آموزش رویت

ساختمانچی

بلوک سبک به دلیل مزایای فوق العاده ای که نسبت به سایر بلوک ها دارد، امروزه طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و در اغلب پروژه های ساختمانی با کاربری تجاری، صنعتی، مسکونی و… استفاده می شود.

اگر در صنعت ساختمان فعالیت می کنید، حتما اسم بلوک سبک سیپورکس یا هبلکس و مزایای آن به گوشتان خورده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید ساختمان های بزرگ همچون برج الهیه، برج جهان کودک، هتل ایران مال، هتل اسپیناس و… از چه بلوکی استفاده کردند؟!!

در اکثر پروژه های ساختمانی فارغ از بزرگ یا کوچک بودن پروژه و نوع کاربری آن فاکتورهای مهمی وجود دارد که رعایت آن در امر ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است. از جمله این فاکتورها رعایت استانداردهای لازم مطابق با قوانین و اصول ساختمان سازی است.

بلوک سبک

  • بلوک‌ های ساختمانی در سه نوع بلوک سبک، بلوک نیمه‌ سبک و بلوک سنگین وجود دارند.
  • بلوک سبک همانطور که از نام آن مشخص است، دارای وزن کمتری نسبت به سایر بلوک هاست.
  • استفاده از بلوک های سبک در ساختمان باعث می شود که وزن بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند و مقاومت ساختمان نیز افزایش یابد.
  • در واقع بلوک های سبک متخلخلی هستند که از مقدار زیادی هوا در ساختار خود دارند.

انواع بلوک سبک

بلوک های زیر همگی از نوع بلوک سبک هستند:

بلوک سبک سیپورکس بهترین بلوک

بلوک سیپورکس

بلوک سیپورکس یک نوع بلوک سبک ساختمانی محسوب می شود که انبوه سازان، بیمارستان، هتل ها، مدارس و… بسیارمناسب است.

دیوارهای ساخته شده با بلوک های سیپورکس حدود 3 تا 4 برابر سبک تر از آجرهای سنتی قدیمی است. سرعت اجرای بالای بلوک سبک سیپورکس در مقایسه با بلوک سیمانی از امتیازات ویژه سیپورکس است. هر 6 بلوک سیپورکس معادل 16 بلوک سیمانی است.

اگر از بلوک سیپورکس در ساختمان سازی استفاده کنید، نیازی به خرید مصالح ساختمانی دیگر مثل سیمان، شن، ماسه و… ندارید.

تنها با استفاده از بلوک سبک سیپورکس و چسب سیپورکس می توانید بلوک چینی در دیوارهای غیر باربر را انجام دهید. چون ملات ماسه و سیمان، گچ و خاک و… حذف می شود، روشی اقتصادی و مقرون به صرفه است.

سیپورکس همان برند برتر برای انتخاب بهترین بلوک است. به بلوک سیپورکس، بلوک سبک بتنی، بلوک aac (AAC مخفف بتن هوادار اتوکلاو شده Autoclaved Aerated Concrete ) هم گفته می شود.

مقاومت بالای بلوک سیپورکس در برابر زلزله

مهم ترین اصل، بحث مقاومت ساختمان یا سازه است که اهمیت خیلی زیادی در صنعت ساختمان سازی دارد. بلوک سیپورکس به علت توپر بودن و آزمایش های فراوانی که در امر زلزله از آن گرفته شده، ثابت کرده که مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد.

پس به همین دلیل هنگام وقوع رخدادهای طبیعی مانند زلزله بهترین انتخاب، بلوک سبک سیپورکس است که مانع از صدمات و خسارت می شود.

عایق بودن بلوک سبک سیپورکس

بلوک سبک سیپورکس با فناوری جدید در دستگاه اتوکلاو در فشار و دمای بالا پخته می شود. به دلیل قرارگیری بلوک در فشار بالا مقاومت آن نیز افزایش یافته است.

بلوک aac عایق حرارت (عایق حریق) است و استقامت حرارتی آن به دمای بالای 1600 درجه می رسد. یعنی اگر در معرض مستقیم حرارت باشد، تا بالای 6 ساعت مقاوم است.

علاوه بر این که بلوک aac عایق حریق است، عایق صوت یا صدا هم می باشد و به دلیل این که سلول های هوا در آن وجود دارد، مقاومت بالایی در برابر صوت دارد و مانع از عبور صدا می شود.

همچنین بلوک اتوکلاوشده aac در برابر رطوبت مقاوم است و اگر آن را در آب قرار دهید خواهید دید که شناور روی آب باقی می ماند و بعد از مدت زمانی فقط سطح روی بلوک نمدار می شود و به مرکز آن آب نفوذ نمی کند. به همین دلیل می توان از این بلوک اتوکلاو در مناطق شرجی استفاده نمود.

حمل و نقل و هزینه کمتر با بلوک سبک سیپورکس

حمل و نقل کمتر با بلوک سبک سیپورکس

بلوک سبک سیپورکس aac در اندازه و سایزهای متنوع وجود دارد که متناسب با نیاز خود می توانید آن را انتخاب کنید. با این اوصاف اگر سایز دیگری مدنظرتان بود، می توانید به راحتی با اره برقی سیپورکس یا اره های دستی آن را برش دهید.

همانطور که اشاره کردیم، بلوک سیپورکس نسبت به بلوک سیمانی، آجر سفالی و… اندازه بزرگتری دارد و از نظر حمل و نقل مزیت محسوب می شود. چون تعداد بیشتری بلوک را می توان حمل کرد که باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و کاهش تعداد دفعات جابجایی می شود.

استفاده از آن هزینه های عملیاتی را تا 40-30 درصد کاهش می دهد، به همین علت مقرون به صرفه است.

تفاوت بلوک هبلکس با بلوک سیپورکس

جالب است بدانید بلوک هبلکس نیز دقیقا مشابه بلوک سیپورکس است. یعنی تمام مزایا و ویژگی های بلوک aac را داراست.

تنها فرقی که بلوک هبلکس با سیپورکس دارد در نام برند تجاری آن است و هیچگونه تفاوت دیگری با هم ندارند. پس تفاوت هبلکس و سیپورکس تنها در نام برند آن می باشد و از نظر ساختار و ملات یکی هستند.

شرکت سازه سبک آرسام دارنده برند سیپورکس دارای سابقه طولانی در این صنعت بوده و می توان به کیفیت محصولات این شرکت اعتماد نمود.