آموزش رویت

ساختمانچی

مدلسازی اطلاعات ساختمان یا بیم BIM اصطلاح رایجی است که در زمینه آینده ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که مفهوم بیم برای اولین بار معرفی شد، در درجه اول معماران از این نرم افزار استفاده می کردند.

با استفاده از این روش، می توان مدل های سه بعدی از طراحی ساختمان را در کنار یکدیگر قرار داد. پس از طراحی، این مدل ها در اختیار سهامداران قرار می گیرد، تا به آن ها دهد بر روی چه پروژه ای سرمایه گذاری می کنند.

بیم ابزاری مهم در ساخت و ساز تلقی می شود. به واقع بیم یا مدل سازی اطلاعات ساختمان به چه معناست؟ در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان نکات بیشتر در این زمینه می پردازیم.

تاریخچه BIM

اگر چه مدلسازی اطلاعات ساختمان با این نام و عنوان از اوایل دهه 1990 میلادی آغاز شد، اما پیشینه این عبارت به سال 1970 بر می گردد.

در آن زمان اگر چه عنوان BIM وجود نداشت، اما در سال 1980 مدل تولید ساختمان در امریکا و مدل اطلاعات محصولات در اروپا مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن با ترکیب این دو مفهوم، BIM به وجود آمد.

بیم یا مدل سازی اطلاعات ساختمان به چه معناست؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان راهی برای نمایش پیش‌ساخته ساختمان ها، صنایع و جاده ها می باشد. به بیانی دیگر بیم را می توان فرآیندی از تولید و مدیریت بازنماهای دیجیتالی از خصوصیات فیزیکی و عملکردی ساختمان در نظر گرفت.

این بدان معناست که در مدل سازی اطلاعات ساختمانی تنها مدل سه بعدی نشان داده نمی شود، بلکه به بررسی مصالحی که در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد نیز پرداخته می شود.

با استفاده از روش بیم، کاربران می توانند با فرآیند چگونگی ساخت یک ساختمان در مقطع های زمانی متفاوت آشنا شوند. هم چنین استفاده از یک مدل رایانه ای بارها از طراحی بر روی کاغذ آسان تر می باشد.

هدف از انجام این کار افزایش انسجام در مرحله اولیه طراحی یک پروژه ساختمانی است که روند ساخت و ساز را ساده می کند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان در ساخت و ساز

استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان به واسطه معماران و مهندسان در مراحل اولیه طراحی صورت می گیرد. حال سوال این جاست که استفاده از بیم در ساختمان سازی به چه شکل صورت می گیرد؟

مدلسازی اطلاعات ساختمان نمایی دیجیتال با کیفیت بالا از ساختمان ارائه می دهد. از این نمایه دیجیتالی می توان برای پیش بینی نمای کلی ساختمان، تخمین هزینه ها و برنامه ریزی ساخت و ساز استفاده کرد.

همچنین در این روش قابلیت پیش بینی مشکلات موجود در پروژه قبل از ایجاد هرگونه مشکلی وجود دارد. مدل سازی اطلاعات ساختمانی تکنیک و مجموعه ای از برنامه های نرم افزاری است که به دلیل مزیت های آن، در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از BIM چیست؟

مزیت های قابل توجهی وجود دارند که  استفاده از BIM را کاملا توجیه می کنند. همچنین استفاده از نرم افزارهای 3 بعدی بیم که در همه سیستم ها به راحتی قابل دسترسی هستند، دلیل دیگری برای بکار بردن BIM می باشد.

تبادل داده ها در طول عمر پروژه که موجب افزایش بهره وری می شود

مدیریت، استفاده و اشتراک گذاری داده های دیجیتال نسبت به ارقام روی کاغذ بسیار آسان تر است به ویژه زمانی که طرف های مختلف طراح، پیمانکار و سایر عوامل در حال کار روی پروژه هستند. به اشتراک گذاشتن داده ها بین طرفین اگر در یک قالب دیجیتالی استاندارد باشد کار را آسان تر می کند. برخی مطالعات نشان می دهند که BIM می تواند موجب ارتقا 20 تا 25 درصدی بهره وری شود.

اطلاعات بهتر که منجر به کاهش خطاها می شود

نرم افزار BIM غالباً برای تشخیص خطاها، ایجاد می شود و به شما برای فهم اشتباهات اساسی در همان مراحل اولیه کمک می کند. همچنین، پیوند بین داده های غیر گرافیکی و گرافیکی، نیاز به کپی کردن داده‌ها و خطاهای ناشی از آن را کاهش می دهد.

ارتباطات بهتر که منجر به بهبود نتایج  مطلوب مشتری می شود

فرایند BIM نیازهای مشتری را در هر مرحله در نظر می گیرد. اطلاعات مورد نیاز کارفرما در هر مرحله (EIR) با توجه به اطلاعاتی که مشتری از تیم طراح و پیمانکار انتظار دارد، تعیین می شود. این باعث می شود تیم در طول پروژه متمرکز شود و رضایت مشتری را تضمین کند.

مدلسازی اطلاعات ساختمان این امکان را فراهم می سازد تا هر زمانی که نیاز به تغییر در پروژه ای باشد، اطلاعات گرافیکی به روز شوند، به طوری که همه همکاران یک پروژه فوراً برنامه های به روز را مشاهده کنند.

با گذشت زمان، مشتری های بیشتر و بیشتری از به کاربردن BIM در پروژه هایشان استقبال می کنند. ارائه مدل سه بعدی و ماهیت پروسه ی مدلسازی اطلاعات ساختمان برای مشتریان جذاب است بنابراین با کاهش خطاها و سعی در برآوردن خواسته های مشتری، شرکت های کوچک نیز توان رقابت با کمپانی های بزرگ را خواهند داشت.

هر روز لزوم بیشتری برای کاربرد مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM احساس می شود. پس با استفاده از این روش می توان یک قدم جلوتر بود و پیش از این که استفاده از این متد یک ضرورت است و همه گیر شود، آینده بیزنس شما تضمین خواهد شد.

بیم

اهمیت استفاده از روش مدلسازی اطلاعات ساختمان

از دید یک پیمانکار که مستقیما درگیر انجام پروژه نیست، ممکن است استفاده از روش مدلسازی اطلاعات ساختمانی، کمی غیر عادی به نظر آید. استفاده از این روش سبب می شود قبل از شروع پروژه، پیمانکار به طور واضح با هر آن چه که در طول پروژه باید انجام دهد، آشنایی داشته باشد.

بیم این فرصت را با پیمانکار و اعضای تیم ساختمانی به اشتراک می گذارد که هرگونه اشکال و ناهماهنگی ممکن را شناسایی کند و در اختیار تیم مدیریت قرار دهد.

مدلسازی اطلاعات ساختمانی، یک مرز جدید

مدل سازی اطلاعات ساختمانی، به تمامی صنایع امکان شرکت در فرآیند مدیریت ساختمان را می دهد. روش بیم، این امکان را برای صاحبان ساختمان فراهم می کند که قبل از افزایش قیمت ها، با چگونگی عملکرد اطلاعات و برنامه ریزی نگهداری و کارهای تعمیراتی آشنایی پیدا کنند.

استفاده از این روش، برنامه زمانی مناسب و برآورد هزینه های بهتری را فراهم می کنند. بیم این امکان را برای پیمانکاران فرعی فراهم می کند که ورودی های لازم را در مرحله طراحی و برنامه ریزی برای کمک به کاهش ریسک های احتمالی شناسایی کنند.

مدل سازی اطلاعات ساختمانی می تواند به پیش برد عملیات ساخت و ساز، کاهش هرگونه خطا و افزایش سود کمک کند. این امر می تواند باعث ایجاد تحول در مدیریت پروژه و ساختمان شود. این مدل های چهاربعدی، آینده عملیات ساختمانی و ساخت و ساز می باشند.

نرم افزارهای BIM

برای دستیابی به مفهوم درستی از مدلسازی اطلاعات ساختمان نرم افزارهای زیادی به کاربرده می شوند. این نرم افزارها در گروه های نرم افزارهای معماری، سازه، تاسیسات، نرم افزارهای شبیه سازی، برآورد و آنالیز و دیگر گروه ها قرار می گیرند و در مراحل مختلف BIM استفاده می شوند.

گام های BIM

برای پیشبرد مدلسازی اطلاعات پروژه در قدم اول لازم است تا درک صحیحی از لزوم به کاربردن BIM ایجاد شود و پس از این مرحله نرم افزار های مناسب انتخاب شوند.

سپس می بایست تا اهداف پروژه مشخص شود و افراد تیم در مورد مراحل کار توجیه شوند و این مدلسازی را آموزش ببینند و در نهایت با توجه به نیاز بازار و صنعت ساختمان، BIM این امکان را فراهم می سازد که اعضای تیم روند اجرای پروژه را زیر نظر داشته باشند.

نقش BIM در صنعت ساختمان

با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان، بهره وری در پروژه افزایش می یابد و خطاها کم می شوند. این مدل سازی باعث می شود که مدیریت مراحل پروژه بهتر و دقیق تر انجام می شود و بنابراین پیشرفت مراحل آن کارآمدتر باشد.

چه کسانی باید BIM را به کار برند؟

اگرچه مدلسازی اطلاعات ساختمان برای طراحان و پیمانکاران بسیار کابردی است؛ اما این موضوع به معنی این نیست که BIM فقط برای استفاده پیمانکاران است. ماهیت BIM به این مفهوم است که بسیاری از بیزنس ها می توانند از این متد استفاده کنند و نرم افزارهای مختلف را راه اندازی نمایند.

BIM صنعت ساخت و ساز را تغییر می دهد و بر کل این زنجیره تأثیر می گذارد. برای بهره وری حداکثری از BIM ، تمام طرف های درگیر باید به مدل دسترسی داشته باشند.

این مدل پس از اتمام ساخت و ساز می تواند به صاحب ساختمان ارائه شود، بنابراین صاحب ساختمان می تواند همچنان از مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM برای نگهداری ساختمان، افزایش راندمان و کاهش ضایعات استفاده کند.

کلام پایانی

همانطور که گفتیم، مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM امروزه  تغییرات بسیاری در صنعت ساخت و ساز جهان ایجاد کرده است. در حال حاضر در بیشتر پروژه های عظیمی که در سرتاسر جهان اجرا می شوند از مدلسازی اطلاعات ساختمان بهره برده می شود. اگر چه BIM را می توان برای پروژه های کوچک نیز به کار برد.

در این متن با اصول پایه ای که زمینه این پروسه پر اهمیت را ایجاد می کنند آشنا شدید و نحوه استفاده از BIM در پروژه هایتان را آموختید. امیدواریم اطلاعات موردنیاز خود را کسب کرده باشید. در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

BIM مخفف چیست؟

BIM مخفف عبارت Building Information Modeling می باشد.

هدف از مدل سازی اطلاعات ساختمان چیست؟

با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان می توان به مدل های سه بعدی از طراحی ساختمان دسترسی پیدا کرد.

مزایای استفاده از روش بیم در طراحی ساختمان چیست؟

استفاده از روش بیم در طراحی ساختمان می تواند برآورد دقیق تری از هزینه ها ارائه دهد.
با استفاده از این روش می توان مدت زمان ساخت را تخمین زد.
روش بیم می تواند هرگونه ناهماهنگی ها را قبل از شروع به اجرای ساخت پیش بینی و برطرف کند.