آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از موضوعاتی که برای اکثر افراد لذت بخش است دیدن ساختمان هایی با نما یا دکوراسیون چوبی است. وجود چوب در متریال ساختمان علاوه بر فوایدی که برای سلامتی دارد، باعث القای حس آرامش به بیننده می شود و ظاهر زیبایی را به محیط و محل زندگی ما می بخشد.

امروزه برای به کار بردن چوب در ساخت و ساز مصالح چوبی متنوع و جدیدی، چه طبیعی و چه مصنوعی تولید می شوند که می توان بر حسب نیاز و همچنین بر اساس نوع کاربردی که از آن ها مد نظر است یک یا چند نمونه از آن ها را برای استفاده در ساختمان سازی انتخاب کرد.

دو نمونه از محصولاتی که بیش ترین کاربرد را دارند، ترموود و چوب پلاست هستند که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده اند که باید گفت ترموود طبیعی و چوب پلاست مصنوعی است.

گروه صنعتی رسپینا چوب راشین (رسپیناوود) قصد دارد در این مقاله پس از آشنایی شما با این دو محصول به بیان تفاوت های آن ها بپردازد تا به این ترتیب فرآیند انتخاب برای شما ساده تر شود. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با ترموود و چوب پلاست

همان طور که گفته شد ترموود و چوب پلاست جزو پر کاربرد ترین مصالحی هستند که در معماری نوین مورد استفاده قرار می گیرند و می توان با استفاده از آن ها ساختمان ها و فضاهای شیک و مدرنی ساخت. در این جا برای آشنایی شما با این دو محصول به ارائه تعریف مختصری از آن ها می پردازیم.

  • ترموود چیست؟

منظور از ترموود چوب های طبیعی فرآوری شده ای است که با استفاده از مکانیزم های حرارتی پیشرفته و در شرایط خاصی ساخته می شوند. این نوع چوب ها از درختان مخصوصی تهیه می شوند و دارای انواع ایرانی و فنلاندی هستند که نمونه های ساخته شده از چوب های فنلاندی کیفیت بالاتری دارند.

چوب های ترموود به دلیل شرایط خاصی که در آن تولید می شوند در مقایسه با سایر انواع چوب دارای استحکام و ماندگاری بیشتری هستند و جزو چوب های با دوام محسوب می شوند.

  • چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست همان طور که از نام آن مشخص است از ترکیب چوب و پلاستیک ساخته می شود. به این صورت که این این محصول صنعتی با استفاده از الیاف چوب و ترکیب آن با پلاستیک های بازیافتی برخی مواد دیگر تولید می شود و به همین دلیل به نحوی طراحی می شود که ظاهری شبیه به چوب های طبیعی دارد. به همین جهت به آن چوب پلاستیک یا PVC نیز گفته می شود.

شاید به این موضوع فکر کرده باشید که چرا در اغلب مواقع نام ترموود و چوب پلاست در کنار هم بیان می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این موضوع می تواند به خاطر وجود ویژگی های مشترک متعدد بین آن ها و برخی استفاده های مشترک از آن ها باشد که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم.

عکس تفاوت های چوب پلاست با چوب ترمو+مزایا و هزینه آن ها

کاربردهای ترموود و چوب پلاست

دامنه کاربردهای ترموود و چوب پلاست بسیار گسترده است و به طور کلی می توان گفت که این دو محصول را می توان از طراحی نما تا دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار داد.

به عبارت دیگر ترموود و چوب پلاست برای طراحی نما، دکوراسیون داخلی، محوطه سازی و به طور کلی برای معماری ساختمان کاربردهای فراوانی دارند.

قبل از این که کاربردهای مختلف این دو محصول را بیان کنیم بهتر است به ذکر این موضوع نیز بپردازیم که این محصولات بر اساس کاربردی که دارند از فرمول های مختلف برای تولید و ساخت آن ها استفاده می شود.

به عنوان مثال: ترموود یا چوب پلاست هایی که برای نما استفاده می شوند در مقایسه با نمونه هایی که برای دکوراسیون داخلی استفاده می شوند، دارای ویژگی و کیفیت های متفاوتی هستند. به طور کلی برخی از مهم ترین کاربردهای ترموود و چوب پلاست عبارتند از:

  • استفاده از چوب پلاست برای ساخت بالکن
  • ساخت نیمکت از جنس چوب پلاست برای پارک ها و فضای باز
  • استفاده از چوب پلاست برای آلاچیق
  • استفاده از چوب پلاست برای ساخت کمد
  • استفاده از چوب پلاست برای ساخت فلاورباکس (گلدان های چوبی)
  • ساخت چهارچوب با استفاده از چوب پلاست
  • استفاده از چوب پلاست در حیاط
  • ساخت حفاظ برای ساختمان با استفاده از چوب پلاست
  • استفاده از ترموود برای ساخت روف گاردن یا بام باغ
  • استفاده از ترموود برای نمای ساختمان
  • استفاده از ترموود برای طراحی داخلی
  • و …

ویژگی ها و مزایای ترموود و چوب پلاست

ترموود و چوب پلاست دارای مزایا و ویژگی های مشترکی هستند که توانسته تا حد زیادی باعث شباهت این دو محصول به هم شود. در این قسمت به بیان مزایا و ویژگی های مشترک این دو محصول می پردازیم که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • وزن کم و سبکی : یکی از مشخصات و ویژگی های چوب پلاست و ترموود سبک بودن و وزن کم آن ها است. این موضوع باعث شده تا در مقایسه با مصالح دیگر برتری داشته باشند و انتقال و جا به جایی آن ها آسان باشد.
  • داشتن مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش : از دیگر ویژگی های مهمی که می توان آن را به عنوان مزیت اصلی این دو نوع محصول نیز بر شمرد، داشتن مقاومت بالای ترموود و چوب پلاست در برابر حرارت و حتی بروز آتش سوزی است. به عبارت دیگر می توان گفت این محصولات کند سوز و ضد حریق هستند و در مواجهه با آتش دچار آسیب نمی شوند.
  • مقاومت در برابر رطوبت : یکی از ویژگی های برجسته چوب پلاست و ترموود مقاومت بسیار بالای آن ها در برابر آب و رطوبت است که باعث شده بتوان از آن ها در نواحی مرطوب و قسمت هایی از ساختمان که در معرض آب و رطوبت قرار دارند، مانند: استخر، نما و … با خیال آسوده استفاده کرد.
  • مقاومت در برابر شرایط جوی مختلف : از دیگر ویژگی های مهم ترموود و چوب پلاست که باعث رونق استفاده از آن ها شده، داشتن مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف آب و هوایی است که این امکان را فراهم می کند تا بتوان آن ها در تمامی مناطق کشور مورد استفاده قرار داد.
  • قابلیت عایق صدا : یکی از موضوعاتی که امروزه در زندگی شهری اهمیت زیادی دارد، دوری از سر و صدا و آلودگی های صوتی بیرون از منزل است و داشتن آرامش موضوع مهمی است. از آن جایی که ترموود و چوب پلاست عایق خوبی در برابر صدا هستند، استفاده از آن ها در ساختمان سازی می تواند محیط آرام و ساکتی را برای شما فراهم کند.
  • مقاوم در برابر نفوذ حشرات و قارچ ها : چوب پلاست و ترموود هر دو در برابر نفوذ حشرات موذی و موریانه ها و همچنین در برابر انواع قارچ ها مقاومت بالایی دارند که این موضوع خود باعث افزایش طول عمر آن ها می شود.

عکس تفاوت های چوب پلاست با چوب ترمو+مزایا و هزینه آن ها

اجرای ترموود بهتر است یا چوب پلاست؟

زمانی که می خواهیم در رابطه با انتخاب یکی از این دو محصول ترموود و چوب پلاست صحبت کنیم، بدون شک باید به بیان ویژگی هایی بپردازیم که منحصر به فرد هر محصول است و تفاوت های  آن ها با یکدیگر را بیان کنیم تا از این طریق بتوانیم مقایسه درستی از آن ها داشته باشیم.

به طور کلی می توان اصلی ترین ویژگی و مزیت چوب پلاست را دوست دار محیط زیست بودن آن بیان کرد. این محصول همان طور که گفته شد از ترکیب الیاف چوب و پلاستیک های بازیافتی ساخته می شود و به جای این که پلاستیک های بازیافتی در طبیعت رها شوند یا با سوزاندن آن ها محیط آلوده شود، با چوب ترکیب شده و به یک محصول پر کاربرد و پر طرفدار تبدیل می شوند.

از محصول حاصل می توان سال های سال استفاده کرد و در نهایت نیز مجدد آن را بازیافت نمود. این ویژگی برای طرفداران محیط زیست اهمیت بسیاری دارد.

در رابطه با ترموود نیز مهم ترین ویژگی و مزیت آن دوام و طبیعی بودن آن است. در حال حاضر نیز با وجود این که برخی طرفدار محیط زیست هستند ولی باز هم دوست ندارند که مصنوعات چوبی جایگزین مواد و محصولات طبیعی شوند.

به عبارت دیگر ترموود این قابلیت را دارد تا در عین زیبایی و داشتن ظاهر و بافت چوب، حس چوب را نیز به صورت تمام و کمال به مصرف کننده القا کند و در حال حاضر بهترین محصول در این زمینه محسوب می شود.

تفاوت های ترموود و چوب پلاست

موضوع دیگری که می توان به راحتی با استفاده از آن یکی از این دو محصول را برای ساخت و ساز انتخاب کرد بیان تفاوت های ترموود و چوب پلاست است. برای ارائه یک مقایسه بهتر تفاوت های ترموود و چوب پلاست را در جدول زیر بیان می کنیم.

تفاوت های ترموود و چوب پلاست
ترموود چوب پلاست
چوب های ترموود قابلیت رنگ آمیزی دارند و می توان آن ها را به رنگ دلخواه در آورد. در فرآیند ساخت چوب پلاست از رنگ استفاده می شود و به همین جهت دیگر قابل رنگ آمیزی مجدد نیست.
ترموود دارای وزن کمتری است و به همین جهت از آن به منظور سبک سازی ساختمان استفاده می شود. چوب پلاست در مقایسه با ترموود دارای وزن بیشتری است.
چوب ترموود دارای ضخامت، بافت و ساختار محکم تری است. امکان یخ زدگی و شکننده شدن چوب پلاست در زمستان و احتمال دفرمه شدن یا قیر مانند شدن آن در تابستان وجود دارد.
ترموود در شرایط جوی مختلف دچار انقباض و انبساط کمتری می شود. به طور کلی می توان گفت چوب پلاست ممکن است در گرما و سرما ( قرار گرفتن در شرایط جوی مختلف ) حالت طبیعی خود را از دست بدهد.

هزینه اجرای پروژه با ترموود کمتر است یا چوب پلاست ؟

موضوع دیگری که می توان در رابطه با این دو محصول پر کاربرد بیان کرد، هزینه های لازم برای اجرای پروژه با ترموود و چوب پلاست است.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که قیمت چوب پلاست و ترموود با توجه به کاربردی که دارند متفاوت خواهد بود، به این معنی که هزینه ترموود مورد استفاده برای نما با ترموود مورد استفاده برای دکوراسیون داخلی یا محوطه سازی یکسان نیست.

اما به طور کلی می توان گفت عوامل مختلفی مانند: نوع پروژه، ابعاد آن، نوع طراحی، محل اجرای پروژه، نوع زیر سازی مورد استفاده و از همه مهم تر نوع خود چوب ترموود یا چوب پلاستی که مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله مواردی هستند که می توانند روی هزینه های مربوطه به نصب موثر باشند.

برای مشاوره رایگان و استعلام هزینه قیمت ترمووود یا قیمت چوب پلاست با شماره 09122244128 تماس حاصل کنید. جهت دیدن نمونه کار بیشتر به سایت respinawood.info مراجعه کنید

بهترین روش برای نصب ترموود و چوب پلاست

یکی از موضوعاتی که هنگام نصب ترموود و چوب پلاست باید به آن توجه شود، تمیز کردن و گند زدایی کردن سطح زیر کار است تا به این ترتیب جلوی رشد گیاهان و تولید قارچ ها گرفته شود.

به این ترتیب نه تنها از بروز هر گونه مشکل برای ترموود و چوب پلاست جلوگیری می شود بلکه باعث افزایش طول عمر آن نیز خواهد شد.

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مقاله بیان شد می توان گفت که ترموود و چوب پلاست دو محصول پر کاربرد در ساخت و ساز محسوب می شوند که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند و با استفاده از آن ها می توان محیط زیباتر و جذاب تری را ساخت.

در این مقاله در رابطه با مزایا و کاربردهای مربوط به هر کدام و تفاوت های ترموود و چوب پلاست صحبت کردیم تا با استفاده از این اطلاعات ارائه شده بتوانید انتخاب بهتر و صحیحی داشته باشید و با توجه به نیاز و بودجه ای که در اختیار دارید محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

البته باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تهیه این محصولات از شرکت ها و تولید کنندگان معتبر در کیفیت و قیمت تمام شده محصول تاثیر بسزایی دارد که باید حتما مد نظر قرار گیرد.