آموزش رویت

ساختمانچی

دو نوع استاندارد آسانسور وجود دارد که مدیر ساختمان موظف به اخذ هر دو مورد هستند:
• استاندارد اولیه آسانسور
• استاندارد ادواری آسانسور

استاندارد اولیه آسانسور چیست؟

استاندارد اولیه آسانسور پس از نصب آسانسور و بازرسی‌های اولیه کارشناسان اخذ شود. کارشناسان در این بازرسی، ایمنی و امنیت آسانسور را بررسی کرده سپس عمکلرد درست آسانسور را تایید می کنند.

در صورتی که مالک ساختمان نتواند گواهی استاندارد اولیه آسانسور را دریافت کند، موفق به دریافت گواهی پایان کار نیز نخواهد شد. مالک ساختمان پیش از اقدام برای اخذ گواهی پایان کار، ضروری است که ابتدا استاندارد اولیه آسانسور را دریافت کند.

استاندارد ادواری آسانسور چیست؟

برای صدور استاندارد ادواری آسانسور ، باید در فواصل زمانی یک ساله، بازرسی‌ ادواری آسانسور توسط کارشناس مربوطه انجام شود. استاندارد ادواری آسانسور در واقع تایید بر این است که خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در طول سال به طور منظم انجام شده است.

هرچند دریافت استاندارد ادواری آسانسور از نظر قانون اجباری نیست؛ اما از نظر فنی پیشنهاد می‌شود که این استاندارد را اخذ شود. همه آسانسور‌ها برای دریافت استاندارد ادواری آسانسور باید حداقل سالی یکبار مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در صورتی که شما خدمات پشتیبانی آسانسور خود را به صورت مرتب انجام می‌دهید، می‌توانید به راحتی استاندارد ادواری آسانسور را دریافت کنید.

در همین راستا، شرکت الفارس که با قدمت بیش از 50 سال سابقه درخشان در ارائه دهنده تولید کننده آسانسور و پله برقی و خدمات تعمیر و نگهداری دوره ای، خدماتی را در زمینه اخذ گواهی استاندارد آسانسور در تهران و کرج ارائه می دهد.

در صورتی که قصد دریافت گواهی استاندارد ادواری آسانسور را دارید ولی اطلاعات کافی در این زمینه نداشته یا قادر نیستید شخصاً وارد فرآیند دریافت گواهی شوید، می توانید اخذ گواهی را به شرکت الفارس بسپارید.

عکس استاندارد اولیه و استاندارد ادواری آسانسور

اهمیت اخذ گواهی استاندارد ادواری آسانسور

کلیه قوانین و مقررات در هنگام تولید، نصب، راه اندازی و همچنین استفاده از آسانسور است که برای حفظ ایمنی و جان افراد در برابر حادثه وضع می‌شود. در واقع این استاندارد‌ها به منظور کاهش و پیشگیری از حوادث است.

1. کاهش حوادث ناشی از استفاده از آسانسور
2. پیشگیری از گرفتاری مدیر ساختمان هنگام بروز حادثه

مراحل دریافت استاندارد آسانسور

طی کردن ده مرحله زیر برای اخذ استاندارد آسانسور الزامی است:
1. پایان کلیه مراحل نصب و راه اندازی کامل آسانسور
2. ارسال برخی از مدارک اعم از کپی کارت ملی متقاضی آسانسور و کپی صفحه اول پروانه ساختمان برای شرکت طرف قرارداد
3. انجام ثبت نام اینترنتی در سامانه اخذ استاندارد آسانسور: ( این ثبت نام باید حتما توسط شرکت طرف قرارداد انجام شود. )
4. وظیفه پرداخت هزینه اخذ استاندارد آسانسور به شرکت طرف قرارداد به عهده کارفرما می‌باشد.
5. شرکت باید نقشه، محاسبات و فرم مهندس ناظر را برای شرکت ناظر ارسال کند
6. دادن نوبت به کارفرما توسط شرکت بازرسی
7. بررسی آسانسور توسط یک ناظر و کارشناس:
8. عقد قرارداد خدمات نگهداری و سرویس آسانسور
9. ارسال قرارداد مذکور به همراه قرارداد بیمه برای شرکت بازرسی
10. تایید استاندارد آسانسور توسط شرکت بازرسی

عکس استاندارد اولیه و استاندارد ادواری آسانسور

مدارک لازم برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور چیست؟

شما برای اخذ گواهی استاندارد آسانسور باید مدارک زیر را ارائه دهید:
1. تهیه فرم بازرسی استاندارد: این فرم باید توسط شرکت نصاب تهیه شود
2. تهیه فرم تاییدیه ناظر ساختمان که باید توسط کارفرما تهیه شود
3. یک نسخه کپی از پروانه ساختمان که کارفرما باید این کپی را ارائه دهد
4. تهیه تصویر قرارداد توسط شرکت نصاب
5. ارائه نقشه و محاسبات آسانسور توسط شرکت نصاب
6. تهیه بیمه نامه آسانسور توسط شرکت نصاب
پیش از ارسال درخواست برای دریافت گواهی آسانسور، به شرکتی که قرارداد با آن دارید، تقاضا کنید که تمامی مشکلات مرتبط با آسانسور را برطرف کند.

جهت صدور گواهی، بررسی کدام قسمت‌ها الزامی است؟

در بازرسی‌های ادواری آسانسور که توسط کارشناسان صورت می‌گیرد، موارد متعددی به منظور تأیید استاندارد بودن آسانسور بررسی می‌شود.

از جمله این موارد می‌توان به بررسی ، گیربکس موتور، یکسان بودن فشار سیم بکسل‌های روی فلکه اصلی، کنترل زاویه سیم بکسل‌ها، چک کردن عدم سایش و اصطکاک بیش از حد آن‌ها، بررسی صحت نصب گاردها و حفاظ‌های مربوطه، نصب علامت‌های هشداردهنده لازم ،شاقول بودن، چک شاقول‌بندی قلاب‌های سقفی و غیره اشاره کرد.

همچنین وضعیت موتورخانه از نظر روشنایی کافی، عدم انباشت وسایل اضافی، دسترسی آسان، کفسازی مناسب و ایمن و … مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر سلامت و ایمنی تجهیزاتی مانند گاورنر، کلیدها و تابلوهای برقی و الکترونیکی نیز کنترل خواهد شد.
انجام تست‌هایی مانند تست زمان طی مسیر آسانسور، عملکرد دریچه‌های اضطراری، کنترل فاز و مواردی از این قبیل نیز جزو الزامات دریافت گواهی آسانسور استاندارد محسوب می‌شود.

با توجه به حساسیت و اهمیت آسانسور در ایمنی ساختمان‌ها، ضروری است کلیه ملاک‌ها و استانداردهای فنی و ایمنی مرتبط رعایت شود تا سلامت افراد تضمین گردد.

هدف اصلی از استاندارد آسانسور، تعیین قوانین و مقررات ایمنی مرتبط با آسانسورها است که برای حفاظت از ساکنان و مسافران در برابر مخاطراتی که ممکن است در هنگام استفاده یا خدمات رسانی به آنها رخ دهد، لازم است. این برنامه به دنبال ارتقاء ایمنی شما و سایر ساکنان ساختمان است.

شرکت الفارس، با دارا بودن تیم متخصص و با تجربه در زمینه فروش و خدمات آسانسور، بهترین خدمات را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

ما با عرضه محصولات با کیفیت و ارائه خدمات پشتیبانی ممتاز، تضمین می‌کنیم که استاندارد آسانسور به طور کامل ارتقاء یابد. برای دریافت خدمات مرتبط با آسانسور، می‌توانید با مشاوران شرکت الفارس تماس بگیرید.