آموزش رویت

ساختمانچی

از محبوب‌ترین انواع سقف‌های کاذب در میان سازندگان ساختمان‌ها، می‌توان به سقف رابیتس اشاره کرد. امروزه سقف‌های کاذب کاربردهای بسیاری در صنعت ساختمان‌سازی دارند. این مدل سقف‌ها علاوه بر اینکه نوعی عایق صدا هستند، وجود آن‌ها در یک ساختمان به سازندگان کمک می‌کند تا نگران لوله‌ها و تأسیساتی که از سقف واحدها و راهروهای ساختمان عبور می‌کنند، نباشند. چراکه سقف کاذب یک فضای توخالی ایجاد می‌کند که لوله‌ها و کابل‌های برق می‌توانند در آن قرار گیرند.

سقف رابیتس چیست؟

رابیتس در واقع ورق فولادی مشبکی است که در گچ‌بری‌های سقفی از آن استفاده می‌شود. به این دلیل که گچ‌ها به آن راحت‌تر می‌چسبند و تغییر شکل نمی‌دهند، در اصل نقش زیرسازی گچ‌کاری را ایفا می‌کنند و رابط گچ با سقف اصلی به شمار می‌روند.

رابیتس تورهای مشبک فولادی است که به هم بافته می‌شوند تا بتوان طرح‌های زیبایی را روی سقف پیاده نمود؛ برای مثال ناهمواری‌های زیبا، نورپردازی‌های خیره‌کننده در سقف و… در ساخت سقف رابیتس از زیرسازی نبشی و میلگرد استفاده می‌شود؛ به صورتی که این دو با جوشکاری به هم متصل می‌شوند.

تورهای مشبک فولادی مورد استفاده در سقف رابیتس

نام این سقف از تورهای گالوانیزه‌ای که در ساخت آن‌ها به کار می‌روند، گرفته شده است. امروزه استفاده از این محصول فولادی رواج زیادی یافته است.

انواع رابیتس مورد استفاده در سقف

راویز نام دیگر رابیتس است که به سه دسته بر اساس وزن، ستون و چشمه تقسیم‌بندی می‌شود:

  • تقسیم‌بندی بر اساس وزن

وزن رابیتس ارتباط مستقیمی با ضخامت آن دارد. بر اساس کاربردهای مختلف، ضخامت آن‌ها متفاوت است. از سوی دیگر، وزن بر قیمت رابیتس و در نهایت بر روی سقف رابیتس مؤثر است. برای مثال بسته‌های رابیتس بر اساس وزن به چهار نوع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • سبک (650 گرم، 830 گرم، 860 گرم)
  • نیمه سنگین (780 گرم، 830 گرم، 860 گرم)
  • سنگین (870 گرم و 1 کیلو)
  • فوق سنگین (900 گرم و 1080 گرم)

همانطور که گفته شد قیمت این محصول فولادی رابطه مستقیمی با وزن آن دارد. برای مشاهده قیمت رابیتس:

https://ahanonline.com/product-category/میلگرد/مش-و-رابیتس/رابیتس/

در وزن‌ها و برندهای مختلف می‌توانید بر روی لینک بالا کلیک کنید.

  • تقسیم‌بندی بر اساس ستون

هرچه تعداد ستون‌ها بیشتر باشد، کیفیت بهتر و کاربردهای متفاوتی را نیز می‌توان انتظار داشت. رابیتس بر اساس ستون در انواع زیر ساخته می‌شود:

  • 9 ستونه (650 گرمی، 780 گرمی، 870 گرمی و 900 گرمی)
  • 11 ستونه (830 گرمی)
  • 13 ستونه (860 گرمی، 1 کیلویی و 1080 گرمی)
  • 17 ستونه

لازم به ذکر است که هنگام خرید، باید به نوع پروژه خود توجه و بر اساس نیازتان خرید کنید. دلیل نمی‌شود به خاطر کیفیت بالاتر رابیتس‌های با تعداد ستون بیشتر را به کار ببرید؛ چراکه در این صورت وزن آن نیز افزایش خواهد یافت و کار با آن سخت‌تر خواهد بود. برای مثال از نوع 13 ستونه برای نمای ساختمان و یا سقف‌هایی که گچ‌کاری دارد، استفاده می‌شود.

  • تقسیم‌بندی بر اساس چشمه

به روزنه‌های بین ستون‌ها «چشمه» می‌گویند. در چشمه دو مورد اهمیت بالایی دارد:

  • تعداد چشمه‌ها؛ که دو یا سه عدد است
  • شکل چشمه‌ها؛ لوزی، مربع، متوازی‌الاضلاع

چشمه‌های سقف رابیتس از نظر جذب انرژی اهمیت دارند. بر اساس زاویه چشمه‌ها مناسب‌ترین چشمه را انتخاب می‌کنند تا میزان جذب انرژی به بهینه‌ترین مقدار خود برسد.

قیمت تمام‌شده سقف‌های کاذب ساخته شده با رابیتس

به طور کلی قیمت مصالح فولادی یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده هزینه ساخت یک سازه به حساب می‌آید. دلیل این موضوع را می‌توان حجم بالای استفاده از این محصولات در ساختمان سازی جستجو کرد. به همین دلیل است که قیمت آهن آلات یکی از مهمترین عواملی است که طراحان و مجریان انواع سازه‌ها باید در نظر بگیرند. میلگرد و تیرآهن را شاید بتوان مهمترین محصولات در بین انواع این مصنوعات فولادی دانست. به همین دلیل وجود یک مرجع به روز برای قیمت این محصولات یک نیاز اساسی به حساب می‌آید. برای مشاهده قیمت تیرآهن:

https://ahanonline.com/product-category/تیرآهن-و-هاش/تیرآهن/

اما باید در نظر داشته باشید که قیمت محصولات دیگر شاید تاثیر کمتری بر هزینه تمام شده داشته‌باشند اما مجریان ساختمان همچنان به قیمت این محصولات توجه بسیاری دارند. رابیتس یکی از محصولاتی به حساب می‌آید که شاید تاثیر کمتری نسبت به میلگرد و تیرآهن بر هزینه ساخت ساختمان داشته باشد اما همچنان مورد نظر مجریان سازه به خصوص طراحان سازه‌های تزئینی از جمله نمای ساختمان و سقف‌های رابیس است.

توضیحاتی که داده شد دلیل خوبی برای تاثیر مستقیم قیمت رابیتس بر اجرای این نوع از سقف‌ها است و این عامل را می‌توان در کنار دستمزد اجرای این سازه‌ها، مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت سقف‌های رابیس دانست. نوسانات موجود در بازار این محصول فولادی را شاید بتوان یکی از معایب این نوع از سازه‌های زیبا دانست اما مزایای بسیار زیاد این محصولات باعث جبران این نقطه ضعف می‌شوند و محبوبیت آنها را دوچندان کرده‌اند. در ادامه به مزایا و معایب رابیتس کاری و سقف رابیتس خواهیم پرداخت تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

مزایا و معایب رابیتس‌کاری سقف

از جمله مزایای این نوع سقف‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای پیدا کردن رابیتس نیاز نیست وقت زیادی صرف کنید و به راحتی پیدا می‌شود.
  • برای اجرای هر طرحی روی سقف به شما کمک می‌کند و از این نظر انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کناف دارد.
  • مقاومت زیادتری در برابر زنگ‌زدگی دارد؛ چراکه از ورق‌های گالوانیزه در تولید آن استفاده می‌شود.
  • مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی بسیار بالاست اما انواع دیگر سقف‌ها در این رابطه آسیب‌پذیرترند.
  • مزیت دیگر سقف رابیتس، عدم نیاز به نیروی متخصص برای اجرای آن است اما در اجرای سقفی نظیر کناف، در صورت عدم تخصص کافی عوامل اجرا ممکن است سقف ترک‌خورده و پس از مدتی گوشه‌هایی از سقف باز شود.
  • مزیت منحصربه‌فرد سقف رابیتس این است که از هر نوع ترک‌خوردگی در امان است و سقفی صاف و یکدست می‌سازد.

حال در ادامه به بررسی معایب آن می‌پردازیم:

  • اصلی‌ترین عیب، وزن بسیار بالای آن است.
  • عیب بعدی بالا بودن مصرف گچ برای نازک‌کاری است که علاوه بر سنگین کردن سقف، مدتی برای خشک‌شدن زمان می‌طلبد و به همین دلیل برای بازسازی ساختمان نیز نمی‌تواند انتخاب اول باشد.
  • در ضمن از آنجا که در اجرای این سقف از مقادیر زیادی گچ استفاده می‌شود قابلیت اجرا در همه مناطق آب و هوایی را نداشته و ممکن است گچ شکننده شود.

رابیتس‌کار در سقف کاذب

مهم‌ترین تفاوت‌های سقف کاذب رابیتس و کناف

کناف همان صفحاتی است که روکشی از گچ دارد و توسط شرکت کناف آلمان تولید می‌گردد. در حالی که رابیتس ورق مشبکی از جنس فولاد است که در گچ‌بری و سقف‌های کاذب از آن استفاده می‌شود. کناف درواقع کارایی بهتری نسبت به گچ دارد و زمان انجام آن سریع‌تر است. البته مشکل اصلی این است که اجرای آن نیازمند نیروی متخصص می‌باشد در حالی که اجرای سقف رابیتس ساده بوده و به راحتی قابل انجام است. برای کسب اطلاعات بیستر در این زمینه و همچنین مشاهده قیمت آهن آلات می‌توانید به سایت آهن آنلاین (www.ahanonline.com) مراجعه فرمایید.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، امروزه به دلایل متعدد از جمله: سبک بودن، مقاوم بودن در برابر آتش‌سوزی، ایجاد فضای خالی مناسب برای قرارگیری کابل‌های برق و تأسیسات، سرعت بیشتر در روند پیشرفت کار، هزینه کمتر و…

بعد از اینکه از بین دو نوع سقف کاذب رایج، بهترین گزینه متناسب با شرایط خودتان را انتخاب نمودید، باید بدانید که هرکدام نیز انواع مختلفی دارند که در این مقاله به انواع مختلف سقف رابیتس بر اساس وزن، چشمه و ستون پرداختیم. مجدداً باید با توجه به نیاز خود، نوع کاربری و نیروی متخصصی که در اختیار دارید، نوع مورد نیاز خود را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که وقتی قصد دارید از سقف رابیتس استفاده کنید می‌توانید از طراحی‌های متنوعی برای سقف بنا بهره بگیرید. در همین راستا بهتر است از طراحان داخلی کمک گرفته و با نورپردازی‌های زیبا و یا گچ‌بری‌های مدرن یک ساختمان فوق‌العاده بسازید.