آموزش رویت

ساختمانچی

همان‌گونه که هر فردی پس از تولد خود، دارای کد ملی و شماره شناسنامه منحصر به فرد است،  پس از ورود هر ملک به محدوده شهری، آن ملک هم کد و شناسه تخصصی خود را خواهد داشت که به آن کد نوسازی شهرداری گفته می‌شود.

برای اینکه بتوان به سامانه شهرداری وارد شد و هرگونه درخواستی داشته‌باشید، باید در ابتدا از کد نوسازی ملک خود، مطمئن شوید. در این مطلب درباره کد نوسازی و مزیت‌های آن توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید.

کد نوسازی شهرداری چیست؟

همان‌طور که اشاره شد هر ملک یک کد نوسازی مختص به خود دارد. این کد از ۷ بخش یا عدد تشکیل شده که موقعیت دقیق ملک در شهر را مشخص می‌کند.

  • عدد اول: این عدد نشان دهنده منطقه شهرداری است که ملک در  آن قرار دارد.
  • رقم دوم: نمایشگر حوزه ملک در منطقه که هر منطقه شامل ۱۱ تا ۲۲ حوزه است.
  • عدد سوم: این عدد بلوکی که ملک در آن قرار گرفته را نشان می‌دهد. بلوک قیمتی از حوزه است که از همه جهات به معبر راه دارد و کوچکترین محدوده تقسیمات شهری است.
  • عدد چهارم: نمایشگر عدد ملک مورد نظر است. به هر واحد مجزا روی زمین یک ملک یا واحد ملکی تعلق می‌گیرد.

بخش های تشکیل دهنده کد نوسازی

صنف آپارتمان ساختمان زمین بلوک محله منطقه
7 6 5 4 3 2 1

بخش های قرمز برای هر زمین ملکی وجود دارند که عموما در نقشه درج می شوند.

بخش های خاکستری مواردی هستند که توسط شهرداری ها مشخص میشوند.

  • رقم پنجم: نمایشگر عدد ساختمان است. در حقیقت این عدد نشان می‌دهد که در زمین مورد نظر چند ساختمان احداث شده‌است.
  • عدد ششم: این عدد نشانگر عدد آپارتمان است. هر قیمت از بنای یک ملک که مالکیت منفک و مستقل دارد، یک واحد آپارتمانی محسوب می‌شود.
  • عدد هفتم: عدد آخر مربوط به واحد صنفی است. به هر واحد ملکی که در آن کسب، تجارت، خدمات یا فعالیت‌های تجاری دیگری به غیر از سکونت انجام می‌گیرد، واحد صنفی یا شغلی تعلق می‌گیرد.

چگونه کد نوسازی ملک بگیریم؟

برای اینکه بتوان پروانه ساختمان را صادر کرد، باید کد نوسازی ملک را در اختیار داشته‌باشید. اگر این کد را ندارید، باید برای دریافت آن مراحلی را طی کنید.

در ابتدا به واحد نوسازی شهرداری منطقه خود، مراجعه کرده و در صورتی که کد نوسازی شهرداری به شما تعلق نگرفته‌باشد، ممکن است که دو دلیل داشته‌باشد.

ملک فاقد توافق با شهرداری است

عدم توافق برای پلاک مورد نظر، با تهیه فرم دستور نقشه زمین از واحد املاک، برای تهیه نقشه پلاک به نظام مهندسی، ارجاع داده می‌شود. در حقیقت اگر شما نقشه تفکیکی پیشنهادی دارید، می‌توانید به نام مهندسی ارائه کنید.

پس از اینکه کار نظام مهندسی تمام شد، نقشه تهیه شده و فایل آن را برای تهیه نقشه قطعه بندی تفکیکی و مطابقت با اصول شهرسازی از نظر کاربری، حدنصاب تفکیک به معاونت شهرسازی در ساختمان مرکزی تحویل خواهید داد.

عوارض نوسازی شهرداری برای نوسازی شهر استفاده می‌شود

پس از تایید نقشه از سوی معاونت شهرداری، برای توافق به شهرداری منطقه مراجعه خواهید کرد. برای این موضوع باید نامه استعلام ثبت اسناد را دریافت کرده و پس از تکمیل مدارک و تشکیل پرونده به واحد املاک شهرداری منطقه مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای کد نوسازی شهرداری(ملک)

همان‌طور که اشاره شد، برای دریافت کد نوسازی شهرداری به یک سری مدارک نیاز است که عبارتند از:

  • سند مالكیت شش دانگ دفترچه‌ای، تك برگی، بنچاق
  • اجاره نامه آستانه یا اوقاف یا اجاره نامه خاص
  • سند مالكیت مشاعی با قید قطعه یا بدون آن
  • استعلام املاك از شهرسازی
  • قولنامه
  • استعلام ثبت
  • برگه قرارداد واگذاری راه و شهرسازی، شهرداری، تعاونی‌ها
  • نقشه كلی ملك
  • استعلام املاك از اداره كل فنی و طراحی معاونت شهرسازی
  • نقشه تفكیكی پیشنهادی
  • استعلام زمین شهری

پس از اینکه تنظیم توافقنامه مصوبه شورای شهر و فرمانداری را دریافت کردید، در نهایت توافقنامه با توجه به مفاد توافق در شهرداری مركز یا شهرداری منطقه اجرا خواهد شد.

در این مرحله تاییدیه توافق به شما تحویل داده‌می‌شود و پس از آن با هماهنگی واحد نوسازی منطقه، نقشه تفکیکی به معاونت شهرداری، ارسال خواهد شد. برای اختصاص کد نوسازی مجزا به قطعات تفکیکی باید به واحد نوسازی منطقه ارجاع داده‌شود.

روش‌های استعلام کد نوسازی شهرداری

اگر اطلاعات کاملی از کد نوسازی ملک خود ندارید، می‌توانید از ۴ طریق استعلام داشته باشید که عبارتند از:

  • قبوض عوارض نوسازی
  • گواهی‌های دریافتی از شهرداری
  • مراجعه به سایت خدمات شهرداری
  • مراجعه حضوری

قبوض عوارض نوسازی

در صورتی که تا به حال عوارض نوسازی شهرداری پرداخت کرده‌ باشید، می‌دانید که مراجعه به این قبوض، یکی از روش‌های پیدا کردن کد نوسازی است. در بالای این قبض‌ها یک کد شناسایی قدیم درج شده که همان کد نوسازی مورد نیاز شما است.

گواهی‌های دریافت شده از شهرداری

در صورتی که ملک شما دارای گواهی ساختمانی شهرداری باشد، در قسمت بالای آن کد نوسازی مشخص شده‌ است.

مراجعه به سایت خدمات شهرداری

با توجه به اینکه اگر در شهر خود بر موقعیت دقیقه ملک را بر روی نقشه می‌دانید، استعلام کد نوسازی برای شما راحت خواهد بود. برای این کار به سامانه خدمات شهرسازی مراجعه کنید و بعد از مشخص کردن دقیق موقعیت ملک خود، کد نوسازی شهرداری را دریافت کنید.

مراجعه حضوری

برای مراجعه حضوری باید مدارک شناسایی مالک و مدارک ساختمان را همراه خود داشته باشید و به شهرداری شهر خود نظیر شهرداری تهران مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم از سوی این سازمان، کد نوسازی به شما اعلام شود.

به طور کلی در این متن درباره کد نوسازی ساختمان توضیحاتی ارائه کردیم که اهمیت این مسئله را برای شما روشن کنیم.

عکس عوارض نوسازی شهرداری چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

بهتر است که برای حفظ ساختمان از حوادث مختلف یک پشتوانه مالی داشت تا در صورت وقوع حوادث احتمالی مانند: زلزله و آتش سوزی، بار سنگین خسارت ها از روی دوش خانواده برداشته شود. از این رو توصیه می کنیم که بیمه آتش سوزی را خریداری کنید تا نگرانی برای ساختمان خود نداشته باشید.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه، یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است و شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار، موظف به پرداخت خسارت و تعهدات خود است.

در بیمه آتش سوزی هم زیان‌های مالی یا مادی که در اثر وقوع حادثه آتش سوزی به اموال منقول یا غیر منقول وارد شده، جبران خسارت خواهد شد و شرکت بیمه تا سقف تعهدات خود باید خسارت پرداخت کند.

مزیت‌های بیمه آتش سوزی

استفاده از بیمه آتش سوزی مزیت‌های زیادی برای بیمه‌گزار خواهد داشت که به شرح زیر است:

  • جبران خسارت‌های کلی و جزئی که در اثر خطر‌های تحت پوشش به ساختمان بیمه شده وارد می‌شود.
  • پرداخت خسارت‌ها و هزینه‌های اقداماتی که به برای جلوگیری از گسترش و توسعه خسارت انجام خواهد شد.
  • بازدید رایگان از مکان بیمه شده توسط کارشناس‌های متخصص و ارائه توصیه‌های لازم برای پیشگیری، کاهش حوادث و زیان‌ها انجام می‌شود.

این بیمه نامه را می توانید از بیمه دات کام خریداری کنید. بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه است و کافی است که به صفحه اصلی سایت bimeh.com مراجعه کرده و در منوی محصولات بر روی بیمه مورد نظر خود کلیک کنید تا در کوتاه‌ترین زمان، استعلام  بیمه آتش سوزی شرکت‌های مختلف را انجام دهید و ارزان‌ترین و بهترین بیمه را تهیه کنید.

ما در این متن سعی کرده‌ایم که درباره کد نوسازی شهرداری و چگونگی خرید بیمه آتش سوزی توضیحاتی ارائه کنیم.

دانستیم که این کد شناسه منحصر به فرد هر ملک است و روش های گرفتن این شماره را برایتان شرح دادیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض نوسازی شهرداری به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/municipal-renovation-code/