آموزش رویت

ساختمانچی

در این مطلب عوامل موثر در قیمت اجرای سقف کرومیت با را بررسی می کنیم. در ابتدا باید اجزای اصلی سقف کرومیت را بشناسیم.

  • تیرچه کرومیت یا فلزی
  • بلوک سقفی یونولیت
  • کلاف عرضی
  • میلگرد افت و حرارت
  • اجرت نصب
  • کرایه حمل مصالح

قیمت تیرچه کرومیت بر اساس متر مربع محاسبه می گردد. وزن تیرچه کرومیت نیز به طول تیرچه بستگی دارد. هر چه طول تیرچه بزرگ تر باشد وزن تیرچه نیز بیشتر می شود. به جز طول تیرچه نوع بارگذاری سقف نیز موثر است. به همین دلیل وزن تیرچه سقف مسکونی، سقف پارکینگ، سقف با کاربری کارگاهی، انباری، تجاری و اداری نیز متفاوت است.

پس از وزن، نوع فولادی که در تولید تیرچه استفاده می شود نیز در قیمت آن تاثیر دارد. متاسفانه استفاده از ورق های نوردی به علت قیمت پایین آن در میان تیرچه سازان رواج زیادی پیدا کرده که با استفاده از همین ورق های نوردی که در بازار به نام ورق کاشان، تهران و یا مشهد شناخته می شوند ارزانترین نوع تیرچه تولید می گردد.

اما بیشترین قیمت تیرچه فلزی مربوط به تیرچه هایی است که با ورق استاندارد st37 فولاد مبارکه اصفهان تولید می شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که شاید در ظاهر تیرچه های کرومیتی که با ورق نوردی تولید می شوند قیمت کمتری دارند اما به دلیل این که ضخامت این ورق ها یکسان نیستند وزن آن ها نیز بالا است و قیمت پایین این تیرچه ها را جبران می کند.

در واقع کسانی که تیرچه ارزان می خرند اگر می توانستند وزن تیرچه های ارزان را با تیرچه های استاندارد گران تر مقایسه کنند متوجه می شدند که در آخر به اندازه همان تیرچه های گران پول پرداخت کرده اند ولی تیرچه غیر استاندارد تحویل گرفته اند.

قیمت بالای ورق باعث شده که از سال 96 به بعد تیرچه سازان از نبشی فابریک به جای نبشی ورقی استفاده کنند. نبشی های فابریک از جوش پذیری پایینی برخوردار هستند. چه بسا که حتی در هنگام حمل و تخلیه نیز جوش میلگرد زیگزاگ و نبشی جدا شود چه برسد به در زیر بار بتن قرار بگیرد.

عکس بررسی هزینه های اجرای سقف کرومیت در ساختمان

یونولیت

برای اجرای سقف کرومیت از یونولیت با ابعاد عرض 65 سانت و طول یک یا 2 متر استفاده می شود. چون امکان بتن ریزی چند سقف کرومیت در یک زمان وجود دارد، بنابراین پیشنهاد ما این است که از بلوک یونولیت با وزن بالا استفاده شود تا در هنگام بتن ریزی بلوک ها نشکنند.

کم ترین وزن قابل استفاده یونولیت با وزن 900 گرم برای بلوک های 1 متر است. پس هر چه وزن یونولیت بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود.

کلاف عرضی

برای کلاف عرضی از 2 عدد میلگرد 12 یا 14 یا 16 استفاده می شود که با توجه به سایز میلگرد قیمت آن نیز افزایش می یابد.

میلگرد افت و حرارت

اجرای میلگرد افت حرارت به فواصل 25 سانتی متر عمود بر تیرچه طبق نشریات و ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریری کافی است اما با توجه به نوع کاربری سقف امکان دارد مهندس محاسب و یا ناظر ساختمان بخواهند در امتداد تیرچه نیز از میلگرد استفاده شود. بنابراین استفاده از میلگرد کلاف 5/6  و یا شاخه 8 و در یک جهت یا دو جهت اجرا شدن آن در قیمت گذاری سقف کرومیت موثر است.

اجرت اجرای سقف

قیمت اجرت به حرفه ای بودن یا مبتدی بودن اکیپ اجرای سقف بستگی دارد. پرداخت مبلغ بالاتر به نصاب حرفه ای ارزش آن را دارد که کار و اعصاب خود را با اکیپ های بی تجربه خراب نکنید.

حمل مصالح

قیمت حمل مصالح نیز با توجه به محل پروژه از باربری استعلام و با توجه به متراژ کار قیمت حمل محاسبه و به کارفرما اعلام می گردد. با توجه به نوسان قیمت ها از درج کردن قیمت ریالی در متن بالا خودداری کردیم. جهت مشاوره رایگان و دریافت قیمت روز اجرای سقف کرومیت و خرید تیرچه کرومیت می توانید با شماره 02144767958 تماس بگیرید.