سی از انواع بلوک سبک می باشد و ویژگی های مطلوب و منحصربفرد آن نظیر عایق  حرارتی، صوتی و رطوبتی و همچنین مقاومت مکانیکی بالای آن سبب شده تا به بلوکی پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز تبدیل گردد.