آموزش رویت

ساختمانچی

بازسازی خانه امروزه بیش از پیش به یک ضرورت تبدیل شده است. وجود متریال های زیبا و چشم نواز همه ما را وسوسه می کند که یک خانه رویایی برای خود بسازیم. شاید بتوان گفت تنها عامل بازدارنده‌ای که ما را از فکر کردن به خانه مورد نظرمان باز می دارد، هزینه های بازسازی خانه است.

اما آیا در ذهن خود عددی متصور هستید؟ در این مقاله هدف ما این است که جزئیات مربوط به هزینه بازسازی خانه را به اطلاع شما برسانیم.

توجه فرمایید که این قیمت ها تا پایان سال 1401 معتبر هستند و برای محاسبه قیمت حدودی به روز کافیست این اعداد را با نرخ 60 درصد افزایش دهید. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

بازسازی خانه یک واژه بسیار کلی است. برای اینکه بتوانید هزینه های مربوط به بازسازی خانه را محاسبه کنید باید کمی ملموس‌تر و با جزئیات بیشتر بررسی خود را انجام دهید و این موارد را مد نظر داشته باشید:

  • قرار است کدام اجزای خانه را بازسازی کنید؟
  • قرار است از چه متریالی برای بازسازی خانه خود استفاده کنید؟

می توان گفت تقریبا با دانستن جواب دو سوال بالا می توان هزینه بازسازی را محاسبه نمود. اما در خصوص متریال، ذکر یک نکته خالی از لطف نیست و آن اینکه متریال های بازسازی ساختمان به دو دسته کلی متریال های اقتصادی و متریال های لوکس دسته بندی می شوند.

می توان گفت تقریبا قیمت متریال های لوکس 2 تا 2.5 برابر قیمت متریال‌های اقتصادی است. یک نکته دیگر که لازم است در نظر داشته باشید بحث دستمزد است. تقریبا بین 40 تا 60 درصد هزینه های بازسازی مربوط به دستمزد است. حال بیایید کمی در خصوص هزینه بازسازی برخی از اجزای خانه صحبت کنیم.

1- هزینه بازسازی آشپزخانه

در بحث قیمت بازسازی خانه تقریبا آشپزخانه مهم ترین قسمت است. بسته به اینکه قرار است کدام قسمت‌های آشپزخانه را بازسازی کنید، قیمت آن متفاوت است.

مثلاً اگر فقط قرار باشد کابینت و صفحه کابینت های خود را تعویض کنید، بسته به متراژ کابینت چیزی حدود 3 تا 5 میلیون تومان به ازای هر متر باید پرداخت کنید.

اگر قرار باشد علاوه بر تعویض کابینت، کاشی های بین کابینتی و کف آشپزخانه را بازسازی کنید، باید تقریباً بین 4 تا 6 میلیون تومان به ازای هر متر هزینه کنید.

اگر قرار باشد علاوه بر تعویض موارد گفته شده، سقف کاذب نصب کرده و تاسیسات مکانیکی و برقی خود را نیز تعویض کنید تقریبا بین 5 تا 7 میلیون تومان به ازای هر متر باید هزینه کنید. مثلا اگر آشپزخانه شما 10 متر باشد می‌توانید برای بازسازی آن چیزی بین 30 تا 70 میلیون تومان در نظر بگیرید.

2- هزینه بازسازی حمام و سرویس بهداشتی

بازسازی سرویس بهداشتی و حمام حتما با تخریب همراه است. تخریب تا جایی که به آجر برسد. به دلیل رطوبت در این دو مکان باید کف و دیوارها قیرگونی یا ایزوگام شوند. همچنین بحث تهویه در این دو مکان بسیار مهم است و به علت وجود رطوبت در حمام نصب هالوژن های ضد آب ضرورت دارد.

اگر به دنبال هزینه بازسازی سرویس بهداشتی و حمام هستید، می توانید تقریبا به ازای هر متر حدود 4.5 میلیون تومان در نظر بگیرید.

مثلا یک حمام و دستشویی 4 متری تقریبا 20 میلیون هزینه برای بازسازی نیاز دارد. این مبلغ برای تعویض کاشی ها، نصب دوش و سنگ توالت و …، اجرت و مصالح و سقف کاذب است.

عکس بازسازی خانه در سال 1401 چه قدر هزینه دارد؟

3- هزینه نقاشی ساختمان و کاغذ دیواری

یک بخش مهم دیگر برای بازسازی دیوارها و سقف هستند. دو انتخاب دارید. کاغذ دیواری و نقاشی. طبیعتا کاغذ دیواری حس چشم نوازتری به خانه می دهد ولی هزینه آن به مراتب بالاتر است.

اما یک پیشنهاد این است که از ترکیب کاغذ دیواری و نقاشی استفاده کنید. برای اینکه بتوانید یک برآورد قیمت از نقاشی و کاغذ دیواری داشته باشید ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

در سال 1401 حداکثر قیمت نقاشی به صورت تقریبی با رنگ روغن هر متر مربع 70 هزارتومان، رنگ پلاستیک هر متر مربع 60 هزارتومان، اکریلیک 70 هزارتومان مولتی کالر 75 هزارتومان و بلکا 70 هزارتومان برآورد می شود.

قیمت کاغذ دیواری وابسته به جنس، کشور سازنده و طرح آن دارد. اگر بخواهیم یک بازه قیمتی در نظر بگیریم، یک رول کاغذ دیواری بسته به تمام مواردی که بیان شد بین 200 هزار تا 18 میلیون تومان است. هزینه اجرای هر رول نیز تقریبا 50 هزارتومان در نظر گفته می شود.

4- قیمت بازسازی سقف کاذب

برای بازسازی سقف کاذب بهتر است آن را با گچ  رنگ بازسازی کنید. اگر از طرح و مدل سقف کاذب فعلی خود خسته شده اید باید به فکر تعویض آن باشید. سقف کاذب انواع مختلفی دارد که قیمت هر کدام بر این اساس مشخص می شود.

مثلا سقف کاذب کناف بر اساس اینکه چه نوع تایلی به کار رود تقریباً هر متر مربع آن 150 هزارتومان هزینه دارد. سقف کاذب PVC بر اساس مدل تقریبا 250 هزار تومان به ازای هر مترمربع هزینه دارد.

آسمان مجازی چیزی حدود 400 تا 800 هزارتومان به ازای هر متر مربع هزینه دارد. رابیتس اما کمی ارزان تر است و بین 70 تا 100 هزارتومان هزینه دارد.

5- هزینه بازسازی کف خانه

هزینه بازسازی کف بستگی به متریال استفاده شده دارد. کف خانه می تواند فضای داخلی خانه و یا فضای بیرون مثل تراس، حیاط و … باشد. بر این اساس کفپوش ها تقسیم بندی می شوند.

برای داخل خانه از سرامیک، پارکت، پی وی سی، سنگ اسلب و … استفاده شده و برای فضای های بیرون از مصالحی مثل کفپوش های پلیمری، واش بتن و انواع موزاییک ها استفاده می شود.

به صورت میانگین هزینه اجرای سرامیک بسته به کیفیت و نوع اجرا چیزی بین 300 تا 400 هزارتومان برای هر متر هزینه دارد. اگر تمایل به اجرای سنگ اسلب برای کف داشته باشید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

6- هزینه بازسازی درب و پنجره

معمولا امروزه پنجره های دو جداره نصب می شود. قیمت پنجره دو جداره ارتباط زیادی به مدل و برند دارد و توضیحات آن در این مقاله قابل گنجایش نیست.