آموزش رویت

ساختمانچی

طراحی حیاط سرسبز و شگفت انگیز برای خانه ای مدرن که حس آرامش را برای شما ایجاد می نماید از اصلی ترین موارد معماری و طراحی خانه ویلایی می باشد. فضاهایی شبیه باغ های سرسبز و به رنگ بوی طبیعت که چشم انداز اتاق های داخلی خانه هستند.

در این قسمت تصاویر حیاط هایی زیبا از ایرانی گرفته تا جنوب آمریکا و اسپانیا و شرق آسیا برای شما به نمایش گذاشته شده است. تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

طراحی حیاط، مدرن یا سنتی؟

این که از چه سبک طراحی به منظور زیباسازی حیاط خود بهره ببرید کاملا به سلیقه شخصی و البته بودجه در دسترس شما بستگی دارد. شما می توانید حیاط خانه خود را با سبک های سنتی و ایرانی تزیین کنید یا این که از المان های مدرن و امروزی به این منظور استفاده نمایید.

اما تجربه ثابت کرده است که تلفیق این دو سبک نتیجه ای به مراتب بهتر و زیباتر را خلق می کند. شما می توانید المان های سنتی را با مدرنیته ترکیب کرده و نمایی چشمگیر و جذاب را در محوطه بیرونی خانه خود بوجود آورید.

در طراحی حیاط از قرینه سازی استفاده کنیم یا خیر؟

در بسیاری از طرح های حیاط هایی که تاکنون اجرا شده، از اصل قرینه سازی استفاده شده است. درواقع قرینه سازی نوعی از طراحی ویلا به شمار می آید که در دهه های قبل به وفور مورد استقبال مردم قرار می گرفت.

استفاده از گلدان، نیمکت، بلوک چینی و … به صورت قرینه از جمله کارهایی بود که در این سبک استفاده می شد. اما امروزه در طراحی های مدرن، فارغ از شکل و ابعاد حیاط، از ایجاد قرینگی جلوگیری می شود.

حیاط زیبا

طراحی حیاط ایرانی

در طراحی حیاط های ایرانی معمولا نظم حرف اول را می زند. به همین منظور لازم است که پیش از انتخاب المان های گوناگون و جایگذاری آن ها، هر بخش از حیاط را به خوبی سازماندهی و مشخص کنید.

استفاده از اصول قرینه سازی

قرینه سازی و استفاده از المان هایی که با یکدیگر تناسب دارند معمولا در حیاط های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند. نظم و هماهنگی مهم ترین شاخصه حیاط های ایرانی محسوب می شود پس بهتر است از وسایلی که سبب آشفتگی حیاط می شوند، جلوگیری کنید. ریتم قرار گیری المان های در حیاط ایرانی باید به نحوی باشد که با محیط سازگار و هماهنگی پیدا کند.

ایجاد نقطه کانونی در حیاط

یکی از نکات مهم در طراحی حیاط ایرانی انتخاب محلی با عنوان نقطه کانونی می باشد. در این محل شاخص ترین اجزاء قرار می گیرد و معمولا محلی است که بیشترین توجه و نگاه را به سمت خود جلب می کند.

حیاط کوچک

ساخت باغچه

در حیاط های ایرانی معمولا از باغچه هایی با اشکال منظم و هندسی استفاده می شود. باغچه های ایرانی عموما مربعی یا مستطیلی شکل می باشند و از قاب بندی های اصولی برخورداند. برای پرورش گیاهان در باغچه می توانید از درخت بید، کاج یا سرو استفاده نمایید.

ساخت باغچه

استفاده از تخت و صندلی

تخت های بزرگ و پشتی های پر نقش و نگار بهترین المانی هستند که در طراحی های کلاسیک و کهن ایرانی مورد توجه قرار می گیرند. پشتی هایی به رنگ لاکی یا قهوه ای می تواند در تناسب با رنگ چوب صندلی ها هارمونی جذابی ایجاد نماید و سبب دلنشین تر شدن فضا گردد.

عکس حیاط

ساخت حوض یا استخر

حوض از دیگر نمادهای خانه های ایرانی محسوب می شود و عدم وجود آن، می تواند خلا بزرگی در طراحی حیاط اصیل ایرانی ایجاد نماید.

بخوانید!  جذاب ترین ایده های طراحی باغ ویلا کوچک

در حیاط های ایرانی معمولا از حوض هایی با اشکال دایره ای، مربعی یا مستطیلی استفاده می شود. اطراف این حوض ها را گلدان های گل زیبایی تزیین کرده و داخل حوض ماهی های کوچکی در حال جنب و جوش می باشند.

اگر طراحی حیاط شما کمی امروزی تر است و فضای بیشتری در اختیار دارید، می توانید به جای حوض از استخر استفاده نمایید. استخرها نمایی مدرن و لوکس به خانه شما می بخشند و ارزش ساختمان شما را دوچندان می نمایند.

استخر در حیاط

طراحی و ساخت کف حیاط

مصالحی که به عنوان کفپوش حیاط مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و از زیبایی زیادی برخوردار باشند.

از جمله مصالحی که در ساخت کف حیاط مورد استفاده قرار می گیرد بتن می باشد. بتن متریالی بسیار متحکم و مقاوم بوده و از طول عمر بالایی برخوردار می باشد. استفاده از طرح و مدل های مختلف کفپوش بتنی کاملا به سلیقه شما و سبک طراحی حیاط بستگی دارد.

ساخت حیاط

شن و سنگ ریزه از دیگر متریالی هستند که به عنوان کفپوش حیاط می توان از آن ها استفاده نمود. این مصالح به منظور پوشش حیاط هایی که دارای فضایی ناهموار می باشند بسیار مناسب است و به راحتی می توان با استفاده از شن و سنگ ریزه، فضایی یکپارچه را بوجود آورد.

آجر دیگر مصالحی است که در حیاط های سنتی و به سبک قدیمی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

استفاده از آجر در کنار مصالح کلاسیک مانند چوب می تواند جلوه ای خوشایند به محیط ببخشد و فضایی دلنشین را بوجود آورد.

حیاط زیبا

موزائیک نوعی دیگر از کفپوش است که می توان از آن هم در محیط های خارجی و هم در محیط های داخلی استفاده نمود.

واش بتن نوعی موزائیک شسته است که از زیبایی زیادی برخوردار بوده و می توان از آن برای کفپوش حیاط استفاده نمود.

حیاط داخلی

امروزه در طراحی کفپوش حیاط های مدرن از چوب نیز استفاده می شود. چوبی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد باید در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار باشد و در دراز مدت آسیبی نبیند.

بخوانید!  جذاب ترین ایده های طراحی باغ ویلا کوچک

ترمووود از جمله چوب هایی است که معمولا به این منظور استفاده می شود. چوب های ترمو از مقاومت مکانیکی بسیار بالایی برخوردار بوده و علاوه بر کفپوش، برای تزیین دیوارهای حیاط نیز می توان از آن ها استفاده نمود.

حیاط مدرن

طراحی حیاط مدرن و زیبا

  • ابتدا باید با یک تیم طراحی حیاط مشورت نمایید تا حیاط را بررسی نمایند و طرحی سه بعدی برای آن حاضر کنند.
  • ساخت کفپوش و ایجاد فضای سبز اولین اقداماتی است که در طراحی حیاط باید مورد توجه قرار گیرد.
حیاط مدرن و زیبا
  •  باغچه ها باید در طرح و شکل بررسی شده ساخته شوند و رنگ آمیزی و طرح های حاشیه ای آن ها به خوبی اجرا گردد.
  • انتخاب گیاهان و درختان در درجه بعدی اهمیت پیدا می کند. اگر از فضای وسیعی برخوردار هستید می توانید از درختانی مانند راش، بید، سرو یا چنار استفاده نمایید.
طراحی حیاط
  • اگر حیاط شما گنجایش ساخت باغچه را ندارد، از گلدان هایی با ابعاد گوناگون استفاده نمایید.
  • به منظور محوطه سازی حیاط می توانید از نورپردازی های مختلف، آلاچیق، آبنما، مبلمان، باربیکیو، استخر یا حوض، میز و صندلی، شومینه بیرونی و … استفاده نمایید.
حیاط شیک
  •  استخر، آبنما و یا جوی کوچک در حیاط می تواند فضا را به زیبایی بیاراید و آن را محیطی دلنشین و آرام تبدیل نماید.
  •  آلاچیق از جمله المان هایی است که حیاط شما را به طرز شگفت انگیزی زیبا و مدرن جلوه می دهد.
  •  در نورپردازی حیاط می توانید از چراغ های پایه دار بلند در ورودی ها و کناره های دیوارها و یا مسیرهای سنگی استفاده نمایید.
  •  استفاده از تاب و هاموک نیز می تواند بر زیبایی محوطه حیاط شما بیافزاید.
  • انتخاب میز و صندلی و مبلمان برای حیاط کار بسیار حساسی می باشد، زیرا باید از المانی استفاده نمایید که در شرایط آب و هوایی مختلف مانند رطوبت، باران و نور خورشید مقاوم باشد و به راحتی خراب نشود.
عکس 50 عکس از طراحی حیاط های زیبا

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این عکس نوشته از ساختمانچی به خوبی با مراحل طراحی حیاط آشنا شده باشید. در انتها تعدادی ایده دیگر از طراحی زیباترین و مدرن ترین حیاط ها را برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم از دیدن آن ها لذت برده و جهت ایده گرفتن استفاده نمایید. در صورت تمایل نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

عکس 50 عکس از طراحی حیاط های زیبا
حیاط لاکچری
حیاط باصفا
حیاط مدرن زیبا
مدل حیاط
مدل حیاط مدرن
حیاط بزرگ
حیاط
عکس حیاط مدرن
حیاط داخلی خانه
حیاط مینیمال
حیاط ساده
حیاط خاص
حیاط ساده و زیبا
حیاط کوچک و زیبا
حیاط شیشه ای
مدل حیاط ساده
عکس حیاط زیبا
حیاط متصل به سالن
حیاط سرسبز
حیاط کوچک و سبز
حیاط سبک ژاپنی
عکس حیاط مدرن
حیاط کوچک و ساده
حیاط قشنگ
حیاط ساده با درخت زیبا
حیاط بزرگ و دلباز
حیاط دنج
حیاط سنتی
حیاط بسیار ساده و مدرن
حیاط بزرگ و لاکچری