آموزش رویت

ساختمانچی

سیمان پرتلند کامپوزیتی یا همان Composite Portland Cement نوعی سیمان هیدرولیک است که در اثر ترکیب با آب و ایجاد واکنش هیدراتاسیون، سفت و محکم می شود.

این محصول از ترکیب آهک هیدرولیک و خاک رس ایجاد می شود و سهم بسیار بالایی را در صنعت ساختمان به خود اختصاص می دهد.

این ماده در تیپ های مختلف از جمله تیپ 1، تیپ 2، تیپ 3، تیپ 4 و تیپ 5 در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. امروزه از این متریال برای مصارف گوناگون استفاده می شود. زیرا تیپ های مختلف آن کارایی و دوام بالایی دارند و مقاومت لازم را برای سازه مورد نظر فراهم می کنند.

در این نوشته از ساختمانچی به معرفی سیمان پرتلند کامپوزیتی که به نسبت سیمان پرتلند معمولی خواص متمایزتری دارد، می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های سیمان پرتلند کامپوزیتی

  • سیمان پرتلند کامپوزیتی نوعی سیمان متشکل از آهک، سرباره و خاکسترهای فلزی است که نقش مهمی در افزایش مقاومت و کارایی بتن ایفا می کند.
  • حرارتی که در اثر فرآیند هیدراتاسیون این سیمان ایجاد می شود، پایین است؛ به همین دلیل در مقایسه با سایر سیمان ها ترک هایی که در آن ایجاد می شوند به نسبت قابل توجهی کمتر می باشند.
  • در تولید سیمان کامپوزیتی از آهک و پوزولان با کیفیت عالی به طور همزمان استفاده می شود. در نتیجه گیرش این ماده و مقاومت اولیه و نهایی آن در حد ایده‌آل است. بتنی که از این نوع سیمان تولید می شود بسیار مقاوم و با دوام است و سال ها بدون آسیب و ترک خوردگی باقی می ماند.
  • وجود مقادیری از منیزیم، مواد قلیایی و آهک در این متریال دلیل اصلی مقاومت بالای آن است.
  • برای افزایش مقاومت و کارایی بتن در صورت استفاده از سیمان کامپوزیتی، میزان آب مصرفی باید از کمتر از 10 درصد باشد.
  • بتنی که از این نوع سیمان تولید می شود، یکپارچه است و میزان آب انداختگی آن کم می باشد.
  • از سیمان کامپوزیتی در ساخت ملات مورد نیاز برای بتن ریزی انواع ساختمان ها و کانال ها استفاده می شود.
  • این محصول دارای ظرفیت کرنشی 3 تا 7 درصد می باشد.
  • سیمان کامپوزیتی بیشتر به شکل یک آهن شکل پذیر رفتار می کند تا یک شیشه ترد و شکننده.
مزایای سیمان پرتلند کامپوزیتی

مزایای استفاده از سیمان پرتلند کامپوزیتی

حرارت هیدراتاسیون پایین

حرارت هیدراتاسیون این ماده یعنی واکنش آن با آب، پایین است؛ از این رو مقاومت آن افزایش و میزان ترک خوردگی بتن کاهش می یابد.

بخوانید!  انواع چوب طبیعی در صنعت ساخت و ساز

مقاومت شیمیایی ایده آل

استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی در تولید بتن مقاومت آن را در برابر نفوذ آب یا هوا بالا می برد و آن را به ماده ای سخت و نفوذناپذیر تبدیل می نماید. علاوه بر آن این قابلیت نفوذناپذیری، بتن را در برابر حمله سولفات ها و کلریدها مقاوم می سازد.

مقاومت مستمر

این نوع سیمان به دلیل فرآیند پوزولانیک در طی 90 روز مقاومت بسیار بالایی بدست می آورد که پایدار است و نقش مهمی در طول عمر بتن ایفا می کند.

کارایی بالا

بتنی که با این سیمان تولید می شود به آب کمی نیاز دارد. وجود خاکسترهای فلزی در ترکیب سیمان پرتلند کامپوزیتی کار با ملات را آسان می کند، از این رو عملیات بتن ریزی با موفقیت انجام می شود.

این بتن در برابر تخریب مقاومت بسیار بالایی خواهد داشت و گزینه ای مناسب برای استفاده در ساخت و سازهای مقاوم می باشد.

قابلیت استفاده در مکان های مرطوب با عوامل خورنده

وجود خاکسترهای فلزی در سیمان پرتلند کامپوزیتی آن را سبک و نفوذناپذیر می کند، در نتیجه تقویت کننده های بتن دچار آسیب نمی شوند.

سیمان معمولی آب، هوا و آلاینده ها را جذب می کند و برای محیط های مرطوب مناسب نمی باشد. اما در مقابل سیمان پرتلند کامپوزیتی سازه را در برابر جذب رطوبت، آلودگی ها و هوا مقاومت می کند.

کاربرد سیمان پرتلند کامپوزیتی

عدم ایجاد سفیدک و شوره

اگر در ساخت و ساز، سیمان پرتلند کامپوزیتی استفاده شود، دیگر اثری از شوره یا سفیدک بر روی سطوح سیمانی دیده نخواهد شد.

قابلیت استفاده در تمام شرایط آب و هوایی

ملات تولید شده با این متریال از دوام و مقاومت بالایی برخوردار است و به علت انعطاف پذیری بالا می توان از آن در تمام مناطق کشور حتی مناطق سرد استفاده نمود.

صرفه اقتصادی

امروزه صرفه جویی در مصرف انرژی، حفظ و نگهداری از محیط زیست، حفظ ذخایر انرژی و دیگر جنبه های اقتصادی موجب می شود تا کوشش های بسیاری در جهت بهبود کیفیت سیمان صورت پذیرد.

بخوانید!  بهترین سنگ نما چیست؟

سیمان های پرتلند کامپوزیتی علاوه بر این که با طبیعت و محیط زیست سازگارند، از لحاظ قیمت نیز صرفه اقتصادی دارند.

کاهش حجم بتن ریزی

در صورتی که در ساخت و ساز از سیمان پرتلند کامپوزیتی در بتن ریزی استفاده گردد، حجم بتن ریزی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که از لحاظ اقتصادی نیز مقرون بصرفه می باشد.

معایب سیمان پرتلند کامپوزیتی

  • مقاومت فشاری این نوع سیمان در روزهای اول پایین است و پس از 28 روز به سطح کیفی لازم می رسد.
  • در صورت استفاده از متریال های بی کیفیت و اجرای ضعیف از این نوع محصول، امکان فرسایش و هوازدگی در آن وجود دارد.

تفاوت سیمان پرتلند با سیمان پرتلند کامپوزیتی

برخی افراد سیمان کامپوزیتی را کاملا متفاوت از سیمان پرتلند می دانند. در حالی که سیمان کامپوزیتی از افزودن پوزولان ها به سیمان پرتلند معمولی بوجود می آید.

گرمایی که از واکنش هیدراتاسیون سیمان کامپوزیتی حاصل می شود، در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی کمتر است. به همین دلیل از سیمان کامپوزیتی در مناطق گرمسیر استفاده می شود.

سیمان کامپوزیتی برخی ویژگی های سیمان پرتلند از جمله مقاومت در برابر یون های کلر و سولفات و امکان استفاده در بتن ریزی های حجیم را بهبود می بخشد و تقویت می کند.

کلام آخر

ما در این مقاله به بررسی یکی از انواع سیمان های پرتلند موسوم به پرتلند کامپوزیتی پرداختیم که دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری می باشد.

این نوع سیمان هیدرولیکی است و در اثر ترکیب با آب و ایجاد واکنش هیدراتاسیون، سفت و محکم می شود. همچنین در برابر مواد شیمیایی مقاوم است و طول عمر بالایی دارد.

امیدواریم توانسته باشیم نقش کوچکی در اطلاع رسانی در مورد این محصول ایفا کرده و اطلاعات مفید و کاربردی راجب سیمان کامپوزیتی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشیم. نقطه نظرات خود را در مورد این نوشته با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.